• Mon 2 Aug 2021 14:46
    2554 visningar
    36 svar
    -1
    36
    2554

    Hund som skydd?

    Jag har varit sugen på att skaffa hund i några år nu, hade en labrador under uppväxten.

    Har problem med ett farligt ex numera som varit fysiskt våldsam mot mig, anmälde ett flertal gånger men allt blev nerlagt eftersom det alltid saknats vittnen. Ansökt om kontaktförbud men fick inte det. Skyddssprej säger polisen inte är bra att använda för då kommer det att bli ord mot ord igen om exet överfaller mig. Dumt sagt tycker jag men jag tror inte att det skulle hindra denna personen.

    Har tänkt på att en hund som jag nog ändå tänkt att skaffa skulle kunna avskräcka/skydda mig om det värsta skulle hända. Men att jag i så fall skulle vilja ha en annan ras än jag tänkt mig från början, medelstor men inte stor.

    Ni som är hundkunniga, är det fel tänkt eftersom hunden kanske skulle behöva skyddstränas eller att hundar är individer och inte alla har tillräckligt med vaktinstinkt även om jag väljer en bra hund med stark lojalitet? Jag har tänkt att lägga tid på hunden, vill vara aktiv i brukshundsklubb t ex.

  • Svar på tråden Hund som skydd?
  • Mon 2 Aug 2021 14:50
    #1
    +3

    Ursäkta ts men du ska inte ha djur alls om det är så här du tänker! För det första måste du ta itu med ditt ex på rätt sätt, genom att t ex kontakta polis när du har bevis och annars undvika honom på alla sätt du kan. Ett djur är inte ett självförsvar, ett djur är inte ett vapen, en sköld eller vad du än tänker dig. Ett djur är inte ett verktyg för dig att utnyttja! Det är bara fel mot djuret. Jag förstår att du är rädd men en hund är helt fel väg att gå, och det finns inget som säger att den skulle vara varken avskräckande eller kunna försvara dig om något händer, och om det skulle vara så, kan du verkligen ha på ditt samvete att en hund blir skadad för din skull?!

  • Mon 2 Aug 2021 15:05
    #2

    Skydda hur? Det är en väldig skillnad på att ha en hund som skäller när det kommer in obekanta i ens trädgård eller en hund som faktiskt skulle anfalla folk. Är det en sån du vill ha ska du absolut inte skaffa hund. Du är nämligen ansvarig för om din hund skadar nån annan. 

  • Mon 2 Aug 2021 15:45
    #3
    -2 +1

    Om du funderar på att skaffa en hund som ska skydda sig är en labrador inte lämplig. Den är väldigt lekfull och mycket sällskaplig och saknar mer eller mindre vaktinstinkter.

    En bra hundras till vakt/skyddshund är en schäfer. Det är en mycket observant ras och har starka instinkter att skydda sin familj/ägare. Givetvis behöver den tränas och formas för att fungera som vakthund. Även du som ägare måste träna tillsammans med din hund ni två ska ju bli ett par.

    Schäfern är en utmärkt familjehund men den kräver mycket stimulans och träning. Om du sätter upp VARNING FÖR HUNDEN på din dörr eller staket har du varnat allmänheten.

    Många poliser och väktare har sin tjänstehund hemma. Hunden kan skilja på fritid och arbete. På fritiden är den tillgiven snäll och lugn. Men den är alltid vaksam och hör och känner om något inte stämmer. Då varnar den sin ägare.

    Skulle någon som hunden inte känner bryta sig in hos dig eller attackera dig skyddar hunden dig/er direkt.

    Har du då varnat för hunden med en skylt kan du inte straffas.

    Det är mycket jobb o förpliktelser med hund och en schäfer kan bli uttråkad och deprimerad om den inte sysselsätts och tränas. Den älskar att träna och motionera. Schäfern är en intelligent hund och mycket tjänstvillig. Den är mycket lojal mot sin familj.

  • Mon 2 Aug 2021 16:04
    #4
    -1
    Mortiscia80 skrev 2021-08-02 14:50:54 följande:

    Ursäkta ts men du ska inte ha djur alls om det är så här du tänker! För det första måste du ta itu med ditt ex på rätt sätt, genom att t ex kontakta polis när du har bevis och annars undvika honom på alla sätt du kan. Ett djur är inte ett självförsvar, ett djur är inte ett vapen, en sköld eller vad du än tänker dig. Ett djur är inte ett verktyg för dig att utnyttja! Det är bara fel mot djuret. Jag förstår att du är rädd men en hund är helt fel väg att gå, och det finns inget som säger att den skulle vara varken avskräckande eller kunna försvara dig om något händer, och om det skulle vara så, kan du verkligen ha på ditt samvete att en hund blir skadad för din skull?!


