• Fri 10 Sep 2021 15:49
    31583 visningar
    429 svar
    429
    31583

    Nyligen haft MA/MA - försöka igen

    Hej! Startar en ny tråd då jag gjorde en miss i inställningarna i den förra... tänkte se om det är flera som haft missfall/missed abortion relativt nyligen och som nu eller snart vill försöka bli gravid igen? Tänkte att fler kanske befinner sig i samma situation och vill följas åt och peppa varandra :)

    Fick konstaterat MA den 16 augusti i vad som skulle ha varit vecka 13 att fostret slutat växa redan i v 5. Gjorde själva "aborten" 17 augusti och blödde kraftig i en vecka, sedan smått och ibland endast rosa på pappret till och med den 4 september. Gjorde ett negativt grav-test den 2 september.

    Tog ägglossningstest varje morgon 4-7 september och tyckte mig se en stegring under söndagen den 5 sep. Har inte använt mig av test tidigare så har dock dålig koll... Har aldrig haft symtom på äl men kände smärta i en äggstock (tror jag) på måndagsmorgon. Vi hade samlag nästan varje dag under dessa dagar då vi bestämt oss köra direkt. Hade några knappt rosa flytningar där mitt bland dagarna men tänkte inte så mycket på det.

    Igår, den 9 september, började jag dock blöda en del under eftermiddagen och började fundera på om det kan ha varit mensen som är igång. Idag har det avtagit under eftermiddagen och nu är det typ mer rosa flytningar med lite blod i..

    Har inga barn sedan innan och detta var min första graviditet.

    Någon som befinner sig i liknande situation? <3

  • Svar på tråden Nyligen haft MA/MA - försöka igen
  • Fri 21 Jan 2022 11:33
    Anonym (Masa) skrev 2022-01-21 08:06:39 följande:
    //

    Tror jsg kanske Är gravid ändå. vad tror ni? 


    äl + 12 bim -3


    Ser en svag skugga på översta bilden men oklart om det är ett streck. Syns det tydligare irl? Håller tummarna:)
  • Anonym (Masa)
    Fri 21 Jan 2022 12:42
    DomkallarmigS skrev 2022-01-21 11:33:18 följande:
    Ser en svag skugga på översta bilden men oklart om det är ett streck. Syns det tydligare irl? Håller tummarna:)
    Det var nog spök Försvann efter 10 min 
  • Fri 21 Jan 2022 22:19

    Emma1b, Ååh vad kul, grattis :)!!! Ja visst känns det overkligt att man redan fått plus igen? Trodde aldrig det skulle gå så fort att bli gravid igen. Samtidigt så vågar jag absolut inte hoppas på något heller! 

  • Sat 22 Jan 2022 09:25

    Nej jag är livrädd för att det ska gå likadant som sist. En av mina första tankar efter plusset var "Varför skulle det gå bättre än förra gången?" Men jag försöker skjutabort de tankarna, de hjäkper ju inte ett dugg. Försöker istället tänka att det är ovanligt med 2 missfall på raken. Men jag kommer inte våga tro på det innan VUL vecka 8.

    Vid mitt ma i nov steg aldrig veckoindikatorn till 3+ , då fick jag höra att det inte var något att bry sig om, att de var så opålitliga. Sen visade vul att det avstannat v 4+4 (dvs 2+4 efter befruktning) så antagligen låg min hcg halt kvar där. Så om några veckor ska jag ta ett sånt test, och visar det 3+ kan jag iaf tänka attdet gått längre denna gång...

  • Anonym (Masa)
    Thu 3 Feb 2022 20:09

    Gjorde en äggledarspolning 

    hade fri passage 

    ska på ul 7 dagar efter äl 

    kan man det om ägget fäst då? 

  • Fri 4 Feb 2022 15:11
    Anonym (Masa) skrev 2022-02-03 20:09:38 följande:

    Gjorde en äggledarspolning 

    hade fri passage 

    ska på ul 7 dagar efter äl 

    kan man det om ägget fäst då? 


    Ingen aning faktiskt! Du kanske ska ringa dem innan och kolla om det är okej om du känner dig orolig. Jag antar att det inte borde vara några problem för de vet ju att du försöker bli gravid (och typ när du har äl antar jag?)  :)
  • Fri 4 Feb 2022 18:39

    Min klinik säger att det inte är förrän grav vecka 6/7 man kan se något alls. Men vid mitt ma mättes hinnsäcken till motsvarande 4+4 och den syntes ju, så jag blir lite förvirrad.

    Pgamin oro tjatade jag till mig blodhcg på inskrivningen på mvc igår, och detvar 19327!! Så nu är jag en smula lugnare, det har iaf inte stannat av än vetkar det som, nytt prov på måndag. Och sen förhoppningsvis vul på tisdag. 

