• Anonym (Ledig­)
    Tue 14 Sep 2021 20:35
    923 visningar
    10 svar
    10
    923

    Föräldraledig från jobb - hur kontaktbar är du?

    Ni som är eller har varit föräldralediga från kontorsjobb, hur kontaktbara har ni varit under föräldraledigheten?

    Har chefen haft ert privata nummer så de kan nå er om det dyker upp frågor om föräldraledigheten? Eller helt akuta frågor. Har ni checkat in med jobbet ibland? Eller har ni loggat ut hela tiden och kommit tillbaka den dag ni avtalat?

    Funderar mkt över detta, vad som är normen liksom.

  • Svar på tråden Föräldraledig från jobb - hur kontaktbar är du?
  • Anonym (X)
    Tue 14 Sep 2021 20:36
    #1

    Inte alls.
    Överlämning gjordes innan jag gick hem, sen var jag tillbaka på fika för att visa upp underverket, men inte för att jobba.

  • Anonym (öööö)
    Tue 14 Sep 2021 20:40
    #2
    Anonym (Ledig) skrev 2021-09-14 20:35:16 följande:

    Ni som är eller har varit föräldralediga från kontorsjobb, hur kontaktbara har ni varit under föräldraledigheten?

    Har chefen haft ert privata nummer så de kan nå er om det dyker upp frågor om föräldraledigheten? Eller helt akuta frågor. Har ni checkat in med jobbet ibland? Eller har ni loggat ut hela tiden och kommit tillbaka den dag ni avtalat?

    Funderar mkt över detta, vad som är normen liksom.


    Man ska väl inte alls behöva finnas till hands när man är ledig? Det är klart de kan ringa om de vill men då inte om jobb. Tex kan en admin behöva ringa för att man måste förtydliga runt föräldraledigheten eller så. 
    Men för själva arbetsuppgifterna har de väl ordnat en vikarie får man hoppas. 
  • Tue 14 Sep 2021 20:50
    #3

    Jag var med på några luncher och någon social kvällsaktivitet. Inget jobbrelaterat. Men jag fick behålla mobilen som jobbet betalade under föräldraledigheten, så de hade mitt nummer.

  • Tue 14 Sep 2021 20:55
    #4

    Jag har en mobil som jag använder både på jobbet och privat så om de vill nå mig kan de det. Mailen har jag i mobilen så jag kan vidarebefordra mail som behöver hanteras. På ett par månader har det hänt någon enstaka gång. Av vana kollar jag dock mailen dagligen, rensar bort branschnyhetsbrev och läser de nyhetsbrev som intresserar mig. Det är ju dock något jag gör högst frivilligt. Kollegor som behövt fråga mig något har också ringt någon enstaka gång. Då har det gällt saker jag inte hann överlämna på ett bra sätt.

  • Anonym (Pp)
    Tue 14 Sep 2021 21:07
    #5

    Jag var hemma på heltid i totalt 18 mån. Jag blev inbjuden på medarbetarsamtal varje kvartal, chefen kom hit eller så sågs vi på ett café på jobbet så jag kunde ha med barnet om jag ville. Jag fick en uppdatering, vi pratade praktiska saker som lön, föräldralön etc. och jag fick lite insyn i vad som pågick. Något jag verkligen uppskattade, jag liksom togs hänsyn till och det visade att chefen vill ha mig med på tåget när jag kom tillbaka.

    Arbete lades upp lite utifrån hur jag ville arbeta efter ledigheten (jag gick tillbaka på 25% i 3 mån, 50% i 9 mån och jobbar nu 75% så länge jag får). Jag fick också ibland frågor från kollegor rörande jobb (typ minns du vart den grejen blev av) via privata kanaler och svarade glatt. Det visade på att det kom ihåg mig och vad jag var bra på. Var också inne ett par gånger under de åren och gav föreläsningar/presentationer när projekt jag varit involverad i skulle avslutas och presenteras, för mig var det också ett bevis på att man värdesätter min kompetens och ville ge mig cred för mitt jobb.

    Vi jobbar i långa projekt (10-15 år) där stabilitet i personalgruppen är en fantastisk fördel så att ta hand om personalen i olika stadier i livet är viktigt för oss.

  • Anonym (E)
    Tue 14 Sep 2021 21:21
    #6

    Självklart har chefen de anställdas privata nummer men det finns ingen anledning att ringa någon som är föräldraledig, sånt får de så klart lösa själva. Det finns extremt få människor som är så oumbärliga att man måste ringa "akut". Självklart checkar jag inte in med jobbet heller, inte mer än inför att förlänga ledigheten. Ser ingen anledning till det. Jag har varit hemma i snart fyra år och under den tiden har jag besökt min arbetsplats en handfull ggr.

  • Tue 14 Sep 2021 21:55
    #7

    Ja chefen har mitt privata nr och e-mail och fick höra av sig om det var något undet föräldraledigheten (precis som på alla semestrar) som inte gick att lösa på annan sätt. Vi har flex, så kommer jag in och jobbat under ledighet så lägger jag så klart på den tiden i slutet av ledigheten. Just föräldraledighet i samband med födseln var jag på i sex månader, sen började jag jobba två dagar i veckan, och då kunde ju brådskande grejer vänta tills mina arbetsdagar.

  • Anonym (En del)
    Tue 14 Sep 2021 22:10
    #8

    Var föräldraledig i åtta månader. Jobbade ett par dagar under tiden och gick på ett par fester. Hade kontakt då och då med min ersättare som jag kommer bra överens med samt min chef. Blev bara glad att bli rådfrågad, var väl lite nyfiken på vad som hände. Har samma telefon privat och på jobbet och har ingen superstrikt gräns mellan jobb och privatliv så det kändes naturligt och odramatiskt att hålla lite kontakt. Hade heller inga stora drömmar om att checka ut från jobbet så jag kände inte att jag blev störd direkt. Var väl däremot tacksam att slippa starta upp datorn, det hade tagit emot.

  • Anonym (Tre barn)
    Wed 15 Sep 2021 08:49
    #9
    Anonym (En del) skrev 2021-09-14 22:10:25 följande:

    Var föräldraledig i åtta månader. Jobbade ett par dagar under tiden och gick på ett par fester. Hade kontakt då och då med min ersättare som jag kommer bra överens med samt min chef. Blev bara glad att bli rådfrågad, var väl lite nyfiken på vad som hände. Har samma telefon privat och på jobbet och har ingen superstrikt gräns mellan jobb och privatliv så det kändes naturligt och odramatiskt att hålla lite kontakt. Hade heller inga stora drömmar om att checka ut från jobbet så jag kände inte att jag blev störd direkt. Var väl däremot tacksam att slippa starta upp datorn, det hade tagit emot.


    Så har det varit på mina arbetsplatser också, på ett ungefär. Har varit hemma 8-12 mån,, och sen gått in på heltid när vi bytt FL.

    Jag gillar mitt jobb och har hållit kontakt med arbetsplatsen men mest av social karaktär, typ fika för att fira något, middagar, jullunch o liknade.
  • Wed 15 Sep 2021 09:33
    #10

    Det normala hos oss är att man inte blir kontaktad av jobbet. Vi låter den som är föräldraledig vara ifred om det inte är något akut och ovanligt som bara den personen kan hjälpa till med.

    Ofta kommer de in en-två gånger under året de är borta för att visa bebisen. 

Svar på tråden Föräldraledig från jobb - hur kontaktbar är du?