• Sat 21 Aug 2021 20:22
    83111 visningar
    1183 svar
    +1
    1183
    83111

    BF maj 2022

    Jag hittade ingen grupp för oss som nyligen plussat och har bf i maj. Om någon vill starta en Facebookgrupp skulle det vara kul.

    Är 5 graviditeten på 1,5 år. 4 mf innan och därför vill inte jag skapa en grupp ifall jag får ett mf igen.

  • Svar på tråden BF maj 2022
  • Sun 2 Jan 2022 06:23
    Anonym (Äntligen) skrev 2022-01-02 00:15:35 följande:

    Ja de kan nog ha det lite körigt nu mellan jul å nyår. Många sjuka också eller vabbar.

    Ah ok men påverkar övervikt sf-måttet? Tänker att kurvan borde följas Någorlunda ändå?

    Du har tid för vv igen sen när bebis är ute. Det går inte att planera för allt även om man hade tänkt sig något annat.

    Jag gick inte upp så mycket med första, gick ner typ allt på 2 månader men gick upp det igen för jag fick svårt att äta (pga en kronisk muskelstörning i strupen). när jag blir stressad blir det ännu värre och vad är mer stressande än ett barn som inte sover och man försöker göra allt samtidigt när man äntligen får 5-10 minuter paus när hen somnat en kortis hehe. Choklad blev lösningen för det reagerade inte halsen på på samma sätt och vips va kilona tillbaka. Nu äger jag ingen våg längre och slutat gå till gymmet pga pandemin så har noll koll. Känns lite skönt att inte ha koll tycker jag.


    Nja kanske inte av att man är överviktig i sig. Men har efter all uppgång/nedgång fått sån hängmage med ficka där snittet är . Så det påverkar såklart. Vi får helt enkelt se. Börjar lugna ner nerverna nu o tänker att bebis säkert växer ikapp snart.. eller så blir de en liten bebis. Mot mina 4 kg klumpar innan
  • Anonym (Äntli­gen)
    Sun 2 Jan 2022 09:25
    ilovebamse skrev 2022-01-02 06:23:11 följande:

    Nja kanske inte av att man är överviktig i sig. Men har efter all uppgång/nedgång fått sån hängmage med ficka där snittet är . Så det påverkar såklart. Vi får helt enkelt se. Börjar lugna ner nerverna nu o tänker att bebis säkert växer ikapp snart.. eller så blir de en liten bebis. Mot mina 4 kg klumpar innan


    Ah då förstår jag. Fantastiskt vad kroppen klarar ändå :) att den kan töja sig, böja sig, skapa liv och allt annat man bara tar för givet.

    Min första vägde bara 3,2 och 37cm huvud och jag tyckte det va mer än tillräckligt hehe. Allt kommer säkert gå fint! Hade de varit väldigt bekymrade är jag rätt säker att du hade fått en ny tid för uppföljning direkt.
  • Sun 2 Jan 2022 10:13
    Anonym (Äntligen) skrev 2022-01-02 09:25:10 följande:

    Ah då förstår jag. Fantastiskt vad kroppen klarar ändå :) att den kan töja sig, böja sig, skapa liv och allt annat man bara tar för givet.

    Min första vägde bara 3,2 och 37cm huvud och jag tyckte det va mer än tillräckligt hehe. Allt kommer säkert gå fint! Hade de varit väldigt bekymrade är jag rätt säker att du hade fått en ny tid för uppföljning direkt.


    Ja den är helt otrolig. Tog oss 7 år att få första barnet. Hela IVF köret och en massa gråt och besvikelser. Men tillslut lossnade det. Så min övervikt kom från det att vi startade resan tills dess sonen kom. Sen har jag inte hunnit gå ner allt, mellan alla graviditeter. Våra svårigheter är ju som bortblåsta. Räckte med oskyddat 1 gång denna gången. Va inte ens planerat. Vi tänkte ju inte att 1 gång skulle leda till graviditet direkt efter våran historik.

