• Fri 10 Sep 2021 15:49
    31601 visningar
    429 svar
    429
    31601

    Nyligen haft MA/MA - försöka igen

    Hej! Startar en ny tråd då jag gjorde en miss i inställningarna i den förra... tänkte se om det är flera som haft missfall/missed abortion relativt nyligen och som nu eller snart vill försöka bli gravid igen? Tänkte att fler kanske befinner sig i samma situation och vill följas åt och peppa varandra :)

    Fick konstaterat MA den 16 augusti i vad som skulle ha varit vecka 13 att fostret slutat växa redan i v 5. Gjorde själva "aborten" 17 augusti och blödde kraftig i en vecka, sedan smått och ibland endast rosa på pappret till och med den 4 september. Gjorde ett negativt grav-test den 2 september.

    Tog ägglossningstest varje morgon 4-7 september och tyckte mig se en stegring under söndagen den 5 sep. Har inte använt mig av test tidigare så har dock dålig koll... Har aldrig haft symtom på äl men kände smärta i en äggstock (tror jag) på måndagsmorgon. Vi hade samlag nästan varje dag under dessa dagar då vi bestämt oss köra direkt. Hade några knappt rosa flytningar där mitt bland dagarna men tänkte inte så mycket på det.

    Igår, den 9 september, började jag dock blöda en del under eftermiddagen och började fundera på om det kan ha varit mensen som är igång. Idag har det avtagit under eftermiddagen och nu är det typ mer rosa flytningar med lite blod i..

    Har inga barn sedan innan och detta var min första graviditet.

    Någon som befinner sig i liknande situation? <3

  • Svar på tråden Nyligen haft MA/MA - försöka igen
  • Wed 15 Dec 2021 12:50

    Har köpt rosenrot, så blir det inte plus på julafton börjar jag med det.

  • Wed 15 Dec 2021 14:24

    Hej alla!

    Jag hade missfall för ca 2,5 vecka sedan i vecka 6. Första graviditeten. Det var väldigt jobbigt, har varit väldigt låg sedan dess. Det var stort att plussa, dels för att vi försökt ett tag och pratat om det ännu längre. Var väldigt orolig för allting men försökte landa i det och vara glad, vilket jag gjorde. Och sen sket det sig...


    Nu har jag velat mellan önskan att försöka och bli gravid och rädslan för en ny graviditet. Hur ska man kunna vara glad i en ny graviditet? Tänk så är man en av dem som får missfall på missfall? Jag vill väldigt gärna ha barn men jag tror inte hag hade klarat av hur många försök som helst.. 
    Men. Jag var beredd på att det skulle ta tid för cykeln att komma igång igen, brukar vara oregelbunden dessutom. Men jag har redan fått positivt på äl-stickorna (inge bekräftad äl ännu dock, men ändå). Så vi har faktiskt legat. Det känns lite som att kasta sig ut för ett stup och jag vet inte om jag är mentalt redo.. Men jag vill inte heller missa en chans om det är så att det sen tar tid, man vet ju inte... 

    Någon annan liknande situation eller tankar och rädslor? <3

  • Wed 15 Dec 2021 16:37

    Jag tror att räddslan kommer finnas där i början av en ny graviditet, för alla oss som haft ma/missfall. Men min förhoppning är att det värsta släpper efter vul om man får se ett hjärta, och det sisya efter kub. Men det kommer vara oroliga veckor där i början. Eftersom mitt konstaterades på vul kommer jagvara spyfärdig av nervositet när jag ska lägga mig i gynstolen igen. Förutsatt att man får ett plus då...

  • Anonym (Masa)
    Wed 15 Dec 2021 17:19
    Emma1b skrev 2021-12-15 12:35:42 följande:

    Jag lyssbade på boken på Nextory. Det bästa av allt var alla berättarhistorier, för trots att man vet att det är så vanligt med missfall så känner man sig ju rätt ensam, och boken motade nort ensamhetskänslorna lite, precis som den här gruppen :) Det jag tyckte var mindre bra var att en ganska stor del av boken handlade om hur viktigt det är att sluta med alkihol, och eftersom det är så självklart kändes den delen lite onödig...

    Masa, tycker inte du också att det känns jobbigt med test just på julafton? När alla är så lyckliga och glada så kanske man själv får sina förhoppningar krossade....


    Jag hade 6 försök innan jag blev gravid och mf så någonstans räknar jag med 6 försök till. Är förbi det där förkrossade stadiet som jag var i på typ försök 4 och efter mf. Sen har min karriär gått upp radikalt under denna period och tänker att det kanske ändå inte är meningen jag ska ha fler barn
  • Wed 15 Dec 2021 22:04

    Ansluter mig till er här i tråden, har nog skrivit vid något tidigare tillfälle kanske. Nåväl har precis haft mitt 4e ma I rad,hade sett hjärtljud I 8+0 och en månad senare var fostret I samma storlek men utan hjärtljud. Hade tidigt ma i våras och innan det två sena MA. Har två barn sen tidigare som är 4 och 6, aldrig haft problem tidigare. Har inga svårigheter att bli gravid men förstår inte vad som hänt och varför de plötsligt bara blir MA. Ska få en utredning iallafall, fick i våras lämna massa prover men allt var bra. Kluven på om man ska köra på och hoppas på plus snabbt igen eller om man ska avvakta utredningen :-/ de kan dröja upp till tre månader innan jag får träffa läkare så känns drygt att vänta så länge med å bli gravid, hoppet är ju de sista som lämnar en så man hoppas såklart att de bara ska gå vägen 5e gången gilt. De är vanligt med mf men 5 i rad är ju inte direkt vanligt, man vill verkligen bara förstå varför

  • Thu 16 Dec 2021 16:23

    Bebis2021, så fruktansvärt tubgt,lider med dig! Jag tyckte ett ma upptäckt i v 8 var illa nog... hoppas de hittar något så de kan åtgärda det. Jag funderar direkt på proppbenägenhet, överaktivt immunförsvar, eller sköldkörtelproblem. Men allt det borde de redan ha kollat...

