• Fri 23 Jul 2021 13:18
    801672 visningar
    8602 svar
    +4
    8602
    801672

    Försöka bli gravid i höst, följas åt?

    Hej!

    Jag är ny medlem här på Familjeliv, men har läst mycket i forumen förut. Min sambo och jag ska börja försöka skaffa barn i augusti. Är det någon mer som försöker bli gravid i höst och som vill följas åt här? Jag är en 30-årig tjej och har inga barn sedan tidigare, detta är första gången som jag försöker bli gravid. Tar gärna emot tips över saker att tänka på inför en graviditet! Glad Jag har en massa ägglossningstest hemma, har redan provat och har ägglossning idag, men vi ska inte börja förrän nästa månad då jag fått dos 2 av covid-vaccinet.
    Jag längtar väldigt mycket efter att bli gravid och få barn, min sambo har inte lika stor barnlängtan. Han vet att han vill ha barn med mig och eftersom jag vill nu så tycker han att vi kör på det! Drömmer

    Mvh Lövsångerskan

  • Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?
  • Sun 4 Dec 2022 16:41
    LJM91 skrev 2022-12-04 16:37:00 följande:
    Jag känner likadant, minns knappt hur det var när samlivet var helt luststyrt och inte heller bokfördes i nån app för att ha koll xD
    Minns inte heller. Får bara hoppas det blir pluss snart. 
  • Sun 4 Dec 2022 17:34

    Haha känner igen det där att analysera om man haft sex för sällan innan ett ordentligt försök för att ha bra spermier. Min man har därför i uppdrag att hålla dem färska varje månad så han får tömma sig varannan till var tredje dag utanför ägglossningsveckan xD 
    Ja det har ju blivit allt annat än charmigt, tur att lusten är kvar annars vet jag inte vad man hade gjort.

    Hoppas jag räknat rätt nu, svårt att veta hur många försök nuförtiden, så tragiskt haha.

    BIM-lista


    11/12 Fyrklöverns 15:de försöket, 1 mf, 1 utomkveds
    16/12 dalarna91. 11e försöker. 2 tidiga missfall, 1 ma.

    19/12 LJM91, 11:e försöket

  • Mon 5 Dec 2022 13:51

    Dalarna: Toppen med positivt ÄL-test och mycket fertilt sekret! Får se vad som händer och hur ni vill göra.

    LJM: Spännande med kommande progesteron-prov för dig LJM, och det låter verkligen som att ni fick till det jättebra den här gången! Håller med om att man får så olika bud om det är bra att vila lite emellan och låta spermierna byggas upp igen, eller om det är bättre att köra varje dag. Har pratat med barnmorskor där någon sa att man absolut inte bör köra varje dag medan den andra barnmorskan sa att det kan man visst göra XD Bra initiativ med ny BIM-lista förresten Glad

    Fyrklöverns: Vi som är på samma cykeldag, hur mår du just nu? Hjärta

    Själv har jag lämnat blodprover idag för andra gången under den här cykeln, ska bli spännande att se vad fertilitetsutredningen visar till slut! Proverna de skulle kolla på idag var progesteron och AMH (äggreserv) och hon sa att min sambo skulle bli kallad i december eller januari för att få lämna sina prover. 

    11/12 Fyrklöverns 15:de försöket, 1 mf, 1 utomkveds
    11/12 Vickan31, 6:e försöket (aldrig plussat, försökte 2 år med f.d. sambo utan något plus)
    16/12 dalarna91. 11e försöker. 2 tidiga missfall, 1 ma.

    19/12 LJM91, 11:e försöket

  • Mon 5 Dec 2022 18:44
    Vickan31 skrev 2022-12-05 13:51:38 följande:

    Dalarna: Toppen med positivt ÄL-test och mycket fertilt sekret! Får se vad som händer och hur ni vill göra.

