• Tue 14 Sep 2021 00:16
    1928 visningar
    14 svar
    14
    1928

    Irriterad när mitt barn hostar

    Mitt älskade barn har varit sjuk och har kvarhängande hosta som pågår under dagtid och under natten. Jag tycker självklart synd om hen men har börjat bli så irriterad när hostan väl sätter igång och känner att det kryper i hela kroppen. Har förövrigt blivit väldigt ljudkänslig på sistonde..

    Jag känner mig självklart som en dålig förälder, när jag hjälper mitt barn för att hostan ska sluta för att jag inte orlqr höra mer. Nämnde detta för min partner som sa att "det måste vara något fel på mig som känner så"

    Jag älskar mitt barn jätte mycket och tycker så synd att hen är sjuk, men vet inte varför irritationen tar över och inte empatin...

    Är det någon annan där ute som känner likadant, eller r det mig bara till en keff förälder som behöver söka hjälp?

  • Svar på tråden Irriterad när mitt barn hostar
  • Anonym
    Tue 14 Sep 2021 00:19
    #1

    Se det som att tillfälle att öva dig i tålamod

  • Anonym (Li)
    Tue 14 Sep 2021 01:05
    #2
    Thecca skrev 2021-09-14 00:16:02 följande:

    Mitt älskade barn har varit sjuk och har kvarhängande hosta som pågår under dagtid och under natten. Jag tycker självklart synd om hen men har börjat bli så irriterad när hostan väl sätter igång och känner att det kryper i hela kroppen. Har förövrigt blivit väldigt ljudkänslig på sistonde..

    Jag känner mig självklart som en dålig förälder, när jag hjälper mitt barn för att hostan ska sluta för att jag inte orlqr höra mer. Nämnde detta för min partner som sa att "det måste vara något fel på mig som känner så"

    Jag älskar mitt barn jätte mycket och tycker så synd att hen är sjuk, men vet inte varför irritationen tar över och inte empatin...

    Är det någon annan där ute som känner likadant, eller r det mig bara till en keff förälder som behöver söka hjälp?


    Äsch, antar att det inte är något allvarligt utan vanlig hosta som kommer att försvinna.

    Klart det är jobbigt att lyssna på också, klart det känns irriterande med någon som hostar hela tiden.

    Det är ju inte barnet i sig du är irriterad på!

    Barnet tycker väl också den är irriterande!

    Inget att tänka på du har nog ingen empatistörning pga detta
  • Tue 14 Sep 2021 07:31
    #3

    Tack så jättemycket för svar!

  • Anonym (X)
    Tue 14 Sep 2021 07:43
    #4

    Är det du som tar hand om barnet mer så att hostan stör dig mer?

  • Tue 14 Sep 2021 08:31
    #5

    Du verkar tro på att om man älskar någon så är man aldrig irriterad på den. Är det verkligen sant?

    Att du tror på det gör att du förvägrar dig själv rätten att känna irritation och ilska på denna person. Då ökar den inre stressen, och du kan själv bli sjuk. Ljuskänslighet är ett symptom på stress.

    Blev du förbannad när din man förolämpade dig genom att säga att det är något fel på dig? Eller vände du ilskan inåt på dig själv igen?

  • Anonym (V)
    Tue 14 Sep 2021 08:32
    #6

    Alltså det är väl inte kroniskt. Slutar väl snart. Lyssna på musik i lurar eller nåt

  • Anonym (Joker­)
    Tue 14 Sep 2021 08:34
    #7

    Jag irriterar mig som f-n när barnen väcker mig på natten med hosta, näsblod, snuva etc. Men precis som du tycker jag ju synd om dem och hjälper dem.

    Varmvatten och stillasittande tycker jag för övrigt är bäst mot hosta. Förkylda barn får obegränsad skärmtid hos oss just för att stillasittandet minskar risken för hosta. Vi brukar ha en termos på natten så att det snabbt går att ge varm dricka när de vaknar.

  • Tue 14 Sep 2021 09:09
    #8

    Jag har två barn med förkylningsastma. Jag känner med dig! Det är så klart synd om barnen som är sjuka, men att lyssna på den där skällande hostan hela tiden gör i alla fall mig extremt stressad. Till slut väntar jag bara på nästa hostning.

