• kjm789
    Wed 8 Sep 2021 17:17
    1302 visningar
    27 svar
    27
    1302

    Vaccinering under graviditeten?

    Vaccinera eller inte vaccinera sig mot covid-19?

    Jag är i vecka 20+ och hann aldrig vaccinera mig innan jag blev gravid, därefter rekommenderades det att INTE vaccinera sig om man är gravid - men har man ändrat sig och rekommenderar gravida att vaccinera sig mot covid-19. Jag har varit bestämd i mitt beslut om att inte ta vaccinet - med risk för eventuella biverkningar på fostret och som kanske inte går att upptäcka förrän flera år efter att barnet födds. Tycker det är för lite forskning om detta. Samtidigt vet jag inte hur stor riskerna är för att bli allvarligt sjuk/föda för tidigt om man får Covid-19 i andra eller tredje semestern. 

    Någon läkarutbildad här som kan svara? Och hur tänker ni andra i samma situation?

  • Svar på tråden Vaccinering under graviditeten?
  • Anonym (Anony­m)
    Wed 8 Sep 2021 17:20
    #1

    Jag är i samma situation och tänker att det inte finns tillräckligt med forskning och studier för att vara säker på att barnet inte drabbas på något sätt av vaccineringen. Jag försöker hålla mig undan så mycket det går och hoppas på att jag inte smittas under graviditeten.

  • Anonym (J)
    Wed 8 Sep 2021 17:29
    #2
    -2

    Det var väl denna vecka som 4 gravida dog i covid i USA?

  • Anonym (Wtf)
    Wed 8 Sep 2021 17:35
    #3
    -1 +1

    Att välja att inte vaccinera sig är att välja att riskera covid.

    Risken att dö eller få livslånga skador av covid är otroligt mycket högre än att få dokumenterade skador (alltså de skador som bekräftats av forskare/vård) av vaccineringen.

    Eventuella framtida fantasiskador av vaccinet ska inte ens finnas på samma bord när man jämför risker med varandra.

    Varför lärs inte rationellt tänkande och problemlösning ut i skolorna? Det är otroligt frustrerande att läsa samma sak om och om igen, baserad på okunskap och irrationella beslut.

    Man kan inte jämföra fakta om ena källan är seriös forskning och andra är facebook.

    Ni jämför inte äpplen och bananer, utan äpplen och clowner.

  • Anonym­4848
    Wed 8 Sep 2021 18:07
    #4
    -1
    Anonym (Wtf) skrev 2021-09-08 17:35:09 följande:

    Att välja att inte vaccinera sig är att välja att riskera covid.

    Risken att dö eller få livslånga skador av covid är otroligt mycket högre än att få dokumenterade skador (alltså de skador som bekräftats av forskare/vård) av vaccineringen.

    Eventuella framtida fantasiskador av vaccinet ska inte ens finnas på samma bord när man jämför risker med varandra.

    Varför lärs inte rationellt tänkande och problemlösning ut i skolorna? Det är otroligt frustrerande att läsa samma sak om och om igen, baserad på okunskap och irrationella beslut.

    Man kan inte jämföra fakta om ena källan är seriös forskning och andra är facebook.

    Ni jämför inte äpplen och bananer, utan äpplen och clowner.


    Amen!
  • Anonym (F)
    Wed 8 Sep 2021 18:15
    #5

    Statistiken för detta hittar du ganska lätt om du googlar.

    I övrigt så kan man enbart spekulera gällande långtidseffekterna för fostret både för vaccin och covid. Vi ver inte hur ett barn i magen påverkas långsiktigt av att mamman drabbades av covid som gravid. Samma sak med vaccinet.

    Du får nog fundera över hur stor risk du har att drabbas av covid. Kan du isolera dig? Kan din partner göra det?

  • Anonym (Anony­m)
    Wed 8 Sep 2021 18:26
    #6
    -1
    Anonym (Wtf) skrev 2021-09-08 17:35:09 följande:

    Att välja att inte vaccinera sig är att välja att riskera covid.

