• Sat 11 Sep 2021 14:57
    3459 visningar
    19 svar
    19
    3459

    Min katt äter inte! Har provat allt! Hjälp

    Hej!

    Jag har adopterat en katt, 7 åring blandras, hane.

    Hämtade hem honom i bil i onsdags, och han har fortfarande inte ätit eller druckit ordentligt.

    Han äter lite lite under nätter och det är torrfoder samt blötmat (han äter endast såsen). Han har även gått på lådan 3 tillfällen.

    Har 2 st feliways i lägenheten, provat strö på maten.

    Han har en vattenfontän och även vanliga vattenskålar utplacerade på olika ställen (inte där maten står).

    Han äter samma foder som hos tidigare ägare (både torr och blötmat).

    Har idag köpt hills a/d och han äter det inte självmant.

    I övrigt är han väldigt kelig och orädd för mig, lite mer osäker på omgivningen såklart!

    Vad kan jag göra för att få honom att börja äta mer? Hjälp mig ??

  • Svar på tråden Min katt äter inte! Har provat allt! Hjälp
  • Sat 11 Sep 2021 15:00
    #1

    Jag har alltså strött Zylkèn på hans mat och enligt förpackningen ska det ge en rogivande och avslappnande effekt. Zylkène kan användas som behandling vid enstaka tillfällen där djuret utsätts för en stressfull situation. Kombinera gärna med Feliway eller D.A.P feromoner för maximal effekt.

  • Anonym (K)
    Sat 11 Sep 2021 15:07
    #2

    Testa vanlig mat, t ex räkor, leverpastej, godsaker kort och gott. Nånting måste han få i sig!

    Antagligen rör det sig om att han behöver vänja sig vid en ny miljö, men om han inte dricker normalt till på måndag så måste han akut till veterinär. Om han lever så länge. Tyvärr är det inte någon överdrift, du skulle ev behöva ta honom till djursjukhus redan ikväll.

  • Sat 11 Sep 2021 16:28
    #3

    Skippa zylkene på maten och se om det är det som stör honom och testa med tex "purina gourmet gold mousse" eller tonfisk i vatten som katter brukar älska. Det viktiga nu är inte vad han äter utan ATT han äter. Äter /dricker han inget idag hade jag åkt in med honom.

  • Sat 11 Sep 2021 17:00
    #4

    Ta honom till en veterinär

  • Sat 11 Sep 2021 17:06
    #5

    Tack för alla svar! Han åt tonfisk (för katter) självmant! Hällde även i vatten i skålen tillsammans med tonfisken och han åt allt! Tänkte ställa fram lite olika alternativ inför natten och ser hur det går

  • Anonym (Jonna­)
    Sat 11 Sep 2021 18:53
    #6

    När vår katt åt dåligt så tog vi honom till veterinären. Det visade sig att han hade två tänder som var jätte dåliga och han hade inflammation i munnen, stackars. Vi märkte inget alls på honom förutom att han hade svårt att äta helt plötsligt. Märktes att han var hungrig men han slickade bara i sig såsen. Han hade tydligen gått med det där länge och haft ont :(

    Säger inte att det behöver bero på tänderna men det kan ju vara något som behöver kollas upp hos vetrinär.

  • Anonym (Jonna­)
    Sat 11 Sep 2021 18:54
    #7

    Förlåt, veterinär stavas det ju ;)

  • Sun 12 Sep 2021 10:07
    #8

    En liten uppdatering:

    Efter tonfisken som slank ner igår ställde jag fram torrfoder och blötmat på lite olika ställen för natten. Han har slickat i sig en halv brun hills ad och en tallrik torrfoder! Även druckit vatten!

    Tänker ringa FirstVet idag bara för att stämma av och kolla vad de tycker för säkerhetsskull :)

  • Anonym (K)
    Sun 12 Sep 2021 11:44
    #9

    Tänk på att till just hankatter ska man vara väldigt återhållsam med torrfoder, oavsett kvalitet, eftersom det ökar risken för njurstenar.

  • Sun 12 Sep 2021 13:46
    #10
    Anonym (K) skrev 2021-09-12 11:44:26 följande:

    Tänk på att till just hankatter ska man vara väldigt återhållsam med torrfoder, oavsett kvalitet, eftersom det ökar risken för njurstenar.


    Jag antar att du menar urinsten.
  • Anonym (Katta­)
    Sun 12 Sep 2021 14:14
    #11

    Om han för övrigt verkar pigg så ge honom mer tid att acklimatisera sig. Han äter ju uppenbarligen lite på natten, kanske då han har störst chans att vara ifred.

    Jag hade börjat med att ge katten tid istället för stt åka till veterinär och stressa katten ännu mer.

  • Anonym (K)
    Sun 12 Sep 2021 14:47
    #12
    Dexter dot com skrev 2021-09-12 13:46:40 följande:
    Jag antar att du menar urinsten.
    Whatever.
  • Anonym (Allmä­nt)
    Sun 12 Sep 2021 14:53
    #13

    Katten är nog ovan ny miljö?

