• Anonym (Velig­)
    Thu 29 Jul 2021 14:53
    2374 visningar
    67 svar
    67
    2374

    HJÄLP, inredningstips?? Det ser så stelt och nyinflyttad ut :(

    Jag har ett extremt smalt sovrum 160 säng+35 cm kvar til golvlist. Står o valet och kvalet om man skulle haft något smalt sängbord till salvor, mobilladdare osv. Fast hittar inget under 1000kr. Vägghängt hade varit bra fast det är betongvägg och jag saknar slagborrmaskin plus att det är en hyreslägenhet så är lite restriktiv där.

    Grejen är den att jag har bott här i 3 år och det ser fortfarande ut son att jag är nyinflyttad. Tavlor på väggarna eller kanske spegel i detta smala rum fast är det för porrigt? Har ljusa gardiner syns inte på bild men de har typ lite skimrande medaljonger. Läste att det skulle med va bra till små rum.

    Väggarna är beige så de mörkar inte heller.. sängen blev dock svart, ur den synpunkten är det nog inte den bästa färgen..

    Jag vill alltså ha lite mer mys känsla i rummet, så söker desperat tips.

    Och sedan så är tråden lite felplacerad men ville vara anonym. JAG HAR DOCK MYNDIGHETSKONTAKT SÅ HOPPAS DET HJÄLPER.



    Ville lägga till bild hur här ser ut, men verkar ju inte fungera

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-07-29 15:26
    Tänkte lite på någon ljusslinga över sänggaveln, fast är det mer i barn/tonårsrum man gör så?

    Funderade ett tag på att sätta en tavelvägg där inne. Fast kan inte bestämma vilket motiv jag ska köra på.

  • Svar på tråden HJÄLP, inredningstips?? Det ser så stelt och nyinflyttad ut :(
  • Anonym (Velig­) Trådstartaren
    Fri 30 Jul 2021 11:16
    #41
    Anonym (Mio) skrev 2021-07-29 23:01:42 följande:

    En sån här hylla har jag köpt. Får inte heller plats med bredare sängbord. Har inte hunnit montera ännu, men har tänkt ha en lampa på översta hyllan, mobil och laddare mm på mellersta, och en liten låda för näsdukar, öronproppar, nässpray etc på nedersta.

    www.mio.se/p/star-hylla-h-110-cm/M1572001


    Hyllan var fin, tackar!
  • Anonym (Velig­) Trådstartaren
    Fri 30 Jul 2021 11:22
    #42
    Räkan77 skrev 2021-07-30 01:18:00 följande:

    Kan du ta bort garderobsdörren och ersätta med ett draperi så du inte behöver ta hänsyn till att du måste kunna öppna dörren? Det kanske kan underlätta en alternativ möblering samtidigt som det mjukar upp. Tänker mig i så fall att draperi, ev gardin och sängkläderna ska matcha varandra.


    Den har sådana jobbiga gångjärn så det jobbet tar jag inte på mig. Borrar hellre upp spegeln då fast kan inte bestämma mig för vart.. Speglar i sovrum får ju lätt en porrstämning.. fast o andra sidan känns här större och prydliga med med ramen.
  • Anonym (Velig­) Trådstartaren
    Fri 30 Jul 2021 11:31
    #43

    Den här hade kanske varit nåt. Fast 500kr passar inte min ekonomi efter sängköpet

  • Anonym (qwert­y)
    Fri 30 Jul 2021 11:39
    #44
    Anonym (Velig) skrev 2021-07-30 11:31:57 följande:
    Den här hade kanske varit nåt. Fast 500kr passar inte min ekonomi efter sängköpet
    Mio är i dyraste laget om du har dålig ekonomi. Leta hellre på Jysk, Rusta, Ikea efter liknande.
  • Anonym (inred­ning)
    Fri 30 Jul 2021 13:58
    #45
    Anonym (Velig) skrev 2021-07-29 14:53:34 följande:

    Jag har ett extremt smalt sovrum 160 säng+35 cm kvar til golvlist. Står o valet och kvalet om man skulle haft något smalt sängbord till salvor, mobilladdare osv. Fast hittar inget under 1000kr. Vägghängt hade varit bra fast det är betongvägg och jag saknar slagborrmaskin plus att det är en hyreslägenhet så är lite restriktiv där.

    Grejen är den att jag har bott här i 3 år och det ser fortfarande ut son att jag är nyinflyttad. Tavlor på väggarna eller kanske spegel i detta smala rum fast är det för porrigt? Har ljusa gardiner syns inte på bild men de har typ lite skimrande medaljonger. Läste att det skulle med va bra till små rum.


    En golvlampa och en korg bredvid sängen.
    En större avlång tavla på väggen ovanför sängen. Något av Dali, Piccasso eller någon annan modern konstnär vars bilder ser ut att komma från en (mar?)dröm.
    Växter. Klätterväxter i fönstret som du binder upp ovanför fönstret så att de tar sig upp över sänggaveln.
    En stor plastväxt/plastträd mellan dörr och garderob.
    En tamburmajor vid väggen mitt emot spegeln med en uppsättning kläder på.

    Kanske ett lakan som överkast. Du kan slänga ut det över sängen när sängen inte används och sparka in det under sängen när sängen skall användas.

