• Anonym (Ängsl­ig)
    Fri 30 Jul 2021 21:43
    1845 visningar
    21 svar
    21
    1845

    Mamma som publicerar utredning på nätet.

    Hej.
    Jag är separerad sen länge, men har en dotter med på halvtid.
    Dottern har visa avvikanden, men fungerar i stor väldigt bra. 
    Vi har därför gemensamt kommit fram till att en utredning är på plats för att få upp om och vad det kan vara för att hon ska få bästa möjliga hjälp i livet.

    Det som skrämmer mig nu är att mamman har tänkt att skriva om detta på FB (och kanske andra ställen). Jag har invänt då jag tror det kan vara skadligt för dottern i vuxen åldern och inget hon ska behöva genomlida i ungdomen. Tänker då att en diagnos får en dömd i förväg och att det bara är något som behöver berättas om för de den faktiskt berörs (t.ex. lärare). 

    Hon själv anser att hon skriver om "sina känslor" och att det är viktigt att informera och att det inte är något jag har med att göra, och helt enkelt får släppa det, då hon gör som hon vill.

    Vad gör jag? Kontakta Soc, BUP, advokat, polisanmälan? Eller får jag bara acceptera läget? Jag personligen tycker detta är ett fruktansvärt övertramp på integriteten på ett barn.

  • Svar på tråden Mamma som publicerar utredning på nätet.
  • Anonym (S)
    Sat 31 Jul 2021 07:16
    #11

    Du kan göra en orosanmälan till soc om att hon exponerar dotterns privata och känsliga information online. Det är som du säger en extrem kränkning av integriteten.

    Jag funderar på om polisen kan göra något också, något i stil med ärekränkning..? Bara för att information är sann så får man inte dela den, om det är sådant som kan vara skadligt för personen det handlar om.

  • Anonym (Föräl­der)
    Sat 31 Jul 2021 08:13
    #12
    Anonym (Y) skrev 2021-07-30 22:11:27 följande:

    Menar du att hon vill lägga ut hela utredningen? Eller att hon vill skriva om att dottern ska göra en utredning? Att lägga ut utredningen tycker jag du kan kolla upp för där gäller ju sekretess. Men att typ skriva om att nu ska dottern göra en utredning och det känns si och så är ju inte olagligt på nåt vis. Men kan vara nog så utlämnande. Ett exempel jag vet där en förälder blev tillsagd av rätten att sluta dela saker på nätet var vid en extremt infekterad vårdnadstvist och där den ena föräldern skrev väldigt mycket om detta.


    Sekretess?
    Jag håller med om olämpligheten i det hela men sekretess?
    Det blir svårt att hävda, det är ju trots allt mamman vi pratar om här.


  • Anonym (Elisa­beth)
    Sat 31 Jul 2021 08:49
    #13
    +1

    Om jag förstår rätt ska mamman inte lägga ut utredningen på nätet men hon vill skriva om sina erfarenher och kanske boll a,ed alla. Att akriva anonymt, kan du ju rekommendera. Det är ju också vanligt att föräldrar är med i slutna grupper på FB och diskuterar. Det äe ju inte anonymt men ändå lite mer privat än tex en öppen blogg. Det finns också föreningar som har samtalsgrupper för förälderar.

    Det kanske går att förmå henne att hantera sitt behov av att dela sina erfarenheter med andra på ett mer privat sätt, även om det inte blir helt privat?

  • Sat 31 Jul 2021 09:58
    #14
    Anonym (S) skrev 2021-07-31 07:16:19 följande:

    Du kan göra en orosanmälan till soc om att hon exponerar dotterns privata och känsliga information online. Det är som du säger en extrem kränkning av integriteten.

    Jag funderar på om polisen kan göra något också, något i stil med ärekränkning..? Bara för att information är sann så får man inte dela den, om det är sådant som kan vara skadligt för personen det handlar om.


    Intressant tanke! Åtal för förtal har ju blivit en uppmärksammad företeelse på senare tid, och det vore intressant att se hur pass mycket skydd barn har, enligt lagen.

    I så fall behöver ju inte mamman lägga ut själva utredningen, Ebba Busch offentliggjorde väl tex inga dokument, det räckte med några korta ord.

    Fast det finns ju förstås en avgörande skillnad: uppsåtet. Förtal kanske måste grunda sig i att man är ute efter att skada personen man talar/skriver om...

