• Anonym (Ann)
    Sun 1 Aug 2021 12:44
    991 visningar
    31 svar
    31
    991

    Äga olika av gemensam bostad. Vem får bestämma om bostaden?

    Vi är på gång att köpa vårt första gemensamma boende. Hittills har vi bott i hyresrätt. Min sambo har högre inkomst och större förmögenhet än vad jag har. Vi har därför valet att antingen köpa något där jag kan gå in med lika mycket eller köpa något som vi äger (och lånar samt betalar) olika mycket till.

    Idag meddelade min sambo att inga objekt i min prisklass intresserar honom. Han har inga problem med att vi äger olika mycket och då också betalar olika på bostaden. Det har inte jag heller. Däremot klargjorde jag att det inte får vara så att han har sista ordet kring hemmet bara för att han äger mer av det. Jag menar att vårt olika ägande spelar roll vid köp och försäljning.

    Men det menade inte han. Han anser att han ska ha mer att säga till om eftersom han ska äga mer. Jag upplyste då om att jag inte längre är intresserad av att köpa ett gemensamt boende.

    Är det orimligt av mig, eller är det han som är orimlig? Jag vill inte bo ?mindre? i vårt boende än vad han gör och vill inte känna mig som en inneboende där han ska bestämma över tapeter och renoveringar. Jag skulle givetvis få vara med och diskutera och välja, men han skulle alltså ha sista ordet. Det skaver och känns fel hos mig.

  • Svar på tråden Äga olika av gemensam bostad. Vem får bestämma om bostaden?
  • Sun 1 Aug 2021 12:48
    #1

    Du har helt rätt. Låter inte som om ni är redo att köpa något under dessa förutsättningar.

  • Anonym (Äga lika)
    Sun 1 Aug 2021 12:49
    #2

    Jag och min sambo äger lika men jag gick in med mer kontantinsats, vilket vi har löst med ett skuldebrev mellan oss, dvs jag får tillbaka den delen om vi säljer, men sen delar man lika åå vinsten om det blir någon.

  • Anonym (Äga lika)
    Sun 1 Aug 2021 12:51
    #3

    Du ska självklart inte gå med på något annat än 50/50 ägande!

  • Sun 1 Aug 2021 12:53
    #4

    Ni gör väl ett samboavtal då antar jag, där det fastställs hur bostaden skulle delas upp vid en separation, annars spelar det inte roll hur mycket ni äger när ni bor tillsammans.
    Om han går in med en större summa pengar är det väl rimligt att han får sista ordet beträffande stora, kostsamma renoveringar/investeringar och dylikt eftersom hans investering påverkas mera, men orimligt om han alltid får bestämma tapeter etc. Ni får väl resonera er fram till vilka beslut som ska vara gemensamma och vilka beslut där det är rimligt att han får sista ordet. 

  • Sun 1 Aug 2021 12:54
    #5

    Du har rätt, det är ert hem. Hans förslag är ett bombsäkert sätt att få den andra att känna sig som en gäst i sitt eget hem alternativt att han är din förälder och båda skulle vara dödsstöten för förhållandet enligt min erfarenhet.

    Köp inte gemensamt med honom.

  • Anonym (Ann) Trådstartaren
    Sun 1 Aug 2021 12:55
    #6
    Anonym (Äga lika) skrev 2021-08-01 12:51:06 följande:

    Du ska självklart inte gå med på något annat än 50/50 ägande!


    Nej, jag vägrar äga lika mycket om han går in med mer pengar.
  • Anonym (Maja)
    Sun 1 Aug 2021 13:25
    #7

    Jag tycker att det är en självklar inställning av dig inget annat funkar i längden. Han får anpassa sin standard efter vad har råd med så att ni äger boendet 50/50 med den inställnjngen.

  • Anonym (Äga lika)
    Sun 1 Aug 2021 13:31
    #8
    Anonym (Ann) skrev 2021-08-01 12:55:21 följande:

    Nej, jag vägrar äga lika mycket om han går in med mer pengar.


    Fast då har du inte förstått innebörden av ett skuldebrev. Läs på. Det är ju ett sätt att kunna köpa något gemensamt och äga lika mycket men att den som går in med mer får tillbaka den delen vid en försäljning. Man kan säga att han lånar ut en del av kontantinsatsen till dig så ni kan gå in med lika delar. Då får du dessutom 50% på en eventuell värdeökning, nu delar lika på kostnaderna och minst risk för att separera..
  • Anonym (kvinn­a)
    Sun 1 Aug 2021 16:16
    #9

    Ni borde ju såklart äga 50/50 men skriva skuldebrev och samboavtal. Då lånar du bara pengar av honom och i skuldebrevet kan ni bestämma hur och när du ska betala tillbaka, eller om det sker vid framtida försäljning.

    Här är det jag som går in med hela insatsen själv (450 000) men vi ska båda äga bostaden. Min sambo tjänar bra och kommer betala tillbaka sin del till mig så fort han kan.

    Självklart kommer vi sen både bestämma ihop och betala lika mycket på alla renoveringar.

  • Anonym (***)
    Sun 1 Aug 2021 16:50
    #10
    Anonym (Äga lika) skrev 2021-08-01 13:31:39 följande:
    Fast då har du inte förstått innebörden av ett skuldebrev. Läs på. Det är ju ett sätt att kunna köpa något gemensamt och äga lika mycket men att den som går in med mer får tillbaka den delen vid en försäljning. Man kan säga att han lånar ut en del av kontantinsatsen till dig så ni kan gå in med lika delar. Då får du dessutom 50% på en eventuell värdeökning, nu delar lika på kostnaderna och minst risk för att separera..
    Fast vem vill gå in med pengar och sedan inte få del av värdeökning? Att gå in med  500 000 mer i kontantinsats och inte få någon värdeökning på de pengarna är ju en dålig affär, det hade jag aldrig gått med på. 

    Jag tycker att man ska dela på värdeökningen i förhållande till hur mkt man gått in med.

    Sedan ska naturligtvis lägenheten vara bådas, dvs båda ska ha lika mycket att säga till om när  det gäller möbler, tapeter osv, eftersom det är bådas hem där båda bor. 
Svar på tråden Äga olika av gemensam bostad. Vem får bestämma om bostaden?