    Hos min stora blir det dessutom som tics, när hon hostat tillräckligt länge. Då får man hota med något, typ att det inte blir förskola om hon fortsätter (jodå, hon är hemma en vecka varje gång, men får sen gå med kvarvarande hosta). Då är den plötsligt borta.

    Och natthosta ska vi inte tala om. Ungarna sover sig igenom det, men de är också de enda som gör så. 

  • Tue 14 Sep 2021 11:08
    #9
    Anonym (X) skrev 2021-09-14 07:43:40 följande:

    Är det du som tar hand om barnet mer så att hostan stör dig mer?


    Nej vi båda hjälps åt, det är mer att när man äntligen satt sig ner på kvällen för återhämtning så börjar det och så kommer irritationen och stressen över att andra barnet ska väckas och att kvällen kommer bli "förstörd"
  • Tue 14 Sep 2021 11:13
    #10
    AnnaSthlm skrev 2021-09-14 08:31:36 följande:

    Du verkar tro på att om man älskar någon så är man aldrig irriterad på den. Är det verkligen sant?

    Att du tror på det gör att du förvägrar dig själv rätten att känna irritation och ilska på denna person. Då ökar den inre stressen, och du kan själv bli sjuk. Ljuskänslighet är ett symptom på stress.

    Blev du förbannad när din man förolämpade dig genom att säga att det är något fel på dig? Eller vände du ilskan inåt på dig själv igen?


    Jag känner väl att jag får otroligt dåligt samvete när jag blir arg/irriterad på dom, att man gärna vill ha det "bra" hela tiden. Som du säger så ökar det nog min inre stress..

    Nej jag blev väl irriterad och sa något i stil med att "ja men då är det väl något fel på mih, alla reagerar olika." han känner mest att hen är ett litet barn och att det är väldigt synd om hen som hostar. Och det håller jag med om, men drt kryyyyper i hela kroppen v stress. Det är en blandning av att jag bara vill sitta ostört på kvällen och vila, då det är enda stunden Jag kan göra det barn samtidigt som man känner sig dålig att jag känner så.
  • Tue 14 Sep 2021 11:14
    #11
    Anonym (Joker) skrev 2021-09-14 08:34:01 följande:

    Jag irriterar mig som f-n när barnen väcker mig på natten med hosta, näsblod, snuva etc. Men precis som du tycker jag ju synd om dem och hjälper dem.

    Varmvatten och stillasittande tycker jag för övrigt är bäst mot hosta. Förkylda barn får obegränsad skärmtid hos oss just för att stillasittandet minskar risken för hosta. Vi brukar ha en termos på natten så att det snabbt går att ge varm dricka när de vaknar.


    Tack ska testa varmvattnet!!
  • Tue 14 Sep 2021 11:16
    #12
    LaFontaine skrev 2021-09-14 09:09:40 följande:

    Jag har två barn med förkylningsastma. Jag känner med dig! Det är så klart synd om barnen som är sjuka, men att lyssna på den där skällande hostan hela tiden gör i alla fall mig extremt stressad. Till slut väntar jag bara på nästa hostning.

    Hos min stora blir det dessutom som tics, när hon hostat tillräckligt länge. Då får man hota med något, typ att det inte blir förskola om hon fortsätter (jodå, hon är hemma en vecka varje gång, men får sen gå med kvarvarande hosta). Då är den plötsligt borta.

    Och natthosta ska vi inte tala om. Ungarna sover sig igenom det, men de är också de enda som gör så. 


    Vad skönt att jag inte va den enda som kände så, började tänka om jag saknade empati haha!
  • Tue 14 Sep 2021 11:24
    #13

    Förstår dig absolut. Det tär på nerverna när man hör det hela tiden. Mitt barn hostar också sedan flera dagar tillbaka och jag måste verkligen håller i mig ibland att inte bara ropa "Sluuuuuuuta!". Det betyder ju inte att jag inte tycker synd om honom.

  • Anonym (Joker­)
    Tue 14 Sep 2021 11:28
    #14

    De små hostar ju gärna rakt på osten och ner i bregottpaketet dessutom. Mmmysigt.

Svar på tråden Irriterad när mitt barn hostar