• Rabbits

    Förskola/arbetsliv

    Hej!

    Osäker på om detta ligger i rätt tråd.. lite nyfiken på en sak! Har ni någonsin haft problem med att få ihop arbetslivet med förskola/dagis? Hur arbetar ni båda föräldrar, tider samt vilka tider är era barn på förskola/dagis?

    Om ni inte bor tillsammans. Hur får ni ihop arbetslivet och förskola då?

    Just nu är vår dotter bara några månader men ska börja förskola när hon är ca 1 år och då kommer hon endast att gå i förskolan på helgen. Det är enda alternativet för att få det att fungera med våra arbetstider.

    OM vi inte skulle hålla ihop då får jag verkligen inte ihop hur det skulle ha fungera med förskolan. Min sambo jobbar enbart helg och jag varannan helg + 2-3 vardagar.

  • Svar på tråden Förskola/arbetsliv
  • Tvillingarna14

    När mina barn gick på förskola var de där mellan 08.00-17.00 eftersom vi båda arbetar heltid. Nu går de i första klass och har fortfarande samma tider.

  • S23

    Förtsår jag rätt att ni kontrollerat att er kommun har förskola på helgen?

    Jag förstår inte riktigt vad som inte skulle gå ihop om du är själv?

    Barnet skulle då gå förskola på helgerna och antagligen några vardagar?

    Har ni kvälls/helg och nattverksamhet hos er? För isf går helt enkelt barnet utifrån era arbetstider

  • Anotherone

    Säger som ovan, börja med att kolla vad din kommun erbjuder i form av barnomsorg på udda tider. Samt var i kommunen den verksamheten finns, vilka tider de har öppet, om ni kanske måste flagga för det behovet redan nu eller så. 
    Sen är det ju lite så som med livet i övrigt att man gör de man måste. Jag har en nära anhörig som blev ensam och hon fick helt enkelt byta jobb. Så nu jobbar hon vardag måndag-fredag, det förlorade OB-tillägget (pga jobbar inte natt/helg längre) tar hon igen genom att jobba extra nån kväll per vecka när barnet är hos pappan. Det verkar funka.

    Min yngsta son är fyra år och går på dagis 2-3 vardagar per vecka. Hans pappa jobbar skift, bla helger och nätter, men då är ju jag ledig så vi går mycket omlott. Det innebär mindre tid tillsammans men också att vi inte behöver förskola varje dag. Hade vi separerat så hade sonen fått gå varje dag måndag-fredag på mina veckor eftersom jag har den typen av jobb medan han bara hade behövt gå 2-3 dagar per vecka de andra veckorna.

Svar på tråden Förskola/arbetsliv