• Mon 2 Aug 2021 14:46
    2559 visningar
    36 svar
    -1
    36
    2559

    Hund som skydd?

    Jag har varit sugen på att skaffa hund i några år nu, hade en labrador under uppväxten.

    Har problem med ett farligt ex numera som varit fysiskt våldsam mot mig, anmälde ett flertal gånger men allt blev nerlagt eftersom det alltid saknats vittnen. Ansökt om kontaktförbud men fick inte det. Skyddssprej säger polisen inte är bra att använda för då kommer det att bli ord mot ord igen om exet överfaller mig. Dumt sagt tycker jag men jag tror inte att det skulle hindra denna personen.

    Har tänkt på att en hund som jag nog ändå tänkt att skaffa skulle kunna avskräcka/skydda mig om det värsta skulle hända. Men att jag i så fall skulle vilja ha en annan ras än jag tänkt mig från början, medelstor men inte stor.

    Ni som är hundkunniga, är det fel tänkt eftersom hunden kanske skulle behöva skyddstränas eller att hundar är individer och inte alla har tillräckligt med vaktinstinkt även om jag väljer en bra hund med stark lojalitet? Jag har tänkt att lägga tid på hunden, vill vara aktiv i brukshundsklubb t ex.

  • Svar på tråden Hund som skydd?
  • Mon 2 Aug 2021 20:24
    #11

    Du kan ha en hund i avskräckande syfte om du vill, men du kan inte ha en hund som gör annat än larmar. Du har strikt ägaransvar över en hund och även om den skulle attackera för att skydda dig från till och med mord så åker du på smällen om den som attakerar dig blir skadad av hunden.


    We need to take the wrong steps sometimes to find the right path.
  • Mon 2 Aug 2021 21:36
    #12
    LMBK skrev 2021-08-02 19:21:34 följande:
    Mitt och barnens liv finns här där vi bor. Och eget åtal blir det inte säkert om jag ska gå efter att alla förundersökningar mot exet lagts ner. Visserligen blir väl hundbett svårt att bortförklara men om inga vittnen finns så får jag väl bara neka som exet klarat sig undan med några gånger trots besök på akuten med skador.
    Jamen tro du det du. IRL åker du dit så det smäller om det. Man kan flytta med barn faktiskt. Finns många som gjort. Låter inte som i vart fall du egentligen har nåt liv där du bor nu om du lever i ständig skräck. 
  • Mon 2 Aug 2021 21:43
    #13
    LMBK skrev 2021-08-02 19:21:34 följande:
    Mitt och barnens liv finns här där vi bor. Och eget åtal blir det inte säkert om jag ska gå efter att alla förundersökningar mot exet lagts ner. Visserligen blir väl hundbett svårt att bortförklara men om inga vittnen finns så får jag väl bara neka som exet klarat sig undan med några gånger trots besök på akuten med skador.
    Ett hundbett är som ett fingeravtryck. Bara att jämföra med den utpekade hundens bett. Lägg till dna-prov för saliv. Det går inte att bara bortförklara.
    We need to take the wrong steps sometimes to find the right path.
  • Mon 2 Aug 2021 23:49
    #14
    -1
    Aniiee skrev 2021-08-02 20:24:16 följande:

    Du kan ha en hund i avskräckande syfte om du vill, men du kan inte ha en hund som gör annat än larmar. Du har strikt ägaransvar över en hund och även om den skulle attackera för att skydda dig från till och med mord så åker du på smällen om den som attakerar dig blir skadad av hunden.


    Det är ok, jag håller mig hellre vid liv. Tror att Lotta Rudholm och andra som dödats av partners de polisanmält hade valt det alternativet med.

    Har du några goda råd att ge hur jag istället ska skydda mig och mina barn?
  • Mon 2 Aug 2021 23:55
    #15
    -1
    Jag är bara jag skrev 2021-08-02 21:36:46 följande:
    Jamen tro du det du. IRL åker du dit så det smäller om det. Man kan flytta med barn faktiskt. Finns många som gjort. Låter inte som i vart fall du egentligen har nåt liv där du bor nu om du lever i ständig skräck. 
    Irl? Vet du av erfarenhet att folk alltid blir åtalade när de begår våldsbrott? Kan avslöja att så är det inte. Till sist och syvende så ligger det på en själv att skydda sig och de närmaste. Polisen är relativt snabba på att komma om man kommer åt en telefon och hinner trycka på t ex 112-appen.

    Varför ska jag flytta från allt när det inte är jag som hotar och slår?

    Kom igen med dina naiva uttalanden när du har någon som helst kunskap och erfarenhet att komma med.
  • Mon 2 Aug 2021 23:58
    #16
    Aniiee skrev 2021-08-02 21:43:00 följande:
    Ett hundbett är som ett fingeravtryck. Bara att jämföra med den utpekade hundens bett. Lägg till dna-prov för saliv. Det går inte att bara bortförklara.
    Nej, det är klart att det inte går att bortförklara. Om polisen undersöker det vill säga, de brukar inte lyfta ett finger när det gäller misshandel mellan ett föredetta par eller par. Tyvärr är det så. Ja, jag har upplevt det några gånger.
  • Tue 3 Aug 2021 00:01
    #17
    LMBK skrev 2021-08-02 23:55:38 följande:
     Polisen är relativt snabba på att komma om man kommer åt en telefon och hinner trycka på t ex 112-appen.
    Men inte tillräckligt snabba, mkt hinner hända på 30 minuter. Fast det förstår du nog.
  • Tue 3 Aug 2021 00:09
    #18
    gabi1969 skrev 2021-08-02 18:54:18 följande:
    Hunden blir ett verktyg. Polis militär väktare herdar använder hundar i sitt arbete. En bra idé tycker jag. Skaffa en hund som skyddar dig och dina barn. Du har försökt gå den rätta vägen och det blev resultatlöst. Då återstår att gå din egen väg.

