• Wed 28 Jul 2021 16:50
    1785 visningar
    9 svar
    9
    1785

    Tog covidvaccin utan att veta att jag var gravid

    Hej!

    3 veckor innan jag fick ett + tog jag vaccin för covid. Och har andra dosen inplanerad om 3 veckor men har nu läst att man inte ska vaccinera sig innan v.12

    Ska utomlands om ca 8 veckor och går in i v.6 imorgon.

    Någon som.är gravid som tagit vaccin? Och någon som är i min sits och har tagit det innan v.12? Hade jag vetat att jag va gravid hade jag nog avvaktar med c

    vaccin pga så lite forskning/studier på detta.

  • Svar på tråden Tog covidvaccin utan att veta att jag var gravid
  • moaguu­un
    Wed 28 Jul 2021 17:33
    #1
    -1

    Var väldigt måna som inte visste de var gravida när vaccinet testades. Var inga problem där.
    Oklart dock varför du ska utomlands wtf

  • Wed 28 Jul 2021 22:31
    #2

    Är rådet att vänta till efter vecka 12 med vaccin så är det väl det som gäller. Det är mycket känslig och viktig utveckling av embryot de första veckorna. Gissar att det, tillsammans med att det inte finns mycket forskning, som gör att de råder gravida till att vänta till efter vecka 12.

    Prata med en barnmorska/läkare som är väl insatt i covid vaccin och fråga hur du ska göra med dos två. Upp till sju-åtta veckor mellan doserna har jag fått höra i regionen jag bor. Dock ej gravid.

    Däremot skulle jag nog verkligen överväga att avboka utlandsresan. Det känns som en onödig risk att ta, vaccinerad eller inte. Även om man är vaccinerad så betyder ju inte det att man inte kommer att bli sjuk - bara att du inte blir lika sjuk som utan vaccin.

  • Thu 29 Jul 2021 23:01
    #3

    Jag var gravid i vecka 4+2 när jag tog andra dosen, men visste inte om graviditeten vid den tidpunkten.

    Tillhör man riskgrupp så rekommenderas man ta vaccinet även före vecka 12. Jag tillhör riskgrupp så jag hade nog tagit det även om jag vetat om att jag var tidigt gravid.

  • Thu 29 Jul 2021 23:12
    #4

    Jag skulle ha pratat med BM eller annan sjukvård jag har förtroende för i första hand. En anledning till att man ej rekommenderas vaccin, utöver att det saknas forskning på långsiktiga effekter då, är att risken för missfall är högre innan vecka 12 och att det därför lätt blir att paralleller dras mellan vaccinet och missfallet. 

    Källa: www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/vaccination-mot-covid-19/information-for-dig-om-vaccinationen/gravida-och-vaccination-mot-covid-19/

  • Fri 30 Jul 2021 10:06
    #5

    Frågade min BM om detta i veckan då jag själv tog första dosen innan jag visste om graviditeten. De hade då fått ut information ?uppifrån? om att man ska ta andra dosen som planerat, och inte skjuta på den/vänta till efter vecka 12. Sen får klart alla göra som de vill, men det var infon hon fått (detta är i Skåne).

  • Fri 30 Jul 2021 13:30
    #6

    Text tagen direkt från Folkhälsomyndighetens hemsida:


    "Vaccinationen av gravida mot covid-19 kan ske under hela graviditeten. Folkhälsomyndigheten rekommenderar dock att vaccinationen görs efter graviditetsvecka 12, om det inte finns skäl för att göra en annan bedömning, t.ex. om den som är gravid har en särskild medicinsk riskfaktor."


     


    Jag tolkar det som att det är som med vilket influensavaccin som  helst att man anses vara en riskgrupp först efter v 12 och därför rekommenderas vaccinet då. Det är inte så att det är farligt innan utan snarare att man inte tillhör riskgrupp då. Stor anledning att man är riskgrupp är ju för att lungorna komprimeras av den stora magen och innan v 12 har man ju knappt någon gravidmage att snacka om. 


    Prata du med din bm om du känner dig tryggare med det men det ska enligt FHM inte vara några problem att vaccinera sig när som helst under graviditeten :)

  • Fri 30 Jul 2021 15:29
    #7

    Jag plussade en vecka efter andra dosen vaccin. Pratade med barnmorska som sa att jag inte behövde vara orolig och att det är många som tagit både första och andra dosen innan v 12.

  • Fri 30 Jul 2021 15:55
    #8

    Tog vaccinet ungefär samma vecka som jag blev gravid. Min kompis tog samma dag och blev gravid två veckor senare. Min graviditet fick avslutas i vecka 19 pga att det inte fanns fostervatten. Vet fortfarande inte varför. Hoppas det finns en förklaring för jag kan inte släppa tanken att vaccinet är orsaken även om jag vet att det säkert inte är det. Gått bra för min vän iaf. Tror som flera skrivit att rekommendationen vecka 12 är för att man inte ska kunna skylla tidigt missfall på vaccinet. Är samma med tex massörer som inte vill massera gravida innan vecka 12.

  • Sat 31 Jul 2021 16:19
    #9

    Jag hoppas att du inte är så dum att du åker utomlands nu när du vet att du är gravid och det fortfarande pågår en pandemi.

Svar på tråden Tog covidvaccin utan att veta att jag var gravid