    Men det finns ju oerhört många föräldrar som lämnar ut känslig info om sina barn. Tänk om en rättslig prövning skulle visa att det är olagligt!
  • Anonym (A)
    Sat 31 Jul 2021 19:23
    #15
    Anonym (Men...) skrev 2021-07-31 00:10:15 följande:
    Snälla nån, det där är ju helt gränslöst! Prata med soc, som jag antar att ni är i kontakt med, och be dem om hjälp! Stackars barn...
    Håller med
  • Anonym (Npf)
    Sat 31 Jul 2021 19:43
    #16
    Om hon nu vill skriva på fb om ert barn tipsa henne då om olika slutna grupper på fb ..finns för många olika funktionshinder…själv har jag barn med npf-diagnoser och är med i flera olika fb grupper för föräldrar med samma diagnoser som mina barn..i dessa grupper kan man prata med andra föräldrar få hjälp och stöd och även få ” kräka ur sig” när livet är pest o pina ..gemensamt för dessa grupper är att det är slutna så bara de som är med kan se och kommentera inlägg.
  • Anonym (Ängsl­ig) Trådstartaren
    Sun 1 Aug 2021 21:15
    #17
    Anonym (Npf) skrev 2021-07-31 19:43:47 följande:
    Om hon nu vill skriva på fb om ert barn tipsa henne då om olika slutna grupper på fb ..finns för många olika funktionshinder?själv har jag barn med npf-diagnoser och är med i flera olika fb grupper för föräldrar med samma diagnoser som mina barn..i dessa grupper kan man prata med andra föräldrar få hjälp och stöd och även få ? kräka ur sig? när livet är pest o pina ..gemensamt för dessa grupper är att det är slutna så bara de som är med kan se och kommentera inlägg.
    Tack, inte för att jag är helt glad vi den tanken heller så var det någonstans där jag tänkte att kompromissen kunde landa.

    Jag fick till ett möte och ordnade barnvakt, fick prata några ord där jag diplomatiskt och motiverande försökte förklara varför jag inte vill ha informationen på nätet. Hon började gorma på mig som aldrig för och ställde in överlämningen, så jag fick ordna barnvakt på annat håll.

    Det får bli samtal till soc imorgon, vilket verkligen tar emot.
  • Anonym (Ängsl­ig) Trådstartaren
    Sun 1 Aug 2021 21:17
    #18
    Annita skrev 2021-07-31 09:58:28 följande:
    Intressant tanke! Åtal för förtal har ju blivit en uppmärksammad företeelse på senare tid, och det vore intressant att se hur pass mycket skydd barn har, enligt lagen.

    I så fall behöver ju inte mamman lägga ut själva utredningen, Ebba Busch offentliggjorde väl tex inga dokument, det räckte med några korta ord.

    Fast det finns ju förstås en avgörande skillnad: uppsåtet. Förtal kanske måste grunda sig i att man är ute efter att skada personen man talar/skriver om...

    Men det finns ju oerhört många föräldrar som lämnar ut känslig info om sina barn. Tänk om en rättslig prövning skulle visa att det är olagligt!
    Jag hoppas verkligen att kunna slippa driva rättsliga ärenden. :(
  • Anonym (Stina­)
    Mon 2 Aug 2021 00:52
    #19
    +1

    Verkligen dumt av mamman att skriva massa personliga saker om er dotters utredning. Men är du säker på att hon kommer skriva allt du befarar? Kan det handla mer om att hon behöver ventilera med människor hon känner, inte inför alla hon har som vänner på fb?

    Sen får jag säga att folk i tråden ger rätt usla råd. Man får skriva saker om sina barn och posta bilder osv. Det är olämpligt men inte olagligt. Det finns mig veterligen inte ett enda fall i Sverige där någon dömts för ärekränkning för att den ventilerar saker om sina barn på fb. GDPR? Bara dumheter - GDPR styr inte vad privatpersoner skriver. Sekretess? Inte heller det något som gäller privatpersoner. Förtal? Nej, det är inte förtal att skriva om sitt barns diagnoser eller sjukdomar. Anmäla till socialtjänsten? För att de ska göra vad? Socialtjänst är inte en instans som ska hota föräldrar utan som kan göra insatser. Önskar du ensam vårdnad pga mammans aktivitet på nätet så gå till familjerätten men det låter som ett mycket svagt case. Och är det vad ni ska fokusera på nu? En vårdnadstvist?

