• ZKH

    Avsluta en Förvaltning

    Hejsan!

    Nu har jag svårt att sova igen både för att jag är så orolig med allt som händer ju nu. Men det största stress momentet jag har är min Förvaltare.

    Varför denna fråga kommer upp är för att mina nära anhöriga är inte nöjd med hur det jobbas och ända sen starten inte har sett eller tyckt att jag är i behov av en förvaltare eller gode man eftersom jag själv fick inte en riktig change i början när jag hade precis fått min första lägenhet eller nå vidare bra information hur socialtjänsten skulle jobba med mig ekonomiskt, som vem ska ta hand om räkningarna och hur mycket pengar skickar dom etc.

    Mina nära och kära anser att jag skulle klara mig ytterst bra på egen hand, speciellt nu när jag har blivit äldre, förstår mer och är väldigt prydd och orginiserad när de kommer till pappren. De dom och jag själv vill är att jag ska få ta mer ansvar för att få bevisa att jag är inte så handikappad/okunnig som både socialtjänsten och min nu varande förvaltare anser mig vara. Visserligen har jag aldrig fått chansen att lära mig hur man jobbar med alla dessa pappren eller ekonomin till 110% för jag får inte

    chansen att se något av mina pappren, vad för pengar som kommer in och ut etc. Allt jag vet är att jag får 400-500kr nu i veckan som ska räcka till mat. (Jag har dragit ner på bussen för att kanske få iaf 680kr extra i månaden, men har inte hänt)

    [ ]Socialförvaltningen hjälper ej med lägenheten längre. Jag tänker säga upp den så då behöver jag väl inte henne kvar om jag ändå ka ta hand om mina gena pappren?

    [ ] Min familj tycker jag har blivit betydligt bättre på att ta hand om Mig själv och dom är med mig dagligen samt ser min utveckling. Enligt min mamma så var jag redo för 6 år sen.

    [ ] Jag funderar på att flytta ihop med Robin (en kille jag tycker mycket om) och han har inga problem med bara 1000kr i månaden ut av mig men jag vet inte ens on jag har 1000kr I månaden för hyra, om jag säger upp min lägenhet som står på 3700kr i månaden. Eftersom nu har jag nyligen blivit arbetslös pga skador so förbjuder mog att fortsätta jobba innom mitt yrke, så får jag nu försäkringskassan pengar och från socialtjänsten men vet inte hur mkt.

    [ ] Resten av alla mina pappren och skulder eller inkomster har jag ännu ingen koll på pågrund av förvaltarskap.

    Jag har frågat artikt ett par gånger om att få hem kopior på mina pappren eller om jag kan få ta över mina pappren iaf en del. Men det får man inte sig göra. Hon har till och med tagit bort min rätt att föra min egen talan ink mitt bank-id.

    [ ] Jag var i Lund med en grupp på vår sommar och de ända vi behövde tänka på är mat, hygien artiklar medans busskortet betalades av själva gruppens sponsor. Jag hade gott om mat och hade koll på min ekonomi helt de var första gången på flwra år jag hade pengar över för att kunna unna mig något roligt, som äta ute med gruppen, köpa nå kläder som behövdes efter min packning fick inte plats med allt som regn jacka texp, jag skulle ha råd med allt det samt skulle ha pengar kvar till hem färden, Men min förvaltare litade inte på mig just av att hon har låst sig på något som är otalat vilket tar oss till nästa punkt. . .

    [ ] Så vad fick mig att hamna från godeman till förvaltare, för att jag sa? "stop och nej jag har även min talan och jag vet vad jag gör."

    Av alla som har träffat mig och vart omkring mig förstår inte alls vad socialtjänsten eller Förvaltaren pratar om när de säger att jag är i behov både av mobila stödteamet och förvaltarskap.

    [ ] Visserligen från 20-23 åldern så hade jag svårt med att förstå mig på papperens mening ang hur arbetsförmedlingen funkade, socialtjänsten och hur försäkringskassan funkade just av att som 15-16 åring så stack jag hem ifrån och där efter får jag skylla mig själv att jag inte var hemma och fick lära mig hur vuxen livet funkade i visa andra delar.

    [ ] Så 11 februari samma år som jag fyllde 20 år så fick jag min första lägenhet, min dyslexi var inte så lätt att handskas med just då samt att jag var 19 år gammal nyss kommit till vuxen världen för att lära mig om alla dessa pappren räkningar och mycket mer. Tror ni det var lätt? Inte alls!

