• Tue 14 Sep 2021 11:58
    880 visningar
    6 svar
    6
    880

    Kommer in till oss var natt

    Vår son som är 7 år kommer in till oss nästan var natt. Alltid gjort så.

    Tror det är för han vill ha närhet. När han kommit in till oss kan han ligga i över 1 timme och snurra runt i sängen och slår till oss med armarna i sömnen. Innan han kommer till ro.

    Får han ligga med handen på min sambos bröst. Blir han lugn med en gång.

    Så ligger han och suger på tummen. Går inte få han att sluta med det.
    Kommer nog får problem med tänderna p.g.a det.

    Tips på vad vi kan göra?

    Frågat många gånger varför han kommer. Ibland säger han att det varit en dröm, eller att han vill veta vi är där.

  • Svar på tråden Kommer in till oss var natt
  • Tue 14 Sep 2021 12:01
    #1

    Härda ut är inget alternativ?

    Det kommer en dag då du inte ens kan tvinga in barnet till ert sovrum.

  • Anonym (H)
    Tue 14 Sep 2021 12:03
    #2

    Ni kan ju alltid vänja bort det genom att när barnet kommer in till er så får en av er följa med och natta i hans säng istället och när han somnat går den som följde med tillbaka till er säng.

  • Anonym (7? Ocj)
    Tue 14 Sep 2021 12:07
    #3

    7 och ligger med handen på mammas bröst? Det skulle jag aldrig acceptera. Gå med pojken till sitt rum. Vad gör han om han sover hos någon annan?

  • Tue 14 Sep 2021 12:11
    #4

    Kan han ha en säng bredvid er? Att sova ensam hör inte till människans natur. Men har han en egen säng kanske han stör er mindre.

  • Anonym (varfö­r)
    Tue 14 Sep 2021 13:24
    #5
    man911 skrev 2021-09-14 11:58:46 följande:

    Vår son som är 7 år kommer in till oss nästan var natt. Alltid gjort så.

    Tror det är för han vill ha närhet. När han kommit in till oss kan han ligga i över 1 timme och snurra runt i sängen och slår till oss med armarna i sömnen. Innan han kommer till ro.

    Får han ligga med handen på min sambos bröst. Blir han lugn med en gång.

    Så ligger han och suger på tummen. Går inte få han att sluta med det.
    Kommer nog får problem med tänderna p.g.a det.

    Tips på vad vi kan göra?

    Frågat många gånger varför han kommer. Ibland säger han att det varit en dröm, eller att han vill veta vi är där.


    Varför måste ni göra något? Tids nog kommer han att sluta komma helt av sig själv. Om det inte är problematiskt för någon så kan ni väl bara invänta att han är redo att sova själv och så är problemet ur världen utan åtgärd.

    Att han ligger och snurrar och väcker er låter jobbigare däremot. Är han vaken när han gör det eller är det i sömnen? Nu när han är så stor borde ni kunna prata med honom, att ska han ligga där så får han vara lagom stilla och inte störa. Kanske kan ni kolla om han vill ligga på en egen madrass på golvet så att han får tryggheten men inte ligger i er säng och snurrar?

    Mina barn kom nog in till oss fram till ca 9-11 års ålder, men mer och mer sällan för varje år liksom. Och från 11 har det nog aldrig hänt om de inte är tex sjuka och behöver något under natten. För mig har det inte varit ett problem utan jag har sett det som ett behov som jag har tillgodosett, och sen nä det inte är ett behov längre så har det upphört. 
  • Anonym (Bi)
    Tue 14 Sep 2021 13:33
    #6
    Limajo skrev 2021-09-14 12:11:00 följande:

    Kan han ha en säng bredvid er? Att sova ensam hör inte till människans natur. Men har han en egen säng kanske han stör er mindre.


    Jag tänkte samma sak. Eller om en av er kan ha en madrass bredvid hans säng och ligga där en stund tills han somnat om.

    Men tumsugandet måste upphöra. Som du själv säger förstör han sina tänder. Vi samarbetade med tandläkaren i en övertalningskampanj och använde Stopp-o-väx (efter överenskommelse med barnet) som påminnelse. Vi skippade alla känsloargument om att bli stor etc utan gick in för ett enda: att vara rädd om sina tänder, som ju ska sitta där hela livet. Ibland är det snällaste man kan göra mot sitt barn att vara riktigt j-a jobbig.
Svar på tråden Kommer in till oss var natt