• Anonym (HonDe­nRena)
    Sat 31 Jul 2021 23:54
    3079 visningar
    87 svar
    87
    3079

    Dejt lever i smuts

    Har lärt känna en trevlig man via internet. Så långt allt bra, men så skickade han bilder på sin lägenhet och jag fick en chock.

    Köket var fullt av saker. Över hela diskbänken var det kaos. Kaklet ovanför spisen var riktigt äckligt. Syntes tydligt att det inte är rengjort på länge eftersom det var alldeles brunprickigt av intorkade matrester. På golvet framför kylen var det som en svart bred smutsrand.

    Vidare in i vardagsrummet var det tyvärr inte mycket bättre. Vid sidan av tv-bänken låg en härva av sladdar med dammråttor runtomkring. Soffbordet var fullt av skräp, alltifrån tomma läskflaskor till reklamblad.

    På tangentbordet till hans dator låg det ett mycket synligt tjockt lager av damm.

    På handfatet i badrummet stod det massa olika flaskor/tvålar, tandborste osv. Duschdraperit var smutsigt nedtill.

    Sovrummet var det enda som var ok även om jag personligen inte gillar den stilen. Väldigt gamla möbler.

    Nu vill han bjuda hem mig på middag, men jag känner mig så äcklad av att ha sett hans hem. Vad kan jag göra utan att såra honom?

  • Svar på tråden Dejt lever i smuts
  • Anonym (Omg)
    Mon 2 Aug 2021 23:25
    #61
    jrockyracoon skrev 2021-08-02 23:17:11 följande:

    Det duger inte för mig att du säger att det är en norm.

    Det finns många normer som vi idag har skakat av oss från en tid när alla skulle lägga näsan i blöt vad andra gjorde. T.ex. att man inte kunde umgås med en kvinna utan ett "förkläde", att homosexuella var perverterade eller att en kvinna skulle stå vid spisen och mannen ligga på soffan.

    Vi tog bort de normerna för att de inte tjänade något vettigt syfte och ingen kunde ge några goda skäl till varför vi skulle ha kvar dem. Kanske städnormen är en knasig rest som det är dags att vi slopar.

    Om vi ska ha en norm som går ut på att man inte får ha det lite stökigt och måste städa varje dag så behöver det i så fall finnas godtagbara skäl bakom, enligt mig. Det räcker inte att du tycker att det borde vara så.

    Jag tycker det ligger i demokratins natur att människor ska få lägga upp sina liv på exakt det sätt de själva vill utan att ta hänsyn till andra människors åsikter under förutsättning att det inte inverkar menligt på någon annan än de själva.

    Jag tycker förstås att man ska samarbeta och lyssna in andra, känna empati för deras problem och visa hänsyn mot deras sätt att se världen. Men i ens eget hem så måste man ha rätten att bestämma hur där ska se ut, annars liknar det mer ett övervakningssamhälle. 

    Om man bjuder in andra till sitt hem, så visst kanske man ska ta en runda med dammsugaren och städa lite. Men om man bor ensam så tycker jag man ska få ha det hur stökigt man själv önskar.


    Men skärp dig, så äckligt som TS beskriver att hennes dejt har är inte acceptabelt. Ingen tycker att lite dammråttor är äckligt, men när det går till den nivån att det är sopberg över allt blir det konstigt att skriva att "man ska få ha det hur stökigt man själv önskar" och att liksom INGEN ska döma en för det?
  • Anonym (Sandr­a)
    Mon 2 Aug 2021 23:58
    #62

    Jag kan själv ha rörigt hemma (har en tonåring och ett ganska litet barn), har väldigt mycket grejer och ofta är det kläder och leksaker överallt.. och en del dammråttor också ibland.

    Men är alltid noga med t.ex disk och att toaletten ska vara ren och så..

    Killen som jag träffar nu diskar i princip aldrig eller gör rent i köket t.ex , hans inneboende eller jag gör det när jag är hemma hos honom.. tycker det kan bli lite jobbigt. Nu är jag gravid med hans barn också..

    Så förstår dig på ett sätt.. Varför skickade han bilder på lägenheten? Kanske du ska se hur det är i verkligheten också? Hur är det med t.ex disk och badrummet? Eller det kanske du inte vet? Annars kanske du kan vara ärlig och säga att han borde städa bättre , kanske lite skämtsamt.

    Rörigt tycker jag kan vara ok men smutsigt /äckligt badrum och massa disk och matrester som luktar har jag svårt för.