    Hur går det för er andra?

  • Sat 5 Feb 2022 14:16
    Emma1b skrev 2022-02-04 18:39:10 följande:

    Min klinik säger att det inte är förrän grav vecka 6/7 man kan se något alls. Men vid mitt ma mättes hinnsäcken till motsvarande 4+4 och den syntes ju, så jag blir lite förvirrad.

    Pgamin oro tjatade jag till mig blodhcg på inskrivningen på mvc igår, och detvar 19327!! Så nu är jag en smula lugnare, det har iaf inte stannat av än vetkar det som, nytt prov på måndag. Och sen förhoppningsvis vul på tisdag. 

    Hur går det för er andra?


    Vad härligt att hcg stiger! :D så glad för din skull. Hoppas det stigit på måndag och att allt ser bra ut på tisdag om det blir vul.

    Ja här går det riktigt dåligt haha... Min mens kom som beräknat för ca 9 dagar sedan, hade spottings flera dagar innan vilket jag haft senaste två mensarna innan också. Ringde gyn angående detta förra veckan men de sa såklart att det var normalt att det kunde bli såhär flera månader efter ma. Suck. Nu inväntar jag äl, ska börja testa i morgon. Men jag pendlar mellan förtvivlan och känslan av att man bara ska ge upp, och känslan av att nu ska det fan gå snart!
  • Sun 6 Feb 2022 12:21

    Försök håll i känslan att nu ska det fan gå snart! Fär det ska det!

    Fy vad det skiter på krafterna att gå runt och må konstant illa! Och när man samtidigt inte vågar tro att det ska vara värt det och faktiskt gå vägen...

  • Tue 8 Feb 2022 11:06

    Hej på er, jag hade mitt senaste ma I dec och har hunnit ha en mens efter det, försöker tempa för att någorlunda få koll på ägglossning, men jag insjuknade i covid någon dag innan beräknad ägglossning, undrar om de kan ha skjuts upp äl för sen fick jag symtom på äl flera dagar senare omkring cd 19, hade rejält med älflytningar samt en tempdipp (36,4) på cd 19 och cd 20 hade tempen gått upp till 36,6, men efter de har tempen varit kring 36,5-36,6, det känns som att jag inte hade ägglossning liksom? Eftersom de var så liten temphöjning. Är det någon annan som tempar här som har kollt på sånt? Var dessutom tre dagar efter misstänkt ägglossning hos gyn som kollade med ul och hon sa då att de såg ut som jag hade haft ägglossning men hon såg ingen "skrumpen" gulekropp (eller om de hette något annat?) som jag förstod att man alltså brukar kunna se efter äl, men hon sa att man inte alltid ser den, men blir ändå lite fundersam om jag inte har äl eller för svag äl kanske? Vilket såklart gör mig orolig, vill inget annat än bli gravid å om kroppen åtminstone kunde hålla igång äl osv så man har någon chans, har alltid tidigare blivit gravid på första försöket men nu känns de som det inte är lika lätt längre blev gravid dec 2019 och har sen dess haft fyra mf/ma.

    Blev lite långt men ja de här med ägglossning oroar mig om de inte funkar som de ska, litar inte på vården då de känns som dom inte kollar upp tillräckligt de man ska osv..

  • Wed 9 Feb 2022 17:01

    Jag hade ett missfall i november, blev gravid direkt efter det men det slutade i missfall 11 januari.

    Nu är mensen lite sen, bim+2, men det kanske brukar vara så efter MF?

    Graviditetstesten är negativa och jag har haft lite rosa flytningar 2 dagar.

    Det är inte så troligt att jag är gravid då?

  • Mon 14 Feb 2022 21:40

    Är det någon som.fått hormonella rubbniefter ma? Problem med sköldkörteln osv? Jag har nämligen haft fyra på på knappt två år och har sen mitt tredje ma för ca 1 år sen upplevt att jag är mer frusen, ganska låg kroppstemp, mitt hår går av, lite förstoppningstendens osv, upplevde inte dom problemen innan mitt 3e ma vad jag kan minnas. Har även sen mitt andra ma för ca 1,5 år sedan haft successivt minskad mens och har typ blödit ordentligt en dag och sen jättelite två dagar, allt detta känns ju inte helt bra? Mina sköldkörtel värden är dock bra. Hade nu senaste ma I december och fick en mens efter det men är nu på dag 33 och ingen mens, brukar ändå komma på dag 30-31 iallafall, (min temp har legat något förhöjd sen eventuell äl men har sjunkt extra senaste dagar så är inte gravid) vad kan de vara och någon annan med erfarenheter av detta?

