• Wed 11 Aug 2021 20:20
    11879 visningar
    64 svar
    64
    11879

    Hur mkt betalar er ungdom hemma under tiden hen studerar på universitetet?

    Mitt barn bor kvar hemma och studerar på universitetet, hen tar inte studielån utan kommer att få bidrag 3300 kr i månaden. Funderar nu på hur mkt hen kan bidra till hushållet av studiebidraget! Hur gör ni, vad kan tänkas rimligt? Hen uttrycker själv vilja att betala för sig, men jag funderar på vad som är rimligt och hur andra gör?

  • Svar på tråden Hur mkt betalar er ungdom hemma under tiden hen studerar på universitetet?
  • Anonym (123)
    Thu 22 Sep 2022 13:58
    #51
    sextiotalist skrev 2022-09-22 10:14:47 följande:
    Underbart 
    Du som vill stå på egna ben. Då ska du också göra det. Här ska endast minimalt stöd utgå 

    Men du som vuxen fortfarande vill bli curlad av dina föräldrar. Då fortsätter vi i den andan 
    Du är så otrevlig och ensidig att det är svårt att ha en vuxen konversation med dig. Jag har förstått att du anser sitt sätt det enda rätta och att din familj minsann alltid gjort på ett visst sätt och att detta sätter normen för alla andra. Här kommer en nyhet - det är inte så. Dessutom spelar du dum, för också du måste förstå att de ökade kostnader som ett hemmaboende barn medför, inte alls står i paritet med vad ytterligare ett boende på annan ort kostar. 

    Mina barn, som bodde hemma under studierna, pluggade heltid och arbetade deltid. De gick ut skolan med mycket goda resultat, vana vid att arbeta mycket och hårt, och har efter det haft framgångsrika karriärer inom sina områden. En av dem intervjuas ofta på nyheterna om sitt yrkesområde. 

    Du kallar det att curla. Jag kallar det att ge barnen goda förutsättningar utefter de förmågor man har. Jag har uppfostrat mina barn genom från start. Jag började inte när de blev vuxna. 
  • Anonym (om)
    Thu 22 Sep 2022 15:37
    #52
    Anonym (123) skrev 2022-09-22 13:58:10 följande:
    Du är så otrevlig och ensidig att det är svårt att ha en vuxen konversation med dig. Jag har förstått att du anser sitt sätt det enda rätta och att din familj minsann alltid gjort på ett visst sätt och att detta sätter normen för alla andra. Här kommer en nyhet - det är inte så. Dessutom spelar du dum, för också du måste förstå att de ökade kostnader som ett hemmaboende barn medför, inte alls står i paritet med vad ytterligare ett boende på annan ort kostar. 

    Mina barn, som bodde hemma under studierna, pluggade heltid och arbetade deltid. De gick ut skolan med mycket goda resultat, vana vid att arbeta mycket och hårt, och har efter det haft framgångsrika karriärer inom sina områden. En av dem intervjuas ofta på nyheterna om sitt yrkesområde. 

    Du kallar det att curla. Jag kallar det att ge barnen goda förutsättningar utefter de förmågor man har. Jag har uppfostrat mina barn genom från start. Jag började inte när de blev vuxna. 
    Word!
  • Anonym (svårt­)
    Thu 22 Sep 2022 15:47
    #53

    Tycker det är en svår fråga. Jag skulle inte vilja att mina barn tar mer lån än de måste under sina studier. Så om de vill bo kvar hemma och plugga här i stan så skulle de inte behöva betala något. Om de vill flytta till annan ort så tänker jag nog att jag kan stötta med lite bidrag, jag kommer ju få betydligt lägre kostnader hemma med ett barn mindre i huset (framförallt mat). 

    Min son har en kompis som inte fick bo kvar hemma längre när han tog studenten. Direkt var det allvarligt samtal om att NU var han vuxen och skulle betala precis som en inneboende. Föräldrarna ville att han skulle betala mer än han tyckte var rimligt, så då fick han flytta. Väldigt underligt förhållningssätt enligt mig. Ens barn kan väl aldrig likställas med en inneboende! 

