• Wed 4 Aug 2021 20:41
    31689 visningar
    411 svar
    -4 +12
    411
    31689

    Varför röstar folk på Miljöpartiet?

    Miljöpartiet måste vara det absolut mest meningslösa partiet vi har i riksdagen. De fyller absolut ingen funktion överhuvudtaget. Jag hoppas de åker ur riksdagen vid nästa val. Båda deras språkrör är extremt okunniga vad gäller miljöpolitik och vid alla debatter i TV står de bara och pratar om helt orelevanta saker eller spyr galla på SD!

    Vad är det för människor som röstar på Miljöpartiet egentligen? Är det enbart anhängare av Greta Thunberg och fjollor på Södermalm som lägger sin röst på detta meningslösa parti?

  • Svar på tråden Varför röstar folk på Miljöpartiet?
  • KingsC­rown
    Wed 4 Aug 2021 20:47
    #1
    -1 +1

    Det är främst högutbildade som röstar på Miljöpartiet. Här ser du en graf över partisympatier efter utbildningsnivå. Om du är ovan vid att tolka diagram så kan jag påpeka att den gröna linjen är alltså MP:s väljare och den bruna är SD:s. Hoppas det hjälper dig. Glad

  • Wed 4 Aug 2021 20:53
    #2
    -1 +1
    KingsCrown skrev 2021-08-04 20:47:04 följande:

    Det är främst högutbildade som röstar på Miljöpartiet. Här ser du en graf över partisympatier efter utbildningsnivå. Om du är ovan vid att tolka diagram så kan jag påpeka att den gröna linjen är alltså MP:s väljare och den bruna är SD:s. Hoppas det hjälper dig. 


    Och utifrån TS kan man med gott samvete gissa att han är SD:are.
  • Relaxa­75
    Wed 4 Aug 2021 20:54
    #3

    Om du ser utifrån en eftergymnasial utbildning på minst 3 år så räknas sjuksköterskor, socionomer och lärare in. Stora yrkesgrupper och övervägande kvinnor. Det stämmer troligen ganska bra med miljöpartiets väljare.

    Nu menar jag inte att alla sjuksköterskor, socionomer och lärare är miljöpartister, men min magkänsla säger mig att det finns en hel del väljare från dessa.

  • Wed 4 Aug 2021 20:56
    #4

    Vad menar du är problemet med deras (kunskap om) miljöpolitik?

  • KingsC­rown
    Wed 4 Aug 2021 20:58
    #5
    -3
    Överste Senap skrev 2021-08-04 20:53:48 följande:
    Och utifrån TS kan man med gott samvete gissa att han är SD:are.
    Jo, det var därför jag var beskrev diagrammet så övertydligt. Man läser väl inte statistik förrän i Matte 2b har jag för mig.
  • Yrla2
    Wed 4 Aug 2021 20:58
    #6
    +3
    KingsCrown skrev 2021-08-04 20:47:04 följande:

    Det är främst högutbildade som röstar på Miljöpartiet. Här ser du en graf över partisympatier efter utbildningsnivå. Om du är ovan vid att tolka diagram så kan jag påpeka att den gröna linjen är alltså MP:s väljare och den bruna är SD:s. Hoppas det hjälper dig. 


    Intressant att även L har sin symptatibas främst bland högutbildade och att det är båda dessa två partier som ligger under spärren till riksdagen just nu i opinionsmätningarna.
  • Relaxa­75
    Wed 4 Aug 2021 21:01
    #7
    Jemp skrev 2021-08-04 20:56:51 följande:

    Vad menar du är problemet med deras (kunskap om) miljöpolitik?


    Jag tänker inte att det handlar så mycket om miljö. Jag tror att det faktum att miljöpartiet även driver feminism på ett tydligare sätt än andra partier.
  • Nutid
    Wed 4 Aug 2021 21:05
    #8
    Yrla2 skrev 2021-08-04 20:58:41 följande:

    Intressant att även L har sin symptatibas främst bland högutbildade och att det är båda dessa två partier som ligger under spärren till riksdagen just nu i opinionsmätningarna.


    Jag har hört att den viktigaste basen för L är lärare vet ej om det stämmer.
  • Yrla2
    Wed 4 Aug 2021 21:15
    #9
    Nutid skrev 2021-08-04 21:05:37 följande:

    Jag har hört att den viktigaste basen för L är lärare vet ej om det stämmer.


    Så var det förr iallafall. Men jag undrar ändå varför båda dessa partier som främst har sina sympatisörer hos högutbildade är de som ligger sämst till i opinionsundersökningarna. Jag menar att andelen högutbildade ökar ju med tiden så det är lite konstigt tycker jag.
  • Wed 4 Aug 2021 21:25
    #10
    +5
    KingsCrown skrev 2021-08-04 20:58:17 följande:
    Jo, det var därför jag var beskrev diagrammet så övertydligt. Man läser väl inte statistik förrän i Matte 2b har jag för mig.
    Grafen visar att hög utbildning inte automatiskt innebär sunt förnuft och realistisk insikt i samhälleliga frågor...
Svar på tråden Varför röstar folk på Miljöpartiet?