• Anonym (Velig­)
    Thu 29 Jul 2021 14:53
    2362 visningar
    67 svar
    67
    2362

    HJÄLP, inredningstips?? Det ser så stelt och nyinflyttad ut :(

    Jag har ett extremt smalt sovrum 160 säng+35 cm kvar til golvlist. Står o valet och kvalet om man skulle haft något smalt sängbord till salvor, mobilladdare osv. Fast hittar inget under 1000kr. Vägghängt hade varit bra fast det är betongvägg och jag saknar slagborrmaskin plus att det är en hyreslägenhet så är lite restriktiv där.

    Grejen är den att jag har bott här i 3 år och det ser fortfarande ut son att jag är nyinflyttad. Tavlor på väggarna eller kanske spegel i detta smala rum fast är det för porrigt? Har ljusa gardiner syns inte på bild men de har typ lite skimrande medaljonger. Läste att det skulle med va bra till små rum.

    Väggarna är beige så de mörkar inte heller.. sängen blev dock svart, ur den synpunkten är det nog inte den bästa färgen..

    Jag vill alltså ha lite mer mys känsla i rummet, så söker desperat tips.

    Och sedan så är tråden lite felplacerad men ville vara anonym. JAG HAR DOCK MYNDIGHETSKONTAKT SÅ HOPPAS DET HJÄLPER.



    Ville lägga till bild hur här ser ut, men verkar ju inte fungera

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-07-29 15:26
    Tänkte lite på någon ljusslinga över sänggaveln, fast är det mer i barn/tonårsrum man gör så?

    Funderade ett tag på att sätta en tavelvägg där inne. Fast kan inte bestämma vilket motiv jag ska köra på.

  • Svar på tråden HJÄLP, inredningstips?? Det ser så stelt och nyinflyttad ut :(
  • Anonym (Milla­)
    Thu 29 Jul 2021 16:30
    #11
    Anonym (Velig) skrev 2021-07-29 16:08:51 följande:
    Fick hem sängen för några dagar sedan, från att ha haft två enkla resårmadrass utan ben och gavel så tycker jag det livar upp rummet en hel del mot vad det har varit.. en ljusare grå hade ju suttit fint, men nu är denna köpt så inget att göra vid det. Det finns kanske hopp om att liva upp rummet ändå.

    Som sagt så kan du lägga ett tyg över gaveln om du vill ändra färgen utan att det kostar skjortan. Det gör ingenting om tyget egentligen är tänkt som lakan, gardin eller annat. Bara du gillar det så kan det funka ändå.
  • Anonym (V)
    Thu 29 Jul 2021 16:32
    #12

    Om du är lite händig så skulle du kunna skruva fast en liten hylla i väggen intill sängen, istället för sängbord

  • Anonym (Velig­) Trådstartaren
    Thu 29 Jul 2021 16:34
    #13
    Anonym (nöjd 45 åring.) skrev 2021-07-29 16:18:52 följande:

    Speglar kan du absolut ha, små fyrkantiga eller runda. sätt dem på ogenanta  höjder. Tavlor, små hyllor, tavellister för blandat pynt.

    Någon växt som hänger från taket eller på hylla vid väggen mjukar upp .

    Litet sängbord, använd, pall, litet bord eller bygg själv.


    Tack för svar många bra tips! Vad menar du med speglar på ogenanta ställen haha syftar du på med avstånd från sängen eller ..

    Funderat lite på någon ljusslinga som ligger på sänggaveln, är det helt omodern eller vad man säger.. ser de oftast i tonårsrum nuförtiden..
  • Anonym (Esk)
    Thu 29 Jul 2021 16:37
    #14

    Skjut sängen till den andra väggen så får du in mer ljus

    Använd väggen ovanför sänggaveln/ brevid förstret för att sätta upp en hylla eller belysning.

    Ställ ett sängbord under fönstret brevis sängen. Ställ en växt på border

  • Thu 29 Jul 2021 16:45
    #15
    Anonym (Velig) skrev 2021-07-29 16:34:10 följande:
    Funderat lite på någon ljusslinga som ligger på sänggaveln, är det helt omodern eller vad man säger.. ser de oftast i tonårsrum nuförtiden..
    Joo fast är du tonåring eller siktar du på vuxenvärlden....?
  • Anonym (Velig­) Trådstartaren
    Thu 29 Jul 2021 16:49
    #16
    Mortiscia80 skrev 2021-07-29 16:45:42 följande:

    Joo fast är du tonåring eller siktar du på vuxenvärlden....?


    Haha blir man tonåring igen då.. 25 år sen typ..
  • Anonym (Hmm..­.)
    Thu 29 Jul 2021 16:53
    #17

    Jag mätte vårt smalaste nattduksbord och det var 37 cm. så det finns faktiskt så smala. 

  • Anonym (Tips!­)
    Thu 29 Jul 2021 17:00
    #18

    Önskar jag hade sett hur hela rummet sett ut med vart dörren är etc =) 


    men från den info jag har av bilderna så hade jag först övervägt att ha sängen mot andra väggen för att få ut mer av fönstret. Är det fönsterbräda? Får du plats med någon fin, nätt liten växt eller så? Fundera på att kanske ha en hängande lampa som läslampa. Lite "industrial" känsla. 


    Investera i ett täcke som är lika brett som sängen är bred. Köp gärna matchande sängkläder (inkl lakan). Satsa på luftig vibe med ljusa toner (beige, grågrön, dusty pink) för att skapa mer rymd i rummet. Köp till kanske minst två extra något större kuddar för att skapa balans i bäddningen! Personligen gillar jag inte överkast, men en riktigt snygg filt i fotänden skulle verkligen kunna få rummet att se mer "inbott" men fortfarande stylish ut. 


    Om du har svårt att hitta sidobord som passar det trånga utrymmet, investera i no drill glue och limma upp en vägghängd liten "hylla" så du slipper ha allt på golvet som du pratade om =) du kan ju ha en snygg korg under med det som inte får plats på det alternativa nattduksbordet. www.ikea.com/se/sv/p/krallig-korg-sjoegraes-20447655/


    Du kanske kan ha en större spegel som lutar mot en vägg för att spegla lite ljus om du inte kan borra/spika. 


    Kanske en liten matta i rummet? Eller fejkfårskinn för lite myskänsla. Du kanske kan få plats med en förvaringsbox/pall i fotänden av sängen. 


    Och sen om du vill ha upp tavlor finns det ju command strips som ska vara ok för hyresrätter! 


    Hoppas du fick lite inspiration! =) 

  • Anonym (Velig­) Trådstartaren
    Thu 29 Jul 2021 17:02
    #19

    Jo jag fick fram 3st på Google igår, fast de kostar typ mellan 1000 och 1700kr.

    Ett vitt snyggt med cementskiva. Fast sedan var det lådknoppen som jag inte tycker passar.. sånt antik grej, i koppar.. . Som påminner om en tumvante där alla 4 fingrarna får plats. Tycker inte de passar till sängbenen i metall..

  • Thu 29 Jul 2021 17:06
    #20
    Anonym (Velig) skrev 2021-07-29 16:49:03 följande:
    Haha blir man tonåring igen då.. 25 år sen typ..
    Jo men du pratade ju uttryckligen om att man har såna slingor i tonårsrum, då ska du väl inte gå bakåt i utvecklingen utan försöka hålla dig till en mer vuxen inredning...?
Svar på tråden HJÄLP, inredningstips?? Det ser så stelt och nyinflyttad ut :(