• Anonym (nyfik­en)
    Fri 30 Jul 2021 18:13
    928 visningar
    20 svar
    20
    928

    Vilken pedagogisk inriktning hade du valt och varför? Förskola

    Säg att du har barn som ska börja i förskola. Säg att du har 5 förskolor på lika långt avstånd från hemmet. Säg att alla förskolorna har samma förutsättningar ekonomiskt, personalmässigt, osv osv. Allt är samma. Förutom pedagogiken. En av förskolorna är en förskola utan speciell pedagogisk inriktning, en är Montessori, en är Waldorf, en är Reggio-Emilia och en är Ur&Skur.

    Vilken hade du valt åt ditt/dina barn och varför?

  • Svar på tråden Vilken pedagogisk inriktning hade du valt och varför? Förskola
  • Anonym (vanli­g)
    Fri 30 Jul 2021 18:18
    #1

    Jag hade absolut inte valt Ur&skur. Jag är skeptisk till de särskilda pedagogikerna, utan hade valt en "helt vanlig" förskola. Har haft båda mina barn på en helt fantastisk vanlig förskola med underbara pedagoger och massor av givande aktiviteter.

  • Anonym (Lugnt­)
    Fri 30 Jul 2021 18:25
    #2

    En förskola utan specifik inrikting hade jag valt.

    Jag har jobbat inom förskola i många år och tycker att allt mer tid går åt till att pedagogerna ska sitta och planera verksamheten, än att faktist vara med barnen. Man blir en pedagog kort som ska sitta på planeringsmötet 1-3 ggr i veckan vilket gör att barngrupperna blir lidande.

    Små barn lär sig genom lek, det behöver inte vara svårare än att pedagogerna går ner på barnens nivå, kryper runt och upptäcker och har sig.

    Allt ska vara så akademiskt att man glömmer att man har med små barn att göra.

    Jag hade valt den förskola där pedagogerna känns mest lättsamma och glada/lyckliga.

  • Anonym (nyfik­en) Trådstartaren
    Fri 30 Jul 2021 18:26
    #3
    Anonym (vanlig) skrev 2021-07-30 18:18:43 följande:

    Jag hade absolut inte valt Ur&skur. Jag är skeptisk till de särskilda pedagogikerna, utan hade valt en "helt vanlig" förskola. Har haft båda mina barn på en helt fantastisk vanlig förskola med underbara pedagoger och massor av givande aktiviteter.


    Varför absolut inte Ur&Skur? Varför skeptisk till de övriga? Jag gick på en fantastisk förskola utan särskild pedagogisk inriktning, så jag dissar absolut inte det heller, jag är bara nyfiken.
  • Anonym (nyfik­en) Trådstartaren
    Fri 30 Jul 2021 18:27
    #4
    Anonym (Lugnt) skrev 2021-07-30 18:25:26 följande:

    En förskola utan specifik inrikting hade jag valt.

    Jag har jobbat inom förskola i många år och tycker att allt mer tid går åt till att pedagogerna ska sitta och planera verksamheten, än att faktist vara med barnen. Man blir en pedagog kort som ska sitta på planeringsmötet 1-3 ggr i veckan vilket gör att barngrupperna blir lidande.

    Små barn lär sig genom lek, det behöver inte vara svårare än att pedagogerna går ner på barnens nivå, kryper runt och upptäcker och har sig.

    Allt ska vara så akademiskt att man glömmer att man har med små barn att göra.

    Jag hade valt den förskola där pedagogerna känns mest lättsamma och glada/lyckliga.


    Men eftersom frågan stipulerar att det enda skillnaden mellan förskolorna är pedagogiken?
  • Anonym (G)
    Fri 30 Jul 2021 18:32
    #5

    Om vi nu utgår från att alla har samma förutsättningar i övrigt så hade jag absolut valt reggio Emilia. Eftersom detta är den pedagogik som passar mitt barn (och mig) bäst

  • Anonym (Lugnt­)
    Fri 30 Jul 2021 18:40
    #6
    Anonym (nyfiken) skrev 2021-07-30 18:27:53 följande:

    Men eftersom frågan stipulerar att det enda skillnaden mellan förskolorna är pedagogiken?


    I så fall ur och skur. Dom är ute mycket oavsett väder. Mest neutrala av dessa alla.