    Och du har erfarenhet av våldsamma mkt aggressiva människor antar jag? Lägg till ett steroidmissbruk och 30 kg muskler plus jämfört med mig. Exet lämnar såklart inga bevis efter sig. Hur ska jag kunna undvika någon som söker upp mig? Jag bor inte så att jag är skyddad av en portkod etc.

    Uttnyttja, människor har haft brukshundar hur länge...jag har ändå haft planer som jag skrev att skaffa hund.

    Nu kommer du ju att bli upprörd men ja, jag ser hellre att min hund blir skadad än att jag eller mina barn blir det. 

    Polisen gör som sagt ingenting.
  • Mon 2 Aug 2021 16:08
    #5
    Jag är bara jag skrev 2021-08-02 15:05:55 följande:

    Skydda hur? Det är en väldig skillnad på att ha en hund som skäller när det kommer in obekanta i ens trädgård eller en hund som faktiskt skulle anfalla folk. Är det en sån du vill ha ska du absolut inte skaffa hund. Du är nämligen ansvarig för om din hund skadar nån annan. 


    Jag skulle vilja ha en hund som försvarar mig när någon t ex ger mig ett knytnävsslag i ansiktet, knivhugger mig eller slår mig med ett basebollträ. Jag håller mig hellre vid liv och kan tänka mig att ta smällen om den som skadar mig blir skadad. Jag själv kan inte försvara mig mot den personen, det är för stort underläge. Har ju knappast råd med livvakt.
  • Mon 2 Aug 2021 16:18
    #6
    gabi1969 skrev 2021-08-02 15:45:45 följande:

    Om du funderar på att skaffa en hund som ska skydda sig är en labrador inte lämplig. Den är väldigt lekfull och mycket sällskaplig och saknar mer eller mindre vaktinstinkter.

    En bra hundras till vakt/skyddshund är en schäfer. Det är en mycket observant ras och har starka instinkter att skydda sin familj/ägare. Givetvis behöver den tränas och formas för att fungera som vakthund. Även du som ägare måste träna tillsammans med din hund ni två ska ju bli ett par.

    Schäfern är en utmärkt familjehund men den kräver mycket stimulans och träning. Om du sätter upp VARNING FÖR HUNDEN på din dörr eller staket har du varnat allmänheten.

    Många poliser och väktare har sin tjänstehund hemma. Hunden kan skilja på fritid och arbete. På fritiden är den tillgiven snäll och lugn. Men den är alltid vaksam och hör och känner om något inte stämmer. Då varnar den sin ägare.

    Skulle någon som hunden inte känner bryta sig in hos dig eller attackera dig skyddar hunden dig/er direkt.

    Har du då varnat för hunden med en skylt kan du inte straffas.

    Det är mycket jobb o förpliktelser med hund och en schäfer kan bli uttråkad och deprimerad om den inte sysselsätts och tränas. Den älskar att träna och motionera. Schäfern är en intelligent hund och mycket tjänstvillig. Den är mycket lojal mot sin familj.


    Nej, en labrador har jag inte tänkt mig, även om jag älskar dom. 

    Schäfer har jag funderat på, dom verkar vara supertrevliga att ha som aktiv hund. Verkar som om dom är lätta att lära saker och fungerar bra även som familjehund. Vill som sagt lägga mkt tid på att aktivera en hund och att den ska vara lydig men ändå med sina instinkter kvar. Mer apport och träning än sitta fint.

    Jag tar det här med skydd med en liten nypa salt men det är ändå ett krav om jag skulle skaffa hund. Det är extremt frustrerande som kvinna att vara utlämnad åt andra som inte alltid vill en väl. Och ingen visar såna sidor när man träffas.
  • Mon 2 Aug 2021 16:36
    #7
    -1
    LMBK skrev 2021-08-02 16:08:51 följande:
    Jag skulle vilja ha en hund som försvarar mig när någon t ex ger mig ett knytnävsslag i ansiktet, knivhugger mig eller slår mig med ett basebollträ. Jag håller mig hellre vid liv och kan tänka mig att ta smällen om den som skadar mig blir skadad. Jag själv kan inte försvara mig mot den personen, det är för stort underläge. Har ju knappast råd med livvakt.
    Skrev lite väl snabbt. För att utveckla så skulle jag vilja om möjligt ha en hund som kan läsa av mig och en hotfull person. T ex om mitt ex skulle dyka upp så skulle det göra mig extremt rädd, om hunden kan läsa av mitt röstläge och kroppsspråk då så skulle jag vilja att den är alert och beredd. Min förhoppning är att det skulle avskräcka om det skulle gå så lugnt till. Om det blir en attack enligt vad jag skrev ovan så vill jag att den ska vilja hjälpa till när jag måste försvara mig. Det värsta scenariot är att det blir en planerad snabb attack och då är det kanske kört ändå.

