• Anonym (Undra­r)
    Sun 1 Aug 2021 22:51
    3748 visningar
    84 svar
    84
    3748

    Ni som bor i villaområde och inte hälsar på era grannar

    I våras flyttade vi in i vår nybyggda villa i ett helt nyetablerat villaområde. Då vi har små barn så är vi ute och promenerar med barnvagnen dagligen och ibland möter vi andra boendes i kvarteret som också är ute och går med barnvagn och som vi då hejar på så som man brukar göra, och alla andra utom 2 grannar hejar tillbaka. De här 2 kvinnorna som är jämnåriga med mig (27 år) tittar bort eller låtsas hålla på med något tex mobilen så att dom ska slippa hälsa.

    Jag har funderat på varför då vi inte har utmärkt oss på något särskilt sätt. Först tänkte jag att dom kanske var blyga men jag har sett dom prata med andra grannar utan problem. Jag fattar att man inte orkar prata och lära känna alla grannar men att hälsa hör väl ändå till vanligt folkvett? Ni som bor i villaområde men inte hälsar på era grannar, varför gör ni inte det?

  • Svar på tråden Ni som bor i villaområde och inte hälsar på era grannar
  • Anonym (A)
    Sun 1 Aug 2021 23:06
    #1

    Där jag bor hälsar man på de flesta när man är ute och promenerar. Även de man inte känner igen. Området är ca 40 år gammalt.

    Men ibland tar jag bilen till ett nytt område där allt är nybyggt. Då har jag märkt att ingen hälsar. Kan det vara så att det är en områdesgrej? Alla känner sig lite ovana vid området så det finns liksom inga gamla rävar som drar igång hälsandet.

    Men om du inte gjort det så tycker jag att du kan börja med att få ögonkontakt, ett leende och ett högt hej!

  • Anonym (Undra­r) Trådstartaren
    Sun 1 Aug 2021 23:21
    #2
    Anonym (A) skrev 2021-08-01 23:06:10 följande:

    Där jag bor hälsar man på de flesta när man är ute och promenerar. Även de man inte känner igen. Området är ca 40 år gammalt.

    Men ibland tar jag bilen till ett nytt område där allt är nybyggt. Då har jag märkt att ingen hälsar. Kan det vara så att det är en områdesgrej? Alla känner sig lite ovana vid området så det finns liksom inga gamla rävar som drar igång hälsandet.

    Men om du inte gjort det så tycker jag att du kan börja med att få ögonkontakt, ett leende och ett högt hej!


    De flesta andra hälsar så jag tror inte att det har med att området är nytt att göra. Jag hälsar alltid glatt och tar ögonkontakt men det spelar ingen roll. Det är så jag börjar undra om dom har något emot mig personligen men hur skulle dom kunna ha det? Vi känner ju inte varandra.
  • Anonym (Gå fram)
    Sun 1 Aug 2021 23:26
    #3
    -2
    Anonym (Undrar) skrev 2021-08-01 23:21:05 följande:

    De flesta andra hälsar så jag tror inte att det har med att området är nytt att göra. Jag hälsar alltid glatt och tar ögonkontakt men det spelar ingen roll. Det är så jag börjar undra om dom har något emot mig personligen men hur skulle dom kunna ha det? Vi känner ju inte varandra.


    Då går man raka vägen fram, ställer sig precis framför människan och presenterar sig. "Hej jag heter Lisa och bor där *pekar* med *namn* och vår/våra barn *namn* sedan *någon tid*. Bor ni också i området då jag sett er några gånger?

    Svarar inte människan då, ah få får nu nog behandla personen som luft också.
  • Anonym (hälsa­r inte)
    Sun 1 Aug 2021 23:45
    #4

    Jag bor i ett riktigt gammalt villområde. De flesta husen är bygda mellan 1900 och 1930, men det finna ett par hus som är bygda redan på 1700-talet och några som är byggda senaste 20 åren. Jag är dessutom barn i området, bor i mitt barndomshem. Jag har också små barn och går med barnvagn ibland, barnen är 3 och 1.

    Jag hälsar inte på människor om jag inte är absolut tvungen eller om det är under "naturliga" omsständigheter. Inte ens personer som jag känt i 25 år som har bott i samma kvarter, vars barn har varit mina klasskamrater. Jag har några orsaker och en av de är att jag är så inne i vad jag själv gör eller tänker på att det inte är säkert att jag ens ser någon som jag råkar möta. Sedan ovanpå det orkar jag inte alltid. Nej, inte ens ett kort "hej".  Jag har aspergers och allt runtomkring mig dränerar mig. Varenda känsla, vartenda ljud, allt i mitt synfält. Jag måste ta på mig skygglapparna ibland för at spara hjärnan, särskilt om det är eftermiddag och vi är på väg hem från jobb och förskola.

    Men om vi möts i lekparken eller i förskolehallen/på gården och det inte är så bråttom och barnen kan göra sitt själva, då kan jag hälsa och till och med prata en stund.

