• Sun 5 Sep 2021 12:44
    2370 visningar
    19 svar
    19
    2370

    KAN MAN BLI GRAVID EFTER VACCIN?

    Hej alla. Jag är så förvirrad när de gäller Corona vaccinet. Jag känner att de dags att ta den pga många olika skäl. Blir dock nojjig över de då alla säger så olika !! Vissa säger att de kan påverka fertiliteten osv. Jag vill gärna bli gravid snart igen. Vet inte riktigt hur ja ska göra. Är de någon här som blivit gravid efter båda doserna ?? Är de bara bullshit ?

    Tack för svar.

  • Svar på tråden KAN MAN BLI GRAVID EFTER VACCIN?
  • Sun 5 Sep 2021 12:54
    #1

    Men det klart det är bullshit!

    Tror du verkligen att de skulle vaccinera miljarder av människor med ett vaccin om det verkligen gjorde det istället för att ta fram ett annat?

  • Sun 5 Sep 2021 12:56
    #2

    Ja man kan bli gravid efter vaccinet......... Lyssna inte på idioter, vaccinera dig för att skydda både dig själv och andra.

  • Sun 5 Sep 2021 12:59
    #3

    Vi har uppnått en hög andel i befolkningen som tagit två doser. Vi har INTE sett en minskning i inskrivningar på MVC eller en minskning i aborter. Så jag utgår ifrån att folk blir gravida i samma utsträckning som innan.

  • Sun 5 Sep 2021 17:15
    #4

    Hej. Det är självklart bullshit. Och ja, jag själv tog andra dosen i början av juni, och blev sedan gravid i slutet av juni. Lycka till!

  • RBC
    Sun 5 Sep 2021 17:26
    #5

    Problemet är när den här typen av desinformation florerar, och minskar antalet vaccinerade.

    Vaccinationen skyddar både dig under graviditeten och personer i din närvaro. Och allmänheten i stort.

    Jag har tagit båda sprutorna och är gravid nu efter.

  • Sun 5 Sep 2021 18:09
    #6

    Jag tog andra dosen en måndag, hade äl på onsdagen och blev gravid direkt :) så du ska absolut våga ta vaccin!

  • Sun 5 Sep 2021 18:24
    #7

    Tack för era svar! Uppskattar. Känns mycket bättre nu när ni svarat :)

  • Sun 5 Sep 2021 21:27
    #8

    Tog dos 1 i maj, dos 2 i slutet av juni. Blev gravid i slutet av juli.

  • Sun 5 Sep 2021 22:40
    #9

    Det är väl för tidigt att veta helt ännu. Men det är ju tydligt att många blivit gravida även efter vaccin, så det talar ju emot att infertilitet är en vanlig biverkning.

    Det som framförallt rapporterats är väl mensrubbningar samt kraftigare blödningar, även efter klimakteriet, men det gäller väl långt ifrån alla. Själv fick jag mens dagen efter, trodde den skulle komma en vecka senare, samt den kraftigaste blödning jag nånsin haft, vaknade mitt i natten av att jag blött igenom efter 3-4 timmar.

    Känns ju tryggare att ta det innan man blir gravid då vi idag inte kan veta hur det påverkar ett foster...

  • Mon 6 Sep 2021 03:24
    #10

    Haha, ja det skulle vara väldigt snopet om vaccinet blev slutet på mänskligheten. Alltid lika underhållande med alla konspirationsteorier dock!

  • Mon 6 Sep 2021 11:12
    #13

    Jag blev gravid 3 veckor efter dos 2

  • Tue 7 Sep 2021 19:11
    #14

    Jag tog min andra vaccin dos i mitten av februari, någon dag efter fick jag ägglossning och blev gravid. Är nu i v31 och väntar en frisk men livlig krabat :)
    Så skulle inte säga att det påverkar fertiliteten på något sätt :)

  • moaguu­un
    Tue 7 Sep 2021 19:12
    #15

    Suck

  • Tue 7 Sep 2021 20:04
    #16

    Hej,

    Förstår att det kan vara svårt att sortera i all information som flödar plus att vi kanske inte vet allt ännu MEN det finns alltså inga faktiska belägg för att vaccinet skulle påverka fertiliteten ännu. Vaccinet kan eventuellt ha kortsiktig påverkan på menstruationscykeln i form av mer mensvärk eller förlängd blödning (begränsad skara av självrapporterade avvikelser som uppmärksammats) men i övrigt har inget rapporterats.

    Vill du läsa tillförlitlig information som handlar om effekter på fertiliteten så kan du läsa på CDC som är USAs motsvarighet till folkhälsomyndigheten (obs engelska):

    www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/vaccines/planning-for-pregnancy.html

  • Tue 7 Sep 2021 22:06
    #17

    Ja, klart du kan bli gravid efter vaccinet. Ha oskyddat fullbordat sex vid /runt eller efter ägglossning så blir du gravid varesig du är vaccinerad eller ej.

  • Tue 7 Sep 2021 22:20
    #18

    Jag blev gravid mellan första och andra dosen.

  • Tue 7 Sep 2021 23:59
    #19
    Maymom skrev 2021-09-05 22:40:05 följande:

    Det är väl för tidigt att veta helt ännu. Men det är ju tydligt att många blivit gravida även efter vaccin, så det talar ju emot att infertilitet är en vanlig biverkning.

    Det som framförallt rapporterats är väl mensrubbningar samt kraftigare blödningar, även efter klimakteriet, men det gäller väl långt ifrån alla. Själv fick jag mens dagen efter, trodde den skulle komma en vecka senare, samt den kraftigaste blödning jag nånsin haft, vaknade mitt i natten av att jag blött igenom efter 3-4 timmar.

    Känns ju tryggare att ta det innan man blir gravid då vi idag inte kan veta hur det påverkar ett foster...


  • Wed 15 Sep 2021 14:11
    #25

    Nej livmodern kommer ramla ut.

  • Sun 19 Sep 2021 09:32
    #25

    Jag kan bara prata för mig själv. Tog sista dosen Pfizer 26/8 plussade 17/9 så jo tack de kan man

Svar på tråden KAN MAN BLI GRAVID EFTER VACCIN?