    Hur går det i din graviditet? Någon skillnad från första graviditeten?
  • Anonym (Äntli­gen)
    Sun 2 Jan 2022 10:40
    ilovebamse skrev 2022-01-02 10:13:51 följande:

    Ja den är helt otrolig. Tog oss 7 år att få första barnet. Hela IVF köret och en massa gråt och besvikelser. Men tillslut lossnade det. Så min övervikt kom från det att vi startade resan tills dess sonen kom. Sen har jag inte hunnit gå ner allt, mellan alla graviditeter. Våra svårigheter är ju som bortblåsta. Räckte med oskyddat 1 gång denna gången. Va inte ens planerat. Vi tänkte ju inte att 1 gång skulle leda till graviditet direkt efter våran historik.

    Hur går det i din graviditet? Någon skillnad från första graviditeten?


    Vi började en utredning Inför första när det närmade sig ett år. Hann ta alla prover men när mensen skulle komma inför äggledarkollen så uteblev den men fick veta att jag hade dålig äggreserv så fick till oss att vi inte skulle vänta med syskon så vi började rätt snart.

    Är inne på min tredje graviditet sen oktober 2020 så det har varit ett tufft år med mycket sorg, oro och ångest. Denna och första är väldigt lika skulle jag säga bortsett från att foglossning och sånt skoj kom ännu tidigare än då. En av graviditeterna hann gå rätt långt och då va jag rätt säker på att det va en pojke för jag mådde annorlunda än vid första och min hy och mitt hår betedde sig på annat sätt. Fick det bekräftat vid moderkaksprov att magkänslan va rätt då.

    Därför tror jag vi väntar en flicka till men är såklart inte helt säker :) Tog tid innan jag vågade vara glad och tro på att det skulle gå vägen nu. Så känns lite som att jag missade de första 12 veckorna för jag hade sån ångest då.

    Hur är dina graviditeter i förhållande till varandra? :)
  • Anonym (Bebis­2)
    Sun 2 Jan 2022 13:56
    Anonym (Äntligen) skrev 2022-01-02 00:00:19 följande:

    Tul kan stå för både tidigt ultraljud och tillväxtultraljud för att snurra till det :)

    Tidigt ultraljud göra i ungefär samma veckor som om man gjort kub.


    Haha då är jag med :D

    Jag gjorde ett privat ultraljud i v. 7-8 och räknade det som tidigt, inte kub. Men förstår att om man inte gör kub så är ett "vanligt" ultraljud runt den tiden ett tidigt, hehe.

    Som du säger, antingen växer den till sig eller så blir det en liten plutt :)

    Jag har fått diabetes, så jag är rädd för ett stort barn. Sonen vägde 3.9 kg utan att jag hade diabetes. Men samtidigt räknas de väl som nomalviktiga upp till 4,5 kg.
  • Emasal­e
    Thu 6 Jan 2022 19:18

    Hej!

    Ny här och väntar vårt andra barn den 26/5.

    Jag har en fundering och undrar om någon vill ge lite feedback?

    Jag kommer även att prata med barnmorskan vid nästa tillfälle.

    Jag är fullvaccinerad och tog influensavaccinet i december. Min man och alla runt omkring har också influensavaccinationen och dos tre samt vi respekterar restriktionerna.

    Jag funderar på att vänta med dos tre ett tag eftersom det finns ingen information om hur länge bebisen i magen har antikroppar från dos tre? Någon som har läst något om det? Det känns lite bättre att vänta med vaccinationen inför sjukhusvistelsen med tanke på hur det blev på förlossningsavdelningen i Göteborg...

    www.svd.se/alla-fodande-pa-forlossningen-har-covid

    Ja, nu kanske inte alla på BB i min stad är ovaccinerade den dagen men jag tänker att antikroppar från dos tre kan vara ett skydd inför bf ändå?

