• Anonym (M)

    Riven på näsan av katt

    Hej!

    Mår jättedåligt nu. Jag passar en väns katt och var ute med den. Håller katten i famnen när en hund blir nyfiken på katten. Katten fräser och jag går därifrån men den blir jättearg på mig och anfaller. Har nu fåt 1,5 cm, långt och djupt rivsår som började blöda, mitt på näsan. Har googlat och läst att man får jättefula ärr efter att en katt klöst. Kommer inte våga vara ute i solen nu. Någon mer med denna erfarenhet? För ont och har använt sårtvätt.

    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Riven på näsan av katt
  • Anonym (ssk)

    Du ska genast kontakta vården, du kommer behöva antibiotika och ev. stelkrampssprutan.

    Ring 1177 omgående.

  • Anonym (Va)
    Anonym (ssk) skrev 2021-07-26 18:19:52 följande:

    Du ska genast kontakta vården, du kommer behöva antibiotika och ev. stelkrampssprutan.

    Ring 1177 omgående.


    Va?!

    Jag är uppvuxen med katter och har blivit mycket riven men har aldrig behövt antibiotika eller stelkramp.

    Däremot så har jag blivit biten två gånger och då har jag behövt antibiotika men det Örbyhus för att det kommer ner smuts i såret

    Ts.

    Jag har inte mycket ärr alls, då är ärren som min 15månaders orsakat betydligt värre
  • mammabitch

    Om katten är en innekatt, så borde det inte vara någon fara, gör rent såret ordentligt och håll koll på tecken på infektion som rodnad, svullnad, varbildning etc.

  • flygrl
    mammabitch skrev 2021-07-26 19:02:31 följande:

    Om katten är en innekatt, så borde det inte vara någon fara, gör rent såret ordentligt och håll koll på tecken på infektion som rodnad, svullnad, varbildning etc.


    Så tänker jag med. Min innekatt har klöst mig många gånger och det har inte vart några problem och inga fula ärr har jag fått heller.
  • Glinda från Oz

    Tvätta med tvål och vatten och ha på klorhexidin. Du ska absolut inte belasta vården med det här. Oftast får man inga ärr det brukar läka fint.

  • Anonym (J)

    Även om det läker bra utan antibiotika finns en liten risk att det blir ett synligt ärr. Av den anledningen skall du fotografera skadan och få den dokumenterad i din journal på vårdcentralen. Anmäl till ditt försäkringsbolag. Syns det något i framtiden har du då chans till ersättning. Har du inte sökt vård och anmält till bolaget får du ingenting.

  • Anonym (Katte)

    Ja det kommer bli ett STORT ärr tyvärr, vad du kan göra är att badda med jodopax varje dag flera gånger om dagen, det är det absolut bästa! Då läker det snabbare

  • Anonym (...)

    Min katt strimlade mina ben när hon trodde det var hunden hon precis fräst åt.

    Rengör noga och täck över såret med ett plåster som håller det fuktigt. Typ skavsårsplåster. Då läker det finare. Undvik solen.

  • Anonym (Ghjkl)

    Min katt klättrade på mina axlar och tappade balansen, och försökte återfå den genom att hålla sig fast i min näsa. Riktigt stort sår fick jag rakt över näsan. Det är många år sedan. Det läkte fint, och blev inget ärr. Så det blir inte alltid ärr.

Svar på tråden Riven på näsan av katt