• Fri 10 Sep 2021 15:49
    31604 visningar
    429 svar
    429
    31604

    Nyligen haft MA/MA - försöka igen

    Hej! Startar en ny tråd då jag gjorde en miss i inställningarna i den förra... tänkte se om det är flera som haft missfall/missed abortion relativt nyligen och som nu eller snart vill försöka bli gravid igen? Tänkte att fler kanske befinner sig i samma situation och vill följas åt och peppa varandra :)

    Fick konstaterat MA den 16 augusti i vad som skulle ha varit vecka 13 att fostret slutat växa redan i v 5. Gjorde själva "aborten" 17 augusti och blödde kraftig i en vecka, sedan smått och ibland endast rosa på pappret till och med den 4 september. Gjorde ett negativt grav-test den 2 september.

    Tog ägglossningstest varje morgon 4-7 september och tyckte mig se en stegring under söndagen den 5 sep. Har inte använt mig av test tidigare så har dock dålig koll... Har aldrig haft symtom på äl men kände smärta i en äggstock (tror jag) på måndagsmorgon. Vi hade samlag nästan varje dag under dessa dagar då vi bestämt oss köra direkt. Hade några knappt rosa flytningar där mitt bland dagarna men tänkte inte så mycket på det.

    Igår, den 9 september, började jag dock blöda en del under eftermiddagen och började fundera på om det kan ha varit mensen som är igång. Idag har det avtagit under eftermiddagen och nu är det typ mer rosa flytningar med lite blod i..

    Har inga barn sedan innan och detta var min första graviditet.

    Någon som befinner sig i liknande situation? <3

  • Svar på tråden Nyligen haft MA/MA - försöka igen
  • Thu 30 Sep 2021 17:45
    #41
    Dalarna91 skrev 2021-09-30 16:32:48 följande:

    Man ska väl aldrig säga aldrig att det inte är en nidis. Har ingen aning hur kroppen är efter ett mf/ma första äl. Så dumt det inte finns ett facit men antar kroppen gör som den vill. Men jag håller tummarna de va en nidis.

    Jag tog ett ältest och strecket va starkt men inte lika starkt som kontroll strecket, typ nyans svagare. Så hoppas det har börjat sjunka nu. Ska ta ett graviditetstest på söndag och hoppas på negativt så all hcg är ute ur kroppen. Ska ta hcg blodprov imorgon så hoppas de har sjunkit kraftigt. Vill bara bli gravid nu. Såg en tröja till sambon som jag vet han skulle älska, men måste först bli gravid. Skulle vara fin julklapp.


    Ja nu efter MA så känner jag att minsta bloddroppe kan vara vad som helst? Man har ju ingen aning vilket är så stressande. Men jag hoppas också så innerligt att det är en nidis :)

    Okej hoppas dina värden sjunker fort så du kan få börja om :) är det ditt första gravtest efter mf? Jag testade bara en gång två veckor efter "aborten" då var det i alla fall helt blankt, men man hör ju om vissa som har utslag betydligt längre än så.
  • Thu 30 Sep 2021 18:55
    #42
    DomkallarmigS skrev 2021-09-30 17:45:23 följande:

    Ja nu efter MA så känner jag att minsta bloddroppe kan vara vad som helst? Man har ju ingen aning vilket är så stressande. Men jag hoppas också så innerligt att det är en nidis :)

    Okej hoppas dina värden sjunker fort så du kan få börja om :) är det ditt första gravtest efter mf? Jag testade bara en gång två veckor efter "aborten" då var det i alla fall helt blankt, men man hör ju om vissa som har utslag betydligt längre än så.


    Jag har testat lite mer. Tänkte man kunde se hcg sjunka. Hoppas negativt till helgen. Hade missfall 20/9. Men är lite lättad att jag såg ältestet idag hade sjunkit lite i styrka.
  • Fri 1 Oct 2021 08:54
    #43
    Dalarna91 skrev 2021-09-30 18:55:20 följande:

    Jag har testat lite mer. Tänkte man kunde se hcg sjunka. Hoppas negativt till helgen. Hade missfall 20/9. Men är lite lättad att jag såg ältestet idag hade sjunkit lite i styrka.


    Skönt det :) håller tummarna för oss! Om några dagar ska jag väl kanske våga mig på ett test också, men hoppas på motsatsen till negativt förstås ;)
  • Fri 1 Oct 2021 10:37
    #44

    Fick ni ta test för hcg-värde på återkontrollen?

    Jag tog cytotec igår och det var ju inte en jättetrevlig upplevelse. Men det verkar som att kroppen tog i som sjutton för blödningen och värken minskade redan framåt kvällen.

    Hoppas så att det går vägen för er direkt, jag tycker väntan och att missfallet ?stal? tid är det jobbigaste.

  • Fri 1 Oct 2021 12:00
    #45

    Idag har det gått 29 dagar sedan mitt missfall, har inte fått någon mens ännu. Brukar vanligtvis ha en cykel på ca 27 dagar. Vet att det inte går att räkna med att det blir samma direkt efter ett missfall, men det är svårt att inte hoppas.

