• Anonym (Frust­rerad)
    Tue 27 Jul 2021 10:38
    903 visningar
    4 svar
    4
    903

    Bank nekar husköpet pga anställd av familjeföretag

    Jag ska börja Min nya anställning hos min far nu på måndag, då han redan har ett annat företag som han är väldigt upptagen med. Tanken är att jag ska vara där på heltid och ha ansvar för företaget.

    I samband med att jag fick en direkt tillsvidareanställning, vill jag och min partner köpa en ny bostad. Jag ansökte lånelöfte hos SBAB, men när jag väl ringde in för att dubbelkolla att det är ok att vi budar, ville de ha in mitt anställningsintyg, vilket är helt förståeligt såklart. Personen på SBAB undrade om jag var anställd av pappas företag. Jag fick då ringa till avdelningen för "egen företagare". Där fick jag ett nej, eftersom att jag taxerat mindre än min lön jag kommer ha nu när jag börjar jobba. Jag förklarade att jag varit föräldraledig, därav den lägre inkomsten.

    Personen på SBAB sa att företagets siffror såg bra ut, men nekade mig ändå lån, men sa att jag var välkommen tillbaka om ett år för att söka bolån. De nekar tydligen folk som är anställda av närstående om man varit anställd mindre än ett år. Jag sa att vi inte ville vänta ett år då huspriserna bara fortsätter uppåt, men att jag absolut kan visa kontoutdrag och lönespec under tre månader, då vi vill köpa något snarast.

    Fick ändå ett nej. Nu är min fråga: gäller dessa riktlinjer endast SBAB, eller måste vi verkligen vänta ett år med att köpa hus? Finns det andra banker som godtar några månaders lönespec? Som sagt, huspriserna i Stockholm har redan skenat iväg tillräckligt, vi vill helst köpa nu. Hoppas någon kan svara på min fråga ????

  • Svar på tråden Bank nekar husköpet pga anställd av familjeföretag
  • Anonym (B)
    Tue 27 Jul 2021 10:48
    #1

    Men nej du har ju inte blivit nekad pga din anställning i familjeföretag utan pga din tidigare årsinkomst. Det är väl sen gammalt att som tittar på tidiga taxerad årsinkomst. Du behöver jobba ett år och söka igen.

  • Anonym (Lisa)
    Tue 27 Jul 2021 10:49
    #2
    +1
    Anonym (Frustrerad) skrev 2021-07-27 10:38:20 följande:

    Jag ska börja Min nya anställning hos min far nu på måndag, då han redan har ett annat företag som han är väldigt upptagen med. Tanken är att jag ska vara där på heltid och ha ansvar för företaget.

    I samband med att jag fick en direkt tillsvidareanställning, vill jag och min partner köpa en ny bostad. Jag ansökte lånelöfte hos SBAB, men när jag väl ringde in för att dubbelkolla att det är ok att vi budar, ville de ha in mitt anställningsintyg, vilket är helt förståeligt såklart. Personen på SBAB undrade om jag var anställd av pappas företag. Jag fick då ringa till avdelningen för "egen företagare". Där fick jag ett nej, eftersom att jag taxerat mindre än min lön jag kommer ha nu när jag börjar jobba. Jag förklarade att jag varit föräldraledig, därav den lägre inkomsten.

    Personen på SBAB sa att företagets siffror såg bra ut, men nekade mig ändå lån, men sa att jag var välkommen tillbaka om ett år för att söka bolån. De nekar tydligen folk som är anställda av närstående om man varit anställd mindre än ett år. Jag sa att vi inte ville vänta ett år då huspriserna bara fortsätter uppåt, men att jag absolut kan visa kontoutdrag och lönespec under tre månader, då vi vill köpa något snarast.

    Fick ändå ett nej. Nu är min fråga: gäller dessa riktlinjer endast SBAB, eller måste vi verkligen vänta ett år med att köpa hus? Finns det andra banker som godtar några månaders lönespec? Som sagt, huspriserna i Stockholm har redan skenat iväg tillräckligt, vi vill helst köpa nu. Hoppas någon kan svara på min fråga ????


    Det är nog enklare att du själv ringer till andra banker och frågar. 

    Jag förstår att banken drar öronen åt sig, upplägget kan tolkas som att du är anställd på pappret, för att kunna få ett lån. Därav att de vill vänta  ett år. 
  • Tue 27 Jul 2021 13:17
    #3
    Anonym (Frustrerad) skrev 2021-07-27 10:38:20 följande:

    Jag ska börja Min nya anställning hos min far nu på måndag, då han redan har ett annat företag som han är väldigt upptagen med. Tanken är att jag ska vara där på heltid och ha ansvar för företaget.

    I samband med att jag fick en direkt tillsvidareanställning, vill jag och min partner köpa en ny bostad. Jag ansökte lånelöfte hos SBAB, men när jag väl ringde in för att dubbelkolla att det är ok att vi budar, ville de ha in mitt anställningsintyg, vilket är helt förståeligt såklart. Personen på SBAB undrade om jag var anställd av pappas företag. Jag fick då ringa till avdelningen för "egen företagare". Där fick jag ett nej, eftersom att jag taxerat mindre än min lön jag kommer ha nu när jag börjar jobba. Jag förklarade att jag varit föräldraledig, därav den lägre inkomsten.

    Personen på SBAB sa att företagets siffror såg bra ut, men nekade mig ändå lån, men sa att jag var välkommen tillbaka om ett år för att söka bolån. De nekar tydligen folk som är anställda av närstående om man varit anställd mindre än ett år. Jag sa att vi inte ville vänta ett år då huspriserna bara fortsätter uppåt, men att jag absolut kan visa kontoutdrag och lönespec under tre månader, då vi vill köpa något snarast.

    Fick ändå ett nej. Nu är min fråga: gäller dessa riktlinjer endast SBAB, eller måste vi verkligen vänta ett år med att köpa hus? Finns det andra banker som godtar några månaders lönespec? Som sagt, huspriserna i Stockholm har redan skenat iväg tillräckligt, vi vill helst köpa nu. Hoppas någon kan svara på min fråga ????


    Ja, alltså, banken vill ju tjäna pengar, och inte förlora pengar.
    Även om det är ett, i sammanhanget, litet lån - banken klarar sig ju ändå om lånet förfaller, men de kan ju inte låna ut pengar bara för att folk "vill ha".

    Om inte banken kan ta ordentlig höjd för att få tillbaka de pengar de lånar ut, så kommer de säga nej.

    Det är ingen rättighet att låna pengar, utan en förmån som står i direkt relation till tidigare intjänade samt sparade pengar.

    Att ni "inte vill vänta" gör er inte mer likvida, snarare tvärtom. Ni är troligtvis mindre likvida nu, än om ett år.

    Bästa tipset är att ringa runt till olika banker och se vad de säger, olika banker gör olika bedömningar. Kan även skilja i villkoren mellan olika kontor inom samma bank, men de flesta banker och kontor vill se betalningsförmåga som sträcker sig över en längre tid.
  • Anonym (Bank)
    Sat 31 Jul 2021 14:45
    #4

    Är inte ovanligt att man anställer en släkting och skriver en högre lön än vad som faktiskt kommer betalas ut för att personen ska kunna ta ett högre lån än vad man annars kunde.

    Säger inte att det är så i ditt fall, men säkert därför de nekar. Så förstår banken, men en annan kan ju vara mer flexibel. Oftast en helhet.

Svar på tråden Bank nekar husköpet pga anställd av familjeföretag