• Anonym (HonDe­nRena)
    Sat 31 Jul 2021 23:54
    3075 visningar
    87 svar
    87
    3075

    Dejt lever i smuts

    Har lärt känna en trevlig man via internet. Så långt allt bra, men så skickade han bilder på sin lägenhet och jag fick en chock.

    Köket var fullt av saker. Över hela diskbänken var det kaos. Kaklet ovanför spisen var riktigt äckligt. Syntes tydligt att det inte är rengjort på länge eftersom det var alldeles brunprickigt av intorkade matrester. På golvet framför kylen var det som en svart bred smutsrand.

    Vidare in i vardagsrummet var det tyvärr inte mycket bättre. Vid sidan av tv-bänken låg en härva av sladdar med dammråttor runtomkring. Soffbordet var fullt av skräp, alltifrån tomma läskflaskor till reklamblad.

    På tangentbordet till hans dator låg det ett mycket synligt tjockt lager av damm.

    På handfatet i badrummet stod det massa olika flaskor/tvålar, tandborste osv. Duschdraperit var smutsigt nedtill.

    Sovrummet var det enda som var ok även om jag personligen inte gillar den stilen. Väldigt gamla möbler.

    Nu vill han bjuda hem mig på middag, men jag känner mig så äcklad av att ha sett hans hem. Vad kan jag göra utan att såra honom?

  • Svar på tråden Dejt lever i smuts
  • Anonym (grooc­e)
    Mon 2 Aug 2021 13:08
    #51
    -1
    fornminne skrev 2021-08-02 05:47:54 följande:

    Jag är inte heller pedant. Men man behöver inte vara pedant för att inte vilja vara ihop med en lortgris. Om t om bilderna är avskräckande, handlar det om stök och smuts på en helt annan nivå. Och har man inte ens vett att snygga upp innan man skickar bilder eller bjuder hem någon, tyder det på att man inte ser skiten själv samt inte riktigt klarar av att sköta ett hem. Det är inte riktigt samma sak som att ha lite olika nivå på städning och renlighet. Jag var hemma hos en kille en gång (ej dejt), som hade jättesmutsigt kök och så äckligt badrum att jag inte ens ville gå på toa där! Och jag är inte överkänslig på något sätt, kräver inte fläckfria hem. Men detta var bland det värsta jag har sett. Jag får uppfattningen att ts dejt kan vara åt det hållet.
    Lite stökigt är något helt annat än ingrodd smuts. Det är där det sjukliga ligger. Undrar efter att ha läst tråden och själv råkat ut varför så många män är så här. Hur kan föräldrar och samhälle brista så i sin uppfostring och varför är deras nivå av basal hygien så låg både när det kommer till sig själv och son omgivning?

    Något som alltid gjort mig misstänksam med män i städyrken och där det ska hanteras mat ex Jag litar aldrig på att de tvättar händerna och råvarorna innan de börjar tillaga dem. Snuskigt är liksom i deras DNA likaså gränsöverskridande vilket bristande hygien är eftersom det alltid är en risk att man själv och andra blir sjuka vllket man väljer att ignorera. Kan inte ens förstå hur kvinnor kan överväga en dejt med någon so uppvisat denna sjuka läggning.
  • Anonym (Ini)
    Mon 2 Aug 2021 13:13
    #52
    Anonym (L) skrev 2021-08-02 12:43:45 följande:

    Jag har träffat en sån man - mitt barns pappa. När vi träffades såg hans lägenhet verkligen ut som ett bombnedslag - disk överallt, skitigt i köket, smutstvätt, typ aldrig rengjort i badrummet, bananflugor... 

    Jag tog verkligen en allvarlig funderare på om vi skulle ses mer. Vem tar hem en tjej man är intresserad av och inte städar först?!

    Jag frågade honom om det. Sa helt enkelt att vill du träffa mig hemma hos dig får du nog ta och städa. Det gjorde han. Nog för att det fortfarande var stökigt, men inte ens i närheten av det stök och snusk som innan. 

    Flyttade senare ihop och då var han inte alls sådan, utan städade och plockade undan. Eller jo, han är stökig fortfarande (vi är skilda nu) men det är inte äckligt hemma hos honom idag. Kanske för att han nu har 2 barn också, men man kan faktiskt skärpa sig. Så det beror ju lite på hur intresserad DU är av denna kille, hans stök till trots. Man kan ju faktiskt säga att man tycker det är störande att det är stökigt och skitigt och att han borde ta och städa innan han bjuder hem folk. Tar han illa upp så vet han ju att det är sant, eller är inte tillräckligt intresserad. 

    Jag är INTE pedant men jag har aldrig smutsigt och stökigt hemma, så skulle jag inte kunna leva.


    Ditt inlägg är precis det jag menar med att det är den här typen av beslut som avgör livet. Om du istället nobbat din exman för att han var en slashas hade du träffat en ambitiös man och risken för skilsmässa hade därmed varit mycket mindre.
  • Anonym (L)
    Mon 2 Aug 2021 13:20
    #53
    Anonym (Ini) skrev 2021-08-02 13:13:52 följande:
    Ditt inlägg är precis det jag menar med att det är den här typen av beslut som avgör livet. Om du istället nobbat din exman för att han var en slashas hade du träffat en ambitiös man och risken för skilsmässa hade därmed varit mycket mindre.

