• Fri 10 Sep 2021 15:49
    31590 visningar
    429 svar
    429
    31590

    Nyligen haft MA/MA - försöka igen

    Hej! Startar en ny tråd då jag gjorde en miss i inställningarna i den förra... tänkte se om det är flera som haft missfall/missed abortion relativt nyligen och som nu eller snart vill försöka bli gravid igen? Tänkte att fler kanske befinner sig i samma situation och vill följas åt och peppa varandra :)

    Fick konstaterat MA den 16 augusti i vad som skulle ha varit vecka 13 att fostret slutat växa redan i v 5. Gjorde själva "aborten" 17 augusti och blödde kraftig i en vecka, sedan smått och ibland endast rosa på pappret till och med den 4 september. Gjorde ett negativt grav-test den 2 september.

    Tog ägglossningstest varje morgon 4-7 september och tyckte mig se en stegring under söndagen den 5 sep. Har inte använt mig av test tidigare så har dock dålig koll... Har aldrig haft symtom på äl men kände smärta i en äggstock (tror jag) på måndagsmorgon. Vi hade samlag nästan varje dag under dessa dagar då vi bestämt oss köra direkt. Hade några knappt rosa flytningar där mitt bland dagarna men tänkte inte så mycket på det.

    Igår, den 9 september, började jag dock blöda en del under eftermiddagen och började fundera på om det kan ha varit mensen som är igång. Idag har det avtagit under eftermiddagen och nu är det typ mer rosa flytningar med lite blod i..

    Har inga barn sedan innan och detta var min första graviditet.

    Någon som befinner sig i liknande situation? <3

  • Svar på tråden Nyligen haft MA/MA - försöka igen
  • Anonym (Masa)
    Sun 12 Dec 2021 08:45
    Rosastjärna skrev 2021-12-08 21:12:42 följande:

    Varför vill du korta ner cykeln?

    Förstår dig, är också så trött på att försöka och vänta och hoppas och testa månad efter månad. Det ?skulle? ju gå snabbare efter missfall men nu är jag inne på tredje cykeln efter missfallet... Suck.


    Kortare cykel ger ju fler försök

    Jag lyckades med Rosénrot äl 7 dagar tidigare
  • Sun 12 Dec 2021 09:53
    Anonym (Masa) skrev 2021-12-12 08:45:22 följande:

    Kortare cykel ger ju fler försök

    Jag lyckades med Rosénrot äl 7 dagar tidigare


    Förstår att du vill skynda på men om follikulärfasen blir för kort kanske inte ägget hinner utvecklas ordentligt och om lutealfasen blir för kort kanske ägget inte hinner implanteras ordentligt innan mens har jag förstått det som. Om du blev gravid med kort cykel tidigare blir cykeln kanske inte för kort, men jag hade inte vågat störa kroppen och hormonerna.

    Såg att du fick positivt test, jag gissar på positivt idag för mig också. Då blir vår väntan i fas den här månaden. Ska hålla tummarna för oss! Kanske får vi en mysig julklapp :)
  • Sun 12 Dec 2021 10:00
    My871 skrev 2021-12-11 23:43:39 följande:

    Hej allihop. Vad bra med en sån här grupp så att vi kan stötta varandra till en ny graviditet:)

    För två veckor sen så fick jag på kub veta att jag fått ett MA. Enligt mina beräkningar så var jag i vecka 10+5 och fostret hade dött i vecka 8+5. Jag fick komma tillbaka för nytt VUL och blodprov en vecka senare för att säkerställa att graviditeten verkligen hade avstannat för jag hade fortfarande högt HCG vid första ultraljudet.

    Vid andra besöket hade kroppen äntligen förstått att fostret inte levde längre, så HCGt hade börjat sjunka. Jag fick då tabletter med mig hem och tog dom för exakt en vecka sen.

    Nu har jag i princip slutat blöda och funderar över när man kan börja försöka igen. Är det någon som vet om det finns några risker med att försöka innan mensen hoppat igång igen?

    Hur vet man att man inte har några rester kvar? Och kan de i såna fall orsaka missfall vid en ny graviditet?

    Frågorna är många som ni märker ;)


    Beklagar ditt missfall!

    Har du gjort ett negativt graviditetstest? Jag har förstått det som att hcg:t inte försvinner helt om det finns rester.

    Jag hade rester och min blödning liksom kom och gick, läkaren sa att stötvis blödning inte var bra. Min mens kom så pass snabbt att jag måste haft äl medan jag fortfarande blödde sista omgången. Hade jag kunnat ha sex vid första äl hade jag nog haft det men jag vet inte om rester kan orsaka nytt missfall, min läkare sa inget om att det var bra att vänta en mens trots att det lät som att det fanns pyttelite rester kvar efter andra omgången cytotec (men som kroppen kunde ta hand om själv).
  • Anonym (Masa)
    Sun 12 Dec 2021 12:21
    Rosastjärna skrev 2021-12-12 09:53:15 följande:

    Förstår att du vill skynda på men om follikulärfasen blir för kort kanske inte ägget hinner utvecklas ordentligt och om lutealfasen blir för kort kanske ägget inte hinner implanteras ordentligt innan mens har jag förstått det som. Om du blev gravid med kort cykel tidigare blir cykeln kanske inte för kort, men jag hade inte vågat störa kroppen och hormonerna.

