• Sun 1 Aug 2021 16:46
    630 visningar
    2 svar
    2
    630

    Vår fyraåring är sen med allting

    Vi har en son på fyra år som är världens goaste och gladaste. Han leker väldigt bra med sina kompisar, leker som en fyra åring ?ska? göra.

    Dock så är han och har alltid varit sen med allt, han lärde sig gå när han var 15 mån dock ostadigt vid 13 mån, han kröp inte förrän han var 11 mån och satt första när han var 8 mån. Vände sig gjorde han också sent.

    Han var senare med att peka och klappa händerna, med talat har han varit sen och pratar nu hur mycket som helst men väldigt otydligt och är svår att förstå.

    Han vägrar lära sig cykla ens med stödhjul och alla hans kompisar cyklar utan. Han cyklar på sin tramptraktor och vill bara använda sin springcykel.

    Han kan inte använda sin trehjulings sparkcykel.

    Han är väldigt blyg. Ibland om en kompis kommer och frågar om han vill leka eller liknande så svarar han inte utan blir typ generad och vill gömma sig bakom mig, ibland går det hur bra som helst och han blir jätteglad och vill leka.

    Han kan inte eller han försöker inte klättra i klätterställningar som hans jämnåriga kompisar gör.

    Finns hur mycket som helst att skriva och jag är bara så rädd att han ska bli utanför när han inte kan som alla andra, att han ska bli retad.

    Vi upplever inga autistiska drag eller så och ingen IF heller då han är ?normal? med jämnåriga i tänket men han har svårt för det motoriska, både grov och fin. Han håller bestick och pennor annorlunda mot för hur man ska.

    Någon som vet vad det kan bero på? Finns det någon diagnos eller så där detta kan stämma in?

  • Svar på tråden Vår fyraåring är sen med allting
  • Sun 1 Aug 2021 17:05
    #1

    Läs snälla mina inlägg i den här tråden:

    www.familjeliv.se/forum/thread/81258185-svagbegavad-vuxen

  • KingsC­rown
    Sun 1 Aug 2021 17:11
    #2
    +1
    amsway skrev 2021-08-01 16:46:27 följande:

    Vi har en son på fyra år som är världens goaste och gladaste. Han leker väldigt bra med sina kompisar, leker som en fyra åring ?ska? göra.

    Dock så är han och har alltid varit sen med allt


    Eftersom han bara är fyra så gör det nog inget om han är lite sen med allt. Han hinner det han ska göra under sin livstid ändå. Cool
Svar på tråden Vår fyraåring är sen med allting