    Dom är givetvis inte om det är jättekallt/jättevarmt/mycket regn.

    Men dom är ute mer än andra förskolor och har de mesta av verksamheten utomhus
  • Anonym (H)
    Fri 30 Jul 2021 19:33
    #7

    Jag skulle inte valt Waldorf eller Montessori ,inte Waldorf efter som de har många udda idéer både pedagogiska och ideologiska ideér som inte stämmer överens med mina , inte Montessori då jag när jag jobbade på en låg o mellanstadieskola tog emot många barn som gått på Montessori förskola ( fanns ingen montessoriskola i närheten) ..det jag såg hos de barnen var att de var väldigt duktiga på att städa efter sig och jobba själva ..däremot hade de svårt eller t.om väldigt svårt att samarbeta med andra barn och deras lekskicklighet var mycket lägre än de andra barnens .
    ur o skur…kanske…jag skulle nog vilja ta reda på mer för att se hur mycket de är ute och var de är dvs vad har de för  miljö att vara i och vad har de för utepedagogik Och vad har de för lokaler att vara i om det är för kallt/blött att vara ute någon längre stund i 

  • Anonym (2 barns mor)
    Fri 30 Jul 2021 19:50
    #8

    Till min yngsta hade jag valt Ur och Skur då han älskar det livet.
    Mina barn har under åren gått på vanlig kommunalt dagis, privat montessori och amerikanskt  där de skulle kunna räkna och rabbla alfabetet innan de var fem. Höll på att glömma en termin på kristet dagis.
    Det spelar ingen större roll vilken inriktning förskolan har det viktiga är vilken personal och rektor som jobbar där.

  • Fri 30 Jul 2021 19:58
    #9

    Absolut inte Ur&Skur, det är barnplågeri att vara ute som de gör.

    Hade valt en "helt vanlig" förskola.

  • Anonym (T)
    Fri 30 Jul 2021 19:59
    #10

    Den vanliga utan någon inriktning.

  • Fri 30 Jul 2021 20:00
    #11

    Ut och skur. Arbetar på förskola med mycket ute-verksamhet och trivs med det. Här kommer några av skälen:

    Oftast drivna pedagoger

    Friska barn (min empiriska erfarenhet)

    Starka barn som lever länge

    Självständiga barn

    Mycket arbete med värdegrunden

    Mycket arbete med fantasi som generar problemlösande.

  • Fri 30 Jul 2021 20:06
    #12
    whippo skrev 2021-07-30 20:00:11 följande:

    Ut och skur. Arbetar på förskola med mycket ute-verksamhet och trivs med det. Här kommer några av skälen:

    Oftast drivna pedagoger

    Friska barn (min empiriska erfarenhet)

    Starka barn som lever länge

    Självständiga barn

    Mycket arbete med värdegrunden

    Mycket arbete med fantasi som generar problemlösande.


    Vsad menar du med 'starka barn som lever länge'? Den första Ur&Skur förskolan startade 198. Anser du barnen som gick där levt exceptionellt länge jämfort med andra barn i vanlig fsk? Hur anser du dem vara starkare?
  • Fri 30 Jul 2021 20:06
    #13

    ^ startade 1985

  • Anonym (vanli­g)
    Fri 30 Jul 2021 20:17
    #14
    Anonym (nyfiken) skrev 2021-07-30 18:26:36 följande:
    Varför absolut inte Ur&Skur? Varför skeptisk till de övriga? Jag gick på en fantastisk förskola utan särskild pedagogisk inriktning, så jag dissar absolut inte det heller, jag är bara nyfiken.
    Jag anser inte att det främjar utvecklingen att vara ute så mycket som möjligt. Det är mycket svårare för barnen att leka och genomföra pedagogiska aktiviteter i ösregn och kyla. Vintertid är det kul att vara ute en stund, men med michelin-overaller och tumvantar blir det inte direkt varken träning i finmotorik, eller grovmotorik. Själv gillar jag att vara ute, men i rätt väder, och i lagom mängd. Ungefär som på "vanliga" förskolor där barnen är ute dagligen i 1-2 timmar. Det räcker gott.
  • Fri 30 Jul 2021 21:24
    #15

    Eftersom jag är helt emot skärmar för små barn och jag har lärt mig här på FL att de används även i förskolor i Sverige, hade jag valt Waldorf för att undvika det.

