• Thu 29 Jul 2021 15:12
    4137 visningar
    96 svar
    -1
    96
    4137

    Brunögd, mörkhårig förälder med blåögt, ljushårigt barn - erfarenheter???

    Hej alla!

    Jag skulle vilja höra från alla som har erfarenhet av en situation där den ena föräldern (eller båda två för den delen) är mörkhårig och brunögd, men där barnet ändå fått blå ögon och/eller blivit ljushårig.

    Så, alla som varit med om detta eller känner nån som varit med om det ? snälla berätta! Berätta gärna hår- och ögonfärg på både mamman och pappan och hår- och ögonfärg på barnet (när hen var barn).

    Jag hoppas att många vill svara!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-07-29 17:01
    Anledningen till att jag startade tråden var (som jag även sagt i ett par inlägg nedan) att jag har en kompis som nojar över ljust och blåögt barn till svarthårig och brunögd förälder, så jag startade tråden för att visa henne att det inte är nåt konstigt, för att på så sätt göra henne lugn. Så alla era svar är verkligen otroligt uppskattade, även om jag inte hinner gå in och svara på alla inlägg.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-07-31 14:21
    En del ifrågasätter poängen med den här tråden. Det står er fritt att göra det, men nu är det ju inte för er, utan enbart för min väns skull jag startat den, och för henne har tråden betytt och fortsätter att betyda väldigt mycket. Jag kan alltså verkligen inte nog tacka alla er som bidragit och fortsätter att bidra! Det uppskattas enormt! Keep 'em coming! :)

  • Svar på tråden Brunögd, mörkhårig förälder med blåögt, ljushårigt barn - erfarenheter???
  • Thu 29 Jul 2021 15:15
    #1

    Eftersom hårfärg, ögonfärg och hudfärg ärvs på väldigt avancerade sätt med många faktorer som spelar in så är det fullt rimligt att det sker.
    Brunhåriga och brunögda kan bära på anlag för blå ögon och blont hår, så det kan ärvas till barnen även om det inte syns på föräldrarna.
    Vi är båda mörkhåriga och har 2 blonda barn.

  • Anonym (Love)
    Thu 29 Jul 2021 15:15
    #2

    Båda mina barn är superblonda och blåögda. 


    Jag har råttfärgat hår och blå ögon. Min man har brunt hår och grön/bruna ögon. Enligt min man så var han blond när han var liten.

  • Anonym (Hurså­?)
    Thu 29 Jul 2021 15:17
    #3
    Kråkungen skrev 2021-07-29 15:12:55 följande:

    Hej alla!

    Jag skulle vilja höra från alla som har erfarenhet av en situation där den ena föräldern (eller båda två för den delen) är mörkhårig och brunögd, men där barnet ändå fått blå ögon och/eller blivit ljushårig.

    Så, alla som varit med om detta eller känner nån som varit med om det ? snälla berätta! Berätta gärna hår- och ögonfärg på både mamman och pappan och hår- och ögonfärg på barnet (när hen var barn).

    Jag hoppas att många vill svara!


    Varför undrar du?

    Våra barn (fyra stycken) var väääääldigt ljusblonda när de var små, nu är de vuxna och är mellanblonda/mörkblonda. De har alla blå ögon. Jag har blå ögon och mörkblont/brunt hår, och mannen har bruna ögon och mörkbrunt hår.
  • Anonym (3 syskon­)
    Thu 29 Jul 2021 15:20
    #4

    Mina föräldrar är båda mörkhåriga, mörkbrunt, nästan svart hår. Ena föräldern har blå ögon, andra föräldern bruna.

    Vi är 3 syskon.

    1 syskon är mörkhårig med bruna ögon,

    1 syskon mellanbrun med blå ögon,

    1 syskon blond som barn blev successivt mörkhårig som vuxen och har gröna ögon.

    Färgerna beror inte bara på föräldrarna utan även vad deras föräldrar (mor-/farföräldrar) har för ögonfärg.

  • Thu 29 Jul 2021 15:24
    #5
    Kråkungen skrev 2021-07-29 15:12:55 följande:

    Hej alla!

    Jag skulle vilja höra från alla som har erfarenhet av en situation där den ena föräldern (eller båda två för den delen) är mörkhårig och brunögd, men där barnet ändå fått blå ögon och/eller blivit ljushårig.

    Så, alla som varit med om detta eller känner nån som varit med om det ? snälla berätta! Berätta gärna hår- och ögonfärg på både mamman och pappan och hår- och ögonfärg på barnet (när hen var barn).

    Jag hoppas att många vill svara!


    Precis som nnnnnnnn skrev ovan så är det ju så att två mörkhåriga och brunögda föräldrar kan få ljushåriga och blåögda barn. Det är ju inget konstigt med det, så jag fattar inte riktigt poängen med din tråd? 


     


    Men ok, om du vill ha exempel:


     


    En av mina kusiner har bruna ögon och mörkbrunt (nästan svart) hår och hans fru är mörkt blond och har blå ögon. De har tre barn (5, 7 och 10), ett som är ljust blont och har blå ögon, ett som är mörkt blont och har blå ögon, och ett som har mörkbrunt hår och bruna ögon.


