• Anonym (Ängsl­ig)
    Fri 30 Jul 2021 21:43
    1846 visningar
    21 svar
    21
    1846

    Mamma som publicerar utredning på nätet.

    Hej.
    Jag är separerad sen länge, men har en dotter med på halvtid.
    Dottern har visa avvikanden, men fungerar i stor väldigt bra. 
    Vi har därför gemensamt kommit fram till att en utredning är på plats för att få upp om och vad det kan vara för att hon ska få bästa möjliga hjälp i livet.

    Det som skrämmer mig nu är att mamman har tänkt att skriva om detta på FB (och kanske andra ställen). Jag har invänt då jag tror det kan vara skadligt för dottern i vuxen åldern och inget hon ska behöva genomlida i ungdomen. Tänker då att en diagnos får en dömd i förväg och att det bara är något som behöver berättas om för de den faktiskt berörs (t.ex. lärare). 

    Hon själv anser att hon skriver om "sina känslor" och att det är viktigt att informera och att det inte är något jag har med att göra, och helt enkelt får släppa det, då hon gör som hon vill.

    Vad gör jag? Kontakta Soc, BUP, advokat, polisanmälan? Eller får jag bara acceptera läget? Jag personligen tycker detta är ett fruktansvärt övertramp på integriteten på ett barn.

  • Svar på tråden Mamma som publicerar utredning på nätet.
  • Anonym (Stå på dig)
    Fri 30 Jul 2021 22:04
    #1
    +2

    Har inget tips men vilket brutalt övertramp av mamman! Maken till självcentrering. Blir heligt vansinnig faktiskt - maken till integritetskränkande handling av henne. GDPR finns ju men att luta sig mot det blir nog svårt. Jag hade trots det försökt att faktiskt gå vidare just för att markera det helt sjuka i att skriva om detta på ett forum som FB. Skadat.

  • Anonym (Y)
    Fri 30 Jul 2021 22:11
    #2

    Menar du att hon vill lägga ut hela utredningen? Eller att hon vill skriva om att dottern ska göra en utredning? Att lägga ut utredningen tycker jag du kan kolla upp för där gäller ju sekretess. Men att typ skriva om att nu ska dottern göra en utredning och det känns si och så är ju inte olagligt på nåt vis. Men kan vara nog så utlämnande. Ett exempel jag vet där en förälder blev tillsagd av rätten att sluta dela saker på nätet var vid en extremt infekterad vårdnadstvist och där den ena föräldern skrev väldigt mycket om detta.

  • Fri 30 Jul 2021 22:20
    #3
    +1

    Om hon vill prata om sina känslor kan hon ju göra det anonymt, tex. i en forum som den här. Finns ingen ursäkt att kränka barnets integritet som hon planerar göra.

  • Anonym (Ängsl­ig) Trådstartaren
    Fri 30 Jul 2021 22:22
    #4

    Jag tror inte hon tänker lägga ut utredning som sådan, men det kan nog bli en lång följetång med det ena och det andra. Jag har svårt att se det på något annat sätt än att detta handlar om att skaffa "sympatipoäng" från folk.

    Jag funderar på nästa drag då jag i vart fall vill kunna säga att jag gjorde allt jag kunde, om sådär 5-10 år när dottern själv förstår vad som pågår. Ska man ringa en advokat? Vad ska man ha för någon i så fall? Ska jag ringa mitt försäkringsbolag kanske?

  • Anonym (W)
    Fri 30 Jul 2021 22:24
    #5

    Fyfan. Man gör det anonymt, i slutna grupper iaf och skriver inget offentligt (då på ett fint sätt också) förrän barnet kan godkänna det själv. Ca 14-15.

  • Anonym (Funki­sno)
    Fri 30 Jul 2021 22:31
    #6
    +1

    Dessa funkismammor är en hel rörelse. De skapar en identitet sv att visa sin vardag med funktionsnedsatta barn på sociala medier. De är bräckliga och ofta rätt narcissistiska enligt min åsikt. De menar att de vill skapa förståelse och normalisera. Ofts får det rakt inte den effekten. Barn i mellanstadiet och högstadiet är aholes och de mest dömande som finns

  • Anonym (Y)
    Fri 30 Jul 2021 22:38
    #7
    Anonym (Ängslig) skrev 2021-07-30 22:22:50 följande:

    Jag tror inte hon tänker lägga ut utredning som sådan, men det kan nog bli en lång följetång med det ena och det andra. Jag har svårt att se det på något annat sätt än att detta handlar om att skaffa "sympatipoäng" från folk.

    Jag funderar på nästa drag då jag i vart fall vill kunna säga att jag gjorde allt jag kunde, om sådär 5-10 år när dottern själv förstår vad som pågår. Ska man ringa en advokat? Vad ska man ha för någon i så fall? Ska jag ringa mitt försäkringsbolag kanske?


    Du kan absolut rådfråga en jurist, eller socialen. Sen tycker jag att du kan råda mamman att om hon behöver bearbeta det att skriva i ett anonymt forum. Sen kan du säga att du ser väldigt allvarligt på detta och att du tänker kontakta som, ni kanske kan gå i ett samarbetssamtal där ni kan få råd tillsammans.
  • Anonym (Bad)
    Fri 30 Jul 2021 23:02
    #8
    +2

    Menar hon verkligen allvar med detta har hon, mlit sagt, väldigt bristande omdömesförmåga.

    Hon tänker inte på dotterns bästa utan sitt eget bästa, att det känns bra för henne att berätta och skriva om händelsen.

    Mamman kommer må bättre av bekräftelsen hon får genom att göra så.

  • Anonym (Men..­.)
    Sat 31 Jul 2021 00:10
    #9

    Snälla nån, det där är ju helt gränslöst! Prata med soc, som jag antar att ni är i kontakt med, och be dem om hjälp! Stackars barn...

  • Anonym (Egot)
    Sat 31 Jul 2021 04:22
    #10
    +1

    Nää.....det är inte ok. Om hon mår dåligt pga att dottern får en diagnos får hon prata med sina allra närmaste vänner eller en kurator om det. Hon har ingen rätt att hänga ut dottern så. Hade hon själv velat att vänner skulle skriva ut saker om henne på nätet? ?Ann berättade idag för mig att hon har fått en könssjukdom?. ?Ann ligger hemma och är deprimerad?. Vad du ska göra åt det vet jag inte, men hon verkar vara gränslös. 

Svar på tråden Mamma som publicerar utredning på nätet.