• Anonym (Tråds­tartar­e)
    Fri 30 Jul 2021 21:44
    9294 visningar
    127 svar
    127
    9294

    Kär men inte gjort något

    Hej! Jag är i en svår och jobbig situation. Jag är gift men har blivit kär i en annan person. Den andra personen vet det och jag tror att hon känner samma sak, utifrån kroppspråk och hur hon agerar. Personen vet att jag är gift.

    Vi har inte gjort något. Inget närkontakt förutom så som man gör med vänner. Inga sms eller liknande med sexuellt innehåll.

    Ändå är det mycket tydligt, tycker jag, att vi båda är kära eller i alla fall tycker om varandra mycket på ett romantiskt sett.

    Vi måste träffas då och då pga jobbet. Kollegor verkar ha uppmärksammat att det finns kemi mellan oss. En kollega har skojat om detta.

    Är detta otrohet?

    Jag planerade inte att det skulle bli såhär men känner ändå dåligt samvete.

  • Svar på tråden Kär men inte gjort något
  • Anonym (Tråds­tartar­e) Trådstartaren
    Sun 1 Aug 2021 17:24
    Anonym (Elizabeth) skrev 2021-08-01 17:16:10 följande:

    Ärligt talat kan jag bry mig mindre om TS fortsätter med frun eller skiljer sig för att satsa på kollegan. Det är bara det här ?nej, men buhu, jag är ju så förälskad, vad kan jag ens göra åt saken? jag stör mig på. Är det så uppenbart att andra kollegor märker låter man det gå för långt då han redan är i ett förhållande. Det är respektlöst mot hans fru.

    Som någon skrev är ju TS inget offer och det är ju inte som att han inte har någon kontroll alls över situationen. Han måste välja vem han vill satsa på och välja nästa steg utefter det.


    Sådär resonerade jag också före juni i år. Jag förstår hur du tänker.
  • Anonym (E.)
    Sun 1 Aug 2021 19:23
    Anonym (Trådstartare) skrev 2021-08-01 17:24:09 följande:
    Sådär resonerade jag också före juni i år. Jag förstår hur du tänker.
    Ja, och "Elizabeth" kanske också halkar dit någon gång. Som de flesta av oss gör. Det är nog få människor, som kan gå ett helt liv och aldrig känna attraktion eller förälskelse för någon annan än den, som de för tillfället är tillsammans med.

    Eller för den delen ha mer förnuftiga/logiska funderingar av typen: "tänk om min man hade varit mer som den här kollegan! Så mycket roligare liv jag hade kunnat ha, då. Han och hans fru ska segla på semestern; min man och jag ska som vanligt gå omlott mellan datorn och TV:n, för allting annat är för jobbigt och för besvärligt enligt honom...".
  • Anonym (Tråds­tartar­e) Trådstartaren
    Sun 1 Aug 2021 20:31
    Anonym (E.) skrev 2021-08-01 19:23:53 följande:

    Ja, och "Elizabeth" kanske också halkar dit någon gång. Som de flesta av oss gör. Det är nog få människor, som kan gå ett helt liv och aldrig känna attraktion eller förälskelse för någon annan än den, som de för tillfället är tillsammans med.

    Eller för den delen ha mer förnuftiga/logiska funderingar av typen: "tänk om min man hade varit mer som den här kollegan! Så mycket roligare liv jag hade kunnat ha, då. Han och hans fru ska segla på semestern; min man och jag ska som vanligt gå omlott mellan datorn och TV:n, för allting annat är för jobbigt och för besvärligt enligt honom...".


    Ja, så är det ju.
  • Sun 1 Aug 2021 20:45

    Jag håller inte med om att du inte gjort ngt eftersom du agerat och berättat att du är kär.

    Finns det ngn möjlighet att ha en öppen relation?

    Om inte, backa från kontakten med kollegan medan du reder ut dina känslor.

  • Anonym (Eliza­beth)
    Sun 1 Aug 2021 21:29
    Anonym (E.) skrev 2021-08-01 19:23:53 följande:
    Ja, och "Elizabeth" kanske också halkar dit någon gång. Som de flesta av oss gör. Det är nog få människor, som kan gå ett helt liv och aldrig känna attraktion eller förälskelse för någon annan än den, som de för tillfället är tillsammans med.

