• Anonym (Kvinn­a37)
    Mon 26 Jul 2021 01:40
    3515 visningar
    28 svar
    -1
    28
    3515

    Konstant rökning från grannarna.. jag orkar inte mer

    Helt plötsligt kommer det rök från grannarna hela dagarna. Jag bor i en hyresrätt och har aldrig haft de problemen innan. Jag mår jättedåligt av det och det hindrar mig från att ha öppna fönster i halva lägenheten vilket är jätteproblematiskt under sommaren. Jag vet heller inte exakt var röken kommer från, den verkar färdas in i lägenheten med vinden, annars hade jag gått och pratat med grannen som röker. Jag vet heller inte vad det är som egentligen röks för det luktar jättekonstigt och starkt, värre än vanliga cigaretter. Detta pågår dag som kväll, det finns liksom inget andrum riktigt.

    Jag vet faktiskt inte vad jag ska göra. Jag vill inte behöva tvingas flytta på grund av den här situationen. Har bott här många år och har alltid trivts bra.

    Några tips?

  • Svar på tråden Konstant rökning från grannarna.. jag orkar inte mer
  • Anonym (Svar på tal)
    Mon 26 Jul 2021 07:19
    #1
    +1

    Prata med hyresvärden. Man får inte utsätta sina grannar för cigarettrök på det där sättet. Det är dessutom en hälsofara.

  • Anonym (G)
    Mon 26 Jul 2021 07:50
    #2

    Jag håller med tidigare svar här, prata med hyresvärden. Hoppas de kan göra något, det är så himla jobbigt att aldrig kunna njuta av att ha öppet/sitta ute.

    I mitt fall (har exakt samma problem, men vet varifrån röken kommer), så har jag pratat både med grannen och hyresvärden men tyvärr hjälpte inte det, grannen bryr sig inte alls. Utan att överdriva så verkar hon ta en ny cigg typ var 5:e minut och sitter på balkongen o hostar hela dagarna. Vissa hyresbolag kan förbjuda rökning på deras balkonger vad jag förstått men där jag hyr så är det tillåtet, så det kan inte göra så mycket mer än att prata med henne vilket de gjort. Om jag själv hade rökt så hade man ju tänkt på att andra kan störas av det. Tycker det är så dåligt att liksom gå ut och stänga igen till sig själv så att röken inte ska dra in där men sen får grannarna stå ut med skiten, respektlöst. Usch

  • Anonym (Kvinn­a37) Trådstartaren
    Mon 26 Jul 2021 13:01
    #3
    Anonym (G) skrev 2021-07-26 07:50:23 följande:

    Jag håller med tidigare svar här, prata med hyresvärden. Hoppas de kan göra något, det är så himla jobbigt att aldrig kunna njuta av att ha öppet/sitta ute.

    I mitt fall (har exakt samma problem, men vet varifrån röken kommer), så har jag pratat både med grannen och hyresvärden men tyvärr hjälpte inte det, grannen bryr sig inte alls. Utan att överdriva så verkar hon ta en ny cigg typ var 5:e minut och sitter på balkongen o hostar hela dagarna. Vissa hyresbolag kan förbjuda rökning på deras balkonger vad jag förstått men där jag hyr så är det tillåtet, så det kan inte göra så mycket mer än att prata med henne vilket de gjort. Om jag själv hade rökt så hade man ju tänkt på att andra kan störas av det. Tycker det är så dåligt att liksom gå ut och stänga igen till sig själv så att röken inte ska dra in där men sen får grannarna stå ut med skiten, respektlöst. Usch


    Håller helt med, så respektlöst beteende!
  • Mon 26 Jul 2021 13:16
    #4

    Har varit med om samma problem, rök kan sprida sig rätt bra när man röker ute.
    Någon kan röka under dig, på sin balkong och det kommer in via fönster, det kan också vara så att det sugs in via en ventilation.

    En annan orsak kan också vara att någon granne röker under köksfläkten och det kommer in via din ventilation det ska inte ske om den är korrekt.

  • Anonym (Ulrik­a)
    Mon 26 Jul 2021 13:45
    #5

    Du kan ju ta en promenad runt huset och se om du ser varifrån det kommer.


    Du kan också skriva en trevligt formulerad lapp och sätta upp i trappuppgången. De kanske inte tänker på hur mycket det drar in hos andra.

  • Anonym (Kvinn­a37) Trådstartaren
    Mon 26 Jul 2021 16:44
    #6
    Anonym (Ulrika) skrev 2021-07-26 13:45:09 följande:

    Du kan ju ta en promenad runt huset och se om du ser varifrån det kommer.


    Du kan också skriva en trevligt formulerad lapp och sätta upp i trappuppgången. De kanske inte tänker på hur mycket det drar in hos andra.


    Jag har verkligen försökt men det jag lyckas inte identifiera det just för att röken färdas med vinden. Men lapp i porten är ingen dålig ide, helt klart värt ett försök.
  • Anonym (skoge­n)
    Mon 26 Jul 2021 17:28
    #7

    Om du är så överkänslig och ditt liv går under för lite lukt köp en stuga i skogen. Bor du i stan så finns det andra människor

  • Anonym (Kvinn­a37) Trådstartaren
    Mon 26 Jul 2021 17:47
    #8

    Andrahandsrökning är farligt och ska inte behöva drabba grannar. Dessutom är lukten mycket stark, alltså annorlunda och starkare än vanliga cigaretter och det röks konstant. Det är inget som grannar ska behöva utsättas för.

  • Anonym (Kvinn­a37) Trådstartaren
    Mon 26 Jul 2021 17:48
    #9
    Anonym (skogen) skrev 2021-07-26 17:28:20 följande:

    Om du är så överkänslig och ditt liv går under för lite lukt köp en stuga i skogen. Bor du i stan så finns det andra människor


    Andrahandsrökning är farligt och ska inte behöva drabba grannar. Dessutom är lukten mycket stark, alltså annorlunda och starkare än vanliga cigaretter och det röks konstant. Det är inget som grannar ska behöva utsättas för.

    Om du är okej med att bli sjuk på grund av andras rökning så är det din ensak men detta stör oerhört.
  • Anonym (!)
    Mon 26 Jul 2021 17:55
    #10
    +1
    Anonym (skogen) skrev 2021-07-26 17:28:20 följande:

    Om du är så överkänslig och ditt liv går under för lite lukt köp en stuga i skogen. Bor du i stan så finns det andra människor


    Eller så kan man köpa en stuga i skogen om man inte klarar av att visa andra människor hänsyn, något som är ett måste om man ska bo i hyreslägenheter/bostadsrätter - detta förstår alla som inte är socialt handikappade, sen finns det också vissa regler man måste följ

    Om man tror att man får göra som man vill så är man inne för ett bryskt uppvaknande, man bor inte hemma hos mamma längre och får göra som man vill
Svar på tråden Konstant rökning från grannarna.. jag orkar inte mer