     


    En annan av mina kusiner har också bruna ögon och mörkbrunt hår och hennes man har ljusbrunt hår och är blåögd. De har två barn (12 och 14), ett som har ljusbrunt hår och bruna ögon, och ett som har ljusbrunt hår och blå ögon.


     


    Min bästa vän är mörkt blond och har blå ögon, hennes mamma är svarthårig och har bruna ögon och hennes pappa är brunhårig och har blå ögon. 


     


    Jag har ljust blont hår och gröna ögon och min bror är mörkt blond och har blå ögon. Min mamma är ljust blond och har blå ögon och min pappa har mörkbrunt hår och bruna ögon.

    Så detta är inget ovanligt om du nu trodde det.

  • Anonym (T)
    Thu 29 Jul 2021 15:31
    #6

    Min mamma är blond och blåögd, pappa svarthårig och brunögd. Själv är jag blond och blåögd medan min bror är brunhårig och har blå ögon. Båda pappas syskon är svarthåriga eller har mörkbrunt hår samt bruna ögon (samma sak åtminstone 2 generationer bakåt). Båda hans syskon har fått 1 barn var som är lika blonda och blåögda som jag trots att de har två mörkhåriga, brunögda föräldrar. Alla andra kusiner är lika mörka som sina föräldrar.

  • Thu 29 Jul 2021 15:31
    #7
    nnnnnnnn skrev 2021-07-29 15:15:26 följande:

    Eftersom hårfärg, ögonfärg och hudfärg ärvs på väldigt avancerade sätt med många faktorer som spelar in så är det fullt rimligt att det sker.
    Brunhåriga och brunögda kan bära på anlag för blå ögon och blont hår, så det kan ärvas till barnen även om det inte syns på föräldrarna.
    Vi är båda mörkhåriga och har 2 blonda barn.


    Ja, jag vet :) Jag försöker bara samla empiriskt material som visar detta i realiteten åt en kompis :)

    Tusen tack för ditt svar! Får man fråga om ögonfärg också? På er respektive era barn?
  • Thu 29 Jul 2021 15:35
    #8

    Brunögdhet är väl ett dominant gen. Medan två blåögda alldrig kan få ett brunögt barn

  • Thu 29 Jul 2021 15:36
    #9
    Anonym (Love) skrev 2021-07-29 15:15:44 följande:

    Båda mina barn är superblonda och blåögda. 


    Jag har råttfärgat hår och blå ögon. Min man har brunt hår och grön/bruna ögon. Enligt min man så var han blond när han var liten.


    Anonym (3 syskon) skrev 2021-07-29 15:20:24 följande:

    Mina föräldrar är båda mörkhåriga, mörkbrunt, nästan svart hår. Ena föräldern har blå ögon, andra föräldern bruna. 

    Vi är 3 syskon. 

    1 syskon är mörkhårig med bruna ögon, 

    1 syskon mellanbrun med blå ögon, 

    1 syskon blond som barn blev successivt mörkhårig som vuxen och har gröna ögon. 

    Färgerna beror inte bara på föräldrarna utan även vad deras föräldrar (mor-/farföräldrar) har för ögonfärg.


    Tusen tack för era svar!
    Anonym (Hurså?) skrev 2021-07-29 15:17:14 följande:
    Varför undrar du?

    Våra barn (fyra stycken) var väääääldigt ljusblonda när de var små, nu är de vuxna och är mellanblonda/mörkblonda. De har alla blå ögon. Jag har blå ögon och mörkblont/brunt hår, och mannen har bruna ögon och mörkbrunt hår.
    Tusen tack för ditt svar! Anledningen till att jag undrar är för att jag har en kompis som nojar över det hela, så jag försöker hjälpa henne att samla ihop konkreta bevis för att det här är vanligt förekommande :)

    Sphynxey skrev 2021-07-29 15:24:25 följande:

     


    Så detta är inget ovanligt om du nu trodde det.



    Nej, det trodde jag inte :) Jag försöker som sagt bara visa för en kompis att det inte är nåt konstigt :) Tack även för ditt svar - jättebra!
    Anonym (T) skrev 2021-07-29 15:31:34 följande:

    Min mamma är blond och blåögd, pappa svarthårig och brunögd. Själv är jag blond och blåögd medan min bror är brunhårig och har blå ögon. Båda pappas syskon är svarthåriga eller har mörkbrunt hår samt bruna ögon (samma sak åtminstone 2 generationer bakåt). Båda hans syskon har fått 1 barn var som är lika blonda och blåögda som jag trots att de har två mörkhåriga, brunögda föräldrar. Alla andra kusiner är lika mörka som sina föräldrar.


    Tusen tack för ditt svar! Verkligen jättebra!
  • Anonym (Bekan­t)
    Thu 29 Jul 2021 15:38
    #10

    Har bekanta med 4 barn. De ser ut så här med en mörkhårig brunögd pappa och mellanblond blåögd mamma:
    barn 1: mörkt hår, bruna ögon
    barn 2: blond, blå ögon
    barn 3: mörkt hår, bruna ögon
    barn 4: rött hår!, bruna ögon

Svar på tråden Brunögd, mörkhårig förälder med blåögt, ljushårigt barn - erfarenheter???