    Nej, var konstruktiv istället. Prata med mamman och berätta att du är orolig för vad hon kommer skriva. Ge henne en chans att förklara. Och ändrar hon sig inte så är det inte mycket att göra åt. Lägg energin på ert barn istället, och fokusera på att lära er vad barnet behöver utifrån diagnos.

  • Anonym (Fast alltså­...)
    Mon 2 Aug 2021 03:23
    #20

    ...föräldrar begår övertramp på sociala medier VARJE DAG! Tänk bara på alla bilder som läggs ut på alla dessa barn i tid och otid.

  • Anonym (ungen­)
    Mon 2 Aug 2021 17:20
    #21
    +1

    Jag är SÅ glad och tacksam för att sociala medier inte fanns när jag växte upp. Min mamma är en rätt gränslös person som gärna söker sympatier från andra och jag kan sätta en miljon spänn på att om t.ex. bloggar/facebook/instagram funnits när jag var liten hade hon skrivit väldigt uttömmande och detaljerat om min sjukdom och livet med min diagnos.

    Hon har skaffat facebook sen jag blev vuxen och har TVÅ gånger skrivit, för mig, väldigt utlämnande och kränkande historier på sin facebook om mig och min diagnos antagligen för att "ventilera" hur jobbigt det var för henne som mamma. Första gången det hände så började jag nästan gråta och blev illamående när jag såg det, det kändes fruktansvärt. Då bad jag bara henne ta bort det.

    Andra gången var ännu värre för då hade jag varit väldigt sjuk länge och hon skrev ett extremt detaljerat långt inlägg om min kropp, mina mediciner, min behandling, att jag låg på sjukhus, att jag "såg så sjuk och döende ut" etc, den gången taggade hon även mig i inlägget, och då blev jag riktigt jävla förbannad och ringde upp henne och sa att hon skulle ta bort det direkt, hur jag kände det när jag läste vad hon skrivit, och att om det hände en gång till så kommer jag säga upp kontakten med henne. Så arg blev jag, för det kändes som ett fruktansvärt övertramp. Som att hon blottade allt mitt privata utan att jag godkänt det, till människor som är HENNES vänner och som jag inte ens känner, men också till vänner och bekanta som känner mig. 

    För mig är min diagnos något väldigt privat och inget som jag vill fläka ut för vem som helst utan jag vill välja själv vem jag berättar för. Det är även en diagnos som inte syns på utsidan och jag vill gärna att människor lär känna mig, och den person jag är, och inte vem jag är som "sjuk". 

    Har full respekt för att föräldrar till sjuka barn vill ventilera på olika sätt och har ett behov av att prata av sig, men man behöver inte göra det öppet på sociala medier där väldigt många (ibland till och med alla) kan ta del av det. Slutna/privata grupper och forum känns mer lämpligt men även där att man kanske tänker på vad man lägger ut och inte. 

    Jobbar för övrigt med tonåringar och det har tydligen blivit rätt vanligt att när dom börjar närma sig myndig ålder ber sina föräldrar ta bort alla mindre smickrande foton dom lagt upp på barnen under uppväxten från sociala medier. För alla boombers är väl känslan ungefär: tänk att din mamma och pappa visade upp det privata fotoalbumet från din barndom för hela världen, så gångrar du den känslan med ca 10.000 pga hur lätt det är att ta foton idag samt att mycket av det som läggs upp är väldigt svårt att ta bort, på riktigt alltså. 

    Hur som helst ville bara ge en bild från "andra sidan" som det sjuka barnet som absolut inte är bekväm med att få privatlivet och det allra innersta utfläkt på internet/sociala medier av föräldrar som vill ventilera eller söka sympatier.

    Något att ha i åtanke också är alla arbetsgivare som googlar/facebookcheckar anställda som sökt jobb (jag rekryterar ibland personal och så gör jag själv) så kommer man till en blogg ens förälder skrivit om den sökandes sjukdomsdiagnos. Jag dömer inte folk utifrån det utan kollar mer på annat men skulle inte bli förvånad om andra arbetsgivare tänker annorlunda eller kanske backar beroende på vad som står.  

    Borde typ finnas någon "vett och etikett på nätet" för vuxna. 

Svar på tråden Mamma som publicerar utredning på nätet.