    Ja, så kan det vara. Det är ju svårt att veta i efterhand. Han styrde ju upp sig när vi levde tillsammans och han är inte lågavlönad eller liknande. Skilsmässan berodde inte på det utan andra orsaker som inte hör hit.


    Har träffat män helt utan ambitioner som haft stökigt hemma men även som haft väldigt rent och snyggt hemma men varit lata utav bara helskotta i övrigt. 

  • Anonym (Jösse­s)
    Mon 2 Aug 2021 13:39
    #54
    +1
    Anonym (B) skrev 2021-08-01 18:19:56 följande:

    Det är ganska pedant att dammsuga samt torka av överallt 2 ggr i veckan. De flesta städar en gång i veckan. 


    Vem är du att avgöra vad som är pedantiskt eller ej?

    Det beror ju helt på hur stort man bor, vem som bor där, om man har djur, antal prylar, om man röker, har kattsand osv osv. Sunt förnuft helt enkelt.

    Jag behövde inte städa särskilt ofta när jag bodde i villa, däremot nu när vi är 2 pers och en katt i en liten enrummare så jäklar blir det stökigt snabbt. Det syns!

    Var på semester en vecka. Inte en jäkel var i lägenheten, trots det var där damm överallt som lagt sig medans det var tomt. Med tanke på att jag städar dagligen så borde det, enligt dig då, vara i princip omöjligt att det blir så stökigt.
  • Anonym (A)
    Mon 2 Aug 2021 14:09
    #55
    +1
    Pinotage skrev 2021-08-01 13:25:23 följande:

    Vilken äcklig gris ! Och han tänker du låta fingra på dina intima delar ?


    "Äcklig gris". Tycker du det är ok att kalla någon så?
  • Anonym (B)
    Mon 2 Aug 2021 15:49
    #56
    Anonym (Jösses) skrev 2021-08-02 13:39:09 följande:
    Vem är du att avgöra vad som är pedantiskt eller ej?

    Det beror ju helt på hur stort man bor, vem som bor där, om man har djur, antal prylar, om man röker, har kattsand osv osv. Sunt förnuft helt enkelt.

    Jag behövde inte städa särskilt ofta när jag bodde i villa, däremot nu när vi är 2 pers och en katt i en liten enrummare så jäklar blir det stökigt snabbt. Det syns!

    Var på semester en vecka. Inte en jäkel var i lägenheten, trots det var där damm överallt som lagt sig medans det var tomt. Med tanke på att jag städar dagligen så borde det, enligt dig då, vara i princip omöjligt att det blir så stökigt.
    Oj vad du var känslig.
  • Mon 2 Aug 2021 15:52
    #57

    Känslorna går höga och många säger: "Jag är inte pedant, men."


    Man kan väl säga att det finns en skala på hur mycket stök och smuts man tolererar och att många placerar in ordet "pedant" mycket olika i den skalan.

    Jag förstår inte folk som lägger sig i andras hushåll. Om de vill städa sällan eller ofta är väl helt upp till dem, tänker jag. Så länge de själva trivs, så är det ju toppen.

    Det är ju först när de får besök, eller flyttar in hos någon som problemen börjar. Jag kan dock mena att det inte är "bättre" att vara mer noga med städningen än att vara slarvig. Det är bara olika uppfattningar av var gränsen går när man anser att det börjar bli dags att städa.

    Det klart att man behöver lösa problemen när två individer bor tillsammans och har olika uppfattning om hur städat det behöver vara. Men det som irriterar mig i dessa diskussioner är att många som är mer noga med städning hävdar att deras uppfattning står över dem som inte tycker det är lika viktigt. Det är ju jätteknasigt. Ungefär som att säga att den som vill ha barn är en bättre person och har rätten på sin sida än den som inte vill ha det.

    Att kalla någon för gris för att denne har stökigt är precis en sådan oförståelse om att människor har olika preferenser i städfrågan som jag pratar om. Varför ska man inte få ha stökigt om man vill det om man bor själv? 

    Bara för att man själv varit i en relation där man inte haft en partner som man kunnat lösa städfrågan med, ska man inte kalla andra personer med andra preferenser än en själv för grisar.

  • Anonym (@)
    Mon 2 Aug 2021 16:57
    #58
    jrockyracoon skrev 2021-08-02 15:52:03 följande:

    Känslorna går höga och många säger: "Jag är inte pedant, men."


    Man kan väl säga att det finns en skala på hur mycket stök och smuts man tolererar och att många placerar in ordet "pedant" mycket olika i den skalan.

    Jag förstår inte folk som lägger sig i andras hushåll. Om de vill städa sällan eller ofta är väl helt upp till dem, tänker jag. Så länge de själva trivs, så är det ju toppen.

