• Sat 31 Jul 2021 23:01
    1723 visningar
    8 svar
    8
    1723

    När ska barnen kunna räkna till 20 på engelska?

    Tydligen höll de på engelskalektionerna bara på med räkneorden 0-10 till och med 2an, i 3an gick de snabbt igenom högre tal men enligt barnet ägnades endast 2 lektioner åt detta.

    Barnet börjar nu 4an och har problem med 13-19 och tiotalen 30-90 på engelska. Sen jag upptäckte det i våras har vi jobbat på saken hemma men det går sådär.

    Förväntas barnen kunna räkna upp till 100 på engelska när de börjar 4an? Ska de till exempel kunna säga att 15 är fifteen utan att behöva tänka efter? 

  • Svar på tråden När ska barnen kunna räkna till 20 på engelska?
  • Anonym (F)
    Sun 1 Aug 2021 07:27
    #1

    Det finns ingen gräns för när de ska kunna räkna till 20 på engelska. Min son var 3 år iaf. Det finns ingen gräns heller för vad de ska kunna i åk 4 men fortsätt träna, titta på engelska tv-serier osv.

  • Sun 1 Aug 2021 11:52
    #2
    Anonym (F) skrev 2021-08-01 07:27:03 följande:

    Det finns ingen gräns för när de ska kunna räkna till 20 på engelska. Min son var 3 år iaf. Det finns ingen gräns heller för vad de ska kunna i åk 4 men fortsätt träna, titta på engelska tv-serier osv.


    Barnet byter skola nu till 4an och jag vill ju inte att hen ska vara efter redan från början. Att bara rabbla siffrorna som en ramsa går hyfsat men just att automatiskt matcha ihop en siffra med ett ord går sämre.

    Säger jag "three times five equals?" är det svårt att komma fram till "fifteen" trots att barnet kan 3*5=15 som ett rinnande vatten.

    T ex fifty och fifteen blandas ofta ihop.
  • Anonym (Assoc­iation­)
    Sun 1 Aug 2021 13:22
    #3
    asdfgh skrev 2021-08-01 11:52:52 följande:

    Barnet byter skola nu till 4an och jag vill ju inte att hen ska vara efter redan från början. Att bara rabbla siffrorna som en ramsa går hyfsat men just att automatiskt matcha ihop en siffra med ett ord går sämre.

    Säger jag "three times five equals?" är det svårt att komma fram till "fifteen" trots att barnet kan 3*5=15 som ett rinnande vatten.

    T ex fifty och fifteen blandas ofta ihop.


    Ett verktyg som kan hjälpa är att hitta likheter mellan svenska och engelska. Siffror som slutar på -ton på svenska slutar på -teen på engelska. Eller bara kom ihåg sista bokstaven. FemtoN = fifteeN. Samma sak med tiotal. På svenska slutar de på -i, på engelska på -y.

    Det är ju naturligt att barnet kan svenska (förstaspråk?) bättre än engelska (andraspråk?).
  • Sun 1 Aug 2021 21:07
    #4
    Anonym (Association) skrev 2021-08-01 13:22:35 följande:
    Ett verktyg som kan hjälpa är att hitta likheter mellan svenska och engelska. Siffror som slutar på -ton på svenska slutar på -teen på engelska. Eller bara kom ihåg sista bokstaven. FemtoN = fifteeN. Samma sak med tiotal. På svenska slutar de på -i, på engelska på -y.

    Det är ju naturligt att barnet kan svenska (förstaspråk?) bättre än engelska (andraspråk?).
    Jag har sagt det men det fastnar inte mer än för stunden. 13, 15 och 16 är de siffror som inte verkar fastna.

    Att barnet kan svenska bättre än engelska förstår jag, jag menade bara att det inte var själva multiplikationen som var problemet utan att komma på vad resultatet hette på engelska.
  • Sun 1 Aug 2021 23:08
    #5

    Hej! Jag undervisar på mellanstadiet. Barnen förväntas inte kunna alla siffror 0-20 när de börjar fyran.