    De tips som funkat för mig har varit:

    - kolla tänder hos veterinär så katten inte utvecklat FORL och har jätteont.

    - Testa mousse itället för bitar med sås, moussen går att slicka.

    - få/köp pipettsprutor hos veterinär och droppa in lite vatten i sidan av munnen på katten försiktigt, det fick min katt att få upp suget att dricka själv igen.

    - dutta lite mousse på ovansidan tassen, det gjorde jag vid ett tillfälle när INGET annat funkade. Rengöringsivern tog över, katten fick upp smaken för att äta och började sedan äta mer från fatet. Nackdelen är ju att de kan få i sig lite mer päls, men när inget annat hjälpt så var detta detsom tillslut fick min katt att koppla att mat var gott.

    - blöt upp torrfoder i vatten, smaken kan tydligen bli god att slicka i sig.

  • Sun 12 Sep 2021 15:51
    #14

    #9 Okej! jag kollade även med tidigare ägare och hon nämnde igår att han aldrig riktigt varit ?stor i maten? så det kändes bättre då på något vis. Så en hankatts diet bör bestå till större del av blött foder? Så som bitar i sås eller mousse?

    #11 Ja precis! Då jag kollade med FirstVet sa de samma sak, att det kan ta tid! Men att hålla koll på mängd vatten och mat han får i sig samt att han går på lådan öppnade även upp min garderob och han verkar verkligen trivas där inne! Så han har börjat vila där inne och går ut och äter då och då. Har själv sett att han ätit blötmat idag (som jag mosat ihop för att blanda in såsen) så det känns toppen!

    #12 Okej! Tack för tips! Har ju hills ad som är ungefär som mousse. Tog en burk och blandade ut med lite vatten för att få till en bättre konsistens samt öka vätska. Det funkade toppen!

    Skulle eventuellt också kunna testa att blöta upp torrfoder, det gillade en katt jag haft tidigare har även provat med en spruta med vatten i mungipan, ingen höjdare men det gick bra!

  • Anonym (K)
    Sun 12 Sep 2021 16:07
    #15
    Charliethecat skrev 2021-09-12 15:51:13 följande:

    #9 Okej! jag kollade även med tidigare ägare och hon nämnde igår att han aldrig riktigt varit ?stor i maten? så det kändes bättre då på något vis. Så en hankatts diet bör bestå till större del av blött foder? Så som bitar i sås eller mousse?

    #11 Ja precis! Då jag kollade med FirstVet sa de samma sak, att det kan ta tid! Men att hålla koll på mängd vatten och mat han får i sig samt att han går på lådan öppnade även upp min garderob och han verkar verkligen trivas där inne! Så han har börjat vila där inne och går ut och äter då och då. Har själv sett att han ätit blötmat idag (som jag mosat ihop för att blanda in såsen) så det känns toppen!

    #12 Okej! Tack för tips! Har ju hills ad som är ungefär som mousse. Tog en burk och blandade ut med lite vatten för att få till en bättre konsistens samt öka vätska. Det funkade toppen!

    Skulle eventuellt också kunna testa att blöta upp torrfoder, det gillade en katt jag haft tidigare har även provat med en spruta med vatten i mungipan, ingen höjdare men det gick bra!


    Precis, man kan gott ge dem torrfoder men i mindre mängd och huvuddelen bör bestå av sånt som är "blött". Mousse, vanlig mat, chunks, sås, allt gotteligott!
  • Sun 12 Sep 2021 17:50
    #16

    Katter är ökendjur och dricker generellt för lite så ge blötmat med mer vatten några gånger om dagen för att förebygga urinsten och njurproblem i framtiden och ha fri tillgång på ett bra torrfoder. Många sorters blötmat innehåller socker, mycket spannmål, tillsatser mm så håll dig till Mjaus tetror som finns på dom flesta butiker eller veterinärfoder.

  • Sun 12 Sep 2021 19:33
    #17

    Tack för alla tips och råd!

    Det bästa alternativet han gillar hittills är mjaus blötmat i tetra med ?oxkött?. Jag häller ut en portion och sedan mosar jag allt med en gaffel, tillsätter lite vatten och mikrar tills den är lite lite ljummen. DET gick verkligen hem av någon anledning. Lyckades läsa till mig det tipset och tydligen ska det göra att maten luktar mer och blir mer tilltalande!

  • Anonym (Katta­)
    Sun 12 Sep 2021 19:57
    #18

    Uppvärmd mat smakar mer och kan stimulera aptiten mer. Försök att ge många små portioner, för att förhindra att katten hetsäter och sen kräks.

  • Wed 15 Sep 2021 17:44
    #19

    Hur har det gått?

Svar på tråden Min katt äter inte! Har provat allt! Hjälp