    Tyvärr så hjälper inte samhället dig och vad skulle hända om du fick ett besöksförbud och han bröt mot det?

    En schäfer är perfekt skydd för dig. En schäfer har bland de hårdaste betten och är inte rädd om den har bra rastypiska beteende. Den tvekar aldrig att skydda dig/er. Sök info på nätet.

    Jag är uppvuxen med en schäfer och har haft en schäfer själv med min familj när barnen var små. Min pappa var väktare och vi hade många hundar hemma.

    En schäfer lever ca 7 8 år. Snällare och mer tillgivna hundar är svårt att hitta särskilt om hunden även ska vara ditt beskydd. Därför är rasen perfekt.

    Den är mycket snäll och tålmodig mot barn även om barnen av oförstånd och kärlek till hunden leker lite hårdhänt mot den.

    Mina barn råkade trampa honom på svansen de lade sig hos honom och kramade honom. Han såg lite besvärad ut men gick försiktigt därifrån. Det hända aldrig något.

    Men du måste träna hunden och det kräver tid och du måste vara intresserad och vara villig att lägga många timmar på hunden.

    Blir man biten av en schäfer när den är i retningsläge och ska beskydda dig får man ont, väldigt ont och det krävs garanterat läkarvård. Beroende på vart och hur bettet tar kan man få men för livet. Hundarna dresseras att hugga i armen. De hoppar upp och drar ner personen. På ditt kommando ska hunden släppa bettet och ha koll på personen, hunden går sen tillbaka till normalläge och är lugn och glad igen efter ett tag.

    Är du rädd och otrygg är en schäfer utmärkt som beskyddare. Dessutom är det lagligt. Jag förstår inte dem som kritiserar dig och det jag skriver. En schäfer VILL beskydda VILL träna. Den älskar att träna och vara till lags. Den vill även ha mental träning. Den tycker om att lösa problem. Typ gömma godis så det krävs lite jobb och list för att få det.

    Jag tror att de som kritiserar inte kan så mycket om hundar inte förstår att samhället inte bryr sig och de vet förmodligen inget om galna män som är farliga mot kvinnor.

    En hund är det bästa skydd du kan få. Du har din frihet din hund vid din sida och ofredar hotar ditt ex dig så märker hunden det och hamnar i retningsläge han varnar skäller och morrar visar tänderna.

    Gör ditt ex utfall mot dig attackerar hunden direkt. Backar ditt ex lugnar hunden ner sig och inget händer.
    Det är i stort sett omöjligt att få kontaktförbud, då behöver personen vara dömd för våldsbrott mot en och de misshandlar inte där det finns vittnen.

    Tack för ett mkt insiktsfullt och utförligt inlägg. Nä, de personliga erfarenheterna eller kunskaperna lyser nog med sin frånvaro, märkligt att man uttalar sig om saker man ingenting vet om. Tror nog att jag har uttömt rätt många lagliga idéer vid det här laget. Vad för mamma hade jag varit om jag suttit passivt och väntat på att något ska hända? Hade det varit lagligt med vapen så hade jag garanterat hängt på låset till vapenaffären. Kan säga att innan den här erfarenheten så skulle jag inte drömt om såna saker, jag trodde på allvar att samhället skyddar. Så är det verkligen inte men då får man tänka själv.
  • Tue 3 Aug 2021 06:15
    #19
    +2

    Du vill inte använda försvarspray men tycker det är ok att låta en hund reda upp en hotfull situation och förmodligen bli avlivad efter att den klassats aggressiv eftersom den bitit och du som ägare och privatperson inte kunnat kontrollera den?
    Det tar ju år att utbilda en hund inom skydd ( om du nu inte tycker det är ok att hunden tar egna initiativ när den tycker det passar ) om man får tag på rätt material och har kunskapen så för mig låter det ju galet att lägga ner stora summor pengar och enormt med tid för att riskera att hunden omhändertas alt avlivas. Använd din spray du för jag tror du kommer få mycket mindre problem med den om du använder den än om du skaffar dig en hund för skydd.

  • Tue 3 Aug 2021 07:16
    #20
    +3
    LMBK skrev 2021-08-02 19:21:34 följande:
    Mitt och barnens liv finns här där vi bor. Och eget åtal blir det inte säkert om jag ska gå efter att alla förundersökningar mot exet lagts ner. Visserligen blir väl hundbett svårt att bortförklara men om inga vittnen finns så får jag väl bara neka som exet klarat sig undan med några gånger trots besök på akuten med skador.
    Om det nu är så obekvämt för dig att flytta så verkar du inte särskilt rädd ändå. Då behöver du knappast en hund heller, falsk trygghet kallas det.

    Jag förstår att ni två har varit ett par för du verkar själv både aggressiv och våldsbenägen, dessutom ganska känslokall som struntar i om den hund du skaffar dör av hans skador eller avlivas av polis efter att ha skyddat dig. Tänk lite längre än näsan räcker och fundera på hållbara lösningar istället! Att flytta borde absolut vara ett av dina första alternativ.
Svar på tråden Hund som skydd?