• Fri 30 Jul 2021 11:22
    1344 visningar
    12 svar
    12
    1344

    Bra att äldre hund fräser ifrån till valp?

    Har hämtat hem ett litet yrväder på 8 veckor. Har en äldre dam hemma redan. Den äldre morrat om valpen blir för närgången och idag i köket fräste hon i ordentligt. Är detta ok beteende? Jag tycker synd om valpen men läst att man inte ska lägga sig i ?

  • Svar på tråden Bra att äldre hund fräser ifrån till valp?
  • Fri 30 Jul 2021 11:48
    #1

    Helt ok! Den äldre är högre i rang och uppfostrar valpen. 

  • Fri 30 Jul 2021 11:55
    #2

    Så rädd att hon ska bita till , typ hugga.

  • Fri 30 Jul 2021 12:28
    #3

    Har den äldre hunden någon plats dit den kan gå för att slippa valpen? Om valpen är väldigt på tror jag att det är viktigt att den äldre hunden får chansen att gå undan om den önskar det. 

  • Fri 30 Jul 2021 12:49
    #4

    Se till att den äldre hunden har en plats där hon kan dra sig undan och slippa valpen.

    Det är du som ska se till att båda hundarna har det bra och inte hamnar i en situation där nån skadas eller far illa. Hundar behöver få kommunicera med varandra på hundars vis, och det är ok att den äldre signalerar till valpen, men det är du som ska ha ansvar och kontroll över situationen så att den äldre hunden slipper göra fel och bitas för att hon är trängd.

  • Fri 30 Jul 2021 15:54
    #5

    Om du känner att den äldre blir så irriterad på valpen att du är rädd att hon ska hugga har du låtit det hela gått alldeles för långt. Stoppa valpen långt innan den äldre tröttnat och måste lösa situationen själv . Du har ansvaret för att den äldre får vara med men inte bli terroriserad av valpen.

  • Fri 30 Jul 2021 16:56
    #6

    Det är helt normalt och i 99% av fallen inget att oroa sig för. Det kommer högst antagligen att lägga sig med tiden. Hundar är flockdjur och släpper man in en ny individ i flocken så rubbas flockdynamiken och rangordningen behöver regleras. Din tik säger i princip till din valp att "Jag är den vuxna här och det är jag som bestämmer." Skulle hon markera mot valpen genom att bitas så är det oftast inte heller någon fara. Håll dem bara under uppsikt när de är tillsammans tills rangordningen är stabil. :)

    Tycker dock att du bör se till att ge din tik lite space från valpen och lite egentid med matte/husse om du inte redan gör det. Det kan vara stressande att få en ny familjemedlem och speciellt en liten valp.

    Mvh Djurvårdare

  • Fri 30 Jul 2021 17:14
    #7

    Vi ger den äldre hunden mycket egentid

  • Fri 30 Jul 2021 21:52
    #8

    Blir valpen ledsen? Hon vill ju goa med den äldre hunden?

  • Fri 30 Jul 2021 21:53
    #9
    Humlan88 skrev 2021-07-30 21:52:47 följande:

    Blir valpen ledsen? Hon vill ju goa med den äldre hunden?


    Hundar har inte mänskliga känslor, så nej, den blir inte ledsen.
  • Sat 31 Jul 2021 16:59
    #10
    chrissepisse skrev 2021-07-30 21:53:59 följande:

    Hundar har inte mänskliga känslor, så nej, den blir inte ledsen.


    Hundar kan definitivt bli ledsna?
  • Sat 31 Jul 2021 20:15
    #11
    Catriarch skrev 2021-07-31 16:59:28 följande:
    Hundar kan definitivt bli ledsna?

    Det beror på hur man definierar ledsen. En hund har inte mänskliga känslor. Jag har haft ett långt uppehåll i att vara hundägare och den Disneyfiering som har skett under den tiden är oerhört fascinerande. Jag älskar hundar men det är trots allt djur. Jag tror inte att man gör hundarna en tjänst genom att tillskriva dem mänskliga egenskaper som jag upplever att man i allt större utsträckning gör. 


    Så nej, jag tror inte att valpen blir ledsen med den betydelse jag lägger i ordet ledsen. 

  • Sat 31 Jul 2021 21:48
    #12
    chrissepisse skrev 2021-07-31 20:15:08 följande:

    Det beror på hur man definierar ledsen. En hund har inte mänskliga känslor. Jag har haft ett långt uppehåll i att vara hundägare och den Disneyfiering som har skett under den tiden är oerhört fascinerande. Jag älskar hundar men det är trots allt djur. Jag tror inte att man gör hundarna en tjänst genom att tillskriva dem mänskliga egenskaper som jag upplever att man i allt större utsträckning gör. 

    Så nej, jag tror inte att valpen blir ledsen med den betydelse jag lägger i ordet ledsen. 


    Att hundar kan känna såväl sorg som förtvivlan är ganska vedertaget vid det här laget. Sedan har de inte samma känslomässiga komplexitet som människor har eftersom att deras hjärnor är mindre, och affekter manifesterar sig olika hos olika arter. Det betyder dock inte att de inte kan bli ledsna. Man har t o m funnit depression hos hundar. Att som hundägare vara medveten om och hjälpa sin hund i dennes känslor, speciellt om hunden är valp är att föredra då det skapar en god anknytning och hjälper hunden att utvecklas till en psykiskt trygg individ.

    Här kan du läsa lite mer om saken:

    www.rover.com/blog/dogs-get-sad-dog-sadness/

    www.nationalgeographic.com/animals/article/dog-brain-feelings-mri-gregory-berns
Svar på tråden Bra att äldre hund fräser ifrån till valp?