• Anonym (Hur?)
    Sun 1 Aug 2021 18:03
    1219 visningar
    39 svar
    39
    1219

    Hur göra med extra kostnader?

    Resande tonåring!

    Har en dotter på 16 som har skola och vänner i uppsala (uppvuxen där). Jag har precis köpt brf i Knivsta. dotterns pappa bor i stockholm. där har hon ingenting förutom hennes pappa och hans släkt. Dottern är där sällan då hon inte trivs där. Dottern får ca 800kr i månadspeng (av mig och pappan) som ska gå till enklare kläder och nöjen. Jag betalar hennes mobil och abonnemang. Vi har tidigsre inte haft behov av att ha något busskort men nu behöver hon det under sommaren sen får hon skolkort. pappan vill inte stå för kostnader så stt hon ska kunna träffa vänner när hon är där. jag hade annars kunnat tänka mig dela resekostnaden med pappan. Han anser dock att dottern ska betala resorna själv (70kr/enkel väg). Han säger att hon annars får planera bättre.

    Vad tycker ni?

  • Svar på tråden Hur göra med extra kostnader?
  • Anonym (Hur?) Trådstartaren
    Sun 1 Aug 2021 18:35
    #10
    Citronsaft skrev 2021-08-01 18:33:19 följande:

    Kräv honom på underhåll istället. Sluta dalta med en vuxen man.


    Det kommer bli en ännu värre karusell. Nej tack. Men har sagt att dottern absolut inte behöver åka dit nu om hon inte vill om det ändå är jag som ska stå för resekostnaderna till hennes pappa. Jag har typ tvingat henne tidigare för jag anser att man iaf någon gång bör träffa sin pappa.
  • Anonym (Hur?) Trådstartaren
    Sun 1 Aug 2021 18:37
    #11
    Anonym (F) skrev 2021-08-01 18:31:37 följande:

    Vad har flytten till Knivsta med det här att göra?

    Vilka resor handlar det om? Stockholm-Knivsta?


    Att det blev en resekostnad nu som vi inte haft tidigare pga min flytt. Hon har då alltså blivit strandad i Stockholm tidigare. Nu på sommarlovet vill hon ju träffa vänner, helt jäkla förståeligt istället för att sitta hemma med 3 andra barn under 9 i en trång lägenhet.
  • Anonym (Stina­)
    Sun 1 Aug 2021 18:39
    #12

    Det låter absurt snålt av pappan och det enda den snålheten kommer leda till är att hon inte vill bo där. Vilken 16-åring är nöjd med att inte ha socialt umgänge varannan vecka, alternativt betala bussresor för halva månadspengen?

    Förstår att det stör dig men om du tagit upp det och han ändå vägrar så har du två val: betala busskortet själv eller låta honom hantera konsekvenserna av sin snålhet. För det är ingen självklarhet att en gymnasieungdom fortsätter bo varannan vecka och de brukar ju välja att bo där de har närmast till kompisar.

    Det låter som en orättvis fördelning där du betalar mobil själv samt har barnet oftare hos dig. Självklart ska ni dela på alla kostnader.

    Men bråka om pengar med sitt ex är själadödande så jag förstår om du inte vill ta den fajten.

  • Anonym (Stina­)
    Sun 1 Aug 2021 18:41
    #13
    Citronsaft skrev 2021-08-01 18:33:19 följande:

    Kräv honom på underhåll istället. Sluta dalta med en vuxen man.


    Underhåll betalas inte om barnet bor varannan vecka. Det är väl heller inget daltande, det är inte så j-a lätt eller kul att pressa pengar av en ovillig person som faktiskt är i sin fulla rätt att vara en snål idiot.
  • Anonym (F)
    Sun 1 Aug 2021 18:43
    #14
    Anonym (Hur?) skrev 2021-08-01 18:37:30 följande:

    Att det blev en resekostnad nu som vi inte haft tidigare pga min flytt. Hon har då alltså blivit strandad i Stockholm tidigare. Nu på sommarlovet vill hon ju träffa vänner, helt jäkla förståeligt istället för att sitta hemma med 3 andra barn under 9 i en trång lägenhet.


    Och vännerna bor i Uppsala där du och hon bodde tidigare?

