• Anonym (Mathilda)

    Ni som har barn som är "lågbegåvade".

    Hej!

    Ni som har barn som är lågbegåvade, hur märks det? Vad har era barn svårigheter med?

    Mitt barn blev nyligen vuxen, och fick nyligen det konstaterat. Men han har klarat vanlig skolgång och fått betyg i allt. Men det kanske är vanligt? Sonen har alltid haft svårt för matte och även att skriva på svenska, och även läsa. Men ingen dyslexi enligt läraren i lågstadiet.

    Är lite förvånad att varken vi eller skolan märkt det.

  • Svar på tråden Ni som har barn som är "lågbegåvade".
  • Anonym (Lärare)

    Hur kom det sig att man satt diagnos, varför ens söka hjälp att få det? Och han klarar sig väl bra i världen ändå tänker jag, när det inte ens märkts tidigare?

    Ibland undrar jag om man inte sätter diagnoser lite lättvindigt, vad har de angett som kriterier? Normalskalan är faktiskt rätt stor, och om ingen märkt något hittills betvivlar jag att din son är särskilt avvikande. Och jag tror det kommer gå bra för honom i livet ändå :)

  • Anonym (Mathilda)
    Anonym (Lärare) skrev 2021-07-31 17:14:13 följande:

    Hur kom det sig att man satt diagnos, varför ens söka hjälp att få det? Och han klarar sig väl bra i världen ändå tänker jag, när det inte ens märkts tidigare?

    Ibland undrar jag om man inte sätter diagnoser lite lättvindigt, vad har de angett som kriterier? Normalskalan är faktiskt rätt stor, och om ingen märkt något hittills betvivlar jag att din son är särskilt avvikande. Och jag tror det kommer gå bra för honom i livet ändå :)


    Han gjorde en neuropsykiatrisk utred på psyk, pga. misstanke om add. Varit svårt för honom att komma igång, koncentrationssvårigheter och intre stress. Utred visade att han hade add, atypisk autism och lågbegåvning. Han låg på 76 så tyckte det var lågt. Typ bara 4p under är man lätt utvecklingsstörd sa psykologen..Den psykologen var inte alls bra. Han sa att sonen inte skulle klara någonting alls i livet, aldrig läsa på universitet mm. Tyckte det var hemskt sagt att ta bort någons framtid sådär, han har ju ändå klarat grundskolan och två år på gymnasiet. Han fick sedan epilepsi med stora anfall så fick sluta skolan och han gjorde även utred samtidigt, kanske kan det påverkat resultaten på testen?! Men visst har han svårigheter men vet knappt vad som är vad. Annars håller jag med dig!

    Tack, jag hoppas det med!!
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (Mathilda) skrev 2021-07-31 17:26:14 följande:
    Han gjorde en neuropsykiatrisk utred på psyk, pga. misstanke om add. Varit svårt för honom att komma igång, koncentrationssvårigheter och intre stress. Utred visade att han hade add, atypisk autism och lågbegåvning. Han låg på 76 så tyckte det var lågt. Typ bara 4p under är man lätt utvecklingsstörd sa psykologen..Den psykologen var inte alls bra. Han sa att sonen inte skulle klara någonting alls i livet, aldrig läsa på universitet mm. Tyckte det var hemskt sagt att ta bort någons framtid sådär, han har ju ändå klarat grundskolan och två år på gymnasiet. Han fick sedan epilepsi med stora anfall så fick sluta skolan och han gjorde även utred samtidigt, kanske kan det påverkat resultaten på testen?! Men visst har han svårigheter men vet knappt vad som är vad. Annars håller jag med dig!

    Tack, jag hoppas det med!!
    Jag tycker det var lite hårt uttryckt av den där psykologen isf kring det där med 4 p, sånt behöver man faktiskt inte säga alls för det är inte relevant för er/hans situation. Dessutom är IQ inte alltid så lätt att läsa av, det kan vara lite med dagsformen också. Sedan är det väl säkert så att ja, han ligger i lägre delen av skalan, men han har samtidigt klarat så mycket ändå! Jag tror han kommer få en bra framtid i vilket fall. Det gäller bara att hitta rätt sysselsättning.
  • Anonym (Mathilda)
    Anonym (Lärare) skrev 2021-07-31 17:32:09 följande:

    Jag tycker det var lite hårt uttryckt av den där psykologen isf kring det där med 4 p, sånt behöver man faktiskt inte säga alls för det är inte relevant för er/hans situation. Dessutom är IQ inte alltid så lätt att läsa av, det kan vara lite med dagsformen också. Sedan är det väl säkert så att ja, han ligger i lägre delen av skalan, men han har samtidigt klarat så mycket ändå! Jag tror han kommer få en bra framtid i vilket fall. Det gäller bara att hitta rätt sysselsättning.


