• Mon 13 Sep 2021 22:49
    3605 visningar
    16 svar
    16
    3605

    Budget för första barnet?

    Vad kostar det på ett ungefär att köpa alla bebisprylar till det första barnet? Vad är rimligt att spara för att ha råd med alla inköp om några månader?

    Vi har inga vänner eller släkt som vi kan få gamla grejer från. Men vi kommer köpa ganska på mycket second hand. Sen köper vi säkert en och annan söt (men onödigt dyr) body och leksak eftersom det är första barnet..

    Men på ett ungefär.

  • Svar på tråden Budget för första barnet?
  • Anonym (Casan­ova)
    Mon 13 Sep 2021 22:59
    #1
    SunshineWonders skrev 2021-09-13 22:49:05 följande:

    Vad kostar det på ett ungefär att köpa alla bebisprylar till det första barnet? Vad är rimligt att spara för att ha råd med alla inköp om några månader?

    Vi har inga vänner eller släkt som vi kan få gamla grejer från. Men vi kommer köpa ganska på mycket second hand. Sen köper vi säkert en och annan söt (men onödigt dyr) body och leksak eftersom det är första barnet..

    Men på ett ungefär.


    Ca 8.000kr för allt utom barnvagn. Den kan kosta va fan som helst.

    Köper ni på Second hand kan det bli billigt. Typ 2.000kr

    Ungar är inte så dyra i början. Dom blir dyra med tiden.

  • Anonym (S)
    Mon 13 Sep 2021 23:40
    #2
    +1

    Med första barnet skulle jag gissa under 10k iallafall, hade ingen inkomst förutom studiebidrag så jag fick en hel del av andra.

    Nu med andra barnet har vi köpt allt själva och kunnat unna oss en dyrare vagn osv, tror det gick på 25k och då är inte kläderna inräknade. 13k av dessa gick till barnvagnen. Men den slutsumman blir ju betydligt billigare om man köper allt begagnat.

  • Tue 14 Sep 2021 00:41
    #3

    Vi sparade minst 20% av våra inkomster under graviditeten till första barnet. Jag ville kunna snåla med föräldradagarna även om vi inte gjorde massa dyra inköp utan handlade mycket begagnat.

    Jag skulle säga att det är skönt att iaf ha 30k undansparat till föräldraledigheten och 10k till inköp.

  • Tue 14 Sep 2021 13:10
    #4

    Mellan 500 och 50000. Vi hade en del arvegods och köpte massor på second hand. Enda vi köpte nytt var babyskyddet. Man behöver dessutom inte nämnvärt mycket i början. Man kan köpa på sig allt eftersom man ser vad man behöver. En bebis bryr sig föga om barnvagnen kostade 15000 eller var mammas gamla retrovagn. 

  • Tue 14 Sep 2021 20:28
    #5

    Tack alla! Det landar nog på att vi sparar 15k, men försöker att hålla oss under det. ????

  • Tue 14 Sep 2021 20:37
    #6

    6000-8000 har jag för mig.

    2015 och mycket begagnat.

  • Anonym (Ghib)
    Tue 14 Sep 2021 22:02
    #7

    Köp begagnat! Du kan få saker i princip i nyskick för minst halva priset på så sätt. Dessutom vet du inte innan vad som funkar för ditt barn. Min son ogillade babynest, spjälsäng och babysitter. Han vägrade även vagn tills han var ca 10 mån. Slutade med att vi samsov och barn i bärsjal hela första tiden. Därför glad såhär i efterhand att jag inte la mer pengar på de sakerna än jag gjorde.

    Vi köpte säng och madrass i nyskick för 500 (nypris 1800)

    Skötbord 100kr (nypris 600)

    Sänghimmel 300 (nypris 1200)

    Babysitter för 100 (går att köpa ny klädsel om man vill) (nypris 2000)

    Babysafe för 300 (okrockad såklart) Vi har inte bil och använde den kanske 3-4 ggr totalt. (1200)

    Vagn 4000 med åkpåse och dynor. Fungerar felfritt än.(ca14000 m tillbehören)

    Babyneste i nyskick 300kr (nypris 900)

    Bärsjal i nyskick 1100kr (nypris 1600)

    Bara på de få grejerna sparade vi ca 16600kr om jag inte räknat knasigt. Kolla fb och lokala säljgrupperna. Folk rensar ut barngrejer hela tiden.

