• Sat 24 Jul 2021 09:03
    2410 visningar
    19 svar
    19
    2410

    Vad penslar bagarna på bullarna?

    Nu menar jag bullarna som har något knäckigt på sig, det är inte sockerlag utan något knäckigare. Är det någon som vet vad de penslar med? Någon form av sirapslag och hur gör man?

  • Svar på tråden Vad penslar bagarna på bullarna?
  • Anonym (Bulle­n)
    Sat 24 Jul 2021 09:58
    #1

    Det är ättika och honung, det ger den frasiga och goda smaken

  • Sat 24 Jul 2021 12:00
    #2
    Anonym (Bullen) skrev 2021-07-24 09:58:05 följande:

    Det är ättika och honung, det ger den frasiga och goda smaken


    Ättika?? Allvarligt?
  • Anonym (FYI)
    Sat 24 Jul 2021 12:07
    #3
    Drottningen1970 skrev 2021-07-24 12:00:44 följande:
    Ättika?? Allvarligt?
    Man har ättika i kristyr också............
  • Sat 24 Jul 2021 12:48
    #4

    Det är vanlig sockerlag.

  • Sat 24 Jul 2021 12:49
    #5
    Anonym (FYI) skrev 2021-07-24 12:07:41 följande:

    Man har ättika i kristyr också............


    Ja det vet jag. Det är ju en annan femma.

    Har dock aldrig hört att man penslar bullar med en ättiksblandning. När jag nu googlat saken hittar jag absolut ingenting om detta. Är du verkligen säker på detta?
  • Sat 24 Jul 2021 12:55
    #6
    Drottningen1970 skrev 2021-07-24 12:49:06 följande:
    Ja det vet jag. Det är ju en annan femma.

    Har dock aldrig hört att man penslar bullar med en ättiksblandning. När jag nu googlat saken hittar jag absolut ingenting om detta. Är du verkligen säker på detta?
    Jag tror det är någon som driver med ts. 
  • Anonym (FYI)
    Sat 24 Jul 2021 13:14
    #7
    Drottningen1970 skrev 2021-07-24 12:49:06 följande:
    Ja det vet jag. Det är ju en annan femma.

    Har dock aldrig hört att man penslar bullar med en ättiksblandning. När jag nu googlat saken hittar jag absolut ingenting om detta. Är du verkligen säker på detta?
    Jag är inte den som påstod att man penslar med honung och ättika, däremot finns det en del recept där man verkar ha ättika i smeten.
  • Anonym (FYI)
    Sat 24 Jul 2021 13:17
    #8

    När jag försökte hitta info ramlade jag över det här receptet som jag nu är vrålsugen på att prova! receptfavoriter.se/recept/kokosrutor-skumrutor

  • Sat 24 Jul 2021 18:58
    #9

    Det är socker och äggvita förmodligen. så gjorde min mormor och de fick liksom "glas" uppepå, jag antar att det är det du menar. 


    -Are you the prey? -No, we are the hunters!
  • Sat 24 Jul 2021 18:59
    #10
    Anonym (FYI) skrev 2021-07-24 13:17:33 följande:

    När jag försökte hitta info ramlade jag över det här receptet som jag nu är vrålsugen på att prova! receptfavoriter.se/recept/kokosrutor-skumrutor


    Såna, en variant av, gör jag varje jul =P
    -Are you the prey? -No, we are the hunters!
  • Sat 24 Jul 2021 22:47
    #11

    Jag menar som sagt inte sockerlag. Jag menar när det är som en brun knäckig sörja på. Typ sirap och socker ????

  • Anonym (Socce­rbagar­en)
    Sat 24 Jul 2021 23:12
    #12
    Beecca skrev 2021-07-24 22:47:20 följande:

    Jag menar som sagt inte sockerlag. Jag menar när det är som en brun knäckig sörja på. Typ sirap och socker ????


    Menar du möjligen tosca? Det finns ju vanliga bullar med tosca och mandlar på, blir så där knäckigt och gott.
  • Sat 24 Jul 2021 23:15
    #13
    Anonym (Soccerbagaren) skrev 2021-07-24 23:12:56 följande:

    Menar du möjligen tosca? Det finns ju vanliga bullar med tosca och mandlar på, blir så där knäckigt och gott.




    Här är en bild på kardemummabullar som har det där knäckiga över sig som jag menar, man kan se att det flutit ut över hela plåten
  • Sat 24 Jul 2021 23:23
    #14

    Sådär blir det om man tar för mycket smör, kanel och socker.

