• Anonym (Orolig mamma)

    Sonens flickvän och familj förstör sonens liv!

    Min äldsta son har varit ihop med en tjej i drygt 2 år, sen dess har vi bara haft problem med sonen. Han misslyckas i skolan, tappar kontakten med vänner mm. Allt detta på grund av flickvännen som ska ha kontroll över honom 24/7. Får hon inte tag på honom så kontaktar hon oss och undrar vars han är. Hon är svartsjuk så han bästis som är en tjej har han slutat umgås med. Då hon är här så ligger hon och kladdar på honom, nyper och till och mer slår honom om hon inte får full uppmärksamhet av honom. Då hon inte får som hon vill gråter och skriker hon. Då min son har jobbigt i skolan och ska plugga, så vill vi att han är själv då så han kan koncentrera sig på detta men hon låter honom inte vara! Skickar meddelande på meddelande och blir sur när hon inte får träffa honom mm. Då kan hennes mamma ringa och vara sur på oss för att dottern inte får träffa våran son. Vi har inte förbjudit dom att ses, vi har pratat igenom med sonen och han tycker likadant som vi då vi pratar. Sen när flickvännen och mamman pratar med honom håller han med dom tror vi, för att dom ska vara glada. Har sagt gång på gång att han måste säga ifrån och göra som han vill men tror inte han vågar. Han är i en sån svår sits så jag vet inte hur jag ska kunna hjälpa honom ur detta förhållande. Det är inte bra på nått sätt detta förhållande. Som mamma känner jag mig uppgiven och ledsen. Vad ska jag göra? Ska jag bara stå bredvid och se på? Kan tillägga att sonen är över 18 år.

  • Svar på tråden Sonens flickvän och familj förstör sonens liv!
  • Anonym (Linn)

    Jättesvår situation. Kan ni komma överens med sonen om att han har tex 2 timmar pluggtid varje vardag och då lägger ni undan hans mobil och ni föräldrar parerar tjejen under de 2 timmarna. Han ska såklart även berätta för tjejen att det är viktigt för honom att plugga och att han kommer göra detta framöver för att få studiero. Han kan ju försöka få det att låta som att han vill få studiero från alla, så inte hon känner sig utpekad och blir kränkt.

    Kan du prata med tjejen, och kanske även med hennes mamma? Mamman kan man ju passa på att prata med om hon ringer och vill blanda sig i var sonen är. Förklara att sonen måste ta tag i sitt skolarbete och att han känner att han måste vara de till lags vilket gör att han sätter skolan i andra hand. Jag skulle även säga rakt ut att jag upplever att sonen tappat kontakten med vänner vilket är tråkigt och att jag tycker att i en relation ska man ändå kunna ha vänner.

    Prata på tu man hand med sonen. Erbjud dig att vara dörrvakt/budbärare/den som står emellan och tar tjejens vrede för honom. Uppmuntra honom att träffa kompisar. Jobba på hans självförtroende, att han har rätt att säga nej. Han har rätt att sätta gränser. Att hon blir arg visar att hon inte respekterar hans gränser. Stärk honom i detta regelbundet.

    Hade hon velat hans bästa hade hon lyssnat på vad han vill och behöver. Hon hade stöttat honom i att sköta skolan.

  • Anonym (Han Solo)

    Om sonen är över 18 år så kanske det är dags för honom att stå upp för sig själv och göra egna prioriteringar. Man lär sig av sina misstag.

    Väljer han att försumma plugget och umgås med flickvännen så kommer det ge ett visst resultat, bra eller dåligt, beroende på vad han tycker är viktigt.

    Är det dåligt så kommer han inte göra samma val nästa gång.

  • Pope Joan II

    Skulle aldrig tillåta ett så destruktivt och nedbrytande beteende i mitt hem, och det hade jag gjort mycket mycket klart för både son, flickvän och flickvännens mamma och det för länge sedan. De har varit ihop sedan han var bara 16 år och hade det rört sig om mitt barn så hade förhållandet varit avslutat i samma ögonblick som kontrollerande agerande, nyp och slag visat sig.


