• Fri 30 Jul 2021 12:17
    1470 visningar
    9 svar
    9
    1470

    Vad tycker ni om namnet…

    Carl-August? Smeknamn blir förmodligen Calle, det förstår jag. Men vad får ni för associationer av namnet? Vem heter så enligt er?

  • Svar på tråden Vad tycker ni om namnet…
  • Fri 30 Jul 2021 16:08
    #2

    Tänker 1800tal, Carl-August, Carl-Oscar, Carl-Olof mm.
    Men ja, smeknamnet blir säkert Calle, är ni ok med det tycker jag ni ska ta det namnet.

  • Fri 30 Jul 2021 16:20
    #3

    Väldigt fint namn. :). Calle är dock mindre fint.

  • Fri 30 Jul 2021 19:31
    #4

    Inte i min smak och det blir nog Calle

  • Sat 31 Jul 2021 00:04
    #5

    Lite speciell sammansättning av namn.

    Karl är ett fint namn och August också. Personligen hade jag inte haft bindestrecket utan bara låtit det ena vara tilltalsnamn.

  • Sun 1 Aug 2021 06:09
    #6

    Love it! Starkt, ståtligt och lagom stramt. Calle som smeknamn blir gulligt och lättillgängligt.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Fri 6 Aug 2021 16:24
    #6

    Det andra namnet som vi funderar på, och som vi kallar bebisen för i två månader nu, är Bertil. Men det har inte riktigt landat hos mig, trodde det skulle göra det med tiden, men känns fortfarande inte helt rätt. Bertil eller Carl-August? Så himla svårt!

  • Fri 6 Aug 2021 16:36
    #7
    Dagsmeja skrev 2021-08-06 16:24:53 följande:

    Det andra namnet som vi funderar på, och som vi kallar bebisen för i två månader nu, är Bertil. Men det har inte riktigt landat hos mig, trodde det skulle göra det med tiden, men känns fortfarande inte helt rätt. Bertil eller Carl-August? Så himla svårt!


    Båda är lika bra. Väljer ni ett dubbelnamn har ni ju fördelen att kunna leka mer med smeknamn och att han själv kan välja att kalla sig bara ena namnet sedan om han vill.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Thu 2 Sep 2021 12:24
    #8

    Nu har ytterligare en månad gått, och jag kan fortfarande inte vänja mig vid Bertil. Bröderna heter Ivar och Bruno. Gillar Carl August (som dubbelnamn men utan bindestreck), gillar Calle som smeknamnet kan komma att bli, men är rädd för att det är för ?pajigt?, eller som en karaktär ur Åsa-Nisse typ. Låter det som en buskisperson eller seriefigur eller alltför konstigt/påhittat? Kan inte se på det neutralt längre.

  • Sat 4 Sep 2021 14:21
    #9
    Dagsmeja skrev 2021-09-02 12:24:54 följande:

    Nu har ytterligare en månad gått, och jag kan fortfarande inte vänja mig vid Bertil. Bröderna heter Ivar och Bruno. Gillar Carl August (som dubbelnamn men utan bindestreck), gillar Calle som smeknamnet kan komma att bli, men är rädd för att det är för ?pajigt?, eller som en karaktär ur Åsa-Nisse typ. Låter det som en buskisperson eller seriefigur eller alltför konstigt/påhittat? Kan inte se på det neutralt längre.


    Absolut inte Åsa-Nisse eller buskis, framförallt inte med den stavningen. Inte heller påhittat, båda namnen är klassiska och kombinationen är inte ny.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Vad tycker ni om namnet…