• Anonym (Oroli­g)
    Sun 1 Aug 2021 13:58
    795 visningar
    33 svar
    33
    795

    Hund står bunden hela dagen när husse är på jobbet.

    Har en bekant som bor permanent i husvagn. Eller det är egentligen en person min man lärt känna genom sitt intresse. Den här personen vi kan kalla honom x har en hund. X har ett jobb där han inte har möjlighet att ha med sej hunden eller gå ifrån och rasta den under dagen. Under dagarna har han sin hund bunden i en lång lina i förtältet. Den kan gå ett par meter utanför tältet. Hunden är bunden där från ca 6 på morgonen till 16 på kvällen. Den har var jag vet tillgång till vatten. Bajsa och kissar gör hunden förstås lite överallt. På sommaren blir det väldigt varmt i tältet, men hunden får nog lite svalka i och med att den kan gå ut. På vintern är det lika kallt i tältet som ute. Hunden har en fäll att ligga på. Inget mer.

    Det känns inte som om den här hunden har det bra. Får man ens ha en hund så här. Någon som vet hur reglerna ser ut?

    Och rasen. Det är en stor kamphund.

  • Svar på tråden Hund står bunden hela dagen när husse är på jobbet.
  • Anonym (Huvva­!)
    Sun 1 Aug 2021 14:01
    #1
    +2

    Bara att anmäla. Absolut olagligt. 

  • Anonym (Nope)
    Sun 1 Aug 2021 14:02
    #2

    Löplina är inte ok numer. Därför sällan man ser det nu. Hundgård med möjlighet till skugga och regnskydd är ok. Men de får inte vara där dygnet runt.

  • Anonym (Nope)
    Sun 1 Aug 2021 14:03
    #3
    Anonym (Huvva!) skrev 2021-08-01 14:01:05 följande:

    Bara att anmäla. Absolut olagligt. 


    Helt rätt. Förr såg man dessa löplinor på varje gård. (Bor på landet)
  • Anonym (Huvva­!)
    Sun 1 Aug 2021 14:03
    #4
  • Anonym (L)
    Sun 1 Aug 2021 14:49
    #5

    Kontakta länsstyrelsen. De kan göra ett tillsynsbesök när han är på jobb. Du anmäler helt anonymt.

    Här är det hunden som är viktigast, inte gubben eller en eventuellt konflikt. Låtsas som det regnar när de kommer bara.

  • Anonym (Usch)
    Sun 1 Aug 2021 16:43
    #6

    Anmäl för tusan! 

  • Anonym (B)
    Sun 1 Aug 2021 16:59
    #7

    Bryr man sig om sin hund så skaffar man dagmatte eller lämnat på hunddagis. 


    Det du beskriver är ej ok

  • Sun 1 Aug 2021 17:03
    #8

    Som alla säger är det ett lagbrott. Väldigt hemskt måste jag säga.

  • Anonym (Oroli­g) Trådstartaren
    Sun 1 Aug 2021 17:23
    #9
    +1

    Tack för respons Jag ska anmäla detta. Såg att man kan göra det anonymt. Så det får bli en sån. Löplinan är bara ett par meter så någon egentlig löplina är det inte. Mer ett långt koppel som hunden är fastbunden i. Enligt x har han sällan förtältet öppet så hunden kan gå utanför heller. Anledningen är att hunden skäller på dom som går förbi. Nu på sommaren är ju x ledig men det är många dagar som är varma utanför semestertider då solen skiner och det blir ruskigt varmt i förtältet. Tycker synd om vovven. Och

  • Anonym (Nope)
    Sun 1 Aug 2021 18:11
    #10
    Anonym (Orolig) skrev 2021-08-01 17:23:01 följande:

    Tack för respons Jag ska anmäla detta. Såg att man kan göra det anonymt. Så det får bli en sån. Löplinan är bara ett par meter så någon egentlig löplina är det inte. Mer ett långt koppel som hunden är fastbunden i. Enligt x har han sällan förtältet öppet så hunden kan gå utanför heller. Anledningen är att hunden skäller på dom som går förbi. Nu på sommaren är ju x ledig men det är många dagar som är varma utanför semestertider då solen skiner och det blir ruskigt varmt i förtältet. Tycker synd om vovven. Och


    Oj då är det värre en de löplinor som tidigare var ok. De gick ofta i en lång vajer mellan hus och ladugård och hunden hade en kolja.
Svar på tråden Hund står bunden hela dagen när husse är på jobbet.