• Sat 31 Jul 2021 19:00
    772 visningar
    3 svar
    3
    772

    HJÄLP, hur får jag bebis att sova?

    Behöver tips och råd hur jag får min 7,5 månaders bebis att somna utan gung. Som det ser ut nu somnar han på två sätt, genom att vi gungar honom i babysittern eller kör honom i vagnen. Så har det sett ut sen han var 2-3 månader då jag slutade amma. Han har aldrig somnat med flaska. Förutom nattetid då han typ äter i sömnen.

    Nu börjar inte detta längre kännas hållbart. Dels växer han snart ur babysittern. Dels så måste man söva om honom på dessa sätt om han vaknar till på natten. Dels känns det inte hållbart om man ska ut och resa osv.

    Men han blir helt GALEN om man försöker få honom att somna i en säng. Ligger man bredvid o klappar o sjunger osv så försöker han först krypa iväg, klösa en i ansiktet o till sist börjar han skrika. Försökte ikväll i hans säng men fick till sist ge upp då jag inte klarade att se honom så ledsen. Då var jag kvar hos honom hela tiden men det kanske är fel?

    Har tänkt på vyssan-kull-tassar men då måste vi även köpa en ny spjälsäng då de inte funkar till den vi har. Vad är era erfarenheter av sådana? Har ni några bra råd att ge ni som haft liknande bekymmer? Är det bara att ?ta fajten? eller köpa ny säng eller finns det nåt annat bra tips?

    Mvh/ desperat mamma

  • Svar på tråden HJÄLP, hur får jag bebis att sova?
  • Sat 31 Jul 2021 20:09
    #1

    Vår Stella är 19 månader. Likt erat barn så blev hon vaggad till sömns vid 8 månaders ålder men sedan fick jag rådet att lägga henne i sin säng (spjälsängen bredvid vår säng) och hjälpa henne att somna.

    Gjorde en rutin, hon fick flaska i famnen och sedan sjöng jag två vaggvisor när hon låg kvar i famnen. Efteråt så sa jag godnatt, pussade henne och lade ner henne? och hon ställde sig upp fortare än illa kvickt

    Men varje gång hon ställde sig upp, så lade jag ner henne. Jag satt på sängkanten helt tyst. I början tyckte hon det var kul men efter ca 24 gången så började hon bli arg (trött) och grät men jag fortsatte att lägga ner henne utan att säga något.

    Efter ca 50min och 178 omläggningar så somnade hon. Dagen efter tog det typ 40min timme och inte alls lika många omläggningar.

    Höll på sådär i ca 1-1.5 vecka och det gick bättre och bättre och Tillsist så räckte det med att lägga ner henne och sen så sov hon efter ca 5-10 min. Hon kunde rulla runt och greja litegrann men hon reste sig inte upp.

    Trodde inte att det var sant.

    Men sen när hon var 14 månader så blev hon sjuk och fick sova med oss och gör det fortfarande, men nu under semestern så ska vi börja lägga henne i sin säng igen

  • Anonym (Somna utan gråt)
    Sat 31 Jul 2021 21:04
    #2

    Det finns en bok som heter somna utan gråt. Den går ut på att successivt vänja barnet vid att somna själv. Ingen 5min metod eller något som får barnet att bli upprörd. Ska man dra det i stora drag så vaggar man och lägger ner precis innan det somnar, blir barnet ledset så tar man upp det igen och börjar om. Efter ett tag klarar man sig med att klappa barnet på magen t.ex, sedan vara hålla handen, sedan vara brevid sängen osv. Lycka till!

  • Sat 31 Jul 2021 21:15
    #3

    Tack för era svar. :)

Svar på tråden HJÄLP, hur får jag bebis att sova?