    Såg att du fick positivt test, jag gissar på positivt idag för mig också. Då blir vår väntan i fas den här månaden. Ska hålla tummarna för oss! Kanske får vi en mysig julklapp :)


    Jasså har inte alls tänkt så

    Blev gravid så sist

    Men slutade ju förvisso i mf

    Menar du att risken för mf ökar vid kort cykel?
  • Sun 12 Dec 2021 14:39

    Då hoppas vi att tomten är snäll mot oss alla i år!

    Det finns inga studier på att kort cykel skulle ge högre missfallsrisk.

    Rosenrot verkar ju vara rätt vanligt att kvinnor tar, från mens till äl så kör på med det om det känns bra.

  • Anonym (Masa)
    Sun 12 Dec 2021 15:48
    Emma1b skrev 2021-12-12 14:39:18 följande:

    Då hoppas vi att tomten är snäll mot oss alla i år!

    Det finns inga studier på att kort cykel skulle ge högre missfallsrisk.

    Rosenrot verkar ju vara rätt vanligt att kvinnor tar, från mens till äl så kör på med det om det känns bra.


    Ja precis jag slutar alltid med det efter äl

    Vet inte om det är en faktor till att jag blev gravid men det kortade ner min cykel
  • Sun 12 Dec 2021 18:56
    Anonym (Masa) skrev 2021-12-12 12:21:51 följande:

    Jasså har inte alls tänkt så

    Blev gravid så sist

    Men slutade ju förvisso i mf

    Menar du att risken för mf ökar vid kort cykel?


    Jag menar för kort cykel (kortare än ca 28 dagar), så att ägget inte hinner mogna ordentligt innan äl alternativt inte hinner implanteras i livmodern efter befruktning. Men skulle tro att det i främsta hand då innebär att man inte blir gravid alls.
  • Anonym (Masa)
    Sun 12 Dec 2021 19:23
    Rosastjärna skrev 2021-12-12 18:56:17 följande:

    Jag menar för kort cykel (kortare än ca 28 dagar), så att ägget inte hinner mogna ordentligt innan äl alternativt inte hinner implanteras i livmodern efter befruktning. Men skulle tro att det i främsta hand då innebär att man inte blir gravid alls.


    Ja cykeln förkortas från 28 till 21 när jag äter rosenrot
  • Sun 12 Dec 2021 22:06
    Emma1b skrev 2021-12-11 23:55:33 följande:

    Jag är ett exempel så att det kan gå utmärkt att bli gravid på första ÄL efter missfall utan mens emellan, så blev mitt barn nr 2 till. Missfall v 8, äl efter ca 2 veckor, gravid ovh blev bebis.

    Nu gissar jag bara, men har man rester kvar borde kroppen inte vilja påbörja en ny graviditet. Du blev inte erbjuden efterkoll? Kan du boka vul privat? Jag fick på min återkoll veta att allt var ute, slemhinnan bara 2 mm (vilket var bra).

    Så nu hoppas jag det blir samma igen!


    Jag tänker också att kroppen borde visa på något sett att rester finns kvar. Jag tog ett graviditetstest för tre dagar sen och det var knappt ett synligt streck.

    Jag blev inte erbjuden ett återbesök tyvärr utan fick bara med ett graviditetstest hem som jag skulle ta innan dom ringer upp mig fyra veckor efter ?aborten?.

    Ohh jag hoppas verkligen att det tar sig snabbt för oss också. När avslutades din graviditet och i vilken vecka va det ?
  • Sun 12 Dec 2021 22:09
    Rosastjärna skrev 2021-12-12 10:00:25 följande:

    Beklagar ditt missfall!

    Har du gjort ett negativt graviditetstest? Jag har förstått det som att hcg:t inte försvinner helt om det finns rester.

    Jag hade rester och min blödning liksom kom och gick, läkaren sa att stötvis blödning inte var bra. Min mens kom så pass snabbt att jag måste haft äl medan jag fortfarande blödde sista omgången. Hade jag kunnat ha sex vid första äl hade jag nog haft det men jag vet inte om rester kan orsaka nytt missfall, min läkare sa inget om att det var bra att vänta en mens trots att det lät som att det fanns pyttelite rester kvar efter andra omgången cytotec (men som kroppen kunde ta hand om själv).


    Jag testade mig för tre dagar sen och då var strecket så svagt att det knappt syntes.

    Jag har blött väldigt jämt och i veckan så kom det ut väldigt mycket på en gång. Så tror att allt lossnade på en gång och kom ut.

    Det va hemskt, men ändå skönt att se att tabletterna fungerat.

    Vilken vecka fick du missfallet i?
Svar på tråden Nyligen haft MA/MA - försöka igen