    Kom gärna med information om du vet något :)

  • Thu 6 Jan 2022 19:43
    Anonym (Äntligen) skrev 2022-01-02 10:40:14 följande:

    Vi började en utredning Inför första när det närmade sig ett år. Hann ta alla prover men när mensen skulle komma inför äggledarkollen så uteblev den men fick veta att jag hade dålig äggreserv så fick till oss att vi inte skulle vänta med syskon så vi började rätt snart.

    Är inne på min tredje graviditet sen oktober 2020 så det har varit ett tufft år med mycket sorg, oro och ångest. Denna och första är väldigt lika skulle jag säga bortsett från att foglossning och sånt skoj kom ännu tidigare än då. En av graviditeterna hann gå rätt långt och då va jag rätt säker på att det va en pojke för jag mådde annorlunda än vid första och min hy och mitt hår betedde sig på annat sätt. Fick det bekräftat vid moderkaksprov att magkänslan va rätt då.

    Därför tror jag vi väntar en flicka till men är såklart inte helt säker :) Tog tid innan jag vågade vara glad och tro på att det skulle gå vägen nu. Så känns lite som att jag missade de första 12 veckorna för jag hade sån ångest då.

    Hur är dina graviditeter i förhållande till varandra? :)


    Okej då förstår jag. Skönt ändå att det tog sig utan hjälp, på oss hittades inget större fel så att säga. Mannen hade väll någon procent mindre antal spermier än medelvärdet. Men inget som de tyckte skulle ha spelat roll.

    Förstår att året varit oroligt och förstår känslan, att gå och vara orolig gör att man missar massor, små saker som kompisar beskrivit osv. Blev gravid vid sista IVF, de båda äggen stannade i 8v. Sen försvann de tyvärr, först de ena och 1 v senare det andra. Så efter det gav vi upp och ställde oss i adoptionsutredning. Men hann aldrig med första mötet så att säga.

    Oj.. det som skiljer graviditeterna, äldste visste jag inte att jag var gravid förens v 10. Mensen blev helt knas av all hormonbehandling så reflekterade aldrig över att den inte kom. 2:an kom illamåendet i v 12-18. Men inte superfarligt. 3:an 1 vecka innan mensen skulle komma va jag likblek av illamåendet och visste redan innan jag tog testet. Mådde skit länge och åt knappt nått.. 4:an nu, illamående från v 12-18. Men mildt. Så svårt o gissa kön. Då 1:a är pojk, 2:a tjej, 3:e pojk. Så ja detta kan ju vara en tjej eller pojk
  • Anonym (Äntli­gen)
    Wed 12 Jan 2022 23:48
    Emasale skrev 2022-01-06 19:18:43 följande:

    Hej!

    Ny här och väntar vårt andra barn den 26/5.

    Jag har en fundering och undrar om någon vill ge lite feedback?

    Jag kommer även att prata med barnmorskan vid nästa tillfälle.

    Jag är fullvaccinerad och tog influensavaccinet i december. Min man och alla runt omkring har också influensavaccinationen och dos tre samt vi respekterar restriktionerna.

    Jag funderar på att vänta med dos tre ett tag eftersom det finns ingen information om hur länge bebisen i magen har antikroppar från dos tre? Någon som har läst något om det? Det känns lite bättre att vänta med vaccinationen inför sjukhusvistelsen med tanke på hur det blev på förlossningsavdelningen i Göteborg...

    www.svd.se/alla-fodande-pa-forlossningen-har-covid

    Ja, nu kanske inte alla på BB i min stad är ovaccinerade den dagen men jag tänker att antikroppar från dos tre kan vara ett skydd inför bf ändå?

    Kom gärna med information om du vet något :)


    Välkommen =)


    Alla får ju göra som de själva vill när det kommer till vaccin. Omkring mig blir väldigt många sjuka just nu, så av den anledningen kommer jag ta den tredje dosen så snart jag får. Hoppas bara att jag lyckas klara mig undan såpass länge att jag hinner få dosen innan. För nu känns det inte som om man kommer smittas längre utan en fråga om när. 


