• Anonym (Velig­)
    Thu 29 Jul 2021 14:53
    2363 visningar
    67 svar
    67
    2363

    HJÄLP, inredningstips?? Det ser så stelt och nyinflyttad ut :(

    Jag har ett extremt smalt sovrum 160 säng+35 cm kvar til golvlist. Står o valet och kvalet om man skulle haft något smalt sängbord till salvor, mobilladdare osv. Fast hittar inget under 1000kr. Vägghängt hade varit bra fast det är betongvägg och jag saknar slagborrmaskin plus att det är en hyreslägenhet så är lite restriktiv där.

    Grejen är den att jag har bott här i 3 år och det ser fortfarande ut son att jag är nyinflyttad. Tavlor på väggarna eller kanske spegel i detta smala rum fast är det för porrigt? Har ljusa gardiner syns inte på bild men de har typ lite skimrande medaljonger. Läste att det skulle med va bra till små rum.

    Väggarna är beige så de mörkar inte heller.. sängen blev dock svart, ur den synpunkten är det nog inte den bästa färgen..

    Jag vill alltså ha lite mer mys känsla i rummet, så söker desperat tips.

    Och sedan så är tråden lite felplacerad men ville vara anonym. JAG HAR DOCK MYNDIGHETSKONTAKT SÅ HOPPAS DET HJÄLPER.



    Ville lägga till bild hur här ser ut, men verkar ju inte fungera

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-07-29 15:26
    Tänkte lite på någon ljusslinga över sänggaveln, fast är det mer i barn/tonårsrum man gör så?

    Funderade ett tag på att sätta en tavelvägg där inne. Fast kan inte bestämma vilket motiv jag ska köra på.

  • Svar på tråden HJÄLP, inredningstips?? Det ser så stelt och nyinflyttad ut :(
  • Sat 31 Jul 2021 09:18
    #51

    Ta bort gaveln, den tillför inget i det lilla rummet och skymmer fönstret. Måla väggarna mörk blåa. Sätt upp mörkblå en sammetsgardin med ett omtag i fönstret. Detaljer som exempelvis ramar ska vara i guld. Mörkare matta för att täcka det kala golvet.

    Små vägghängda hyllor finns att köpa på Ikea, eller så tänker du utanför boxen och sätter upp en låda, finns exempelvis på Jysk. Då får du förvaring i två plan. Var inte rädd för att det blir för mörkt, det ska vara det när man sover :) De här kombinationerna har vi i vårt sovrum och vi gillar det skarpt.

  • Anonym (Biff)
    Sat 31 Jul 2021 09:34
    #52

    Sängen är ju för stor för rummet och den skarpa färgkontrasten säng/vägg gör det ännu mer synligt. Jag hade täckt sänggaveln med ett ljust tyg och skaffat ett stort täcke som täcker hela sängen och en bit ner på sidorna.

    Alternativt kan du tapetsera med en mörkare tapet, kanske mönstrad.

    Men minska kontrasten mellan säng och vägg. Sängen får bli ljusare eller väggen mörkare.

    Tavlor och krukväxter gör rummet mysigare. Textil konst är toppen för att göra ett rum mjukare och mer inbjudande.

    Om garderoben inte tillhör lägenheten kan du måla den. Den ger, precis som den svarta sänggaveln, ett lite stelt och sterilt intryck. Eller sätt tapet på garderobsluckan. Det kanske finns någon rulle kvar i förrådet av sovrumstapeten.

    Tills du hittar rätt sängbord hade jag klätt en bananlåda i tyg (lakan eller gardin som du redan har) och ställt bredvid sängen. Det ser trevligare ut, och är mer praktiskt, än att ha saker på golvet.

    Jag hade också sågat av gaveln så att den slutade strax under fönsterbrädet. Det skulle minska känslan av att sängen är för stor.

  • Anonym (qwert­y)
    Sat 31 Jul 2021 10:43
    #53
    Robert 558 skrev 2021-07-31 09:18:21 följande:
    Ta bort gaveln, den tillför inget i det lilla rummet och skymmer fönstret. Måla väggarna mörk blåa. Sätt upp mörkblå en sammetsgardin med ett omtag i fönstret. Detaljer som exempelvis ramar ska vara i guld. Mörkare matta för att täcka det kala golvet.

    Små vägghängda hyllor finns att köpa på Ikea, eller så tänker du utanför boxen och sätter upp en låda, finns exempelvis på Jysk. Då får du förvaring i två plan. Var inte rädd för att det blir för mörkt, det ska vara det när man sover :) De här kombinationerna har vi i vårt sovrum och vi gillar det skarpt.
    Helt okej tips förutom omtag runt gardiner Flört

    Om man inte är pensionär och kvar i den gamla stilen kanske, men det tror jag inte ts är Drömmer
  • Sat 31 Jul 2021 12:29
    #54

    Du har bara kalla färger, med det så kommer du aldrig att få det mysigt och ombonat. För in tex rosa, rött eller annan varm färg (matta, gardin mm)

  • Anonym (Sänge­n)
    Sat 31 Jul 2021 12:38
    #55

    Jag tycker som flera sagt att sänggaveln ska bort. Blir bättre och ser mer enhetligt ut som den inte täcker fönstret. Jag personligen gillar sängkappor. För att täcka benen och madrassen på sängen. Kanske en matta för att göra rummet mindre tomt?