    Växter, konst, ljuskälla, personliga saker, ordning och reda. Det borde räcka och gå ordna utan att det blir för dyrt.
  • Fri 30 Jul 2021 17:31
    #46
    Anonym (Velig) skrev 2021-07-30 11:31:57 följande:

    Den här hade kanske varit nåt. Fast 500kr passar inte min ekonomi efter sängköpet


    Förlåt att jag frågar dig...

    Ponera att du hade haft pengarna, lek den tanken.

    Vad hade du tänkt att ställa den bokhyllan någonstans i ditt sovrum? Med tanke på att sängen tar ju nästan upp hela sovrummet.  Du har ju inte mycket utrymme kvar (sett på dina bilder och efter dina mått angivningar) kvar. Det skulle bli lite trångt och sett övermöblerat ut om du skaffade dig en golvbokylla av den storleken även om den är "måttmässigt" liten.

    Om du vill ha hyllor i ditt sovrum, så är det nog mer rekommendabelt att du satsar på väggmonterade hyllor.
    Och har den lilla trestegs hyllan på 29cm bred, som Anonym(S) rekommenderade i inlägg #37, som en form av "nattduksbord" i stället. Kan du inte borra så kanske en vän/förälder kan hjälpa dig.

    Jag har själv bott i en mini tvåa på 46 kvadrat. Nu bor jag i en etta (med riktigt kök) på 46kvadrat, så jag har vant mig vid att göra annorlunda lösningar för att det inte skall se "övermöblerat" ut.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Fri 30 Jul 2021 21:55
    #47

    Du säger att du har dåligt med pengar. Tips för 200-300 kr totalt:

    Jag hade skruvat av sänggaveln som skymmer fönstret och bidrar till att sängen ser för stor ut för rummet. Köp ett örngott för hotellkudde och stoppa in två-tre vanliga kuddar för ett mer enhetligt intryck och som en barriär mot elementet under fönstret för jag antar att det sitter ett element där. Ha även dina två vanliga kuddar. Många kuddar ger ett mjukt och mysigt intryck. På det här sättet får du också tillgång till fönsterbrädan som jag också utgår finns där bakom. Den kan du använda som bokhylla och för tidningar och en syreproducerande växt.

    Sätt upp spegeln horisontalt på väggen på sängens högra sida. Den horisontala hängningen trollar bort lite av det långsmala intrycket rummet och de båda dörrarna ger.

    Köp två tavelhyllor på IKEA och använd en för en tavla så kan du byta lätt och den andra som avlastningshylla för mobil etc. Sätt upp dem till vänster om fönstret så den nedre är förskjuten mot fönstret och närmast huvudändan så du når lätt. Låt det vara fritt till vänster om sängen så du lätt kommer i och ur.

    Det ser ut som du har en vägghängd lampa. Häng den över dina vägghyllor. Se till att alla dina glödlampor har ett varmt ljus. De ger ett mjukare och mysigare sken än de kallvita.

    Köp en dörrhängd hängare för sovrumsdörren och häng upp dina kläder för nästa dag så kan du ta bort stolen.

    www.ikea.com/se/sv/search/products/
    www.ikea.com/se/sv/search/products/%C3%B6rrh%C3%A4ngare
    jysk.se/sovrum/orngott/gold/orngott-satin-50x90-ljusgra&query=%C3%B6rngott

  • Fri 30 Jul 2021 21:56
    #48

    Går det att vända på sängen så gaveln är mot den avlånga väggen?

  • Sat 31 Jul 2021 06:26
    #49

    FAST du sover ju bara där och det finns inte plats för mkt annat. STÄNG dörren till det där trista utrymmet och glöm det på dagtid.

  • Anonym (qwert­y)
    Sat 31 Jul 2021 08:43
    #50
    EnAnonumius skrev 2021-07-30 17:31:41 följande:
    Förlåt att jag frågar dig...

    Ponera att du hade haft pengarna, lek den tanken.

    Vad hade du tänkt att ställa den bokhyllan någonstans i ditt sovrum? Med tanke på att sängen tar ju nästan upp hela sovrummet.  Du har ju inte mycket utrymme kvar (sett på dina bilder och efter dina mått angivningar) kvar. Det skulle bli lite trångt och sett övermöblerat ut om du skaffade dig en golvbokylla av den storleken även om den är "måttmässigt" liten.

    Om du vill ha hyllor i ditt sovrum, så är det nog mer rekommendabelt att du satsar på väggmonterade hyllor.
    Och har den lilla trestegs hyllan på 29cm bred, som Anonym(S) rekommenderade i inlägg #37, som en form av "nattduksbord" i stället. Kan du inte borra så kanske en vän/förälder kan hjälpa dig.

    Jag har själv bott i en mini tvåa på 46 kvadrat. Nu bor jag i en etta (med riktigt kök) på 46kvadrat, så jag har vant mig vid att göra annorlunda lösningar för att det inte skall se "övermöblerat" ut.


    Det är ju en vägghängd hylla på 60 cm ts lagt upp. Känns inte som den skulle vara för stor för någon av dom tomma väggarna.
Svar på tråden HJÄLP, inredningstips?? Det ser så stelt och nyinflyttad ut :(