    Men tänker du för bebisens skull att den har störra nytta av vaccinet om du tar det senare så att han eller hon inte smittas på BB? Hänger inte helt med =)

  • Anonym (Äntli­gen)
    Wed 12 Jan 2022 23:52
    ilovebamse skrev 2022-01-06 19:43:56 följande:
    Okej då förstår jag. Skönt ändå att det tog sig utan hjälp, på oss hittades inget större fel så att säga. Mannen hade väll någon procent mindre antal spermier än medelvärdet. Men inget som de tyckte skulle ha spelat roll.

    Förstår att året varit oroligt och förstår känslan, att gå och vara orolig gör att man missar massor, små saker som kompisar beskrivit osv. Blev gravid vid sista IVF, de båda äggen stannade i 8v. Sen försvann de tyvärr, först de ena och 1 v senare det andra. Så efter det gav vi upp och ställde oss i adoptionsutredning. Men hann aldrig med första mötet så att säga.

    Oj.. det som skiljer graviditeterna, äldste visste jag inte att jag var gravid förens v 10. Mensen blev helt knas av all hormonbehandling så reflekterade aldrig över att den inte kom. 2:an kom illamåendet i v 12-18. Men inte superfarligt. 3:an 1 vecka innan mensen skulle komma va jag likblek av illamåendet och visste redan innan jag tog testet. Mådde skit länge och åt knappt nått.. 4:an nu, illamående från v 12-18. Men mildt. Så svårt o gissa kön. Då 1:a är pojk, 2:a tjej, 3:e pojk. Så ja detta kan ju vara en tjej eller pojk

    Så himla tufft när det tar sig och sen går det inte hela vägen ändå :( Men härligt att allt gått bra nu! =D 


    Kan det va en tjej till nu då eftersom illamåendet stämmer överens med när tjejn kom? :) Tycker det är kul att spekulera bara.. det viktiga är ju såklart att hen mår bra! Är lite mitt sätt att knyta ann nu att fantisera om vem det är som gömmer sig där inne. Är hen lik sin syster? eller kommer det bli en orädd vilde som springer innan lärt sig krypa osv hehe. Kommer bli spännande!


     

  • Thu 13 Jan 2022 16:27
    Anonym (Äntligen) skrev 2022-01-12 23:52:08 följande:

    Så himla tufft när det tar sig och sen går det inte hela vägen ändå :( Men härligt att allt gått bra nu! =D 

    Kan det va en tjej till nu då eftersom illamåendet stämmer överens med när tjejn kom? :) Tycker det är kul att spekulera bara.. det viktiga är ju såklart att hen mår bra! Är lite mitt sätt att knyta ann nu att fantisera om vem det är som gömmer sig där inne. Är hen lik sin syster? eller kommer det bli en orädd vilde som springer innan lärt sig krypa osv hehe. Kommer bli spännande!

     


    Haha ja precis. Kan ju vara en tös. Då kör vi varannan här i såna fall

    Ja man blir bra nyfiken på hur bebis kommer vara, vem den kommer vara, hur den kommer sova, äta, utvecklas. Jag är mest inne på hur vardagen ska fungera. Och försöker bearbeta att lämna min minsta hemma med barnvakt. Inte att jag inte litar på barnvakten, men han är så liten fortfarande ju. Har haft barnvakt till de äldre, tidigast när de varit över 2 år. Nu kommer Lilleman vara 16månader. Så hemskt känns det. Kanske liten släng av separationsångest... Pust.

    Är det bara jag som blir halvt dement o lite segare i huvudet när man är gravid?

    Varit trött på mig själv idag,

    Handlat utan lista, förlagt presentkort på över 2000:-, glömde ta på mig bh, glömde plånboken hemma, ja listan kan göras så lång idag på saker som i vanliga fall inte är några peoblem..