    Risken att dö eller få livslånga skador av covid är otroligt mycket högre än att få dokumenterade skador (alltså de skador som bekräftats av forskare/vård) av vaccineringen.

    Eventuella framtida fantasiskador av vaccinet ska inte ens finnas på samma bord när man jämför risker med varandra.

    Varför lärs inte rationellt tänkande och problemlösning ut i skolorna? Det är otroligt frustrerande att läsa samma sak om och om igen, baserad på okunskap och irrationella beslut.

    Man kan inte jämföra fakta om ena källan är seriös forskning och andra är facebook.

    Ni jämför inte äpplen och bananer, utan äpplen och clowner.


    Vi får se vad långtidsstudierna säger framöver, men det vet vi inte ännu eftersom vi inte har kommit så långt.
  • Tiffan­y
    Wed 8 Sep 2021 18:30
    #7

    jag är också jätteosäker till vaccin. känner en som är gravid med tvillingar som ska ta första sprutan nu i veckan. Jag har haft covid förra sommaren men är osäker på hur kroppen reagear  om man får det igen, så lessamt att bli gravid i denna tuffa pandemi även om barnet såklart är sååå väntat och längtat 

  • Anonym (S)
    Wed 8 Sep 2021 18:45
    #8
    +1

    Jag är i samma sits. Gravid i v24. Bestämt mig för att vänta tills jag ammar. Jag har graviditetspenning och isolerar mig så mkt jag kan. Tänker att de alldeles säkert inte är någon som helst fara för bebis om jag vaccinerar mig nu men vågar ändå inte riskera något, ingen vet än eftersom inga långtidsstudier gjorts (finns ingen bebis som knappt fyllt 1år). Att läkare säger det är riskfritt etc kan de omöjligt veta, bara gissa sig till. Vågar som sagt inte riskera att bebisen får någon nervskada el vad som helst när de blir lite större. Ingen vet!

  • Wed 8 Sep 2021 20:56
    #9
    Anonym (J) skrev 2021-09-08 17:29:33 följande:

    Det var väl denna vecka som 4 gravida dog i covid i USA?


    Flera ovacinerade ja.
     
  • Anonym (Wtf)
    Thu 9 Sep 2021 10:34
    #10
    Anonym (Anonym) skrev 2021-09-08 18:26:14 följande:

    Vi får se vad långtidsstudierna säger framöver, men det vet vi inte ännu eftersom vi inte har kommit så långt.


    Och att vänta på långtidsstudierna innebär en hög risk att bli sjuk och en hög risk att få livslånga skador.

    Många av dessa "menlångtidsstudiernadåvah?"-folk kommer inte att vara friska eller leva när långtidsstudierna blir aktuella. Om alternativet är hög risk att dö/skadas IDAG kontra okänd risk att dö/skadas om 5 år, så är valet enkelt.

    Det många inte fattar är att överlevd covidinfektion i mycket stor omfattning ger långvariga och i vissa fall permanenta skador. Bland de lindrigare finns tappat smak- och luktsinne (=försämrad livskvalitet), i veckor/månader/år. Av de värre kan jag räkna upp diabetes typ 2 och permanenta lungskador (=försämrat och förkortat liv).

    Hjärntrötthet och hjärndimma hamnar väl mittemellan lindrig och svår, det går att leva med, men att jobba 100 % och vara en närvarande förälder kan bli omöjligt.

    Återigen, att välja att vänta på långtidsstudier är ett val att riskera covid. Om man väljer detta, ska man tänka klart tanken och inte bara sitta och vänta:

    Har man råd att vara sjukskriven i 180 dagar? Har man en förstående arbetsgivare? Vem tar hand om barnen om alla vuxna i familjen är sjuka? Har man livförsäkring? Har man skrivit testamente? Väldokumenterade tillgångar? Allt för att göra livet lättare för efterlevande och en själv.

    Har man gjort allt detta och dessutom isolerar sig, så har man riskminimerat. Annars är man bara okunnig och/eller lättledd.
Svar på tråden Vaccinering under graviditeten?