    Eller för den delen ha mer förnuftiga/logiska funderingar av typen: "tänk om min man hade varit mer som den här kollegan! Så mycket roligare liv jag hade kunnat ha, då. Han och hans fru ska segla på semestern; min man och jag ska som vanligt gå omlott mellan datorn och TV:n, för allting annat är för jobbigt och för besvärligt enligt honom...".
    Om du ska skriva om mig och vad jag tycker kan du ju åtminstone läsa det jag har skrivit... För ja, självklart kan man få nån liten crush eller förälskelse nån gång, trots att man är i ett förhållande. Men det viktiga är ju hur man agerar. Att gå runt och känna hur pirrigt och spännande det känns är ju långt ifrån okej... 
  • Anonym (Tråds­tartar­e) Trådstartaren
    Sun 1 Aug 2021 22:19
    Anonym (Elizabeth) skrev 2021-08-01 21:29:26 följande:

    Om du ska skriva om mig och vad jag tycker kan du ju åtminstone läsa det jag har skrivit... För ja, självklart kan man få nån liten crush eller förälskelse nån gång, trots att man är i ett förhållande. Men det viktiga är ju hur man agerar. Att gå runt och känna hur pirrigt och spännande det känns är ju långt ifrån okej... 


    Rimligt absolut. Men jag hade inte planerat detta och jag har tidigare tyckt som du.
  • Anonym (Ohlal­a)
    Sun 1 Aug 2021 23:07
    Anonym (E.) skrev 2021-08-01 15:35:06 följande:

    Fast nu pratar du mot dig själv. I det inlägg jag svarade på, ifrågasatte du ju om man kunde vara kär i någon man bara känt "sedan i juni". Som om det skulle vara inbillning och inte en verklighet. För TS. För förälskelse ÄR ju en egen verklighet, för den som upplever det, medan han/hon upplever det. Det spelar ingen roll vad någon annan tycker om det, eller om det är lämpligt enligt någon samhällsnorm. 


    Nej då får du läsa om mitt inlägg. Jag skrev att jag förstod om han var kär och förälskad (för det kan man bli fort) men att jag inte förstod hur han kunde älska som han också påstått. Att älska någon brukar krävas lite mer än nån månad. Däremot har andra i tråden ifrågassattit att ts skulle vara kär
  • Anonym (Ohlal­a)
    Sun 1 Aug 2021 23:16
    Anonym (Trådstartare) skrev 2021-08-01 16:24:01 följande:

    Så om man är gift så får man aldrig prata förtroligt med någon annan? Om jag är förälskad eller kär i någon annan så minskar eller ökar ju inte det av att jag säger det högt. Personen fattade redan det ändå pga kroppspråk som var svårt att dölja helt.


    Men gud vad fånig du gör dig. Självklart kan man ha förtroligt samtal med massor av människor. Syskon, föräldrar, kompisar osv. Men det förstår du väl själv att det är skillnad om du har det med din syrra än om du har det med den kollega som du är kär i.
  • Anonym (Ohlal­a)
    Sun 1 Aug 2021 23:26
    Anonym (Trådstartare) skrev 2021-08-01 16:24:01 följande:

    Så om man är gift så får man aldrig prata förtroligt med någon annan? Om jag är förälskad eller kär i någon annan så minskar eller ökar ju inte det av att jag säger det högt. Personen fattade redan det ändå pga kroppspråk som var svårt att dölja helt.


    Men gud vad fånig du gör dig. Självklart kan man ha förtroligt samtal med massor av människor. Syskon, föräldrar, kompisar osv. Men det förstår du väl själv att det är skillnad om du har det med din syrra än om du har det med den kollega som du är kär i.
    Anonym (Trådstartare) skrev 2021-08-01 16:26:42 följande:

    Jag har haft samtal med vänner av samma kön där vi pratat om saker som jag inte velat att min fru ska höra. Ska sådana samtal också spelas in och godkännas av min fru? Det känns ju lite orimligt.


    För det första. Lär sig att citera dem du svarar på så blir det lättare att hänga med.

    För det andra. Du skriver i trådstarten: "är det här otohet". Men sen vill du inte höra folks synpunkter om detta om de inte smeker dig medhårs.

    Nej inga saker ska spelas in såklart. Det var bara för att belysa problemet. Självklart kan man säga saker till folk som man inte vill att partnern ska höra. Men förstår du inte själv att det är skillnad att säga saker till sin bästis än att säga saker till någon du är förälskad i?

    Tex om du har äktenskapsproblem. Då är det ju fullt rimligt att att du pratar med brorsan om det. Det kan till och med vara önskvärt. För du kan få tips och input av en utomstående. Få hjälp stöttning osv.