  • Anonym (Ini)
    Tue 3 Aug 2021 00:16
    #63
    jrockyracoon skrev 2021-08-02 23:17:11 följande:

    Det duger inte för mig att du säger att det är en norm.

    Det finns många normer som vi idag har skakat av oss från en tid när alla skulle lägga näsan i blöt vad andra gjorde. T.ex. att man inte kunde umgås med en kvinna utan ett "förkläde", att homosexuella var perverterade eller att en kvinna skulle stå vid spisen och mannen ligga på soffan.

    Vi tog bort de normerna för att de inte tjänade något vettigt syfte och ingen kunde ge några goda skäl till varför vi skulle ha kvar dem. Kanske städnormen är en knasig rest som det är dags att vi slopar.

    Om vi ska ha en norm som går ut på att man inte får ha det lite stökigt och måste städa varje dag så behöver det i så fall finnas godtagbara skäl bakom, enligt mig. Det räcker inte att du tycker att det borde vara så.

    Jag tycker det ligger i demokratins natur att människor ska få lägga upp sina liv på exakt det sätt de själva vill utan att ta hänsyn till andra människors åsikter under förutsättning att det inte inverkar menligt på någon annan än de själva.

    Jag tycker förstås att man ska samarbeta och lyssna in andra, känna empati för deras problem och visa hänsyn mot deras sätt att se världen. Men i ens eget hem så måste man ha rätten att bestämma hur där ska se ut, annars liknar det mer ett övervakningssamhälle. 

    Om man bjuder in andra till sitt hem, så visst kanske man ska ta en runda med dammsugaren och städa lite. Men om man bor ensam så tycker jag man ska få ha det hur stökigt man själv önskar.


    Finns klara samband mellan att ha det stökigt hemma och psykisk ohälsa. Det är oerhört viktigt att man håller uppe dessa rutiner.
  • Anonym (@)
    Tue 3 Aug 2021 01:04
    #64
    jrockyracoon skrev 2021-08-02 23:17:11 följande:

    Det duger inte för mig att du säger att det är en norm.

    Det finns många normer som vi idag har skakat av oss från en tid när alla skulle lägga näsan i blöt vad andra gjorde. T.ex. att man inte kunde umgås med en kvinna utan ett "förkläde", att homosexuella var perverterade eller att en kvinna skulle stå vid spisen och mannen ligga på soffan.

    Vi tog bort de normerna för att de inte tjänade något vettigt syfte och ingen kunde ge några goda skäl till varför vi skulle ha kvar dem. Kanske städnormen är en knasig rest som det är dags att vi slopar.

    Om vi ska ha en norm som går ut på att man inte får ha det lite stökigt och måste städa varje dag så behöver det i så fall finnas godtagbara skäl bakom, enligt mig. Det räcker inte att du tycker att det borde vara så.

    Jag tycker det ligger i demokratins natur att människor ska få lägga upp sina liv på exakt det sätt de själva vill utan att ta hänsyn till andra människors åsikter under förutsättning att det inte inverkar menligt på någon annan än de själva.

    Jag tycker förstås att man ska samarbeta och lyssna in andra, känna empati för deras problem och visa hänsyn mot deras sätt att se världen. Men i ens eget hem så måste man ha rätten att bestämma hur där ska se ut, annars liknar det mer ett övervakningssamhälle. 

    Om man bjuder in andra till sitt hem, så visst kanske man ska ta en runda med dammsugaren och städa lite. Men om man bor ensam så tycker jag man ska få ha det hur stökigt man själv önskar.


    Du förstår ju inte alls vad jag menar. Min poäng är inte att städnormen är en bra norm som tjänar ett viktigt syfte och bör följas. Att jag "tycker att det borde vara så" har jag aldrig påstått. Jag pratar om okänsligheten eller obryddheten inför sociala normer på ett generellt plan. Ett samhälle kan inte existera utan normer. Därmed inte sagt att normerna måste se ut på ett visst sätt, men normer av något slag kommer alltid att finnas i ett samhälle. De flesta medborgarna i ett samhälle har inga problem med att följa normerna. När någon bryter mot normerna, kommer vi att reagera. Bryter någon ofta mot en norm eller mot många normer, så kommer vi att uppfatta personen som udda. Det gör nog du också, även om du kanske inte är medveten om det.

    Har man det väldigt stökigt och skitigt i sitt hem och är till synes helt ovetande eller obrydd om att andra uppfattar det negativt, så signalerar man att man av någon anledning är väldigt udda. Lägg därtill att många (de flesta?) tycker att smuts är äckligt, och de kommer då att uppleva personen i fråga som äcklig.