    Det finns ett allvarligt muntligt hot och jag känner exet tillräckligt väl för att veta att det inte är tomt.
  • Mon 2 Aug 2021 16:38
    #8

    Låter som det är bättre flytta långt bort än att riskera ett eget åtal.

  • Mon 2 Aug 2021 18:54
    #9
    -1
    LMBK skrev 2021-08-02 16:04:39 följande:

    Och du har erfarenhet av våldsamma mkt aggressiva människor antar jag? Lägg till ett steroidmissbruk och 30 kg muskler plus jämfört med mig. Exet lämnar såklart inga bevis efter sig. Hur ska jag kunna undvika någon som söker upp mig? Jag bor inte så att jag är skyddad av en portkod etc.

    Uttnyttja, människor har haft brukshundar hur länge...jag har ändå haft planer som jag skrev att skaffa hund.

    Nu kommer du ju att bli upprörd men ja, jag ser hellre att min hund blir skadad än att jag eller mina barn blir det. 

    Polisen gör som sagt ingenting.


    Hunden blir ett verktyg. Polis militär väktare herdar använder hundar i sitt arbete. En bra idé tycker jag. Skaffa en hund som skyddar dig och dina barn. Du har försökt gå den rätta vägen och det blev resultatlöst. Då återstår att gå din egen väg.

    Tyvärr så hjälper inte samhället dig och vad skulle hända om du fick ett besöksförbud och han bröt mot det?

    En schäfer är perfekt skydd för dig. En schäfer har bland de hårdaste betten och är inte rädd om den har bra rastypiska beteende. Den tvekar aldrig att skydda dig/er. Sök info på nätet.

    Jag är uppvuxen med en schäfer och har haft en schäfer själv med min familj när barnen var små. Min pappa var väktare och vi hade många hundar hemma.

    En schäfer lever ca 7 8 år. Snällare och mer tillgivna hundar är svårt att hitta särskilt om hunden även ska vara ditt beskydd. Därför är rasen perfekt.

    Den är mycket snäll och tålmodig mot barn även om barnen av oförstånd och kärlek till hunden leker lite hårdhänt mot den.

    Mina barn råkade trampa honom på svansen de lade sig hos honom och kramade honom. Han såg lite besvärad ut men gick försiktigt därifrån. Det hända aldrig något.

    Men du måste träna hunden och det kräver tid och du måste vara intresserad och vara villig att lägga många timmar på hunden.

    Blir man biten av en schäfer när den är i retningsläge och ska beskydda dig får man ont, väldigt ont och det krävs garanterat läkarvård. Beroende på vart och hur bettet tar kan man få men för livet. Hundarna dresseras att hugga i armen. De hoppar upp och drar ner personen. På ditt kommando ska hunden släppa bettet och ha koll på personen, hunden går sen tillbaka till normalläge och är lugn och glad igen efter ett tag.

    Är du rädd och otrygg är en schäfer utmärkt som beskyddare. Dessutom är det lagligt. Jag förstår inte dem som kritiserar dig och det jag skriver. En schäfer VILL beskydda VILL träna. Den älskar att träna och vara till lags. Den vill även ha mental träning. Den tycker om att lösa problem. Typ gömma godis så det krävs lite jobb och list för att få det.

    Jag tror att de som kritiserar inte kan så mycket om hundar inte förstår att samhället inte bryr sig och de vet förmodligen inget om galna män som är farliga mot kvinnor.

    En hund är det bästa skydd du kan få. Du har din frihet din hund vid din sida och ofredar hotar ditt ex dig så märker hunden det och hamnar i retningsläge han varnar skäller och morrar visar tänderna.

    Gör ditt ex utfall mot dig attackerar hunden direkt. Backar ditt ex lugnar hunden ner sig och inget händer.
  • Mon 2 Aug 2021 19:21
    #10
    Jag är bara jag skrev 2021-08-02 16:38:44 följande:

    Låter som det är bättre flytta långt bort än att riskera ett eget åtal.


    Mitt och barnens liv finns här där vi bor. Och eget åtal blir det inte säkert om jag ska gå efter att alla förundersökningar mot exet lagts ner. Visserligen blir väl hundbett svårt att bortförklara men om inga vittnen finns så får jag väl bara neka som exet klarat sig undan med några gånger trots besök på akuten med skador.
Svar på tråden Hund som skydd?