    Just att räkna till 20 brukar jag arbeta med i mina klasser i årskurs 4. Tiotalen brukar vi ta i femman.

    Många elever har svårt med några av siffrorna, 11-13 brukar nog vara överrepresenterar är min erfarenhet.

    Men du behöver alltså inte känna oro för att ditt barn kommer att hamna efter från start om hen inte lan räkna till 20 :)

  • Mon 2 Aug 2021 21:15
    #6
    Fröken W skrev 2021-08-01 23:08:11 följande:

    Hej! Jag undervisar på mellanstadiet. Barnen förväntas inte kunna alla siffror 0-20 när de börjar fyran.

    Just att räkna till 20 brukar jag arbeta med i mina klasser i årskurs 4. Tiotalen brukar vi ta i femman.

    Många elever har svårt med några av siffrorna, 11-13 brukar nog vara överrepresenterar är min erfarenhet.

    Men du behöver alltså inte känna oro för att ditt barn kommer att hamna efter från start om hen inte lan räkna till 20 :)


    Skönt Glad

    Man blir ju lite orolig när småsyskonet (som blivit involverad i träningen lite på en kant) kan siffrorna bättre.
  • Mon 2 Aug 2021 22:14
    #7
    asdfgh skrev 2021-08-02 21:15:13 följande:

    Skönt 

    Man blir ju lite orolig när småsyskonet (som blivit involverad i träningen lite på en kant) kan siffrorna bättre.


    Förståeligt :)

    Förhoppningsvis har storasyskonet det lättare med något annat i jämförelse med småsyskonet.

    Ska lägga in en liten brasklapp dock. Det finns inget styrt att eleverna ska kunna just specifikt räkna på engelska vid en viss årskurs. Det är skolan och lärarna som lägger upp den detaljplanen. Märker du att ditt barn har svårt med engelska så är det toppen om du har möjlighet att stötta upp med detta, försök få tag på engelska texter som ni läser och översätter tillsammans, titta på engelska serier med engelsk text. Det är så lite undervisningstid i engelska så jag upplever att det är svårt att för de elever som kämpar att hinna bygga ordförråd i den takt de skulle behöva.

    Ha gärna en öppen dialog med barnets lärare så ni kan hjälpas åt, då brukar det gå fint.

    Lycka till!
  • Tue 3 Aug 2021 23:23
    #8
    Fröken W skrev 2021-08-02 22:14:21 följande:
    Förståeligt :)

    Förhoppningsvis har storasyskonet det lättare med något annat i jämförelse med småsyskonet.

    Ska lägga in en liten brasklapp dock. Det finns inget styrt att eleverna ska kunna just specifikt räkna på engelska vid en viss årskurs. Det är skolan och lärarna som lägger upp den detaljplanen. Märker du att ditt barn har svårt med engelska så är det toppen om du har möjlighet att stötta upp med detta, försök få tag på engelska texter som ni läser och översätter tillsammans, titta på engelska serier med engelsk text. Det är så lite undervisningstid i engelska så jag upplever att det är svårt att för de elever som kämpar att hinna bygga ordförråd i den takt de skulle behöva.

    Ha gärna en öppen dialog med barnets lärare så ni kan hjälpas åt, då brukar det gå fint.

    Lycka till!
    Äldsta är generellt sett bättre på matte och yngsta är bättre på språk. Inte så att någon av dem är dålig på någondera men läggningen är åt olika håll. Sen har yngsta även en ny klasskompis som nyligen flyttade hit från ett engelsktalande land så de har fått lite extra engelskträning vare sig de vill det eller ej.

    Barnet är inte dålig på engelska, men heller inte bra på det. Jag har någon rätt rolig och hyfsat enkel bok på engelska som vi kanske skulle försöka läsa ihop.
Svar på tråden När ska barnen kunna räkna till 20 på engelska?