    Det är ju först när de får besök, eller flyttar in hos någon som problemen börjar. Jag kan dock mena att det inte är "bättre" att vara mer noga med städningen än att vara slarvig. Det är bara olika uppfattningar av var gränsen går när man anser att det börjar bli dags att städa.

    Det klart att man behöver lösa problemen när två individer bor tillsammans och har olika uppfattning om hur städat det behöver vara. Men det som irriterar mig i dessa diskussioner är att många som är mer noga med städning hävdar att deras uppfattning står över dem som inte tycker det är lika viktigt. Det är ju jätteknasigt. Ungefär som att säga att den som vill ha barn är en bättre person och har rätten på sin sida än den som inte vill ha det.

    Att kalla någon för gris för att denne har stökigt är precis en sådan oförståelse om att människor har olika preferenser i städfrågan som jag pratar om. Varför ska man inte få ha stökigt om man vill det om man bor själv? 

    Bara för att man själv varit i en relation där man inte haft en partner som man kunnat lösa städfrågan med, ska man inte kalla andra personer med andra preferenser än en själv för grisar.


    Det har att göra med en okänslighet för kulturella normer, vilket i sin tur kan tyda på att något inte är som det ska. Enligt vår kultur ska man ha en viss nivå av renlighet och ?städadhet? i sitt hem. Den som helt obrydd visar upp sitt stökiga och skitiga hem, kan man misstänka inte riktigt är som andra. Är det dessutom så smutsigt att det är en sanitär olägenhet, är det ännu allvarligare. Det är heller inte ovanligt att psykisk ohälsa, t.ex. depression, leder till att man inte städar sitt hem. Man skulle kunna säga att det bara handlar om olika preferenser, men den som aldrig städar får räkna med att bli betraktad som väldigt udda och kanske bli utan vänner och partner. Du kan strunta i andra kulturella normer som du också ogillar om du vill - de är bara normer och därmed inte tvingande på något sätt - men då får du också ta de sociala konsekvenserna av det.
  • Anonym (Omg)
    Mon 2 Aug 2021 22:32
    #59
    -1

    Om du vill ta på dig rollen som lokalvårdare relationen ut med denna man kan du ju satsa! Jag personligen avskyr snusk likt det du beskrev och skulle aldrig accepterat det. Att ha det så äckligt hemma hos sig säger en hel del om personen... Jag råder dig att inte gå vidare, och hitta en normal partner som vet hur man sköter ett hem.

  • Mon 2 Aug 2021 23:17
    #60
    Anonym (@) skrev 2021-08-02 16:57:50 följande:
    Det har att göra med en okänslighet för kulturella normer, vilket i sin tur kan tyda på att något inte är som det ska. Enligt vår kultur ska man ha en viss nivå av renlighet och ?städadhet? i sitt hem. Den som helt obrydd visar upp sitt stökiga och skitiga hem, kan man misstänka inte riktigt är som andra. Är det dessutom så smutsigt att det är en sanitär olägenhet, är det ännu allvarligare. Det är heller inte ovanligt att psykisk ohälsa, t.ex. depression, leder till att man inte städar sitt hem. Man skulle kunna säga att det bara handlar om olika preferenser, men den som aldrig städar får räkna med att bli betraktad som väldigt udda och kanske bli utan vänner och partner. Du kan strunta i andra kulturella normer som du också ogillar om du vill - de är bara normer och därmed inte tvingande på något sätt - men då får du också ta de sociala konsekvenserna av det.

    Det duger inte för mig att du säger att det är en norm.


    Det finns många normer som vi idag har skakat av oss från en tid när alla skulle lägga näsan i blöt vad andra gjorde. T.ex. att man inte kunde umgås med en kvinna utan ett "förkläde", att homosexuella var perverterade eller att en kvinna skulle stå vid spisen och mannen ligga på soffan.

    Vi tog bort de normerna för att de inte tjänade något vettigt syfte och ingen kunde ge några goda skäl till varför vi skulle ha kvar dem. Kanske städnormen är en knasig rest som det är dags att vi slopar.


    Om vi ska ha en norm som går ut på att man inte får ha det lite stökigt och måste städa varje dag så behöver det i så fall finnas godtagbara skäl bakom, enligt mig. Det räcker inte att du tycker att det borde vara så.

    Jag tycker det ligger i demokratins natur att människor ska få lägga upp sina liv på exakt det sätt de själva vill utan att ta hänsyn till andra människors åsikter under förutsättning att det inte inverkar menligt på någon annan än de själva.

    Jag tycker förstås att man ska samarbeta och lyssna in andra, känna empati för deras problem och visa hänsyn mot deras sätt att se världen. Men i ens eget hem så måste man ha rätten att bestämma hur där ska se ut, annars liknar det mer ett övervakningssamhälle. 

    Om man bjuder in andra till sitt hem, så visst kanske man ska ta en runda med dammsugaren och städa lite. Men om man bor ensam så tycker jag man ska få ha det hur stökigt man själv önskar.

Svar på tråden Dejt lever i smuts