    Tack så mycket för ditt svar! Nä jag tyckte också det var så dumt sagt, blev så arg när jag satt där. Ja IQ n är svår att mäta. Det var bl a en pall han skulle bygga ihop men inte fick ihop. Och är man väldigt trött i huvudet dels pga obehandlad epilepsi och även add så kan det vara jobbigt att klara uppgiften.

    Sonen tänkte läsa klart gymnasiet på folkhögskola till hösten, bara några få ämnen i taget. Hoppas det går vägen.
  • Spucks
    Anonym (Mathilda) skrev 2021-07-31 17:26:14 följande:
    Han gjorde en neuropsykiatrisk utred på psyk, pga. misstanke om add. Varit svårt för honom att komma igång, koncentrationssvårigheter och intre stress. Utred visade att han hade add, atypisk autism och lågbegåvning. Han låg på 76 så tyckte det var lågt. Typ bara 4p under är man lätt utvecklingsstörd sa psykologen..Den psykologen var inte alls bra. Han sa att sonen inte skulle klara någonting alls i livet, aldrig läsa på universitet mm. Tyckte det var hemskt sagt att ta bort någons framtid sådär, han har ju ändå klarat grundskolan och två år på gymnasiet. Han fick sedan epilepsi med stora anfall så fick sluta skolan och han gjorde även utred samtidigt, kanske kan det påverkat resultaten på testen?! Men visst har han svårigheter men vet knappt vad som är vad. Annars håller jag med dig!

    Tack, jag hoppas det med!!
    76 på IQ testet menar du? Jag har svårt att tro att man med en så låg IQ klarar grundskolan och 2 år i gymnasiet och att lärarna och föräldrar inte märker att någonting är fel. Jag skulle inte lägga så mycket vikt på denna resultat - om han har svårt att koncentrera sig kommer han såklart få ett sämre resultat på en IQ test, men inte för att han klarar inte uppgifterna, utan för att han kan inte koncentrera sig på dem. Det är ju en stor skillnad. Sedan påverka den psykiska författning under testet också ganska mycket - var han nervös? Kanske skrämt upp pga de otrevliga psykologen?
  • Anonym (.)
    Anonym (Mathilda) skrev 2021-07-31 17:26:14 följande:
    Han gjorde en neuropsykiatrisk utred på psyk, pga. misstanke om add. Varit svårt för honom att komma igång, koncentrationssvårigheter och intre stress. Utred visade att han hade add, atypisk autism och lågbegåvning. Han låg på 76 så tyckte det var lågt. Typ bara 4p under är man lätt utvecklingsstörd sa psykologen..Den psykologen var inte alls bra. Han sa att sonen inte skulle klara någonting alls i livet, aldrig läsa på universitet mm. Tyckte det var hemskt sagt att ta bort någons framtid sådär, han har ju ändå klarat grundskolan och två år på gymnasiet. Han fick sedan epilepsi med stora anfall så fick sluta skolan och han gjorde även utred samtidigt, kanske kan det påverkat resultaten på testen?! Men visst har han svårigheter men vet knappt vad som är vad. Annars håller jag med dig!
    Tack, jag hoppas det med!!
    Mitt bonusbarn har likvärdiga diagnoser.

    Den ömma modern  är högutbildad och har en lång radda krav hon ställer på oss pga barnets lågbegåvning.
    Saken är den att barnet är mer eller mindre trespråkigt, svenska, hans mammas modersmål samt engelska. Hen skiftar mellan språken hur lätt som helst.

    Dessutom är barnet mycket intresserad av saker som astrofysik, relativitetsteorin, naturvetenskap osv osv. Och hen är 10 år. Lågbegåvad? Knappast. Det gör mig faktiskt förbannad att den ömma modern svalde diagnosen med hull och hår. Tror snarare att problemet är det omvända, att hen är smartare än de flesta men blir så sjukt uttråkad av alla tester att hen ger fullkomligt sjutton i dem. Därav det torftiga resultatet.

    Gränsen för att gå i särskola  i min kommun har satts strikt vid IQ 70. Platsar ditt barn in där tycker du? Tycker du att något barn som klarar av skolan ska placeras i särskola?