    [ ] Så nu 7 år senare, jag har försökt få vara med och se hur min förvaltare jobbar med mig och mina pappren. Få se mer hur min ekonomi funkar och vad som kommer in och vad som går ut. Men Ingrid Vesterlund ger mig bara halv danna svar som på ett ungefär av hur mycket jag har i skulder. Jag kan inte få nå kopior av pappren så jag kan sitta hemma och räkna av med henne och se hur länge jag har kvar av detta som jag vill kalla tvångs-hantering. (Känns som att jag blir bara lurad och tvingad i allt.)

    [ ] Hon sköter sina jobb bra speciellt som förvaltare med tanke på att dom har rätten att ta ifrån talan bland annat av själva huvudman(Jag), men jag ser inte mig i behov av att någon annan ska föra min egen talan, för jag är mig min egen person och ser mig själv som kapabel att vara mig mer självständigt än vad jag får nu ut av socialtjänsten som ink har mobila stödteamet hos mig, även när jag säger att jag inte är i behov av dom.

    (Trots att jag satt MST på paus flera gånger så hör dom av sig till mig, vilket är både stressigt och slöseri på tid för dom som faktiskt behöver deras hjälp.)

    Så jag vet inte hur jag ska förklara mina kännslor men jag känner mig berövad på mina mänskliga rättigheter att kunna välja mig mitt liv. Att jag är typ omyndighets förklarad.

    Mina val som jag missar:

    [ ] Jag har/hade inga möjligheter att flytta ihop med min partner pga jag vet inte om jag kan ens köpa hem mat åtminstone åt oss. Plus han vill inte ha nån förvaltare som lägger sig i hans pengar,

    " Ledsen men jag dejtar inte damer i samma ålder som min egen mamma"- mitt ex

    Så därför vågar jag inte inleda nå seriöst med killen som jag tycker om nu.

    [ ] Jag kan inte välja ett gym nära mitt hem som kostar 300kr i månaden

    För att enligt min förvaltare så har jag inga pengar till det, kan förstå den delen men då tänker jag att vi får då prioriterar de som är viktigt.

    Är det viktigt att jag blir frisk för att skaffa mig ett jobb i framtiden? Ja!

    Hur mkt kostar 30 dagars busskort? 680kr

    Åker jag så ofta buss så jag behöver 30 dagar period? Nej.

    Hur mycket kostar gymmet? 300kr

    Hur många åk behöver jag på bussen?

    10st (5möten per månad högst)

    Hur mycket kostar 10st buss turer? 30x10=300kr

    Vad blir gym och buss ihop satt? 600kr

    Varför inte ta båda delarna då? För att jag inte har råd? Förlåt men t.o.m min 10 åriga lillebror tyckte det lät dumt.

    [ ] Få tag på mina mediciner via apotekets hemsida? Utan bank-id. Går inte

    [ ] Beställa från Ica maxi. Utan bank-id. Går inte

    [ ] Logga in på min bank. Utan bank-id. Går inte

    (Då måste jag gå 4 km för att kolla hur mkt pengar jag har på mitt konto när jag inte ens kan stå i 5 minuter och diska innan mina muskler på höger sidan blir allt svagare och jag måste sätta mig ner, Det är pågående av att min muskler har försvagats och måste tränas upp på nytt och det kan jag inte i rutiner som när killen jag gillar kan köra mig eller när sjukgymnasten är på plats. För han jobbar på ofta eftermiddag och jag har studier på dagen då sjukgamnasyen, så jag kan bara gymma eftermiddag kväll men då är det utan att någon kan vaka min träning så om det börjar göra för ont så har jag en trygghet att luta mig mot.)

    [ ] Be om hjälp av andra med handling, jag kan aldrig kolla min saldo hemifrån så jag måste skicka mitt kort med en massa olika personer som jag känner för att få den kollad och att dom kanske ka handla åt mig. När jag inte kan åka med min moster eller med Robin. Vilket är pinsamt för nu vill jag verkligen inte egentligen synas bland folk för folk måste tro jag är helt handikappad för jag kan knappt stå rakt upp när min rygg är trött.