    Han är ledsen över att föräldrarna så tydligt ser honom som en inkomstkälla så fort han gått ut gymnasiet. Den killen har inte fått mer än nödvändigt hemma under årens lopp, föräldrarna har prioriterat annat. Kanske härdar det honom. Men ett annat barn skulle kanske knäckts av den uppväxten. 

    Så jag tycker att man måste se varje ungdom som en unik person. Vissa är stabila och klarar att jobba hårt och mycket som någon skrev om sina barn ovan. Men andra klarar inte det utan behöver ha en mjukare övergång till vuxenlivet, tror jag. Som förälder vet man förhoppningsvis hur man bäst lotsar sitt barn att bli en välmående vuxen. 

  • Sat 24 Sep 2022 11:52
    #54
    -2 +1
    Anonym (riss) skrev 2022-09-22 11:31:52 följande:

    2500 hyra, el mm.
    1500 mat.
    500 slitage på möbler utanför rummet.


    Slitage. Det var nog det snålaste jag läst?
  • Marie7
    Sat 24 Sep 2022 12:26
    #55

    Min son gör 4 året på SU. Har bara haft studiebidraget under hela tiden. Han bor hemma. Vi betalar för mat, dyrare klädinköp, resor med oss familj. Övrigt får han betala själv. Vi curlar får vi höra, men varför ska han behöva betala? Vi har möjligheten att hjälpa honom så han inte behöver ta studielån. Tids nog kommer han ha bostadslån och andra måsten att betala ändå. Han har än då lärt sig hushålla och frågar väldigt sällan oss om pengar. Periodvis har han arbetat och sparat undan mycket. Det tycker vi är bra.

  • Kockob­ello
    Sat 24 Sep 2022 12:52
    #56
    +1

    Normalt sett hjälper man väl sina barn i den mån man kan.

  • Marie7
    Sat 24 Sep 2022 13:03
    #57

    Till "123"
    Bra sagt!!

  • Anonym (Stude­ntmamm­a)
    Sat 24 Sep 2022 14:18
    #58

    Jag skulle inte ta betalt alls , om jag inte var tvungen till det förstås, beror ju vilka ekonomiska möjligheter man har. Om studenten skall betala hemma då kan väl inte 3300 räcka? Då måste väl studenten låna alternativt jobba extra? 3300 per månad låter väl lagom som student att ha till egna utgifter tycker jag. Som kurslitteratur, block, pennor, kanske dator och miniräknare, busskort, kläder. Att delta i det sociala livet med studentsittningar och andra fester kostar ju också en del . Utelunch och fika ibland med studiekamrater. Studentkårmedlemskap och försäkring kostar ju också. Gym kanske också ?

  • Anonym (Stude­ntmamm­a)
    Sat 24 Sep 2022 14:33
    #59
    -1
    sextiotalist skrev 2022-09-22 11:15:20 följande:
    Jag har två syskon, två bodde hemma delvis under studierna och betalade hemma, att de skulle bo gratis och ha en favör att de kom in en högskola i hemorten fanns inte i mina föräldrars tankar. 
    Men vad jag förstått så verkar flera ha en ekonomi som kan hålla med lägenhetshyra och annat för flera vuxna barn, det är bara att gratulera. De flesta har nog inte utrymme för detta med normala löner.
    Jag kan mycket väl hålla med om att barn kan behöva olika stöttningar genom livet. Men jag ser inte det som en stöttning att den som väljer att bo kvar hemma under studierna får "allt gratis". 
    Så i min värld, så ska alla vuxna bidra till sitt boende, oavsett om det är under föräldrarnas tak eller under eget tak. 
    Om man bor i villa som vi gör kostar det ju inte något om det bor en extra i huset, vi skulle ju knappast hyra ut rummet ändå? Vi har en son som är 19 år, han bor hemma och arbetar heltid, han betalar inget och får äta också. Pengarna sparar han för sina framtida studier. Dottern studerar på annan ort och får ett bidrag från oss på ett par tusen i månaden, så att hon också har råd att äta bra mat. Vi har  ju ändå mer pengar än tidigare, när man skulle betala för en massa aktiviteter och fritids och sånt. 
  • Sat 24 Sep 2022 15:07
    #60