  • Anonym (Masa)
    Tue 15 Feb 2022 07:00

    Valde att utreda mig. jag sa från början att det inte handlade om ivf utan mer att jag ville veta om allt är ok. 


    igår på träff 4 börjar läkaren höja rösten mot mig efter hon kollat äggen så jag var alltså naken når hon gjorde det. hon sa ?förresten kommer jsg avsluta dig nästa gång eftersom du inte kommit hit med din man?. jsg skyndade mig då med att klä på
    mlg så vi kunde sätta oss och prata om det. 


    Jag frågade då om utredningen redan var klar och då sa hon att allt hittills varit ok men att hon inte vill spekulera. sen frågade jag vidare varför det är så viktigt jag kommer dit med min man då säger hon för hon vill se spermakvaliteten och då frågar jag igen vad gör man om den är ok resp inte ok, då vill hon inte svara på det eftersom det också är spekulationer 

    jag valde att lämna eftersom jag kände jag inte fick svar på någonting 

    min man som också är läkare tycker att jag borde gå vidare med ärendet eftersom jag som patient har rätt att ställa frågor och bli behandlad med respekt 

    någon som varit med om något liknande ? Ska jag ens gå på träff 5 efter detta? Träff 5 handlar om att kolla om jag bildat något ämne i kroppen efter kopparspiralen vet inte hur pass vanligt det är man gör det 

  • Tue 15 Mar 2022 21:24
    DomkallarmigS skrev 2022-01-11 17:41:57 följande:
    Ja min mens kom också den 30 så en dag tidigt. Jaja jag fick ha en rolig nyårsafton med lite alkohol så det var väl det positiva i det hela även om jag hellre hade valt en graviditet före, men men nytt år nya tag.

    Förstår din känsla med att man inte vill ha barn sent på året. Jag tyckte februari (som var beräknat bf vid min graviditet) var helt perfekt. När jag fick ma i augusti kände jag mig jättestressad för jag ville bli gravid direkt så barnet skulle födas på våren. Men ja det gick ju inge vidare. Jag vågar dock inte ta uppehåll i försöken ifall att det kommer ta tid... Så vill liksom ta varje chans, det får bli en sen bebis helt enkelt, det är inte hela världen tänker jag. Men jag förstår att ni känner som ni gör, jag hade lite samma känsla förut.

    Idag fick jag positivt äl-test så nu blir det ligga som gäller :)
    Jag skulle just skicka ett pm till dig men din profil var hemlig, vill du skicka ett till mig? :)
  • Wed 23 Mar 2022 22:03

    Idag var det dags för kub ul, var så rädd att hjärtat inte skulle slå längre, men jo då, allt såg bara bra ut. Men jag harså svårt att släppa min oro. Tänk att ett ma kan märka en så! 

  • Thu 24 Mar 2022 07:13

    Jag är I vecka 5 så har precis plussat, har ju 5 ma I bagaget, senaste i dec 2021, vill verkligen tro på denna grav å vara positiv så ja försöker med de, men kan såklart inte låta bli å fundera över att ja inte har några symtom förutom eventuellt trötthet, denna låååånga väntan alltså

  • Thu 24 Mar 2022 07:14
    Bebis2021 skrev 2022-03-24 07:13:39 följande:

    Jag är I vecka 5 så har precis plussat, har ju 5 ma I bagaget, senaste i dec 2021, vill verkligen tro på denna grav å vara positiv så ja försöker med de, men kan såklart inte låta bli å fundera över att ja inte har några symtom förutom eventuellt trötthet, denna låååånga väntan alltså


    Nu skrev jag fel såg jag, ja har haft 4 ma
  • Thu 24 Mar 2022 14:00

    Ja väntan är hemsk! När har dina ma inträffat? Har du vul inbokat? Håller tummarna att det går vägen den här gången!

  • Thu 24 Mar 2022 15:45
    Emma1b skrev 2022-03-24 14:00:08 följande:

    Ja väntan är hemsk! När har dina ma inträffat? Har du vul inbokat? Håller tummarna att det går vägen den här gången!


    Vet inte om ditt svar var menat till mig men gissar det, har haft ma som upptäckts vecka 19, 17, 11, 12, men de har ju avstannat några veckor tidigare då varje gång. Har inte bokat vul, känner mig tudelad kring de, har vid tre tillfällen sett hjärtat slå i vecka 8 och även senare men ändå har fostret dött, så nu känns de som att jag vill vänta med de till Typ v 12-13 men vi får se. Tack jag hoppas de också
Svar på tråden Nyligen haft MA/MA - försöka igen