  • Tue 14 Sep 2021 23:00
    #8

    Det dyra med att få barn är att inte få inkomst på väldigt länge, iallafall inte full  lön
    Så prylar är en mindre kostnad, för de allra flesta, iallafall om man är ekonomiskt lagd och klarar att låta bli att slösa.

    Mycket kan ni få gratis, kolla blocket och facebook, skänkes.
    Allt från kläder till barnvagn finns gratis eller för några tior/hundralappar.

    Det som kan behövas är blöjor och ersättning, men håll koll på kuponger/erbjudande mm. Gå med i "blöjklubbar" om det finns fortfarande tex liberoklubbem, pampersklubben så ni får kuponger och erbjudande.

    Att båda vill vara hemma mycket i början brukar vara den största utgiften/minskningen av inkomsten.
    Och regeln att man inte måste ta ut föräldradagar under första året, gör att många tar ut så lite FP man bara kan under första året. Så här kan det vara bra med en rejäl buffert.

  • Anonym (Tre barn)
    Wed 15 Sep 2021 08:23
    #9

    Man kan hålla nere kostnaden genom att kolla runt efter begagnat, finns hur mycket fina saker som helst om man har tid att kolla runt. Vi köpte en begagnad vagn för 2.000, jättefin, fungerade fint för alla tre barnen. En spjälsäng köpte vi också, ca 1.500. Sen fick vi väldigt mycket av vänner o bekanta. Ganska små pengar alltså.

    Det som ni egentligen behöver spara till är inkomstbortfallet för föräldraledigheterna. Vill man vara hemma länge, kunna jobba deltid, vara ledig skolloven osv så blir det mycket pengar över tid.

  • Wed 15 Sep 2021 08:40
    #10

    Största kostnaden är inkomstbortfallet. Prylmässigt går det att komma undan extremt billigt, om man vill. Skippa allt som inte är nödvändigt (babygym, mobil, bröstpump, skötväska, babysitter, babynest och liknande), ha begagnad bärsele eller bärsjal istället för vagn, köpa alla kläderna begagnat, köra på tygblöjor - begagnade, babypotta, amma, begagnat babyskydd utan bas o.s.v. Behöver inte kosta mycket alls. Så kan det bli hur dyrt som helst, om man köper allt och köper nytt (och köper bara premium, t.ex. babybjörns babysitter, stokke tripp trapp med spädbarnssits, stokke sleepi, dyraste barnvagnen med alla tillbehör o.s.v.). Vi köpte en del nytt, skippade en del onödigheter, fick min gamla spjälsäng från när jag var bebis, svärmor och svärfar ville köpa vagn som present, och landade på kanske 10 000 ändå (då räknar jag inte både nytt babyskydd och nya bakåtvända bilbarnsstolen vi köpte efter några månader).

    Största kostnaden är ändå tiden hemma, med råge. Prylarna är en jätteliten del av vad det kostar.

  • Anonym (Ebba)
    Wed 15 Sep 2021 08:54
    #11

    Räkna med 20 000 minus barnvagn

  • Thu 16 Sep 2021 11:00
    #12
    +2
    SunshineWonders skrev 2021-09-13 22:49:05 följande:

    Vad kostar det på ett ungefär att köpa alla bebisprylar till det första barnet? Vad är rimligt att spara för att ha råd med alla inköp om några månader?

    Vi har inga vänner eller släkt som vi kan få gamla grejer från. Men vi kommer köpa ganska på mycket second hand. Sen köper vi säkert en och annan söt (men onödigt dyr) body och leksak eftersom det är första barnet..

    Men på ett ungefär.


