• Sun 22 Aug 2021 13:29
    1554 visningar
    18 svar
    18
    1554

    Barn 35+ Behöver pepp....

    Hej!

    Blir 35 år om ca sex månader. Den ?magiska? gränsen... Varken jag eller min sambo har barn sen innan, han är ett år äldre än mig. Vi har försökt i ca 10 månader nu utan framgång. Tempar med NC och har rätt bra koll på min cykel. Regelbunden mens förutom två cyklar där mensen kommit 1v tidigare av någon anledning. Är livrädd att bli barnlös, åldern ligger i bakhuvudet konstant och stressar. Behöver pepp....

    Ni som är 35 och över, hur lång tid tog det för er? Speciellt ni som inte har barn sen tidigare. Behöver hopp. ????

  • Svar på tråden Barn 35+ Behöver pepp....
  • Anonym (Sputn­ik)
    Sun 22 Aug 2021 13:59
    #1

    Gränsen kommer inte från en dag till en annan. :) Och det är förstås individuellt. 


    Vi började försöka när jag var 34, det gick på första och andra försöket, men båda blev MA. Ingen nämnde att det kunde bero på min ålder, men visst kan det ha gjort det. Sedan tog det sig igen på fjärde försöket, då var jag 35 och några månader. Och det har gått bra hittills (är i v.26). Första barnet. 


    Såklart man får ha förståelse att det kan ta längre tid ju äldre man blir, men kasta inte yxan i sjön! Det handlar mycket om tur, eller snarare slump. När det där livsdugliga ägget skramlas fram, och när omständigheterna är helt rätt för att det ska fungera, inte bara befruktas utan även allt som sker efter. 

  • Anonym (Kaja)
    Sun 22 Aug 2021 14:03
    #2
    +1

    Jag tycker att ni ska göra en fertilitetsutredning med tanke på att du är 35 och försökt längre än 6 månader. Även om fertiliteten sjunker något vid 35 så har ni chans att bli gravida, men det kan ta lite längre tid.

  • Sun 22 Aug 2021 14:24
    #3
    -1

    Jag känner jättemånga som fått barn spontant tom efter 40. Egentligen alla utom jag själv. Värst var hon som fick 5 barn efter 37. 34 är ingen ålder, inte 35 heller. Går det inte före 35 så sök hjälp då.

  • Anonym (Lisa)
    Sun 22 Aug 2021 14:31
    #4

    Tog 6 månader, blev gravid som 36åring

  • Anonym (Milly­)
    Wed 25 Aug 2021 07:23
    #5

    Jag är 36 år. Det tog sig på 4 försöket. Men det är ju väldigt individuellt med fertilitet.

  • Anonym (23)
    Wed 25 Aug 2021 07:27
    #6

    Det tog sig på 23:e försöket. Vi tappade hoppet flera gånger, men det gick ju bra. Andra gången tog det sig på första försöket.

  • Anonym (Ceci)
    Wed 25 Aug 2021 07:46
    #7

    Fick andra barnet som 36-åring (första vid 33). Tog sig på första försöket. Inga mf.

    Hoppas att det snart är er tur!

  • Wed 25 Aug 2021 18:27
    #8

    Vad snabbt det gått för de flesta för er.... Blir ännu mer orolig något är fel med oss nu. ????

  • Anonym (Invid­uellt)
    Wed 25 Aug 2021 18:45
    #9

    Fick mitt första vid 37 år för mig gick det snabbt på andra försöket. Min bästa vän som är ett år yngre hade försökt mer än ett år då men hon lyckades också bli gravid med hjälp av IVF. Hennes barn är född en månad efter mitt.

    Så det är hel klart inviduella skillnader samt beror kanske en del på pappans ålder också hennes man är 5+ år äldre än henne medan min man är mer än 5 år yngre än mig.

    Om det tar lång tid för er tycker jag absolut ni ska göra en utredning.

  • Anonym (35+)
    Wed 25 Aug 2021 18:53
    #10
    LängtarEnormt skrev 2021-08-22 13:29:57 följande:

    Hej!

    Blir 35 år om ca sex månader. Den ?magiska? gränsen... Varken jag eller min sambo har barn sen innan, han är ett år äldre än mig. Vi har försökt i ca 10 månader nu utan framgång. Tempar med NC och har rätt bra koll på min cykel. Regelbunden mens förutom två cyklar där mensen kommit 1v tidigare av någon anledning. Är livrädd att bli barnlös, åldern ligger i bakhuvudet konstant och stressar. Behöver pepp....