    LJM: Spännande med kommande progesteron-prov för dig LJM, och det låter verkligen som att ni fick till det jättebra den här gången! Håller med om att man får så olika bud om det är bra att vila lite emellan och låta spermierna byggas upp igen, eller om det är bättre att köra varje dag. Har pratat med barnmorskor där någon sa att man absolut inte bör köra varje dag medan den andra barnmorskan sa att det kan man visst göra XD Bra initiativ med ny BIM-lista förresten Glad

    Fyrklöverns: Vi som är på samma cykeldag, hur mår du just nu? Hjärta

    Själv har jag lämnat blodprover idag för andra gången under den här cykeln, ska bli spännande att se vad fertilitetsutredningen visar till slut! Proverna de skulle kolla på idag var progesteron och AMH (äggreserv) och hon sa att min sambo skulle bli kallad i december eller januari för att få lämna sina prover. 

    11/12 Fyrklöverns 15:de försöket, 1 mf, 1 utomkveds
    11/12 Vickan31, 6:e försöket (aldrig plussat, försökte 2 år med f.d. sambo utan något plus)
    16/12 dalarna91. 11e försöker. 2 tidiga missfall, 1 ma.
    19/12 LJM91, 11:e försöket


    Vad bra att du kommit igång med provtagningen! :D 

    Idag fick jag plötsligt väldigt ömma bröst, hoppas det är ett tecken som vanligt hahah.. Annars mår jag rätt så bra i mig själv men blir så påverkad av frågor. Nu frågade en vän hur det går och man känner att man inte frågar sånt när man vet vad den personen varit med om. Jag mår jättebra så länge ingen påminner mig om vårt misslyckande. För jag har det så himla bra med allt annat i livet och känner att jag äntligen är på en bra plats nu. 


    Hur mår du? <3

  • Mon 5 Dec 2022 21:31

    Spännande med blodproverna Vickan, håll oss uppdaterade :)

    Min temp var rejält hög idag, 36,73. Har också haft ömma bröst under dagen vilket jag absolut inte brukar ha på ÄL+2. Vet att det är orimligt att det skulle vara graviditetssymptom så tidigt, men kan ändå inte låta bli att hoppas lite.

  • Mon 5 Dec 2022 22:38
    LJM91 skrev 2022-12-05 21:31:02 följande:

    Spännande med blodproverna Vickan, håll oss uppdaterade :)

    Min temp var rejält hög idag, 36,73. Har också haft ömma bröst under dagen vilket jag absolut inte brukar ha på ÄL+2. Vet att det är orimligt att det skulle vara graviditetssymptom så tidigt, men kan ändå inte låta bli att hoppas lite.


    Vad roligt med så hög temp och att du fick ömma bröst direkt efter ägglossningen:) om inget annat så tyder det i varje fall på bra progesteronproduktion. 
  • Tue 6 Dec 2022 07:32
    Fyrklöverns skrev 2022-12-05 22:38:07 följande:
    Vad roligt med så hög temp och att du fick ömma bröst direkt efter ägglossningen:) om inget annat så tyder det i varje fall på bra progesteronproduktion. 
    Jag tänker också så :) nu närmar sig ju BIM för din del, känner du något annat än ömma bröst? Har du tänkt testa eller väntar du på att mensen uteblir? Förstår att det känns tungt att få frågan om hur det går, folk kan verkligen vara okänsliga. Både jag och min sambo har fått frågan om när vi ska skaffa barn, jag blir både ledsen av frågan men även frustrerad av hur många som tänker att det bara är att bestämma när det ska hända. Brukar svara att vi får se och att det inte är något man bara kan beställa och så sker det bums. Tror de flesta begriper att inte fortsätta fråga sen :P
  • Tue 6 Dec 2022 08:09

    Vickan; så skönt att få tagit blodprover :) 

    Ljm; har man bra progrestron så kan det betyda du haft en bra ägglossning:) 

    Min temp har gått upp lite. Då det är kallare ute så fryser jag under natten. 

  • Tue 6 Dec 2022 08:12

    Hej alla, vad spännande att alla verkar ha passerat ÄL nu! Ska bli så spännande att följa!
    Jag hade ju BIM någonting under förra veckan (trodde jag) men mensen har ännu inte kommit och idag är jag på CD34 och alla RFSU tester är negativa. Aldrig haft så lång cykel tidigare! Den är alltid mellan 26-29 dagar och som längst detta senaste 1,5 åren har den varit på 32... Känt som att mensen ska komma sen i torsdags redan, haft tampong i nästan varje dag. Vad är det som händer!? Här är morgonens negativa test.

  • Tue 6 Dec 2022 08:13
Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?