    Tycker att du ska ifrågasätta den där diagnosen, högljutt!
    För jag tänker så här att en sådan diagnos "du är en korkskalle" är otroligt stigmatiserande och risken är rätt stor att det i sig leder till otroligt mycket elände - speciellt om det inte stämmer.


  • Anonym (Mathilda)
    Spucks skrev 2021-07-31 18:15:56 följande:

    76 på IQ testet menar du? Jag har svårt att tro att man med en så låg IQ klarar grundskolan och 2 år i gymnasiet och att lärarna och föräldrar inte märker att någonting är fel. Jag skulle inte lägga så mycket vikt på denna resultat - om han har svårt att koncentrera sig kommer han såklart få ett sämre resultat på en IQ test, men inte för att han klarar inte uppgifterna, utan för att han kan inte koncentrera sig på dem. Det är ju en stor skillnad. Sedan påverka den psykiska författning under testet också ganska mycket - var han nervös? Kanske skrämt upp pga de otrevliga psykologen?


    Tack för ditt svar. Håller med, tycker också det är märkligt att han skulle klara vanlig skola och få betyg i allt. Även fått C I vissa ämnen. Kan ju inte vara att alla lärare är snälla i alla år?! Ja det har du så rätt i, säkert nervös när ngn stirra på honom och bedömmer. Speciellt när den psykologen gjorde det.
  • Anonym (Mathilda)
    Anonym (.) skrev 2021-07-31 18:40:01 följande:

    Mitt bonusbarn har likvärdiga diagnoser.

    Den ömma modern  är högutbildad och har en lång radda krav hon ställer på oss pga barnets lågbegåvning.

    Saken är den att barnet är mer eller mindre trespråkigt, svenska, hans mammas modersmål samt engelska. Hen skiftar mellan språken hur lätt som helst.

    Dessutom är barnet mycket intresserad av saker som astrofysik, relativitetsteorin, naturvetenskap osv osv. Och hen är 10 år. Lågbegåvad? Knappast. Det gör mig faktiskt förbannad att den ömma modern svalde diagnosen med hull och hår. Tror snarare att problemet är det omvända, att hen är smartare än de flesta men blir så sjukt uttråkad av alla tester att hen ger fullkomligt sjutton i dem. Därav det torftiga resultatet.

    Gränsen för att gå i särskola  i min kommun har satts strikt vid IQ 70. Platsar ditt barn in där tycker du? Tycker du att något barn som klarar av skolan ska placeras i särskola?

    Tycker att du ska ifrågasätta den där diagnosen, högljutt!

    För jag tänker så här att en sådan diagnos "du är en korkskalle" är otroligt stigmatiserande och risken är rätt stor att det i sig leder till otroligt mycket elände - speciellt om det inte stämmer.


    Tack för ditt svar! Wow nä han låter ju särbegåvad! Lustigt att IQ testen är utformade just som de är, hade varit mer rättvist om det fångade upp andra områden. Ja det är säkert så att han blev uttråkad av testerna och drf inte gjorde de riktigt. Känns de inte meningsfulla så varför göra dem?

    Ja jag blev jättearg när jag satt där och ifrågasatte detta. Tyckte det var förjävligt. Men då var sonen precis myndig så jag kunde inte göra så mkt, utan det är ju han själv som får "överklaga", men han kontra istället med att "jag vet att jag inte är så smart, har jag aldrig varit", men nu efteråt är han själv förvånad över att han fick så lågt och tycker inte att det stämmer riktigt.

    Ja du har helt rätt i det du skriver! Och det värsta är att efter diagnosen, fast jag inte ville det så har jag ändå börjat tänka att sonen har svårt intellektuellt och behandlar honom lite därefter.....han fick mig delvis att ändra min syn på sonen. Nu tänker man mer begränsat och låst kring honom. Innan tänkte jag inte så.
  • Anonym (x)

    Det är faktiskt inte så svårt att gå igenom grundskolan med godkända resultat. 
    Är ingenting superovanligt med lågbegåvade människor så tycker inte du behöver behandla din son annorlunda. 

  • Anonym (Mathilda)
    Anonym (x) skrev 2021-07-31 19:19:49 följande:

    Det är faktiskt inte så svårt att gå igenom grundskolan med godkända resultat. 

    Är ingenting superovanligt med lågbegåvade människor så tycker inte du behöver behandla din son annorlunda. 


    Sant men är väl mer att man tänker att "allt" är svårt för honom nu. Det finns mindre förväntningar på honom vad han ska klara, på gott och ont.
Svar på tråden Ni som har barn som är "lågbegåvade".