    Shit for brains k + E
  • Anonym (Linn)
    Pope Joan II skrev 2021-07-31 11:33:32 följande:

    Skulle aldrig tillåta ett så destruktivt och nedbrytande beteende i mitt hem, och det hade jag gjort mycket mycket klart för både son, flickvän och flickvännens mamma och det för länge sedan. De har varit ihop sedan han var bara 16 år och hade det rört sig om mitt barn så hade förhållandet varit avslutat i samma ögonblick som kontrollerande agerande, nyp och slag visat sig.


    Jag läste igenom ditt inlägg igen TS, och faktiskt så är det precis såhär som ni ska reagera.

    Flickvännen och hennes mamma styr er. De styr er son ner i fördärvet. Det är dags att sätta ner foten rejält.

    Tänk en omvänd situation, att ni har en flicka och hennes kille beter sig så. Det hade setts som hemskt och kvinnomisshandel. Men detta är ju samma! Rädda er son.
  • Anonym (H)

    Väldigt konstigt att parets mammor ringer till varandra angående dem när paret är över 18. Wtf. i beskrivningen lät det som det handlade om 15 åringar

  • DVQ
    Pope Joan II skrev 2021-07-31 11:33:32 följande:

    Skulle aldrig tillåta ett så destruktivt och nedbrytande beteende i mitt hem, och det hade jag gjort mycket mycket klart för både son, flickvän och flickvännens mamma och det för länge sedan. De har varit ihop sedan han var bara 16 år och hade det rört sig om mitt barn så hade förhållandet varit avslutat i samma ögonblick som kontrollerande agerande, nyp och slag visat sig.


    Det här. Ni måste steppa upp och sätta gränser.

    Ni kan inte hindra en myndig person att träffa vem han vill. Men ni bestämmer över ert hem och den flickvän som misshandlar (ja det är misshandel det handlar om) min son framför mina ögon skulle åka ut ur mitt hem med huvudet före där och då.

    Mamman skulle jag helt enkelt blockera. Ni har ingen skyldighet att ha kontakt med henne. Oroväckande att både mor och dotter tycks vara så gränslösa.
  • Anonym (man)

    Håller med Pope, ni behöver markera ordentligt att hennes agerande är oacceptabelt. I sluändan är det hans val men ni kan hjälpa honom på traven genokm att påvisa hur stört hennes beteende är och hur destruktivt det är för honom.

    Det är något han behöver lära sig inför framtiden. Att veta när det är dagst att slöppa en olämplig partner är en nödvändig kunskap för livet,

  • hammarhajen

    Skulle ta ett riktigt allvarligt samtal med sonen. 

    Det första jag skulle prata om är att nypas och slåss (!) är totalt oacceptabelt, tänk om det vore tvärt om? En kille som slog tjejen? Markera tydligt för sonen att det är lika illa när kvinnor slåss och om ni föräldrar ser det hända igen kommer ni skicka ut henne direkt.

    Kanske behöver ni också säga åt henne. Rakt ut, som om hon vore mycket yngre. "Nej, nu får du sluta tjata på X eller så får du gå hem. X behöver plugga!"

    Visst kan man önska att en 18-åring kan säga till själv, men en person som agerar så underligt som tjejen behöver nog extra tydlighet och gärna att fler än en säger ifrån. 

  • Anonym (Visst)
    Anonym (Han Solo) skrev 2021-07-31 11:09:50 följande:

    Om sonen är över 18 år så kanske det är dags för honom att stå upp för sig själv och göra egna prioriteringar. Man lär sig av sina misstag.

    Väljer han att försumma plugget och umgås med flickvännen så kommer det ge ett visst resultat, bra eller dåligt, beroende på vad han tycker är viktigt.

    Är det dåligt så kommer han inte göra samma val nästa gång.


    Håller med här.

    Han måste ju själv sätta ner foten och markera vad han vill. Ni kan ju inte skydda honom från livet (ävensom jag anser att en familj ska hjälpas åt och stötta) men han måste ju själv säga ifrån.

    Jag har många killkompisar och skulle aldrig sluta att umgås med dem om min pojkvän krävde det.

    Han får helt enkelt ryta ifrån åt både tjej och hans familj. Och lyssnar hon inte - vad är då vitsen att vara med henne om hans identitet ska krossas av henne?
  • Anonym (Sådär är väl alla kvinnor?)

    Din son är hetero, kvinnor är sådär. Så antingen får din son gå i celibat eller bli gay, annars får du helt enkelt finna dig i att det är sådär.

Svar på tråden Sonens flickvän och familj förstör sonens liv!