    [ ] Köpa billigare kläder och julklappar online . Utan bank-id. Inte möjligt. Jag har inte råd med kläder och nu när jag har gått upp I vikt på grund av mina skador så måste jag skaffa byxor som går att stänga åså blir det dyra julklappar från mina mat pengar för att jag kan inte handla billigare online .

    pga min socialafobi så är min dåliga självförtroende tillbaka och jag har inte modet att gå ut för att shoppa eller vara kring människor längre för jag har typ inga pengar, jag är 27, går som lutande pischa, har går upp till 95kg vilket känns i mina knän som orkar knappt bära mig efter som dom är också försvagade efter en olyckor i trafiken jag har varit med.

    [ ] Att ha en förvaltare just nu får mig bara stressad, känna mig värdelös, okunnig, dålig självförtroende samt lär mig inget utav misstagen jag gjorde som ung. Som att lita på fel personer, förvara mina pengar bättre, ha koll på ekonomin.

    [ ] 7 år har gått och jag har haft godmans samt förvaltare. Men aldrig fått föra fram min egen talan. Den ända som faktiskt hörde något var Manne, men visserligen missades det två hyror. Men är det mitt fel? Den första var en del av mitt fel Men även så dålig samspel från socialtjänsten för 7 år sen.

    Den tiden hade jag svårt med min dyslexi samt svårt med koncentrationen och fel gör alla, jag har gjort mina, absolut men jag är inte kriminell och har aldrig varit våldsam mot någon, jag har inte en vari slarvig med flit, så varför känns psyket som semester från att se sin vardag och kärleksliv bli styrd av en person som vägrar ens komprimissa (precis som mitt ex, där av att han blev singel), men detta känns som ett fängelse mer än vad en del beskriver psyket.

    "Som ett tvångs till sykos (sitt där och låtsas som att allt är bra)"

    Jag förtjänar nu att få slippa denna press på mig och att få bevisa vem jag är.

    Vem jag har vuxit upp till att bli och varit i flera år.

    Men jag vet inte hur jag ska lyckas med detta, jag behöver någon läkarintyg och jag behöver prata med tingsrätten åså en massa mer.

    Men vad tror ni skulle jag vinna i stolen att få slippa henne.

    Mvh Z

  • Svar på tråden Avsluta en Förvaltning
  • eMund

    Du ska kunna avslita detta om du vill:

    "Att ha god man är frivilligt och du bestämmer själv om det ska avslutas. Om du bara vill byta god man ska du kontakta överförmyndaren i din kommun.

    Om du inte längre vill ha någon god man alls, kan du antingen prata med överförmyndaren i din kommun eller skriva direkt till tingsrätten. Det finns ingen särskild blankett på tingsrätten om detta, utan det räcker att du:

    skriver att du inte längre vill ha god man

    anger ditt namn och personnummer

    skickar detta med e-post eller vanligt brev till tingsrätten"

    Källa: domstol.se

    Ett tips är väl att få hjälp att komma igång med bank-id, betala de första räkningarna osv.

    ...sedan bör du se upp med att göra stor förändring, som att säga upp lägenheten när du är arbetslös. Det kommer vara svårt om inte omöjligt att få en ny utan inkomst.

    Lycka till!

  • ZKH

    Hej tack så mkt för svaret.

    Men jag har en förvaltare inte en godema

    Som det står i den långa texten. Jag har velat ha bank-id men min förvaltare säger att banken inte god tar det. Vilket många av oss tycker är konstigt för två andra personer som jag känner som har en förvaltare (den ena kom nyss lös) har fått ha bank-id och vi har samma bank.

    Lägenhets delen har jag redan tänk på men jag säger bara upp min lägenhet för att kunna få en ny på bottenplan bland annat utan socialtjänsten (har för tur eftersom min sjukdom tillåter mig inte bo två våningar upp) annars så är tanken att jag och killen som jag har dejtat nu ett tag, ska flytta ihop och bli officiella för då har vi ingen förvaltare eller socialtjänsten som kommer och bryr sig om vad vi som par gör. I mitt tidigare förhållande kunde vi inte göra något utan att dom skulle gnälla och skicka mobila stöd teamet hem till oss. Vilket gjorde att jag var hos honom men behöll min lägenhet för att vi skulle kunna ha ett "normalt" förhållande men då fick jag inga pengar av min förvaltare gör att kunna bidra till hö staken hos min så varande.

    Så att säga upp lägenhet är bara ett hopp av att kunna säga bort förvaltare och mobila stödteamet helt.

Svar på tråden Avsluta en Förvaltning