  • Anonym (Undra­r) Trådstartaren
    Mon 2 Aug 2021 00:52
    #5
    Anonym (hälsar inte) skrev 2021-08-01 23:45:36 följande:

    Jag bor i ett riktigt gammalt villområde. De flesta husen är bygda mellan 1900 och 1930, men det finna ett par hus som är bygda redan på 1700-talet och några som är byggda senaste 20 åren. Jag är dessutom barn i området, bor i mitt barndomshem. Jag har också små barn och går med barnvagn ibland, barnen är 3 och 1.

    Jag hälsar inte på människor om jag inte är absolut tvungen eller om det är under "naturliga" omsständigheter. Inte ens personer som jag känt i 25 år som har bott i samma kvarter, vars barn har varit mina klasskamrater. Jag har några orsaker och en av de är att jag är så inne i vad jag själv gör eller tänker på att det inte är säkert att jag ens ser någon som jag råkar möta. Sedan ovanpå det orkar jag inte alltid. Nej, inte ens ett kort "hej".  Jag har aspergers och allt runtomkring mig dränerar mig. Varenda känsla, vartenda ljud, allt i mitt synfält. Jag måste ta på mig skygglapparna ibland för at spara hjärnan, särskilt om det är eftermiddag och vi är på väg hem från jobb och förskola.

    Men om vi möts i lekparken eller i förskolehallen/på gården och det inte är så bråttom och barnen kan göra sitt själva, då kan jag hälsa och till och med prata en stund.


    Jag kan förstå att man inte alltid orkar hälsa och att man ibland har annat i huvudet så att man inte ens uppmärksammar andra, men dom hälsar aldrig och jag ser ju att dom ser mig men tittar åt annat håll/låtsas titta i mobilen eller plocka upp något ur vagnen.
  • Anonym (Undra­r) Trådstartaren
    Mon 2 Aug 2021 01:03
    #6
    Anonym (Gå fram) skrev 2021-08-01 23:26:24 följande:

    Då går man raka vägen fram, ställer sig precis framför människan och presenterar sig. "Hej jag heter Lisa och bor där *pekar* med *namn* och vår/våra barn *namn* sedan *någon tid*. Bor ni också i området då jag sett er några gånger?

    Svarar inte människan då, ah få får nu nog behandla personen som luft också.


    Det hade varit lite framfusigt haha och det är inte så att jag vill eller känner ett behov av att prata med dom, men jag tycker att det tillhör vanligt hyfs att hälsa på grannar.
  • Anonym (Gå fram)
    Mon 2 Aug 2021 03:36
    #7
    Anonym (Undrar) skrev 2021-08-02 01:03:47 följande:

    Det hade varit lite framfusigt haha och det är inte så att jag vill eller känner ett behov av att prata med dom, men jag tycker att det tillhör vanligt hyfs att hälsa på grannar.


    Hade jag gjort, känner de sig nog duma. Man kan faktiskt bara vinka tillbaka eller säg hej. Människor som medvetet ignorerar sin omgivning kan bosätta sig i skogen med närmsta granne 10 km bort om de är så jobbigt.
  • Anonym (X)
    Mon 2 Aug 2021 06:35
    #8
    +1
    Anonym (Gå fram) skrev 2021-08-01 23:26:24 följande:

    Då går man raka vägen fram, ställer sig precis framför människan och presenterar sig. "Hej jag heter Lisa och bor där *pekar* med *namn* och vår/våra barn *namn* sedan *någon tid*. Bor ni också i området då jag sett er några gånger?

    Svarar inte människan då, ah få får nu nog behandla personen som luft också.


    Så oförskämt att tränga sig på som du råder.

    Jag har ingen skyldighet att upplysa främlingar vad jag heter eller bor.
  • Mon 2 Aug 2021 07:09
    #9
    Anonym (X) skrev 2021-08-02 06:35:17 följande:

    Så oförskämt att tränga sig på som du råder.

    Jag har ingen skyldighet att upplysa främlingar vad jag heter eller bor.


    Jag skulle inte heller uppskatta det. Är väldigt privat av mig.. jag hälsar alltid på folk jag möter, kan gärna kallprata liregrann om det behövs, men vill ogärna prata om mig själv eller privata saker om den andre. Om jag av någon anledning skulle "vägra" att hälsa på en människa så skulle jag nog se det som väldigt jobbigt att "tvingas" berätta var jag bor, vad mina barn heter och hur länge vi har bott i området.
  • Mon 2 Aug 2021 07:19
    #10

    Om jag ska gissa, tror jag att det kan handla om att inte vilja bjuda in till vidare kontakt. Om jag hade varit säker på att de valde bort att besvara min hälsning hade jag lagt ner alla fortsatta försök till interaktion. Visst är det tråkigt men hag tror det är en dålig idé att tvinga sig på andra människor. 

Svar på tråden Ni som bor i villaområde och inte hälsar på era grannar