    Utan den aspekten hade jag inte brytt mig, jag kan se positiva saker i alla koncept, fast jag vet inte mycket om Reggio Emilia. Waldorf hade nog änd
    å varit en av favoriterna, pga av deras fokus på naturen och kreativitet, ur&skur hade också varit med på toppen.

  • Anonym (Tre barn)
    Fri 30 Jul 2021 21:27
    #16

    Hade valt den helt vanliga utan särskild inriktning. Våra barn har gått på en superbra, vanlig kommunal förskola. Toppen på alla sätt!

  • Fri 30 Jul 2021 21:39
    #17
    Tow2Mater skrev 2021-07-30 20:06:16 följande:

    Vsad menar du med 'starka barn som lever länge'? Den första Ur&Skur förskolan startade 198. Anser du barnen som gick där levt exceptionellt länge jämfort med andra barn i vanlig fsk? Hur anser du dem vara starkare?


    Forskning visar att fysisk aktivitet hos barn tenderar att fortsätta i vuxen ålder. Det i sin tur ger generellt ett längre liv. Barn i ute-verksamhet har mer pulshöjande aktiviteter och rörelse. Finns ganska mycket studier angående detta. Sedan beror det ju också hur deras ur och skur verksamhet drivs, de kanske mest sitter under ett regnskydd i skogen hela dagarna? Då spelar det ingen roll.

    Min erfarenhet med ute-verksamhet där vi oftast går minst 10 000 vuxna steg per dag, sedan lek, klättrande och spring på detta ger fysiskt starka barn. Det ses lätt när jämnåriga barn från andra avdelningar följer med
  • Anonym (Eva)
    Sat 31 Jul 2021 07:53
    #18

    Jag är i det läget nu: sonen börjar i förskola till hösten. Vi har valt en kommunal förskola utan uttalad pedagogik, men läser jag mellan raderna så är de definitivt inspirerade av Reggio Emilia. Helt ok för mig. Montessori hade varit på gränsen, jag är skeptisk. Aldrig, aldrig Waldorf. Ur & skur känns som något för lata föräldrar ("Så bra att barnet är ute mycket på vardagarna, då kan vi med gott samvete kura i soffan i helgen").

  • Anonym (Ea)
    Sat 31 Jul 2021 08:06
    #19

    Jag hade valt kommunala eller ur och skur, som ju ibland är kommunal.

    (Ur och skur innebär ju inte att barnen är ute oavsett väder. De har inomhuslokaler också.)

  • Anonym (Monte­ssori)
    Sat 31 Jul 2021 22:03
    #20

    Absolut inte Waldorf med sina konstiga ideologier. Reggio Emilia är jag inte insatt i. Jag är själv inte så mycket för ut och skur så jag kan inte motivera mitt barn att det ör det bästa. Viss lärarstyrd användning av skärm ska ingå i alla förskolor då det är en del av den senaste läroplanen.

    Vi har vårt barn på en montessoriförskola och enda anledningen till att det blev montessori för oss var att båda skolorna som hade flerspråkig inriktning med språkval även bedrevs som montessoriverksamhet. De har ju fem fokusområden inom montessori (språk, kultur, matematik, sensoriska övningar (lukta, känna, smaka etc) och praktiska vardagsövningar för att bli självständiga. Detta ser vi ju att barnen arbetar med men ärligt talat tycker jag inte att det märks något på vår femåring efter fyra år av montessori som jag reagerar på som något särskilt jämfört med hur jag antar att det är på andra förskolor och hur andra barn är.

    Inom montessori ska man ju få möjlighet att fokusera mer utifrån egna intressen och detta kanske skulle märkas skillnad om man bytt till en annan skola senare men vår skola har denna inriktning genom hela grundskolan så jag skulle tro att våra barn kommer att gå där hela tiden och först till gymnasiet börja på vanlig kommunal skola. De måste ju dessutom följa timplanen så att elever läser alla ämnen så i själva skolan kan ju ändå inte barnet välja helt själv vad den vill fokusera på. Jag känner att språkfördelarna överväger för oss. Dock om förskolan inte även hade haft språkinriktning så kanske jag inte hade sett någon fördel med just montessori, men inte nackdel heller.

Svar på tråden Vilken pedagogisk inriktning hade du valt och varför? Förskola