    När dottern tidigare var i Sthlm ville hon inte träffa sina kompisar, så kostnaden fanns inte då?
  • Sun 1 Aug 2021 18:43
    #15
    Anonym (Hur?) skrev 2021-08-01 18:35:46 följande:
    Det kommer bli en ännu värre karusell. Nej tack. Men har sagt att dottern absolut inte behöver åka dit nu om hon inte vill om det ändå är jag som ska stå för resekostnaderna till hennes pappa. Jag har typ tvingat henne tidigare för jag anser att man iaf någon gång bör träffa sin pappa.
    Hon och pappan kan ju mota upp for en lunch eller två istället, det är ju inte ens en månad det handlar om innan skolan borjar. Två resor kanske du kan betala for henne om han går med på att bjuda henne på lunch?
  • Anonym (Hur?) Trådstartaren
    Sun 1 Aug 2021 18:45
    #16
    Anonym (Stina) skrev 2021-08-01 18:39:21 följande:

    Det låter absurt snålt av pappan och det enda den snålheten kommer leda till är att hon inte vill bo där. Vilken 16-åring är nöjd med att inte ha socialt umgänge varannan vecka, alternativt betala bussresor för halva månadspengen?

    Förstår att det stör dig men om du tagit upp det och han ändå vägrar så har du två val: betala busskortet själv eller låta honom hantera konsekvenserna av sin snålhet. För det är ingen självklarhet att en gymnasieungdom fortsätter bo varannan vecka och de brukar ju välja att bo där de har närmast till kompisar.

    Det låter som en orättvis fördelning där du betalar mobil själv samt har barnet oftare hos dig. Självklart ska ni dela på alla kostnader.

    Men bråka om pengar med sitt ex är själadödande så jag förstår om du inte vill ta den fajten.


    Så sjukt snålt! När jag tar upp det kontrar han med att jag minsann lägger mina pengar på sparande. Man ba för det första - What? Vad har det ens med saken att göra (tror han är bitter för att jsg köpt ett parhus och inte han) och sen gör ju han själv det uppenbarligen om han lyckas köpa en sommarstuga.. förstår inte.. jag släppte diskussionen då han började kontra med kränkningar och sa absolut nej.

    Ja man kan tycka det är orättvist och det är det säkert men jag orkar inte ta de fajterna med honom. Då blir ALLT värre. Sonen åker dessutom dit varannan vecka som planerat eller oftare, han älskar att vara där då han har sin bonusbror i samma ålder.
  • Anonym (Emma)
    Sun 1 Aug 2021 18:46
    #17

    Självklart får ju föräldrarna stå för busskorten när man flyttat. Skolkortet kommer väl inte heller täcka resor till Sthlm så där lär ju pappan få lägga till pengar. Rimligt är väl om du står för UL-kortet så hon kan resa mellan Uppsala och Knivsta och att pappan står för SL-kostnaden om han vill att hon ska komma dit regelbundet. Kommer hon resa så mycket nu under sista delen av sommaren att periodkort lönar sig eller kan hon åka på reskassan?

  • Anonym (Korvs­pad)
    Sun 1 Aug 2021 18:48
    #18
    Anonym (Hur?) skrev 2021-08-01 18:35:46 följande:
    Det kommer bli en ännu värre karusell. Nej tack. Men har sagt att dottern absolut inte behöver åka dit nu om hon inte vill om det ändå är jag som ska stå för resekostnaderna till hennes pappa. Jag har typ tvingat henne tidigare för jag anser att man iaf någon gång bör träffa sin pappa.
    Nä du ska inte tvinga en 16-åring till umgänge! Hon är stor nog att få säga nej till sånt.
  • Anonym (Hur?) Trådstartaren
    Sun 1 Aug 2021 18:50
    #19
    Anonym (Stina) skrev 2021-08-01 18:41:24 följande:

    Underhåll betalas inte om barnet bor varannan vecka. Det är väl heller inget daltande, det är inte så j-a lätt eller kul att pressa pengar av en ovillig person som faktiskt är i sin fulla rätt att vara en snål idiot.


    Hehe bra svar
Svar på tråden Hur göra med extra kostnader?