  • Sat 24 Jul 2021 23:25
    #15
    Beecca skrev 2021-07-24 23:15:16 följande:

    Här är en bild på kardemummabullar som har det där knäckiga över sig som jag menar, man kan se att det flutit ut över hela plåten


    Det där är snarare en del av fyllningen som läckt ut i plåten då bullarna inte har individuella formar. En knäckig blandning av smör och socket som karamelliserats
  • Sat 24 Jul 2021 23:42
    #16

    Om man vill ha det väldigt kladdigt, så testa "sticky buns" med kolatäcke tex det här:
    www.tasteline.com/recept/sticky-buns/

    Ingredienser


    3 dl mjölk 50 gram jäst 1 dl strösocker 1 tsk salt 3 tsk kanel 2 dl russin 125 gram smör 1 st ägg 13 dl vetemjöl
    Fyllning 100 gram smör, mjukt 3 msk kanel 1 dl socker
    Glasyr 2 dl muscovadosocker 0,5 dl sirap 3 msk smör
    Tillagning
    1. Värm mjölk till 37 grader, fingervarmt. Smula ned jästen i en bunke och slå den ljumma mjölken över. Rör till all jäst har lösts upp. 2. Blanda i socker, salt, kanel, russin, smör och ägg. Rör om väl. Arbeta sedan in mjölet lite i taget. 3. Låt jäsa under bakduk i ca 40 minuter. 4. Stjälp upp degen på mjölat bakbord och arbeta degen väl. Kavla ut till en 40x 40 cm stor platta. Bred på smöret och strö socker och kanel över. Rulla ihop och skär i ca tre cm breda skivor. 5. Smörj en ugnssäker plåt med höga kanter och lägg i bullarna tätt så att de nuddar varandra. Låt jäsa i ca 30 minuter. Sätt ugnen på 220 grader. 6. Pensla bullarna med ett uppvispat ägg, grädda dem sedan mitt i ugnen i 220 grader ca 15 minuter. 7. Smält muskovadosockret tillsammans med sirapen i en kastrull, låt sjuda i ca 3 minuter. Klicka i smöret och låt det smälta. Tag från plattan och låt svalna något. 8. Häll sedan den glansiga glasyren över de nygräddade bullarna.
    eller detta:
    hannasbageri.se/bullar/sticky-buns-med-kola-pekannotter/

    Hej på er <3


    Hoppas allt är bra denna torsdag! Ni vet väl vad det är för dag imorgon? Kanelbullens dag såklart och det är en dag jag inte vill missa. Men som vanligt tycker jag det är kul att ta ut svängarna lite och för första gången någonsin provade jag att göra sticka buns. Har länge tänkt göra det då det ser helt fantastiskt ut. Och vad glad jag är att jag gjorde det! De blev helt otroligt saftiga och toppingen gjorde de inte direkt sämre. Kanelbullar, salt kola och pekannötter.. Vad kan gå fel egentligen!?  Ett hett tips inför imorgon!  PS. Formen jag använde räckte enbart till 9 stycken sticky buns. Resten av degen gjorde jag klassiska kanelbullar utav. Receptet är till ca 20 bullar så tänker att ni kan göra likadant. Inspirationen hittade jag hos Diadonna.


    Till ca 20 st:


    Deg


    150 g smör


    3 dl mjölk


    2 dl grädde


    50 g färsk jäst


    1 ägg


    1/2 tsk salt


    1,5 dl socker


    Ca 12 dl vetemjöl


    1 msk kardemummakärnor


    Värm mjölk och grädde i en kastrull till 37 grader (fingervarmt). Smula jästen i en bunke och häll därefter i mjölk och gräddblandningen över jästen under tiden du rör om. Tillsätt smöret i bitar och häll sedan ner socker, salt och ägget. Mortla kardemummakärnorna och häll ner dem. Häll ner vetemjölet lite i taget och arbeta degen tills den börja släppa lite i kanterna. Kör degen sedan i maskin i ca 20 minuter. Jäs degen i bunken med en bakduk över till dubbel storlek i ca en timme.


    Kolasås:


    1 dl grädde


    1 dl ljus sirap


    1 dl råsocker


    1 msk smör 


    1/2 tsk salt


    2 dl grovhackade pekannötter


    Blanda ihop grädde, sirap, socker, smör och salt i en kastrull. Koka upp och rör om samtidigt. Låt småkoka i 10 minuter och glöm inte bort att röra om under tiden! Häll upp i en bakplåtsklädd form (24*24) och strö över pekannötterna.


