• Anonym (Djurvän)

    Äta kött

    Hej! Ni som äter kött ; får ni dåligt samvete när ni tänker på hur grisar, kycklingar etc föds upp (inomhus, trångt), transporteras och sen slaktas? Eller förtränger ni eller bryr sig inte alls? Är genuint nyfiken och ej ute efter att döma ut folk.

  • Svar på tråden Äta kött
  • Anonym (E)

    Förtränger mestadels. Äter inte enorma mängder men kan inte sluta helt.

  • Anonym (Ini)
    Anonym (Djurvän) skrev 2021-07-31 12:04:35 följande:

    Hej! Ni som äter kött ; får ni dåligt samvete när ni tänker på hur grisar, kycklingar etc föds upp (inomhus, trångt), transporteras och sen slaktas? Eller förtränger ni eller bryr sig inte alls? Är genuint nyfiken och ej ute efter att döma ut folk.


    Inte dåligt samvete. Min hälsa är viktigare än djurens.

    Däremot anser jag att vi måste göra mycket mer för att förbättra djurhållningen. Har inga problem att betala mer för köttet om det ger djuren bättre rättigheter.
  • Dexter dot com

    Köper ägg,vilt,nöt och lamm från en gård där djuren har ett bra liv och en kort transport till ett litet slakteri. Kyckling har jag slutat köpa i butik då jag tycker det är svårt att veta vilka märken som är ok. Ibland får jag tag på kycklingar som fått vara ute via REKO och köper då.
    Tycker jag gör så gott jag kan och har inte dåligt samvete.

  • Anonym (K)

    Nej det är ju inte jag som har hand om djuren så varför skulle jag må dåligt? Djuren behandlas ju inte sämre ju mer kött som äts.

  • Anonym (Ja)

    Ja, det får jag ibland, särskilt när jag läser om djur som far illa. Kommer dock inte sluta äta kött för det, tyvärr. Har svårt för många av alternativen och inte tillräcklig kunskap om kost och matlagning för att bli vegetarian.

  • FruNyfiken

    Vi handlar allt vårt kött från lokala gårdar i närheten eller via lokal Reko-ring, så jag är ganska övertygad om att de haft ett bra liv och inte misskötts (men det kan ju hända även om det är lokalt, men jag tror inte det).

  • Anonym (Kx)

    Jag tänker inte så mycket på det pga jag orkar inte. Ska man tänka på allt så blir man till slut så bedrövad att man inte orkar ta sig upp ur sängen. 

    Till dom som lyckas leva utan att djur kommer till skada, människor på andra sidan jorden kommer till skada, bara köper närproducerat, äter vegetariskt/veganskt, handlar fairtrade, ekologiskt, osv osv. Grattis!

    Själv har jag gjort en avgränsning. Jag har valt att leva så miljövänligt som möjligt utan att kompromissa med min egen hälsa, både den fysiska och mentala. Jag äter kött, men endast kyckling, och oftast bara 1 gång i veckan. Jag äter fisk som jag fångat själv. Jag äter ibland vilt (ren och älg) som jag får av renägande släktingar och vänner som jagar. Jag äter ägg och mejeriprodukter. 
    Men sen har jag avstått en mängd andra saker för klimatets skull, och där ser jag planeten jorden som en helhet och "djur och natur" väger för mig tyngre än "rädda mänskligheten".

    Har flera vänner som är veganer "för djurens skull" och där tycker jag det är intressant att dom avstår allt animaliskt för att människor inte ska förtrycka djur. Men har inga problem att shoppa kläder från fast fashion-kedjor där dom som t.ex. skördat bomullen, sytt kläderna eller vävt tygerna har en pissig arbetsmiljö, får nada betalt samt får hela sin boendemiljö förstörd av industrin (ibland även sin egen hälsa om dom jobbar med eller i bor i närheten av starka kemikalier, föroreningar, nedsmutsning m.m. som kan ge upphov till diverse sjukdomstillstånd). Samma personer har inga problem att resa utomlands med flyg, renovera huset, köra bil, skaffa många barn, sånt som i min mening skadar planeten (och därmed också djurlivet) minst lika mycket och ibland även mer, särskilt när man slår ihop allt, än vad djurindustrin gör.
    Men dom kanske gjort samma avgränsning som jag har, för man orkar inte leva annars. 

  • Anonym (Mums kött!)

    Nej , men jag tänker på att jag kan reta som du och det är härligt!

Svar på tråden Äta kött