    Min 21-åring läser på högskola och har både studiebidrag och studielån. Han sparar hela lånet inför utflytt och bidraget går till kläder, gymkort och utrustning han behöver för utbildningen och skoluppgifterna. Betalar 1000kr till mig i månaden för mat. 

  • Anonym (gg)
    Sat 24 Sep 2022 15:51
    #61

    Hade inte tagit betalt, man har ändå en hel del kostnader som student, som studielitteraturen som för mig kunde gå på 3-4 tusen/termin. jag tycker det är rimligt att få leva lite studentliv med.

  • Anonym (gg)
    Sat 24 Sep 2022 15:56
    #62
    Anonym (T) skrev 2022-09-22 05:05:07 följande:

    Brukar vuxna som bor hemma få lagad mat som föräldrarna valt? Låter så när man läser om sånt här. Jag är själv 24 och bor "hemma", betalar för det men även för min egen mat. Känns otänkbart att mina föräldrar skulle gå och handla och att jag inte skulle bestämma själv över det jag vill äta...känner inte andra unga vuxna så? Likaså med typ schampo, tvättmedel, man vill ju välja sitt eget.


    Jag och min son diskuterar ju. Jag frågar vad han har lust att äta, men oftast handlar jag. När jag jobbar frågar jag om han behöver något hemköpt, han lagar sin egen mat då. När det gäller schampo och hudcremer och allt sånt han använder så köper han det själv, jag står för maten. Jag är glad att ha ett liv där jag kan ge honom något, vilket jag inte kunnat när han växte upp.
  • Anonym (gg)
    Sat 24 Sep 2022 15:57
    #63
    +1
    AnnaSthlm skrev 2021-08-11 23:30:41 följande:

    Ditt vuxna barn använder alltså dig som ett studielån. Är det ok för dig? Om du hade sparat dessa pengar till pensionen, hur mycket mer hade du fått i månaden då?

    Det minsta som är rimligt är att ditt barn bär sin egen merkostnad, det är mat och förbrukning av el och material. Det kanske handlar om ett par tusen kronor i månaden.


    Jag tror det här går på ett ut. Min son som redan flyttat skulle alltid hjälpa mig ekonomiskt om jag bad honom. Vi ser oss som en familjeenhet fortfarande.
  • Anonym (Rebec­ca)
    Sat 24 Sep 2022 19:29
    #64
    +2
    Anonym (T) skrev 2022-09-22 05:05:07 följande:

    Brukar vuxna som bor hemma få lagad mat som föräldrarna valt? Låter så när man läser om sånt här. Jag är själv 24 och bor "hemma", betalar för det men även för min egen mat. Känns otänkbart att mina föräldrar skulle gå och handla och att jag inte skulle bestämma själv över det jag vill äta...känner inte andra unga vuxna så? Likaså med typ schampo, tvättmedel, man vill ju välja sitt eget.


    Tror att det beror lite på hur man vuxit upp. Jag var van sen typ högstadiet att man hjälpte till hemma med hushållsarbetet, och att hjälpa till att välja mat ingick där. Vi barn diskuterade helt enkelt med våra föräldrar om vilken typ av mat vi var sugen på den dagen, sen hjälptes vi åt att laga den. Det fortsatte såklart sedan när vi blivit 18+ innan vi flyttade ut. Äter man ändå samtidigt känns det ju sjukt ovärt att alla ska laga sitt eget när man kan samsas om en rätt. 
Svar på tråden Hur mkt betalar er ungdom hemma under tiden hen studerar på universitetet?