    Hoppas så att det är er tur nästa gång ni försöker!

  • Fri 17 Dec 2021 07:37
    Emma1b skrev 2021-12-16 16:23:51 följande:

    Bebis2021, så fruktansvärt tubgt,lider med dig! Jag tyckte ett ma upptäckt i v 8 var illa nog... hoppas de hittar något så de kan åtgärda det. Jag funderar direkt på proppbenägenhet, överaktivt immunförsvar, eller sköldkörtelproblem. Men allt det borde de redan ha kollat...

    Hoppas så att det är er tur nästa gång ni försöker!


    Jo dom har kollat allt, allt var normalt, har ju dessutom barn med samma man födda -15 och -17 vilket ju inte är såå länge sedan, var även gravid -18 men gjorde då en abort i v 9 ochalltvar då normalt då, så de känner väldigt märkligt, de enda jag kan komma på är om de blivit ärrvävnad av mina sena MA I kombination med att ja även gjort kirurgiska aborter tidigare i livet. (Läst mig till att bägge kan skapa ärrvävnad). Hade även trombyl och lutinus vid denna senaste graviditet men de verkade inte hjälpa.. känns väldigt hopplöst samtidigt som ja är hoppfull då ja lätt blir gravid och de har fungerat fler gånger tidigare såå.. men ja de är jobbigt med ovissheten å inte veta när de kommer gå vägen.

    Tack<3
  • Tue 21 Dec 2021 23:02

    Har någon här varit med om en nidbild inomhus?

    Jag hade ett ma som avslutades den 4 december. Jag slutade blöda lördagen den 11 december. I början av veckan därpå så fick jag känningar av ägglossning och vi sexade på för att försöka träffa så bra som det bara gick. Nu har det då alltså gått lite över en vecka och jag har i två dagar haft lite molvärk i magen, vilket eskalerade idag. Det kom också mörkbrunt blod i flytningarna. Nu undrar jag ju såklart om det kan vara en nidblödning eller om det är mensen som kommer så kort inpå missfallet. Jag borde inte ha mens förrän i början av nästa år om jag skulle följa min vanliga cykel. Så ni som haft nidblödning har ni haft mensvärk samtidigt då?

    Har någon fått mens så snabbt efter ett avslutat MA?

  • Wed 22 Dec 2021 15:31
    Emma1b skrev 2021-12-14 17:28:12 följande:

    Känner så igen att vara trött på allt! Igår när jag skulle kissa hindrade jag mig i susta stund och tänkte "stop, finns det nån sticka jag ska kissa på?" Kom på att jag är på öl +4, så nej inget test just nu. Men hela situationen gjorde mig så less, ska man inte ens kunna kissa utan stress påslag?!

    Jag har lyssnat på ljudboken Missfall, med rätt att sörja. Stora drlar är bra, och ger tröst.

    Minns inte om jag frågat i den här tråden, men fler som har testdag runt julafton?


    Förlåt för segt svar, har behövt försöka fokusera på annat ett tag så har låtit bli att läsa i forumet. Har vart skönt att tänka på lite annat även om tankarna ofta vandrar tillbaka till allt detta med missfall och försök till barn. Förstår vad du menar med den känslan av att det känns som man ska kissa på ett test. Jag ska vara ärlig och säga att jag nog tittar att det inte kommer blod varje dag efter allt det här. Det har man ju inte gjort tidigare! Är nog ett stresspåslag liksom :P

    Tack för tipset, den kanske man skulle lyssnat på :)

    Jag har bim på nyårsafton så ca en vecka efter dig då kanske? Det börjar närma sig för din bim eller? :)
  • Wed 22 Dec 2021 15:36
    Rosastjärna skrev 2021-12-14 17:47:23 följande:

    Fick positivt på äl-test idag cd14, så det blir till att ligga idag och imorgon också. Men sedan blir det nog lite paus, haha. Har verkligen prickat in den här månaden iallafall så får hålla tummarna. BIM blev 31/12 nu då.

    Har du fått positivt på äl än? :)


    Förlåt för segt svar, har behövt försöka fokusera på annat ett tag så har låtit bli att läsa i forumet. Har vart skönt att tänka på lite annat även om tankarna ofta vandrar tillbaka till allt detta med missfall och försök till barn. Men känner faktiskt att jag har kunnat släppa hetsen lite vilket har varit skönt :)

    Vad bra atr ni lyckades pricka in äl bra :D jag fick positivt test onsdags så äl var troligen torsdagen den 16/12. Blev ligga hela förra veckan så vi prickade också in bra. Bim är 31/12 för mig också, kul att vi har samma dag :D lite orolig över att man ska behöva vara ledsen o ha mensvärk på nyårsafton men hoppas så innerligt att vi båda slipper det <3
Svar på tråden Nyligen haft MA/MA - försöka igen