• Tue 14 Sep 2021 14:59
    2153 visningar
    3 svar
    3
    2153

    Skadad Våtrumstapet

    Hej!


    Jag är en hyresgäst som bor i en 1a med ett badrum på ca 10-12kvm, som tyvärr blivit skadat av min förra katt...

    Hon satt klorna i allt och har lyckats förstöra våtrumstapeten på flera ställen i badrummet. jag misstänker att allting behöver bytas och undrar vad det är som gäller?

    Nästa vecka är det besiktning och detta kommer anmärkas... Jag är ganska säker på att jag själv måste stå för skadorna även om jag valt att bo kvar.

    Jag tror att inga vattenskador har uppkommit, bara kosmetiska rivmärken överallt.. 

    Det finns även missfärgade fläckar på golvet, av samma material, jag anser att det är slitage, men går det att

    fina till fläckarna så att det återfår sin färg?

    Hur mycket pratar vi?

  • Svar på tråden Skadad Våtrumstapet
  • Tue 14 Sep 2021 15:23
    #1

    När byttes våtrumstapeten senast? Det avgör hur mycket du behöver betala. Om det var 15+ år sedan borde det bli 0 kronor.

    Annars får du tänka då här:

    Byte av hela våtrumstapeten på ca 10 kvadratmeter badrum - uppskattningsvis 30 000 kronor. Men hyresvärden ska alltså göra avdrag för ålder, det vill säga summan beror på hur länge det är till nästa planerade renovering av badrummet.

    Normalt är cirka 10-15 år mellan renoveringar, så om mina siffror är rätt blir det då ca 2000-3000 kr per år som det är kvar till renovering.

  • Wed 15 Sep 2021 00:36
    #2

    Minst 10år gammal, men skulle tro på mer då det finns äldre spis/fläkt också. Blir det ca 5x2000 till 3000kr då?

    Finns denna information om åldersavdrag att hämta någonstans?

  • Tue 17 Jan 2023 16:33
    #3

    Nu har det gått 18 månader. Vid besiktningen (som gjordes till för framtida renoveringar för alla bostäder de har) så skrevs det in att badrummet måste bytas till en ny standard, de kolla inte så mycket på skadan. det nämndes ingenting om att jag skulle betala något, detta skedde alltså för 18 månader sen.

    För ca 4 månader sen så fick vi hem informationen om att de ska påbörja arbetet med badrummet. i maj så är det min tur.

    Nu till saken..

    Jag har ju sagt upp lägenheten så jag hyr bara till sista mars och nu vill de göra en ny besiktning innan jag försvinner. Denna gång är det en ny person.

    Jag påpekade dessa skadorna redan för 18 månader sen och inget gjordes åt saken då, (ser likadant ut idag) Jag känner att jag tog mitt ansvar och att det är hyresvärdens val att ha väntat.

    Nu är jag nojig över att de säger att jag måste stå för det ändå. men arbetet är ju redan planerat? Det känns konstigt om det bara hade varit jag av alla 300+ lägenheter skulle behöva betala för än schemalagd renovering.

    åsikter? vad gäller?

Svar på tråden Skadad Våtrumstapet