    Självklart har alla rätt att städa hur mycket eller hur lite de vill hemma hos sig själva. Men man har ingen rätt att kräva att andra ska tycka att man är normal om man har det grisigt hemma. I TS fall handlar det ju om en kille hon dejtar. Hon är ingen dålig människa för att hon upplever hans hem som äckligt och hon har all rätt att sluta dejta honom för det. Han valde att visa upp sitt hem för TS och hon har då rätt att reagera på det hon ser, i synnerhet om detta är en potentiell partner.

    Har du själv inga gränser alls för hur smutsigt du tycker det är normalt att ha i sitt hem? Vad tycker du när det är så smutsigt att det är en sanitär olägenhet? Eller när smutsigheten och stökigheten beror på psykisk ohälsa?
  • Anonym (Lisa)
    Tue 3 Aug 2021 01:34
    #65

    Personligen hade jag aldrig skickat bilder på ett ostädat hem till en eventuell framtida dejt. Men han tänkte uppenbarligen inte så eftersom han förmodligen inte har insikt i hur ett stökigt respektive städat hem ser ut. Jag hade också blivit skeptisk till att träffa någon med ett grisigt hem. Antagligen hade jag avslutat, beroende på hur pass stökigt det var.

  • Nutid
    Tue 3 Aug 2021 02:18
    #66
    Anonym (Omg) skrev 2021-08-02 23:25:19 följande:
    Men skärp dig, så äckligt som TS beskriver att hennes dejt har är inte acceptabelt. Ingen tycker att lite dammråttor är äckligt, men när det går till den nivån att det är sopberg över allt blir det konstigt att skriva att "man ska få ha det hur stökigt man själv önskar" och att liksom INGEN ska döma en för det?
    Det är just det här med hur TS. beskriver det som är det intressanta. vi har olika norm på städat en annan person skulle ha beskrivet det annorlunda.
  • Nutid
    Tue 3 Aug 2021 03:00
    #67


    En ögonblicksbild från mitt hem, om folk får beskriva utfrån bilden på en skala 1-10 antar jag att vi kommer att få en spridning mellan 2-7. Preferenserna Är betydlig mer spridd än man vill tro. Det beror att man oftas umgås med likasinnade.

    Hade jag vetat att jag får besök hade jag städat men om en kompis ringer på eller nån frågar hur ser det ut hos dig? så får de ta det som det är utan att jag skäms.

    TS. Hur är mitt rum jämfört med dejtens?
  • Anonym (Ini)
    Tue 3 Aug 2021 05:35
    #68
    Nutid skrev 2021-08-03 03:00:19 följande:

    En ögonblicksbild från mitt hem, om folk får beskriva utfrån bilden på en skala 1-10 antar jag att vi kommer att få en spridning mellan 2-7. Preferenserna Är betydlig mer spridd än man vill tro. Det beror att man oftas umgås med likasinnade.

    Hade jag vetat att jag får besök hade jag städat men om en kompis ringer på eller nån frågar hur ser det ut hos dig? så får de ta det som det är utan att jag skäms.

    TS. Hur är mitt rum jämfört med dejtens?


    Det där är inte stökigt. Du ser ut att må bra.
  • Anonym (En chans)
    Tue 3 Aug 2021 08:40
    #69
    Nutid skrev 2021-08-03 03:00:19 följande:

    En ögonblicksbild från mitt hem, om folk får beskriva utfrån bilden på en skala 1-10 antar jag att vi kommer att få en spridning mellan 2-7. Preferenserna Är betydlig mer spridd än man vill tro. Det beror att man oftas umgås med likasinnade.

    Hade jag vetat att jag får besök hade jag städat men om en kompis ringer på eller nån frågar hur ser det ut hos dig? så får de ta det som det är utan att jag skäms.

    TS. Hur är mitt rum jämfört med dejtens?


    Ser ju absolut inte ostädat ut, nu kollade jag inte noggrant men en snabb överblick ger bara intrycket att du inte är så intresserad av inredning överlag. Men ostädat, nej. Ser inga spår av ingrott smuts eller pant som man bör ta bort om man ska ha gäster eller skicka bild till någon!
  • Anonym (A)
    Tue 3 Aug 2021 15:47
    #70

    Har han visat snoppen för dig? Verkar ju som det är ligga på g.

Svar på tråden Dejt lever i smuts