    30000kr är ungefär vad det kostar att köpa allt nytt.
    vagn
    spjälsäng
    madrass
    sängkläder
    sovpåse
    babymonitor
    flaskor
    bröstpump
    kläder
    blöjor
    babysitter 

    etc.
    Men det finns mycket som säljs begagnat och man kan ha tur och hitta babypaket till bra priser.
    Men budgetera med 30 så har ni marginal och kan hamna långt under det.
  • Fri 17 Sep 2021 23:31
    #13
    SunshineWonders skrev 2021-09-13 22:49:05 följande:

    Vad kostar det på ett ungefär att köpa alla bebisprylar till det första barnet? Vad är rimligt att spara för att ha råd med alla inköp om några månader?

    Vi har inga vänner eller släkt som vi kan få gamla grejer från. Men vi kommer köpa ganska på mycket second hand. Sen köper vi säkert en och annan söt (men onödigt dyr) body och leksak eftersom det är första barnet..

    Men på ett ungefär.


    25000 är rimligt. Då har ni grunderna till bebisen, ni kommer säkert kunna fylla på med tiden.

    Mitt tips är att ni lägger krut på en bra vagn, det är värt pengarna. Ex bugaboo.
    Sedan kan ni ju köpa annat begagnat. Ibland har man ju tur att hitta babypaket med massa saker långt under inköpspris.
  • Fri 17 Sep 2021 23:44
    #14
    +1

    Tex hittar man detta med en enskel sökning:

    www.abc-annons.se/Startpaket-till-bebis-barsele-skotbord-bad-babymonitor_402079.htm

    Lätt värt pengarna.
    Lycka till med er bebis.

  • Anonym (omöjl­igt att säga)
    Sat 18 Sep 2021 10:08
    #15

    Ett barn blir precis så dyrt man själv väljer.

    Babyskydd går inte att komma undan och de brukar väl ligga på 2-5000.

    Kläder? Tja, köper man second hand behöver det inte kosta många kronor. Vi köpte massor som inte ens såg använda ut för under 500 till första barnet. Det täckte det första halvåret eller så.

    Vagn är ingen nödvändighet. Vår äldsta skrek som en stucken gris i liggvagnen så den fina vagnen som svärföräldrarna köpte till oss var helt i onödan de första månaderna. Vi använde sittdelen till äldsta men med yngsta hoppade vi över vagn helt och hållet. Även sjalar kommer i olika prisklasser men en vanlig Tricot Slen brukar finnas begagnat (och oanvänd) för några hundralappar om man håller lite koll. När bebisen blir lite äldre/tyngre och det är dags att gå över till vävd sjal eller sele (ergonomisk sele om man vill låta bli vagn) blir det lite dyrare men även de finns begagnade (en begagnad vävd sjal är oftast bättre än en ny). Oavsett är det svårt att komma upp i samma summor som det blir för en vagn.

    Skötbord beror även det på förutsättningarna man har hos sig. Finns det plats för ett skötbord? Var i så fall? Det finns lösningar där man sätter fast en platta på en byrå, det finns superenkla skötbord på ikea, det finns varianter där man fäster en ställning på badkaret. Ni kanske får en liten ål så att ni kommer fram till att det är säkrare att byta på ett skötunderlägg på golvet?

    Vill ni ha spjälsäng eller tänker ni samsova?

    Blöjor. Vill ni köra på engångs eller på tygblöjor? Tyg blir mer av en engångskostnad även om det blir billigare i förlängningen.

    Slutsats? Ni kan lägga 25-30 000 på bebisens grejer för det första halvåret, eller så kan ni lägga runt 5000. Det beror helt på era förutsättningar, vad som passar bäst in i just ert liv.

  • Anonym (Ebba)
    Sat 18 Sep 2021 10:38
    #16
    +1
    Blue Waffle skrev 2021-09-17 23:31:03 följande:

    25000 är rimligt. Då har ni grunderna till bebisen, ni kommer säkert kunna fylla på med tiden.

    Mitt tips är att ni lägger krut på en bra vagn, det är värt pengarna. Ex bugaboo.

    Sedan kan ni ju köpa annat begagnat. Ibland har man ju tur att hitta babypaket med massa saker långt under inköpspris.


    Precis! Då har man enbart grunden. Helst ska allt köpas nytt första gången
Svar på tråden Budget för första barnet?