    Fyllning


    200 g mjukt smör


    1,5 dl socker


    1 dl kanel (efter smak)


    Ägg till pensling


    Vispa ihop ingredienserna till en krämig fyllning. Häll upp degen på ett mjölat bord och tryck ut degen försiktigt utan att knåda den. Kavla ut den till ca 1 cm tjocklek och bred på fyllningen. Rulla ihop och skär upp ca 2-3 cm tjocka bitar. Lägg ned 9 bitar i formen med lite mellanrum och låt jäsa under bakduk i ca 40 minuter (Lägg resterande bitar på en bakplåtsklädd plåt). Sätt ugnen på 225 grader. Pensla bullarna med uppvispat ägg. In i mitten av ugnen i ca 10 minuter. Ta ut och låt svalna. Vänd sedan upp och ned på formen och lossa bakplåtspapperet. Ät och njuuuut!

    eller:
    www.kostymbagaren.se/2021/02/28/sticky-buns/

    250 gr vatten


    725 gr vetemjöl special


    100 gr socker


    175 gr smör


    12 gr bakpulver


    50 gr jäst


    4 gr salt


    1 stort ägg


    Fyllning


    200 gr smör


    20 gr mörk sirap


    185 gr farinsocker


    5 gr potatismjöl


    ca 1 del grovt hakcade pecannötter


    Kola


    100 gr farinsocker


    100 gr strösocker


    150 gr smör


    135 gr honung


    215 gr vispgrädde


    Instruktioner

    Deg


    Blanda alla ingredienserna och kör i degblandaren i ca 10 minuter tills du har en fin deg med bra glutenutveckling. Platta ut degen och plasta in. Lägg i kylen 1-2 timmar.


    Fyllning


    Blanda alla ingredienser till fyllningen förutom pecannötterna.


    Kola


    Smält farinsocker och strösocker till en ljus karamel i en kastrull. Tillsätt smöret och rör tills det löser sig. Tillsätt honung och grädde. Koka till 115 grader. Häll kolan i en liten långpanna ca 25*35 och bred ut så att det täcker hela botten.


    Montering


    Ta ut degen och kavla ut den så att den är ca 4 mm tjock. Bred på fyllningen och strö över pecannötter och rulla ihop som en rulltårta ca 8 cm tjock. Skär skivor av rullen ca 1,5 cm tjocka och placera på kolan i långpannan. De skall stå rätt tätt. Låt jäsa till dubbel storlek. Jag brukar sätt in en skål med vatten i botten på ugnen, sätta ugen på 50 grader och när den kommit upp i temperatur så stänger jag av ugnen och sätter in bullarna för jäsning. Det brukar ta ca 1-2 timmar. Då tar jag ut dem och sätter ugnen på 220 grader varmluft. Sätter in bullarna och sänker ugnen till 190 grader. Gräddar i ca 15 minuter. Låt dem svalna i formen ca 5 minuter innan du lägger ett bakplåtspapper över bullarna och sen en plåt och vänder alltihopa så att kolan sakta rinner ner i bullarna.Låt dem svalna så.

  • Sun 25 Jul 2021 10:58
    #17
    Drottningen1970 skrev 2021-07-24 23:25:34 följande:

    Det där är snarare en del av fyllningen som läckt ut i plåten då bullarna inte har individuella formar. En knäckig blandning av smör och socket som karamelliserats


    Men den här kletiga bruna sörjan är över hela bullarna också :(( Jag tror att jag får fråga bageriet helt enkelt, är det så enkelt som extra fyllning så förstår jag inte varför det inte blivit så på mina innan med tanke på hur mycket smör jag har haft i :D
  • Sun 25 Jul 2021 19:47
    #18
    Beecca skrev 2021-07-25 10:58:24 följande:
    Men den här kletiga bruna sörjan är över hela bullarna också :(( Jag tror att jag får fråga bageriet helt enkelt, är det så enkelt som extra fyllning så förstår jag inte varför det inte blivit så på mina innan med tanke på hur mycket smör jag har haft i :D
    Tror det är en variant av sticky buns dvs en kolasås som hälls över.
    Jag har länkat och kopierat in 3 olika recept så att du ska kunna testa om något blir ungefär det du efterfrågar.
    Vet att det är pecannötter i några recept men det kan man lätt skippa eller ersätta med tex hackade nötter, mandel eller jordnötter.
  • Wed 4 Aug 2021 00:39
    #19

    Sockerlag och vatten som har fått tjockna till sig, är min spontana tanke som numer aldrig penslar bullar med ägg efter att ha fått ett äggallergiskt barn. Vissa bullar som jag bakar får just den där "köpta" smaken, men då är det av misstag (kanske när jag har råkat bränna sockret?)

Svar på tråden Vad penslar bagarna på bullarna?