• Mon 13 Sep 2021 13:10
    2484 visningar
    39 svar
    39
    2484

    Maken vill flytta pga jobb

    Hej jag känner att det börjar bli jobbigt när min man tjatar om att vi ska flytta så att han kommer närmare till sitt jobb. Nu har han 4,3 mil till jobbet. Jag har ett anpassat halvtidsjobb här vi bor pga fysisk nedsatt ork. Har inget körkort så om vi flyttar är jag tvungen att söka nya jobb. Jag trivs väldigt bra där jag jobbar nu och känner inte alls för att flytta och bli arbetssökande samt bo några längre mil bort från min familj.

    Hur tänker ni är jag löjlig eller är det han som är bekväm som inte vill pendla 4,3 mil tur och retur 5 dagar i veckan?

  • Svar på tråden Maken vill flytta pga jobb
  • Anonym (Kort)
    Mon 13 Sep 2021 13:16
    #1

    4,5 mil är ju inte långt. Jag har 6,5 mil enkelväg och skulle aldrig kunna tänka mig att varken flytta eller byta jobb.

    Bryr han sig om dig så tycker jag han kan pendla eller själv byta jobb. Många har ju långt att pendla idag ändå liksom.

  • Mon 13 Sep 2021 13:18
    #2

    Jag har pendlat 4.5 mil i 15 år, så nog går det.

    Åker han bil eller buss/tåg?

    Är det hans enda anledning att vilka flytta?

    Kanske han ska söka nytt jobb på närmre håll.

  • Anonym (***))
    Mon 13 Sep 2021 13:19
    #3
    patriciaaah skrev 2021-09-13 13:10:36 följande:

    Hej jag känner att det börjar bli jobbigt när min man tjatar om att vi ska flytta så att han kommer närmare till sitt jobb. Nu har han 4,3 mil till jobbet. Jag har ett anpassat halvtidsjobb här vi bor pga fysisk nedsatt ork. Har inget körkort så om vi flyttar är jag tvungen att söka nya jobb. Jag trivs väldigt bra där jag jobbar nu och känner inte alls för att flytta och bli arbetssökande samt bo några längre mil bort från min familj.

    Hur tänker ni är jag löjlig eller är det han som är bekväm som inte vill pendla 4,3 mil tur och retur 5 dagar i veckan?


    Ni är väl lika bekväma kan jag tycka, som vill ha nära till jobbet. Generellt kan jag tycka att den som arbetar mest är den som ska ha närmst till jobbet. 

    Varför tar du inte körkort, så ditt liv kan vara mer flexibelt? 
  • Anonym (Löjro­m)
    Mon 13 Sep 2021 13:19
    #4

    Tycker inte alls du är löjlig. Han har inte ens särskilt långt, den sträckan har jag kört dagligen under 4 års tid, tycker det låter som att du får ta väldigt många nackdelar vid ett sånt beslut jämfört med endast en positiv för honom.

  • Mon 13 Sep 2021 13:27
    #5

    4.5 mil säger väldigt lite om hur lång tid det tar. Lite skillnad om du motorväg/ landsväg där du kan hålla typ 110 km i timmen från a till b eller om du ska tvärs genom Stockholm med köer. 

    Kan han få ett motsvarande jobb närmare? kan du ta körkort? Problemet går ju lösa på många sätt t ex då att bo mitt mellan era jobb. Ni får ju inte långt oavsett till din familj.

    Hans pendling är ju inte omöjlig men kan vara lite slitig och du kan inte anses ha monopol på att bestämma var ni ska bo p g a saknar körkort - båda sakerna borde gå att lösa, för den som vill men ingen av er verkar riktigt vilja.

  • Anonym (X)
    Mon 13 Sep 2021 13:29
    #6

    Om TS har anpassad nedsättning i tjänst så känns det orimligt att hon ska pendla istället för mannen.

  • Anonym (WL)
    Mon 13 Sep 2021 13:31
    #7

    Jag, stadsråtta som alltid gått eller cyklat till jobbet, förstår honom. Jag hade ruttat totalt på så lång restid, och i bil dessutom. Men frågan är om han kanske istället skulle byta jobb. Det låter som att det vore lite knepigt för dig både att hitta nytt jobb och att ha lång resväg till jobbet. Vad jobbar han med? Finns möjlighet till annat jobb på närmare håll? Och kanske med bättre kollektivtrafik också så att han slipper bilen.

  • Mon 13 Sep 2021 13:37
    #8

    Alltså jag ska ta körkort men det skulle iallafall inte tjäna någonting till om jag skulle börja pendla eftersom jag endast får en halvtidslön och nästan hälften av lönen kommer gå till bensinpengar så även om jag tar körkort så måste jag byta jobb tyvärr.

    Det tar ca 35 min enkel väg för honom med bil.

    Det har inte varit lätt för honom att få jobb så det jobbet han har nu är något som han har utbildning i och vill jobba med dock ingen högskoleutbildning.

    Han vill även söka om svenskt medborgarskap och måste därför ha ett fast jobb eller tillsvidare anställning.

  • Anonym (WL)
    Mon 13 Sep 2021 13:37
    #9

    Såg nu att det inte stod att han kör bil, så strunta i den biten i så fall.

  • Anonym (G)
    Mon 13 Sep 2021 13:38
    #10

    Inte en chans att du skall flytta.

    Du har ett anpassat jobb som fungerar. Inget garanterar att du kan få det på en ny arbetsplats och då sitter du i skiten sedan

Svar på tråden Maken vill flytta pga jobb