    Har inte samma symptom som jag hade när jag var gravid förra gången, men det kan ju variera. Förra gången spända bröst, konstig mage, trötthet, molvärk till och från. Nu har jag känt av illamående enstaka dagar, men inte sammanhängande eller direkt tilltagande, och konstig mage. Pendlar mellan att vara övertygad om att jag är gravid och att vara säker på att mensen kommer när som helst.

    Tänkte testa imorgon bitti om mensen inte har kommit innan dess.

  • Fri 1 Oct 2021 12:17
    #46
    Rosastjärna skrev 2021-10-01 10:37:39 följande:

    Fick ni ta test för hcg-värde på återkontrollen?

    Jag tog cytotec igår och det var ju inte en jättetrevlig upplevelse. Men det verkar som att kroppen tog i som sjutton för blödningen och värken minskade redan framåt kvällen.

    Hoppas så att det går vägen för er direkt, jag tycker väntan och att missfallet ?stal? tid är det jobbigaste.


    Jag fick ingen återkoll... dom förlitar sig tydligen på att ett negativt gravtest ska innebära att allt är ute. Jag har ändå ringt två gånger och varit orolig men då säger dom att det låter normalt och att jag inte behöver komma in.

    Ja cytotecbehandlingen var verkligen inte något man vill göra om. Men skönt att du har det avklarat nu. Jag tyckte också det kändes som jag hade blivit bestulen på tid. 8 veckor tog det innan vi upptäckte missfallet och nu är det bara ännu mer väntan på att kroppen ska komma igen.. Man känner sig lite nedstämd måste jag säga :(
  • Fri 1 Oct 2021 12:19
    #47
    DrLavernius skrev 2021-10-01 12:00:34 följande:

    Idag har det gått 29 dagar sedan mitt missfall, har inte fått någon mens ännu. Brukar vanligtvis ha en cykel på ca 27 dagar. Vet att det inte går att räkna med att det blir samma direkt efter ett missfall, men det är svårt att inte hoppas.

    Har inte samma symptom som jag hade när jag var gravid förra gången, men det kan ju variera. Förra gången spända bröst, konstig mage, trötthet, molvärk till och från. Nu har jag känt av illamående enstaka dagar, men inte sammanhängande eller direkt tilltagande, och konstig mage. Pendlar mellan att vara övertygad om att jag är gravid och att vara säker på att mensen kommer när som helst.

    Tänkte testa imorgon bitti om mensen inte har kommit innan dess.


    Åh hoppas att mensen inte kommit för att du redan är gravid igen :) hade ju varit underbart. Har du haft några tecken på äl sedan missfallet?
  • Fri 1 Oct 2021 13:59
    #48
    DomkallarmigS skrev 2021-10-01 12:19:07 följande:

    Åh hoppas att mensen inte kommit för att du redan är gravid igen :) hade ju varit underbart. Har du haft några tecken på äl sedan missfallet?


    Verkligen! :) Inte egentligen, men brukar i princip inte känna av äl alls sedan jag tog ut spiralen i våras. Har inte koll på sekret och så heller tyvärr, så har väldigt lite att gå på.
  • Fri 1 Oct 2021 14:15
    #49
    DomkallarmigS skrev 2021-10-01 12:17:23 följande:
    Jag fick ingen återkoll... dom förlitar sig tydligen på att ett negativt gravtest ska innebära att allt är ute. Jag har ändå ringt två gånger och varit orolig men då säger dom att det låter normalt och att jag inte behöver komma in.

    Ja cytotecbehandlingen var verkligen inte något man vill göra om. Men skönt att du har det avklarat nu. Jag tyckte också det kändes som jag hade blivit bestulen på tid. 8 veckor tog det innan vi upptäckte missfallet och nu är det bara ännu mer väntan på att kroppen ska komma igen.. Man känner sig lite nedstämd måste jag säga :(
    Okej, det verkar skilja sig lite mellan regionerna då. Här bokade de tid när jag fick tabletterna. Tråkigt att du inte kan få komma in på kontroll när du har varit orolig ens.. 

    Oj, hela åtta veckor. Fy så jobbigt! Jag hade ingen aning om vad MA var överhuvudtaget innan jag började googla när mina symtom försvann så jag är lite chockad över hur vanligt det verkar vara. Jag har pratat med tre tjejkompisar om det här och alla tre hade haft minst ett MA. Kommer ha panik nästa graviditet ända tills man fått höra hjärtslagen. 

    Vilken dag ska du göra ditt graviditetstest? :)
  • Fri 1 Oct 2021 15:01
    #50

    Tog andra prover hcg idag; 147. För två dagar sen 170. Dom sa i förrgår att det skulle sjunka med hälften varannan dag. Så ska ett nytt på måndag. Jag hade verkligen hoppats på det hade sjunkit och kan äntligen börja få ägglossning igen men antar jag får bara vänta.

Svar på tråden Nyligen haft MA/MA - försöka igen