  • Sat 31 Jul 2021 12:39
    #56
    Anonym (qwerty) skrev 2021-07-31 10:43:51 följande:
    Helt okej tips förutom omtag runt gardiner Flört

    Om man inte är pensionär och kvar i den gamla stilen kanske, men det tror jag inte ts är Drömmer
    Tack. Nä, inte pensionär, bara förtjust i omtag :)
  • Sat 31 Jul 2021 15:23
    #57
    Anonym (qwerty) skrev 2021-07-31 08:43:08 följande:
    Det är ju en vägghängd hylla på 60 cm ts lagt upp. Känns inte som den skulle vara för stor för någon av dom tomma väggarna.
    Såg inte det på bilden, fick gå till Mio direkt i stället för att "dubbelkolla" när du påtalade det för mig.
    Vissa textfärger kan bli för ljusa (för mig) mot den vita bakgrunden, så jag kan få svårt att läsa.

    Apropå missa saker...

    Jag har aldrig hävdat eller insinuerat att en vägghylla (oavsett storlek) skulle bli för stort i rummet. Jag skrev "golvbokhylla".
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Desig­nern)
    Sun 1 Aug 2021 12:04
    #58

    Märkligt att tro sig kunna ge inredningstips och samtidigt förorda att sänggaveln ska vara kvar i ett eller annat utförande :)

  • Anonym (Alici­a)
    Sun 1 Aug 2021 12:20
    #59

    Om det inte ryms med ett "vanligt" sängbord, börja kolla efter en liten pall eller låda du kan ha istället bara för att sakerna ska kunna komma upp från golvet. Det måste ju inte heta strikt "sängbord" för att användas som så. 

    Sen tycker jag också att du bör ta bort sänggaveln och använda ev. fönsterbräde som förvaring för nån bok eller en liten lampa. Släng också in lite växter. Personligen tycker jag att t.ex. IKEA har ett bra utbud stadiga växter som håller länge även om man inte är perfekt med att vattna regelbundet.

  • Anonym (IH)
    Sun 1 Aug 2021 12:29
    #60

    Här är en bild från en skådis hem. 
    Sen hur det såg ut efter en make over.

  • Anonym (IH)
    Sun 1 Aug 2021 12:31
    #61
  • Anonym (...)
    Sun 1 Aug 2021 15:45
    #62
    Anonym (Designern) skrev 2021-08-01 12:04:03 följande:

    Märkligt att tro sig kunna ge inredningstips och samtidigt förorda att sänggaveln ska vara kvar i ett eller annat utförande :)


    Fast i just detta fall ska ju sänggaveln vara kvar eftersom den, tillsammans med sängen, är ett nyköp och ts vill behålla den. Då får vi utgå från det...
  • Sun 1 Aug 2021 19:01
    #63
    Anonym (IH) skrev 2021-08-01 12:29:24 följande:

    Här är en bild från en skådis hem. 
    Sen hur det såg ut efter en make over.


    Exakt hur hjälper det TS med hennes problem?

    Har du ens läst TS, och exakt vad hon behöver hjälp med?

    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (inred­ning)
    Sun 1 Aug 2021 22:48
    #64
    Anonym (Designern) skrev 2021-08-01 12:04:03 följande:

    Märkligt att tro sig kunna ge inredningstips och samtidigt förorda att sänggaveln ska vara kvar i ett eller annat utförande :)


    Feng shui i sovrum är att ställa sängen så att man har sänggaveln mot en vägg. Om det inte går utan man måste ställa sängen med sänggaveln mot ett fönster skall man använda en hög och stabil sänggavel.
  • Anonym (Desig­nern)
    Mon 2 Aug 2021 08:38
    #65
    Anonym (inredning) skrev 2021-08-01 22:48:39 följande:
    Feng shui i sovrum är att ställa sängen så att man har sänggaveln mot en vägg. Om det inte går utan man måste ställa sängen med sänggaveln mot ett fönster skall man använda en hög och stabil sänggavel.
    Om du läser ts fråga så kan du se att det inte var Feng Shui som efterfrågades. Det är något helt annat.
  • Mon 2 Aug 2021 10:51
    #66

    Jag har också ett litet sovrum, knappt 7 kvm. Jag har en 140-säng och ovanför har jag borrat fyra hål och satt upp ett hyllplan från Ikea på konsoller. Där har jag klämt fast en klämspot som sänglampa. Plus att jag kan läggalite grejer på hyllan. På väggen har jag satt ett färgglatt tyg från Lightinthebox. Röda långgardiner och lite växter har jag i fönstret. På gardinstången har jag även hängt en ampel med en plastväxt från Ikea. Vad gäller matta skulle jag köpa en stor matta, det gör inget att mycket av den hamnar under sängen, det knyter ihop rummet lite. Spegel på väggen skulle jag skippa, åtminstone en så stor. En hög väldigt smal skulle jag sätta upp om jag prompt behövde en spegel. En överdörren-krok för att hänga kläder på. Ett tar tavlor på väggen du nu lutat spegeln mot.

  • Anonym (inred­ning)
    Thu 5 Aug 2021 14:48
    #67
    Anonym (Designern) skrev 2021-08-02 08:38:48 följande:
    Om du läser ts fråga så kan du se att det inte var Feng Shui som efterfrågades. Det är något helt annat.
    Om du läser ts fråga så kan du se att det inte var sänggavelns vara eller inte vara som efterfrågades. Det är något helt annat.
Svar på tråden HJÄLP, inredningstips?? Det ser så stelt och nyinflyttad ut :(