    Ni som är 35 och över, hur lång tid tog det för er? Speciellt ni som inte har barn sen tidigare. Behöver hopp. ????


    Inga barn sen innan. Var 37 när vi började. Tog sig på försök 5 (eller 6, men 5 med mer riktig koll på ÄL). Missfall. Avvaktade en mens. Tog sig sen på tredje försöket igen och bebis kommer snart nu. Är 38.

    Nog för att 35 är en genomsnittsgräns för när man mer börjar prata fertilitet; men den är ju inte magisk så att alla blir mindre fertila exakt dagen man fyller 35. Med det sagt. För er egen skull kanske det vore skönt att göra en första utredning för att se så det inte är något ni kan göra som hjälper. Om inte annat kan der ju vara skömt att prata med någon, vilket kanske tar bort en del ångest?
  • Anonym (S)
    Wed 25 Aug 2021 23:27
    #11

    Jag var 37 när jag blev gravid och vi hade inte försökt, bara inte skyddat oss och råkat ligga vid äl.

    Så åldern behöver inte betyda nåt.

    Men gå och kolla om du blir orolig, oron och stress kan ju påverka fertiliteten också.

    Det kan ju vara nåt som är jättelätt åtgärdat. Och är det nåt ni behöver mer hjälp med är det ju bra att sätta igång så fort som möjligt.

  • Wed 13 Oct 2021 23:23
    #12

    Inte tagit sig än... ????

  • Anonym (Utred­ning?)
    Thu 14 Oct 2021 06:34
    #13
    LängtarEnormt skrev 2021-10-13 23:23:36 följande:

    Inte tagit sig än... ????


    Har ni gjort utredning än? Vid din ålder rekommenderas väl utredning efter 6 månader? Som någon skrev så kan det vara så att ert problem är enkelt att åtgärda, men klockan tickar. Så boka utredning nu.
  • Anonym­4848
    Thu 14 Oct 2021 09:03
    #14

    Var 34 när vi började försöka, sambon var 41. Tog sig på typ 7:e försöket, blev MA i v. 11. Fyllde 35 strax efter plusset. Sen tog det sig på första försöket efter skrapning, är nu i v. 23 och vid BF är jag 36 år. Första barnet.

    Håller med ovan, de rekommenderar att söka hjälp tidigare efter 35, vänta inte! Vi hade tänkt söka hjälp efter skrapningen men plussade då istället.

  • Sun 17 Oct 2021 01:36
    #15

    Jag var 36 när vi började försöka och det gick på sjätte försöket, men då hade jag hunnit bli 37 år. Hade bokat tid hos gynekologen för att påbörja en utredning och skulle få tid för att spola äggledarna, men det behövdes inte då jag visst redan var gravid. En vecka innan jag fyllde 38 föddes han. Nu är jag snart 39 år och vi försöker få till syskon och har testat 3 gånger hittills men utan framgång. Håller tummarna för november och ett julibarn:)

  • Anonym (Jösse­s)
    Mon 18 Oct 2021 07:11
    #16

    Ja jösses vad det tar tid när Man är uppe i åldern

    Jag är 34. Mins barn innan 30 gick på första försöket. Låg tom bara en gång kring äl

    Nu är jag inne på sjätte försöket med en 3a och ligger varannan dag typ, förutom vid ältest för då var det varje dag. det är samma man. Jag Vill boka tid för utredning men han känner det är ett stort steg

    Kan jsg Utreda bara mig själv? Ringde och de sa de ville han skulle med. Känns jobbigt alltihop kan ju inte tvinga honom utredas om han inte vill

  • Anonym (Ladyb­ug)
    Mon 18 Oct 2021 07:32
    #17

    Jag har fått två barn efter 35. Mitt första barn fick jag när jag var 36år. Båda barnen tog ca 7 försök, men varje försök kändes som en evighet.

  • Anonym (Ceci)
    Mon 18 Oct 2021 07:36
    #18

    Blev gravid och fick friska barn på första försöket vid 33 och 36.

    Sök hjälp. Jag håller tummarna för er!

Svar på tråden Barn 35+ Behöver pepp....