• Thu 29 Jul 2021 09:32
    651 visningar
    2 svar
    2
    651

    Arg och förbannad

    Mitt första barn, rädd att något ska vara fel. Men han är nu 1 år och 4 månader, han är aktiv o skrattig av sig men väldigt ofta arg och förbannad rent av.

    Så fort en leksak inte gör som han vill eller om han måste äta mat när han inte vill så skriks det. Högt och han spänner hela kroppen när han tar i.

    Jag vet inte hur jag ska hantera det för av ren reflex vill jag bara skrika ?sluta? tillbaka men det hjälper knappast.

    Är detta normalt beteende? Har hört att det ska vara normalt men känns så konstigt..

  • Svar på tråden Arg och förbannad
  • Thu 29 Jul 2021 09:39
    #1

    Helt normalt.

    Var lugn och pedagogisk med massor av tålamod är det tråkiga svaret. Försök att avleda och förbereda, gör gärna saker till en lek. Hjälp barnet att sätta ord på sina känslor: "jag förstår att du blir frustrerad när bilen inte gör som du tänkt! Ska vi prova att göra så här istället?" "jag ser att du blir arg för att vi ska äta nu! Du tycker det är kul att leka med xxx. Tror du den här korvbiten är en boll som vill in i munnen?" Det går över (och kommer tillbaka!) med tiden

  • Anonym (Argbi­ggan)
    Thu 29 Jul 2021 10:07
    #2
    Cizi skrev 2021-07-29 09:39:03 följande:

    Helt normalt.

    Var lugn och pedagogisk med massor av tålamod är det tråkiga svaret. Försök att avleda och förbereda, gör gärna saker till en lek. Hjälp barnet att sätta ord på sina känslor: "jag förstår att du blir frustrerad när bilen inte gör som du tänkt! Ska vi prova att göra så här istället?" "jag ser att du blir arg för att vi ska äta nu! Du tycker det är kul att leka med xxx. Tror du den här korvbiten är en boll som vill in i munnen?" Det går över (och kommer tillbaka!) med tiden


    Håller med. Låter som en vanlig ettåring.

    Du kan också fått ett barn som mitt som bara blev argare och argare och argare med en topp kring 3-4 årsåldern och sen klingade det av och vid skolstart bara lite mer arg än andra. Och du kan ha fått ett barn som hela livet kommer att ha kort stubin.

    Oavsett vilken sort man fått gäller det som Cizi skriver. Lär barnet sätta ord på känslorna. Lär barnet hur man får bete sig när man är arg (tex ok att gå iväg lite, men inte ok att slåss och förstöra saker). Försök hålla dig lugn men det är inget farligt att koka över och skälla på barnet någon gång då och då. De behöver ju lära sig vad som händer om man beter sig illa mot andra. Bara man pratar om det sen.

    Jag kan rekommendera 1177.se. De har jättebra sidor om barns utveckling.
Svar på tråden Arg och förbannad