    Men om du berättar om dina problem med frugan för en tjej på jobbet som du är förälskad i. Då är det ju plötsligt ett otroligt svek.
  • Anonym (Ohlal­a)
    Sun 1 Aug 2021 23:28
    Anonym (E.) skrev 2021-08-01 15:35:06 följande:

    Fast nu pratar du mot dig själv. I det inlägg jag svarade på, ifrågasatte du ju om man kunde vara kär i någon man bara känt "sedan i juni". Som om det skulle vara inbillning och inte en verklighet. För TS. För förälskelse ÄR ju en egen verklighet, för den som upplever det, medan han/hon upplever det. Det spelar ingen roll vad någon annan tycker om det, eller om det är lämpligt enligt någon samhällsnorm. 


    Så här skrev jag i ett inlägg ovan som du citerade:

    Du skrev i ett inlägg att du älskar båda (kollegan o frun). Jag tvivlar inte på att man kan bli kär snabbt men älska någon som du lärde känna i juni?

    Jag har alltså skrivit att jag INTE tvivlar på att man kan bli kär snabbt.
  • Rhodei­sland
    Sun 1 Aug 2021 23:28

    Du kan ju inte vara särskilt blyg av dig om du på en månad vräker ur dig på jobbet dina känslor för henne.

  • Anonym (mbb)
    Sun 1 Aug 2021 23:40
    Rhodeisland skrev 2021-08-01 23:28:55 följande:

    Du kan ju inte vara särskilt blyg av dig om du på en månad vräker ur dig på jobbet dina känslor för henne.


    jag tycker hela historien verkar lite påhittad..

    1) för kort tid för att få så pass mkt känslor för någon person

    (om man inte är 15 år)

    2) säga det till henne att du är kär till en kollega i så tidigt skede?

    och ni har inte varit fysiska?

    jag försöker bara få ihop det i mitt huvud.. men det går inte..

    om personen i fråga inte typ har nån diagnos.. för det känns lite gränslöst?
  • Rhodei­sland
    Sun 1 Aug 2021 23:48

    Antingen påhittad eller stämmer inte allting utan TS hittar på lite kanske för att ingen ska känna igen honom. Vet inte. Kanske det hållt på längre vilket jag tror.

  • Anonym (Eliza­beth)
    Mon 2 Aug 2021 00:40
    Anonym (Trådstartare) skrev 2021-08-01 22:19:03 följande:
    Rimligt absolut. Men jag hade inte planerat detta och jag har tidigare tyckt som du.
    Fast alltså, vem som helst kan väl fatta att du inte planerade det här. Men det hände och då får du agera nu. Du måste ju inte elda på känslorna, man kan ju faktiskt styra vad man väljer att göra här i livet. Så att du "inte planerade det" betyder verkligen ingenting i det stora hela. Ta ansvar för hur situationen är nu och börja bete dig därefter. 

    Att bete sig som en fnissig 14-åring när du har fru och barn är liksom inte okej. 
  • Rhodei­sland
    Tue 3 Aug 2021 21:49

    Otippat att TS försvann.

  • Anonym (Nej)
    Sat 11 Sep 2021 21:25

    Hur går det TS?Något nytt?

  • Anonym (ja)
    Sun 12 Sep 2021 01:08
    Anonym (Trådstartare) skrev 2021-07-30 21:44:11 följande:

    Hej! Jag är i en svår och jobbig situation. Jag är gift men har blivit kär i en annan person. Den andra personen vet det och jag tror att hon känner samma sak, utifrån kroppspråk och hur hon agerar. Personen vet att jag är gift.

    Vi har inte gjort något. Inget närkontakt förutom så som man gör med vänner. Inga sms eller liknande med sexuellt innehåll.

    Ändå är det mycket tydligt, tycker jag, att vi båda är kära eller i alla fall tycker om varandra mycket på ett romantiskt sett.

    Vi måste träffas då och då pga jobbet. Kollegor verkar ha uppmärksammat att det finns kemi mellan oss. En kollega har skojat om detta.

    Är detta otrohet?

    Jag planerade inte att det skulle bli såhär men känner ändå dåligt samvete.


    Ja det är emotionell otrohet.

    utforskasinnet.se/emotionell-otrohet-vad-ar-det/

    Vad du ska göra?

    1) Bestämma dig för vad du vill och inte intala dig själv att du kan äta kakan och ha den kvar, dvs njuta av spänningen och pirret med kollegan och ha din fru kvar för trygghet och familjeliv.

    2) Skaka fram en ryggrad och agera efter vad du bestämt dig för. Vill du ha kollegan , skilj dig. Vill du ha frun, gör ett tydliigt ställningstagande för var du står för kollegan: Markera TYDLIGT att du inte är intresserad.

    3) Märker du att det inte funkar att ta avstånd från kollegan för att du är för svag för att låta bli att götta dig åt känslorna, byt jobb. Det är förmodligen lättare att byta jobb än att bryta upp din familj. Speciellt för era barn (om ni har några).
Svar på tråden Kär men inte gjort något